Advarer Du Om Færdselskontrol?

Tilmeld/Afmeld besv. emails | Læst af: 1641
  • Indienite 14-04-2010 09:17

    I går blev jeg blinket ned af en stor lastbil, som gerne ville være hjælpsom, og advarede om en fotovogn længere henne af landevejen.

    Det er jo meget sødt gjort, men på den anden side, så lærer fartbøllerne jo aldrig lektien, hvis de altid bliver reddet af medbillister?

    Hvad er din holdning til advarsel om fartkontroller?

    Er bilen i øvrigt ikke nuttet? Den er fra minibilen.com

    Redigeret 14-04-2010 09:19

  • Indienite 14-04-2010 09:20

    Færdselskontrol = fartkontrol....    Jeg sover endnu 

  • Toniboni 14-04-2010 09:27

    Jeg kunne aldrig drømme om at advare andre om det! På mit gamle arbejde, der sendte receptionen altid mails ud til alle når de så en fartkontrol, og jeg synes bare det er 

    Jeg synes det er meget amoralsk at advare andre om det, og du har helt ret, fartsynderne lærer det jo aldrig.

    Jeg synes bilen ligner et lege-telt eller en klapvogn

  • Tihi123 14-04-2010 09:41

    Nej, ALDRIG.. Jeg kan blive så rasende når folk gør det.. Det er så umoralsk.. Alle de idi..... der er på vejene, skal lære at overholde hastigheden 

    P.s har faktisk engag overvejet at købe sådan en, men måtte ikke for kæresten.. Da han synes det ville se pinligt ud, med mig inde i sådan en 

    Redigeret 14-04-2010 09:42

  • Indienite 14-04-2010 09:48

    Min egen holdning er, at jeg aldrig advarer.
    Det hænger sammen med, at jeg aldrig selv kører for stærkt (virkelig aldrig! Jeg er totalt elitebillist når det gælder fart), og jeg synes det er ris til egen røv, når de andre ræser afsted og sætter medbillisters liv i fare.

    Jeg bor også ud til en trafikeret landevej med en hastighedsbegrænsning på 60 km/t på strækningen, og der er bare ingen der overholder den, så politiet er her rigtig ofte, og jeg synes det er skønt, at de arbejder på at gøre det mere sikkert for os der bor her.

  • Ariel93 14-04-2010 09:51

    Det gør jeg ikke, men jeg har så hverken bil eller kørekort. 
    Men jeg bliver seriøst muggen, når jeg ser bilister advare hinanden. En gang gjorde taxachaufføren det på vej til lufthavnen, og jeg bad om at blive sat af omgående.

  • Ur-filur 14-04-2010 09:52

    Synes det dejligt når jeg blir advaret....Og advarer gerne selv.
    Og hvem kører præcis 80 på landevejen....Måske 5%.
    Jeg kører et par tusinde km på landevejen om måneden og møder ikke ret mange som ligger under 90.

    Redigeret 14-04-2010 09:54

  • Jiwmag 14-04-2010 09:53

    Nej aldrig.....jeg har det nemlig rigtig skidt med de, der kører alt for stærkt, det har jeg andre menneskers liv for kært til, og ser gerne fart-tosserne standset
    KH/Karen

  • Freyas 14-04-2010 09:56

    Min mand kører rigtig meget, og han overholder sgu altid farthastigheden. Jeg kommer aldrig til at forstå dem, der mener at de har ret til at tilsidesætte andres sikkerhed, ved at lave deres egne færdselsregler      .

  • Mimi72 14-04-2010 09:57

    Jeg advarer mere end gerne og er taknemmelig hvis jeg bliver advaret af andre.

  • Ariel93 14-04-2010 10:00

    Ur-filur
    Dét er da den mest tåbelige undskyldning, jeg længe har hørt. Det er da ikke i orden at køre for stærkt (eller bryde loven i det hele taget), bare fordi alle andre gør... minder mig om små børns forsøg på argumentation/overtalelse.

  • Pinsessen 14-04-2010 10:00

    Jeg har ingen bil så kan ikk advare :P men vis jeg havde ville jeg godt advare folk. dog ikke vis de køre for stærkt inden i byen eller hvor folk må cykle og såen, så skal de bare fanges i kameraet :D

  • Mimi72 14-04-2010 10:00

    Hvis jeg ser P-vagten skrive en P-bøde 2 min. inden bilejeren kommer, så fortæller jeg ham/hende hvor P-vagten er så han/hun kan eventuelt snakke sig fra den bøde. Amoralsk...hm..ja måske?

  • Ur-filur 14-04-2010 10:03

    Vicky...
    Jeg er da ligeglad hvad du synes....Jeg er bare ærlig.
    Jeg kører ofte over det tilladte og tror ik at mange kan sige det modsatte selv....Jeg siger jo ikke at jeg kører 120.....

    Redigeret 14-04-2010 10:08

  • Indienite 14-04-2010 10:04

    P-bøden synes jeg er okay at hjælpe folk fra, for det er ikke noget der sætter andres liv og lemmer på spil.

    Jeg tror på, at der er en årsag til, at fartgrænsen er 80 km/t. det er jo ikke for at genere befolkningen, at den er sat sådan.

    Jeg får en knude i maven når jeg hører om voldsomme dødsulykker, for stakkels de pårørende. Men jeg må ærligt indrømme, at jeg ikke føler den store sympati for den knold der kørte dødskørslen.

