Feriepenge

Tilmeld/Afmeld besv. emails | Læst af: 675
  • Uniqueflow 05-04-2010 14:28

    Hvornår får man udbetalt feriepenge?

    Er det muligt at få dem udbetalt før tid, hvis man har lidt problemer med økonomien?

  • Iben07 05-04-2010 14:30

    Jeg er ansat som funktionær og har ferie med løn, men får altid 1. maj et særligt ferietillæg (en eller anden procentdel af min årsløn).

    Ved ikke hvordan du er ansat, men nogen steder er det muligt at bede om et forskud på lønnen eller feriepengene. Det kommer an på arbejdspladsen. Men ikke alle steder gør man det, det gir jo en del ekstra arbejde for lønpigerne.

  • Koebnu 05-04-2010 14:31

    Hvis du "holder ferie" fra den 1. maj kan du allerede nu få pengene udbetalt. Du kan nemlig tidligst få dem en måned før din ferie.

    Hvis du arbejder samtidig med at du "holder ferie" sker der dig ikke noget, men hvis du går arbejdsløs skal A-kassen/kommunen skrive under på dit feriekort. Og man få ikke modtage dagpenge eller lignende samtidig med feriepenge.

  • Gf_53_ 05-04-2010 14:32

    Normalt hedder det fra 1. maj; men hvis du skriver, at du skal på ferie fra 1. maj, så vil jeg tro, du får pengene udbetalt en uge eller to før - måske allerede nu ...

    Redigeret 05-04-2010 14:32

  • Mmbe11 05-04-2010 14:32

    D. 1 maj kan de udbetales.

  • Uniqueflow 05-04-2010 14:33

    Jeg arbejder ikke længere der hvor feriepengene kommer fra.

  • Mmbe11 05-04-2010 14:37

    Så skulle de gerne komme d. 1 maj jeg får også ferie penge fra et sted jeg ikke er mere & de kommer normalt som d. 1

  • Koebnu 05-04-2010 14:37

    Det er lige meget om du arbejder det samme sted, du må bare ikke modtage understøttelse og feriepenge samtidtigt - det er nemlig bedrageri.

  • Uniqueflow 05-04-2010 14:38

    Hvem skal jeg kontakte for at høre om det er muligt at få dem før tid?

  • Sanniii 05-04-2010 14:38

    Uniqueflow: Udnytter lige din debat... Har har feriekort, og der står, at arbejdsgiveren skal skrive under. Men jeg har fået fortalt, at det behøves ikke længere - jeg kan selv skrive under. Kan det passe?

  • Koebnu 05-04-2010 14:40

    Arbejdsgiveren skal ikke skrive under, det er man gået væk fra.

    Ihvertfald på kortene fra Feriegiro. Dem der hører under ATP.

    Redigeret 05-04-2010 14:41

  • Iben07 05-04-2010 14:41

    Man kan selv skrive sit feriekort under nu. Der er kommet nye regler.

  • Betinas 05-04-2010 14:59

    Jeg fik mine udbetalt i sidste uge, så det er bare med at sende feriekortet afsted hvis du står og gerne vil have pengene nu. Du skal blot skrive at du afholder ferie fra d. 1 maj, og så får du dem lige så snart de har behandlet feriekortet :)

  • Diktator 05-04-2010 15:19

    har også fået mine og der stod 1. maj på mit kort

  • Jiwmag 05-04-2010 15:45

    Der er klokke-klare regler

    feriegodtgørelse (altså den 1,5% eller mere alt efter OK) bliver udbetalt sammen med aprillønnen - altså kommer med lønnen den 30. april.

    Feriekort - kan man selv underskrive, og kan udbetales 1 måned før man holder ferie - så hvis du skriver, at du holder ferie fra 1. maj - 8. maj, har du krav på dem 1. april eller derefter, alt efter hvornår du sender det ind der kan være fra 4-10 dages ekspeditionstid..

    OG hvis vi taler om feriekort - er det fra en arbejdsplads, hvor du ikke længere er ansat, og det kort skal man have tilsendt senest 10 dage efter ophør af ansættelsesforholdet..

    KH/Karen

    Redigeret 05-04-2010 15:47

  • Koebnu 05-04-2010 15:50

    Feriepenge udgør 12,5 % af lønnen minus skat.

  • Jiwmag 05-04-2010 16:46

    Koebnu - kun lige opklarende, for dem der ikke ve det: Der er forskel på feriepenge og feriegodtgørelse

    Feriepengene er som du skriver 12,5% eller mere alt efter eens overenskomst - i mit tidligere job i fagbevægelsen var den 15%

    Feriegodtgørelse er så det alle ansatte får fra deres nuværende arbejdsgiver. Den udbetales oftes med maj-lønnen (30.4.10), men nogen steder har de lov til at trække den til 31. maj, hvis folk er forudlønnede  og den udgør fra 1,5-ca. 5% igen alt efter overenskomst...



  • Uniqueflow 05-04-2010 17:21

    Jeg mener bare kun at det er et brev jeg har fået hvor der står hvor meget jeg får i feriepenge. Ikke noget jeg kan skrive under på eller noget.

  • Svipss 05-04-2010 19:32

    Men hvis du ikke er i arbejde, f.eks. hvis du er studerende uden arbejde eller på kontanthjælp/dagpenge skal kommunen skrive under, så er det ikke nok du selv gør det.

  • Snuggle88 06-04-2010 09:09

    Jeg får "kun" 850 i ferie penge og da det er et lille beløb kan jeg ikke selv vælge hvornår der skal udbetales, men jeg får dem automatisk første maj...

Skriv på debatten

Uniqueflow sælger