    Mvh en af de vurderede 5% som aldrig kører mere end tilladt på landevejen, og som konsekvent bliver overhalet i min lille Chevrolet matiz, men sjældent bliver overhalet når jeg kører i min mors Hyundai Tucson  Folk har ingen respekt for små biler!

    Redigeret 14-04-2010 10:07

  • Lightlight 14-04-2010 10:08

    Ur-filur:    !

  • Koebnu 14-04-2010 10:10

    Nej, jeg advarer ikke mine medtrafikanter om fartkontrollen.
    Men jeg er heller ikke bilist, jeg cykler, går eller bruger offentlige transportmidler.

    Farthastigheden - er det ikke en pleonasme?
    http://www.denstoredanske.dk/Kunst_og_kultur/Litteratur/Stilistik,_retorik_og_metrik/pleonasme

    Redigeret 14-04-2010 10:15

  • Hjerte-chakra 14-04-2010 10:13

    Hr.Filur også lige et par   herfra, og så fortæller det vel nok om hvad jeg gør selv!

    Men måske debatten kun er for Enighedslisten og ikke at være ærlig?

  • Drageridder 14-04-2010 10:22

       

    Jeg advarer gerne andre, synes det er almen høflighed  Og de der advarer mig om noget længere fremme sender jeg lige en kærlig tanke (og nej jeg kører ski sjældent for stærkt)

    Om politiet er i hobetal her ude hvor jeg bor, får vi sågar en opringning om det - af de der nu interesserer sig for det - Det synes vi bare er morsomt

    Malene

    Jeg tror faktisk der en og anden paragraf i færdselsloven der hedder noget med, at man skal tage hensyn og hjælpe sine medtrafikanter..... 

  • Indienite 14-04-2010 10:42

    Malene (Drageridder) tænk sig, jeg tænker lige modsat og sender en kold og ikke særlig venlig tanke til dem som advarer.
    Tænk på de stakkels politimænd der må stå i vejkanten og kede sig, fordi vi alle kører det vi skal, lige der hvor de står.

    Hjerte-chakra, debatten er ikke for eller i mod noget, men åben for meninger og synspunkter, er du utilfreds, så spring lystigt videre.  På forhånd tak!

    Redigeret 14-04-2010 10:43

  • Freyas 14-04-2010 10:43

    Ur-filur og hjerte: Så I er simpelthen de eneste ærlige mennesker på denne debat? Alle vi andre lyver? sikke noget vås! det debatten tværtimod viser, er at de fleste bilister herinde kører pænt, og at et lille udsnit, jer, vælger at køre som I selv har lyst til. Det er der efter min mening, ingen  undskyldning for. Og det gør mig afsindig vred, at i udsætter min mand for fare, hver gang I deler vej med ham 

  • Ur-filur 14-04-2010 10:44

    Feyas...
    Har jeg sagt du lyver, fordi jeg siger at jeg er ærlig ?

  • Drageridder 14-04-2010 10:58

    Indiente: Nu er politimænd vel ikke nogen stakler og i følge dem selv vil de da vel helst se så få fartsyndere som muligt Og de får jo løn uanset.

    Mange fartkontroller er jo også blinkevogne Men der bliver man ikke registreret om man har en hånd oppe omkring sit ansigt - Og så giver det jo pludselig mening, når jeg evig og altid piller næse når jeg kører bil 

    Og jeg kører, ja nærmest ikke blød hat men nærmere hue - men har da fået mig et klip - som nok er forsvundet igen tror jeg.

    Men det er da super om alle overholder alle færdselsregler 

  • Brianna 14-04-2010 10:59

    Filur:    HELT ENIG! 

  • Gupbiz 14-04-2010 11:01

    Jeg er ikke bilist, så kan ikke rigtigt være med her, men hvis jeg VAR ville jeg på ingen måde advare fartsyndere - de må tage den bøde de får for at overtræde færdelsloven. Så er den ikke så meget længere.

  • Hjerte-chakra 14-04-2010 11:01

    Freyas:

    Nå sådan!  ja så viser stastikken herinde jo at mange kører pænt! Men spar på krudtet/vreden for verden er meget mere på alle led og kanter en det vi kun vil høre og se.

    Jeg springer/kører Lystigt videre

  • Drageridder 14-04-2010 11:03

    Der er vel ingen der advarer fartsyndere - Jeg advarer mine medtrafikanter 

  • Mimi72 14-04-2010 11:06

    Drageridder, ja, nemlig, der er da ingen der advarer fartsyndere.

  • Gupbiz 14-04-2010 11:09

    Men jeg tænker, at man jo kan spotte, hvis nogen kører for stærk, og så måske vil advare dem..? Men nej - fartsyndere skal jo ikke advares 

  • Koebnu 14-04-2010 11:11

    @Indienite
    debatten er ikke for eller i mod noget, men åben for meninger og synspunkter, er du utilfreds, så spring lystigt videre.   På forhånd tak! 


    Jeg er helt enig, og jeg smutter også videre -  dagens øvrige gøremål kalder nu 

  • Brianna 14-04-2010 11:12

    Da jeg var yngre (og en anelse mere fartglad) havde vi da en SMS-kæde, så vi var sikre på at alle nåede i skole med kørekort intakt hvis politiet var ude og vise flag... 

    Jeg synes man skulle koncentrere sig om at nuppe dem der kører i påvirket tilstand i langt højere grad.. Sænk den sygt høje afgift på biler, så vi får nogle sikrere biler på vejene og ikke alle de riskogere... Sørgeligt at Saab og Volvo ikke kan holde produktionen igang, fordi folk prioriterer billige biler højere end sikre biler! 

    Ja ja, sikkerhed vil folket have - indtil de skal betale for det 

  • Caroline-mathilde 14-04-2010 11:13

    Ja jeg advarer andre !

    Og lytter hver mogen til radio ABC, for deri sender de en trafik update om evt fartkontrol i nærheden af Randers hvor jeg til daglig færdes.

    Jeg bor ude på landet, på en stor øde landevej uden ret meget trafik og må indrømme at spederen får en omgang peber når jeg kører ind imod byen - jeg kan snildt kører 100 uden at blinke eller føle dårlig samvitighed 

    Til gengæld kører jeg som en engel i byen, og er meget opmærksom og forsigtig - jeg synes delv det er forkastelig at folk kan finde på at ræse igennem en by hvor der færdes mange mennesker.

    På motorvejen kan jeg også godt finde på at give den gas - dog fræser jeg aldrig afsted med 150 kmt, det tør jeg simpelthen ikke 

  • *inky* 14-04-2010 11:17

    Jeg advarer altid andre og bliver glad når jeg bliver advaret. Og jeg modtager også ofte en sms fra venner hvis der er fartkontrol på "min" vej. Jeg kører samme rute hver dag.
    Alle jer der aldrig kører 1km for stærk og mener vi andre nærmest er potentielle morderer, taler I heller aldrig i telefon når I kører? For at dømme efter procentsatsen på hvor mange, der taler i mobil når de kører bil, burde der være et par stykker her også??? (gør det ikke selv da jeg har blue tooth og hader at tale i mobil i bilen faktisk) Så fik jeg da i det mindste pudset den glorie 
    kh inge

  • Caroline-mathilde 14-04-2010 11:22

    Jeg snakker aldrig i tlf! Jo på headsættet, men kan ikke både skifte gear, dreje og snakke i tlf.... så lige her er jeg super hellig 

    Jeg kunne heller ALDRIG finde på at drikke så meget som en dråbe alkohol og så kører - heller ikke den med, jamen for 2 timer siden fik jeg en enkelt øl, NIX!

    Alkohol og kørsel hænger ikke sammen i min verden

  • Heinze 14-04-2010 11:24

    Jeg synes efterhånden meget sjældent, at jeg oplever fartkontrol, så jeg ved ikke, om jeg ville blinke til de andre bilister.

    Indienite - fandt du ud af noget med påskeæggene? 

  • Ur-filur 14-04-2010 11:27

    Jeg kunne heller aldrig finde på at køre hvis jeg har drukket bare 1 øl.

    Men jeg kører gerne hurtigere end tilladt....
    Synes der er stor forskel på om man overskrider hastighedsgrænsen således, at man ligger og overhaler hele tiden og ligger oppe i røven på andre.
    Men kører jeg alene på vejen, så kører jeg snidlt 100 uden dårlig samvittighed. Gider simpelthen ik ligge og nusse afsted med 80 når der alligevel ikke er andre.

  • Drageridder 14-04-2010 11:29

    Gub/helle: Det er tæt på umuligt at vurderer farten på noget der kommer i mod dig, af samme årsag ser man de der forfærdelige motorcykel ulykker - hvor en bilist kører ud foran - smask.

    Jeg har også kørt stærkt tidligere - i mine yngre dage - men jeg har altid kørt nydeligt i byen osv. holdt for fodgængere, givet andre plads - Og taget farten med mig ud på motorvejen.

    I dag kører jeg gammel smadder-kasse - og Brianna, om du gir tager jeg gerne mod en ny fin og sikker bil  Men jeg overskrider da ofte hastigheden her ude hvor jeg bor, hvor man for hver 200-400 m. kun må køre 50 eller 40 km i timen ....og så 80 igen og så....

    Ja det tror jeg faktisk også mange af jer andre ville gøre under de forhold uden i følte jer som hensynsløse bilister 

    Malene

  • Indienite 14-04-2010 11:39

    Heinze hvor pinligt, jeg har helt glemt at skrive  UNDSKYLD Desværre er de røget en tur på de evige påskemarker  

  • Indienite 14-04-2010 11:39

    Jeg snakker ikke i mobil når jeg kører, nej  Jeg har generelt stor respekt for den potentielle dræbermaskine jeg betjener når jeg kører bil.

    Måske hjælper det, at jeg nær mistede en kær ven i trafikken. Hans kammerat skulle køre dem hjem fra byen, han var ædru men glad for speederen. Han og den anden på forsædet døde, min gode ven og den anden på bagsædet overlevede, efter flere døgn i overhængende livsfare. 

    Måske hjælper det, at have været vidne på 1. række til en dødsulykke på motorvejen. Måske hjælper det, at mærke dybt inde i sjælen, hvor ondt det gør, hvor hjælpeløs man er, når først ens kære kæmper for livet, pga noget så latterligt som fart.

    Ja, det lyder helligt, men det er direkte fra hjertet.

    Redigeret 14-04-2010 11:45

  • Gupbiz 14-04-2010 11:41

    Malene:
    Jamen det har du da helt ret i, det kan være svært at bedømme. Jeg mener blot som udgangspunkt, at man ikke bør advare. Men men....jeg er jo heller ikke bilist, jeg er bare en dum cyklist/offentlig-transport-bruger 

  • Wimmie 14-04-2010 11:43

    Jeg ser også mig selv som en god og ansvarsfuld billist og det er hverken en overdrivelse eller for at lyde hellig, men jeg kører altid 80-90 på landevejene og 50 gennem byerne, blinker ALTID af i rundkørsler, holder afstand på motorvejene og snakker aldrig i mobil mens jeg kører.

    Jeg bryder mig slet ikke om at køre stærkt - jeg gjorde det der første halve år efter at jeg have taget kørekort indtil jeg indså hvor dumt det var - og hvor mange penge jeg kunne spare på benzin ved at køre køre pænt.

    Jeg ville aldrig advare om fotovogne og fartkontrol. Folk kan sgu selv lære det.

  • Brianna 14-04-2010 11:45

    -> Drageridder:  jeg synes afgiften burde sænkes, så det blev muligt at betale sig fra de sikrere biler... Hver gang Saab sendte en 9-3'er på gaden tabte fabrikken 3.000 kr... så det er ikke fordi de svenske/tyske bilproducenter tjener styrtende i forhold til de japanske - råvarerne er simpelthen bare dyrere fordi de er af bedre kvalitet - derfor er bilerne også ofte 500 kg tungere! Desuden er der så udgiften til arbejdslønnen, som er betydeligt højere her i de vestlige lande - man vil altså ikke betale, men hyler når der forsvinder arbejdspladser... Hmm...

    Jeg køber hellere en brugt svensk eller tysk bil end en ny japansk... men nu har jeg også arbejdet for en bilforhandler og har overværet flere crashtests - jeg skal ALDRIG ha en japaner, det helt sikkert   

  • Drageridder 14-04-2010 12:03

    Brianna - vi kan kun være enige omkring sænkningen af afgifter på nye biler - og der tales jo om det (der er nu talt om det gennem mange år)

    Jeg hørte en gang en amrikansk frue fortælle hvorfor hun lige havde valgt at køre i en hummer - og det havde hun fordi, at skulle hun komme ud for en ulykke, var hun sikker på selv at overleve. 

    Det er jo en ret så interessant mig mig mig- mentalitet (ja det var bare et sidespring)

    Men jeg giver dig da ret i, at der selfølgelig er forskel på biler og vi har lige i går vinket farvel til vores opel astra - den døde, den har været halvdød hele vinteren.... og dog holdt ud - så nu er vores nye bil en fiat punto fra sidste årtusinde (vi fik den forærende)

    Og jeg har en gang crash-testet en mazda mx3 - jeg overlevede - bilen døde

    Malene

  • Romraf 14-04-2010 12:09

    Siken en argumentation: Så fordi nogen stjæler, så kan vi ligeså godtalle prøve, for tænk sig hvis det ikke bliver opdaget.
    Det er jo præcis den slags argumenter man hører fra de halvhjerner, som ligger og kører som død og helvede og risikerer at slå mine børn ihjel på landevejen. 
    Hell no, advarer jeg nogen når der er kontrol. Tværimod håber jeg, at politiet den dag får en hle årsløn hentet hjem og lidt til. Der er alt for mange tosser på de danske landeveje, og de slår folk ihjel og lemlæster. Usandsynlig mega stor egoisme der bliver udvist fra folk, der tror, at de ejer vejen, og at de kan tillade sig ting, alle andre ikke må. Jeg fryder mig inderligt, når den slags bliver taget. Værs god og betal ved kasse et. 

  • Ur-filur 14-04-2010 12:21

    Hører ingen sige at de gør det fordi alle andre gør det....
    Hører bare folk indrømme at de kører hurtigere end 80 km på landevejen....

    Men vi kan da oz bare lyve, hvis nu det kan tilfredsstille....

  • Drageridder 14-04-2010 12:30

    ROM/ Men nærmest uanset hvilken landevej du ligger på og bare følger trafikken, vil de fleste jo køre for stærkt i forhold til gældende lovgivning - uden at der af den grund er nogen der føler de kører hasarderet (eller død og helvede)

    Og kører man de landeveje, hvor der ofte står et byskilt (uden der rigtig ændres noget ved vejen eller i øvrigt) vil de fleste jo også køre hurtigere end de 50 km/t

    Ja det er da ihvertfald min oplevelse

  • Romraf 14-04-2010 12:38

    Hvorfor skulle du da lyve Filur. Det er da fint du er ælrig omkring det, såvel som jeg er ærlig omkring, at sige det er klaphatte, der kører for stærkt, lemlæster og slår folk ihjæl. Og ingen er da hævet over loven.
    Du gør det jo kun fordi du slipper afsted med det, og ikke fordi du må eller det er tilladt.
    Og samtidig fremhæver du lige, at det kun er 5% ca. der overholder hastighedsbegrænsningerne. Dermed legaliserer du jo det du gør, nemlig at når 95% kører for hurtigt, så sker der heller ikke noget ved, at du gør.
    Nej det er rigtigt, lige indtil der sker noget.
    Jeg blev kørt ned for 3år siden at en mega stupid idiotisk kæmpe nar, der kørte over for fuldt stop og med for alt alt for høj hastighed. Han er skyld i at jeg i dag ikke kan arbejde, og har kæmpet en brav kamp for at komme tilbage til en nogenlunde normal tilværelse. Han regnede heller ikke med, at der ville ske noget ved at køre for stærkt. Så havde han nok ikke gjort det. Men nu er en bil, altså bare en power maskine, og når det kommer til stykket, har vi ikke meget styr på den tons udstyr vi ligger og kører rundt i. Og hvis du har læst undersøgelser, så viser de at en øgning på bare 10km. i timen gør forskellen om vi har styr på køretøjet eller ej. Der er jo en grund til at de skilte, hvis du har set dem, med hastighedsbegrænsning er sat op overalt i det skønne landskab. Det er for at fortælle folk, nemlig os der sidder i dødskøretøjerne, at vi skal overholde farten, for eller kan der ske ulykker, som ingen af os er en disse herre over.

  • Ur-filur 14-04-2010 12:44

    Siger stadig intet sted at jeg gør det fordi andre gør det.
    Men ja, jeg påstår at 95% på et eller andet tidspunkt ikke overholder fartbegrænsningen...

    Og ja - jeg ser skam skilte.....Når jeg ik lige ligger med de 185 km i timen  Der er ingen grund til at blive nedladende

  • *inky* 14-04-2010 12:52

    lone - synes der er stor forskel på at drøne igennem skole område med høj fart, og så ligge med 100km i timen på de flade (tomme) jyske landeveje, hvor man af uransagelig årsager ikke må køre mere end 80km. Måske fordi de på de stærkt trafikerede sjællandske veje heller ikke må? Mener man godt kunne differentiere hastigheden mere, da nogle veje er bedre end andre og slet ingen trafik har. I byen skal hastigheden selvfølgelig ikke op, og nej jeg kører heller ikke over for rødt eller ud når jeg har højre vigepligt. Ligesom jeg ikke ligger og overhaler lystigt ved fodgængerfelt. Men jo jeg kører stærkere end jeg må nogle steder. og hvis det kan glæde jer, så fik jeg en bøde igår  Den betaler jeg så også uden en kny!
    kh inge
    ps og ked af du personligt er blevet ramt af en klaphat.

  • Ur-filur 14-04-2010 12:54

    Inky...
    Tak for dit bidrag til den danske stat 

    Redigeret 14-04-2010 12:54

  • Romraf 14-04-2010 12:55

    Filur: Jeg er ikke spor nedladende, men du ser jo åbenbart ikke de skilte siden du ikke retter dig efter dem. Eller må jeg spørge, hvorfor du er undtaget loven. Hvem giver dig ret til det?
    Jeg har betalt prisen for at sådan som som dig bare ignorerer skilte og er undtaget fra loven

  • Ur-filur 14-04-2010 12:56

    Okay godt så..

  • Drageridder 14-04-2010 12:56

    Der sker jo også ulykker om folk overholder hastigheden. Og der er da forskel på om man ikke fatter vigepligt, holder afstand, foretager overhalinger osv. eller man kører 55 km i timen hvor man i følge skiltet må køre 50 (og det sidste tror jeg ærlig taget de fleste gør, også uden at tænke over det selvsagt).

    Men det var da frygteligt Romraf - hvad er der sket med dig, om jeg må spørge

    Malene

  • Romraf 14-04-2010 13:04

    Malene: Du ved udmærket godt, at Filuren ikke taler om at han kører 85 hvor man må køre 80. Det er jo i forvejen det man godt må. Plus mius 5km i timen. Det er slet ikke dem jeg taler om. Jeg kan også være blevet kørt ned af en på landevejen der kørte 100 i stedet for 80. Det var ikke det fulde stop, der smadrede mig, det var farten.
    Self. sker der ulykker, hvor folk overholder farten, så kan man i det mindste ikke give farten skylden. Men det er jo en noget omvendt form for argumentation at bruge. At fordi der også sker ulykker for alle dem der overholder loven, så frikender vi sgu lige alle dem der ikke gør.
    Malene. Jeg har ikke lyst til at fortælle om det her på debatten,men tro mig, den har gjort, at jeg i dag ikke kan arbejde. Og at jeg i tre år har kæmpet for at genfinde så meget af min tidl. viden som muligt. Men nu ikke hav medlidenhed med mig. Det kunne ligså ske for mig, som enhver andet der lige var det forkerte sted på det forkerte tidspunkt. Den slags sker jo, sålænge folk hæver sig over loven.

  • Tihi123 14-04-2010 13:14

    Jeg bor i en lille bondeby ude på landet.. Gennem byen er der 40 km zone.. Men folk køre 80-100 km/t. Jeg synes det er grotesk. Skolen ligger lige ved siden af vejen, og det er ikke altid børn kigger sig for. Der er godt nok nogle bump, men de har ligget der siden ruder konges tid, så de er efterhånden så flade, at det er ligegyldigt.. Jeg har forsøgt via vores lokal avis, at gøre opmærksom på problemet.. Men der kan ikke blive gjort noget, før der er sket en ulykke  For indtil da er det påstand mod påstand.. Men altså her i Ganløse tror folk at fordi der står 40 km/t på begge siden af vejen, at de må ligge talene sammen og køre 80.. Det er virkelig træls  Så jeg more mig altid lystigt når en æggeskal kommer igennem byen og tager fartsyndere 

  • Wimmie 14-04-2010 13:25

    Lone     

    Ligesom Thihi123 bor jeg i en lillebitte by hvor gennemfartsvejen går fra Assens til Odense, her kommer mange biler igennem - og mange lastbiler og det er et fåtal der kun kører 50 km/t igennem byen. Byen har to sving og en lille bakke - og der hvor det er mest uoverskueligt er når man skal fra fortorvet (der er kun fortorv i den ene side) og over på den anden side til Brugsen. Man skal bogstaveligt talt løbe for at være sikker på at der ikke pludselig dukker en bil op.

    Vi skrev for nogle måneder siden til kommunen for at bede dem overveje at lave vejbump eller chikaner/helleanlæg, men vi fik et brev tilbage hvor de skrev at siden der ikke havde været politiregistrerede uheld de sidste 5 år, så ville de ikke gøre noget.
    Desuden ville vejbump give rystelser i vejen og chikaner ville give hårde opbremsninger der ville larme for de omkringliggende huse....what!?
    Så det er bedre at lade folk køre for stærkt gennem byen end at udsætte byen for hårde opbremsninger for Gud forbyde at folk skulle finde på at bremse inden de kom ind i byen.
    Byskiltet alene burde jo være grund nok til at bremse 

    Redigeret 14-04-2010 13:27

  • Drageridder 14-04-2010 13:26

    Hej Rom - Bare i orden og jeg skal pakke min melidenhed sammen (den bryder jeg mig nu heller ikke om)

    Og jeg argumenterer såmæn ikke for at vi skal kører stærkt, jeg kører faktisk selv ret pænt og bryder mig bestemt ikke om dem der ræser ude på vejene til fare for alle andre. Men nu er der bare rigtig mange der sidder og fortæller, at de ihvertfald aldrig kører for stærkt - og det tror jeg ikke på, jeg tror gerne alle har intentionen, men følger man trafikken vil man oftes kører mere end det tilladte.... (og nu taler jeg primært om diverse landeveje rundt omkring)

    Ja jeg er ihvertfald ofte hende folk skal udenom  og jeg kigger jo heller ikke på spedometeret konstant.

    Malene

    Og fortsat god bedring Lone

  • Cykelpige 14-04-2010 13:31

    Ur-Filur - du får både      fra mig og min mand. Han kører nogle gange op til 2500-3000 km. om ugen med hans job, og du har helt ret.

    Og så lige      til de gamle (og unge) hø-nisser, der skal spille Peter-Politi på vejene. Jeg kører selv altid 80-85 km. i timen på landevejene og sjælden 130 km. på motorvejene (har en gammel bil), men hvem er jeg til at dømme, dem der kører for stærkt. Hvis jeg begynder at genere dem, så opstår der med sikkerhed farlige situationer. Det ville være så rart, hvis man i stedet for at bekymre sig om andres moral fokuserer på sig selv. Mon ikke 98% af dem der kører for stærkt kender konsekvensen - både mht. ulykker og bøder.

  • Wimmie 14-04-2010 13:48

    Cykelpige> Så du fordømmer de der fordømmer folk der ikke overholder fartgrænserne? Det lyder da lidt mystisk i min ører. Hvad med spritbillister? De sætter også andres liv i fare; skal vi også bare ignorere dem og ikke spille "Peter-Politi" overfor dem?

    Jeg har to gange været med til at melde en spritter - og jeg har ingen dårlig samvittighed dér.
    Og nej, jeg ved godt at det ikke er det samme, men en lov er en lov, og jeg vil have lov til at dømme folk der kører for stærkt, for loven siger at man ikke må. Så jeg har ikke tænkt mig at passe mig selv når jeg ved at mit og mine kæres liv kan komme i fare.

    Og nej, jeg dømmer ikke folk der kører 85-90 på landevejene, for naturligvis skal man "følge med trafikken", jeg dømmer folk der kører derover eller for hurtigt i byerne.
    Folk synes aldrig det er så slemt - indtil de selv kommer i en ulykke - eller selv mister én der står dem nær.

    Jeg kører selv 84 km om dagen (job) og jeg har ingen problemer med at overholde grænserne både på landevejen og på motorvejen, og jeg forstår ikke hvorfor afstand skulle være en undskyldning. Jo oftere og længere man kører for stærkt, jo større er chancen vel for at der en dag sker et uheld.

      til folk der ligefrem bakker op omkring folk der kører for stærkt.

  • Theathea 14-04-2010 15:58

    Cykelpige jeg forstår slet ikke sammenhængen med at han køre 2500 km om ugen , skal det forståes som når man køre så mange kilometer er man mere berettiget til at køre stærkere end politiet tillader 

    Wimmie   

    Jeg kan sagtens selv advarer hvis jeg får kendskab til en fartkontrol , men jeg ligger ikke og skriver til alle i min telefonbog , det hænder at jeg giver manden besked , ikke fordi han ligger og køre ræs , men jeg oplever da indimellem at han køre 130 hvor man må køre 120 , ikke at han så ikke fortjener en bøde , men det går jo lige så meget ud over mig , ingen penge ingen shopping 

  • Indienite 14-04-2010 16:48

    Cykelpige, så fordi din mand derhjemme kører så langt, er han nød til at køre for stærkt? Han har ikke overvejet at stå lidt tidligere op om morgenen?  Sikke en vatnisse.

    Wimmie: Mine forældre har også anmodet kommunen om en form for skiltning eller lign, da der har været rigtig mange uheld på landevejen for enden af deres private grusvej. Landevejen slår nemlig et blødt sving og går så ned af bakke, og dem der ikke kender vejen og kommer med 100 km/t, ja de ender sgu i marken   Det ser ikke sjovt ud, når først bilerne ender derude, og hvad værre er, at de kan ligge i timevis før de bliver fundet, hvis ikke der var nogle trafikanter lige i nærheden.


    MEN, mine forældre havde altså anmodet om en form for skiltning om at vejen slår et sving, men det kan de ikke få, for der er jo ingen der er DØDE ENDNU! Fader vor, du som er i himlen, hvad sker der lige? Et skilt, ja, hvad kan det koste? Max 10.000? Og det er nok alt for højt sat for et lille skilt... Er et menneskeliv ikke mere værd end det?
    Der er ca. 4 uheld lige på den 300 meter strækning, om året.

    Redigeret 14-04-2010 16:50

  • Brøndum 14-04-2010 16:54

    Cykelpigen hvad mener du med at spille Peter-politi ? mener du at andre bilister der overholder farten og ikke køre hurtigere end det de må er Peter-politi," Hvis jeg begynder at genere dem, så opstår der med sikkerhed farlige situationer" vil det sige at hvis de overholder fartgrænsen så er de til gene for dig?,    og så er du nød til at ligge helt op i røven på dem eller hvad ????

  • Venus ll 14-04-2010 16:58

    Dem, der forsvarer at køre for stærkt, burde måske tænke over, hvordan statistikken ser ud, når man sætter trafikdrab (ved personpåkørsel) pga. for høj fart over for trafikdrab, hvor føreren ikke kørte for stærkt.

    Jeg husker stadig tydeligt, da en far, der gik tur med sin baby i barnevogn ude i kanten af en landevej, blev påkørt af en smart fyr, der syntes, den godt kunne få noget ekstra pedal over det tilladte. Herregud, det var jo bare en "øde landevej". 

    Redigeret 14-04-2010 16:58

  • Romraf 14-04-2010 16:59

    Cykelpige. Hø nisse eller ej. Hvad skal jeg kalde din mand og dig. Tomhjernede, selvfede, ignorante hæven sig over loven typer. Hvad er det for en form for argumentation du bruger. Du lyder som de der snyder i skat. At de regner med at alle andre gør det, ergo frikender det en selv. Eller de der får lavet sort arbejde. Det får så mange, ja nok de fleste, ergo har jeg også ret til det. Eller de der kører for stærkt, "jamen det gør alle" ergo gør jeg det også.
    Når du og din mand sidder derhjemme ved køkkenbordet over dagens sidste fadøl, og fortæller hinanden med julelys i øjnene, at i skam har styr på det tons metal på 4 hjul der står ude i indkørslen, så spørg lige en der er blevet jordet af sådan et nar, om i har det. Nej skulle jeg hilse og sige. I har ikke styr på noget som helst bag det ret, når i vælger at køre for stærkt. Og mener du virkelig, at fordi din mand kører så mange km om ugen, så har han ret til at bryde loven. Det er sgu da samme som at sige, at fordi jeg mangler penge, har jeg lov at stjæle fri andre. Måske endda sjtæle fra dig. 

  • Gupbiz 14-04-2010 17:11

    Venus:
    DEN historie husker jeg også tydeligt fra medierne - og Gud hvor synd 
    Tænk hvor meget den fyr har ødelagt...

    Man kan miste livet i et splitsekund - men gad vide, om de der træder lidt for hårdt på speederen tænker over det? Hmm..

  • Ur-filur 14-04-2010 17:36

    Synes nok at der dømmes lige hårdt nok her haha....
    Glemmer man at alle disse dødsulykker, ikke er sket ved folk som udelukkende har kørt eksempelvis 90 km på en rimlig landevej. 9/10 af dem er sket fordi der er kørt med hovedet under armen og sikkert over 100 km/t, og i påvirket tilstand, i stjålne biler og når de har kørt "råddent". De er ikke sket ved, at føreren udelukkende har overskrevet hastighedsgrænsen med 10-15 kilometer.........
    Ja selvfølgelig er nogle af dem sket ved for høj hastighed - men ligeså mange sker sikkert ved tilladt hastighed.
    Det virker som om at 50% af landets elitebilister, sidder her på MAG lige nu. Dem som aldrig nogensinde kunne drømme om at lade nålen komme op ove 80 km/t....
    Nægter simpelthen at tro på , at man kan sige sig fri for nogensinde lige at træde lidt ekstra på pedalen, hvis man en sen nat har landevejen eller motorvejen for sig selv. JA måske kan 5% sige at det har de aldrig nogensinde gjort - men så nok heller ik flere.
    Det er godt nok sjælden at man på en landevej, møder en bil som ikke kører 85-90 km/t. Og nej jeg siger ik at det er lovligt fordi andre kører stærkt. Jeg siger at det er imponerende at så mange mag-brugere kan sige sig fri for at komme til at overskride den tilladte hastighedsgrænse 

    Redigeret 14-04-2010 17:38

  • Theathea 14-04-2010 17:50

    Filur jeg ved ikke om jeg synes folk er dømmende , det er jo holdninger vi diskutere , og ja jeg har klart en holdning , ligesom du 

    Men jeg undre mig virkelig over cykelpigens indlæg , jeg synes det bliver lagt ud som køre man så og så mange km om ugen , ja så er det mere legalt at give den gas , det fatter jeg slet ikke pointen i 

    Og ja jeg er søreme elitebillist , ihvertfald hos top danmark 

  • Ur-filur 14-04-2010 17:59

    Thea 

  • Gupbiz 14-04-2010 18:35

    Jeg synes rent faktisk det er helt forkasteligt at køre for stærkt, hvor man ikke må!

    Min stedfar har været falckredder i mere end 20 år, og han kan mange gode historier, hvor han vitterligt har være ude og "skrabe folk op fra asfalten" pga. bilulykker.

    Han har sågar skrevet en bog om det - og været i Go' Aften Danmark med Mikkel Beha. SÅ PAS LIGE PÅ venner, og sænk farten! 

    Redigeret 14-04-2010 18:35

  • Brøndum 14-04-2010 18:42

    Nej Ur-filur, jeg ikke hellig, jeg kan da ikke sige mig fri for også  en sjælden gang at have kørt for stærkt på motorvej/motortrafikvej (hvilket heller ikke er iorden) men normalt overholder jeg grænserne og får jeg en bøde æv sur, men fortjent, og igen ur-filur nomalt får du ikke en bøde for at køre 5 km for stærk i 80 km zone.

    Men det undre mig ofte at det er helt legalt at ikke overhold grænserne, specialt i zoner med 30,40,50,70, 80, hvor der jo er bløde trafikanter,  her er det jo fint med sikre biler (airbag osv) men det hjælper jo desværre ikke de bløde trafikater og slet ikke hvis fartgrænsen ikke bliver overholdt

    Jeg bor i et landområde med mange børn, her bliver jeg ofte overhalet i 50 km zone (og mindre) hvor der er mange børn og andre bløde trafikanter, af tosser der sidder og ryster på hovede af mig .

    Hvorfor skal man advare her ???

  • Gupbiz 14-04-2010 19:00

    Hvis nogen skulle have interesse, så hedder den bog min stedfar har skrevet:

    "Alarm 112 - Falckredder i Forreste Linie" af Svend Gørup Magnussen.
    Men den er midlertidigt helt udsolgt fra forlaget.

  • Babyrose 14-04-2010 21:13

    Starter med et hehe...  Jeg kom ud for en lidt pudsig oplevelse sidste uge - Jeg er selv en af de der forkastelige fartsyndere  - Jeg køre i min kære mors bil (Skoda Felicia 1,3) for tiden, er fattig studerende, så min egen lille racer står uden plader... Nårh til sagen... Kørte på en motortrafikvej (man må køre 90 og jeg køre tit et pænt stykke derover) Jeg kom til at køre bag en motorcykel som kørte omkring de 100km og overvejede om jeg skulle overhale.. Men lod vær... Heldigvis for det, efter lidt tids undrende over at jeg kunne se at der stod noget personens gule vest, gik det op for mig at der stod POLITI! Fik et lille smil på læben og kørte derefter samme hastighed som politimanden... Såå det er også politiet der ligger og køre de ca. 10km for stærkt.. og skal lige siges at politimanden ikke sætte farten besynderligt meget ned de steder hvor man må køre 70 km...

    Romraf
    Det er da ydest sørgelig at høre om din situation, men i min verden har det "intet" (forstået på den måde, at din skade sikkert har været/er større pga. farten, men at det med at man køre stærkt kan gøres på flere måder.....) med farten at gøre.. Jeg køre stærkt, har benzin i blodet... MEN fx et fuldt stop skilt ville jeg never undlade at stoppe ved... Bremser altid ned i god tid og ikke i sidste øjeblik.. osv.. Jeg tænker meget over hvordan og hvorledes inden jeg sætter foden på speederen og jokker den i bund.. Jeg gør det aldrig i en bil jeg ikke kender eller jeg ikke har kørt i, i lang tid, jeg skal vide præcis hvordan bilen reagere når jeg skal bremse osv osv... Jeg har respekt for fart, og jeg har altid været van til at køre i biler med flere hk end de fleste.. Desværre er det bare ikke alle der tænker sig om, inden de tager valget at køre for stærkt

    Om jeg vil advare andre om fartfælder... Det vil jeg til enhver tid gøre..

    Redigeret 14-04-2010 21:16

  • Rikkeida 14-04-2010 22:15

    Babyrose: Nu er det bare sådan, at du ikke ved om den omtalte politibetjent var på vej ud til en opgave, hvor det var nødvendigt for ham at rykke hurtigt ud. Det må politiet nemlig gerne. Ikke for at glorificere politiet, men de har altså nogle andre rettigheder end os "borgere" mht fart. Og igen synes jeg egentlig det er en tand for meget, at man bruger det at andre kører for stærkt, som undskyldning for at man selv gør det
    Det er da uhyggeligt betryggende at vide, at du ikke kører ud for et fuldt stop skilt     Sikke da en dejligt trygt sted du gør verden til for os andre og vores børn Jeg synes faktisk du lyder som en stor undskyldning for dit "fartbehov" i dit indlæg Jeg kender selv en som mistede livet i en trafikulykke hvor farten kun var 50 kmt. Min mand har selv været involveret i en trafikulykke, så han ved udmærket hvor lidt og hvor meget fart der faktisk skal til, før end uheldet er ude. Det ved du åbentbart alt om, da man jo kan køre stærkt på mangeee forskellige måder, også helt uden at der sker noget  

  • Ur-filur 14-04-2010 22:25

    Overtræder politiet hastighedsgrænsen SKAL de mindst køre med blink.......Bare så den er på det rene 

  • Rikkeida 14-04-2010 22:26

    Oplevede forøvrigt idag, en sand kamp om at kunne køre hurtigst inde i Viborg midtby. De unge fyre, er jo totalt forårskåde, og det viser man bla ved at køre om kap inde i midtbyen     Hvor er det bare trist at se på, og hvor kan jeg dog hidse mig op over det. Der er bare ingen undskyldning for den slags 

  • Rikkeida 14-04-2010 22:30

    Ur: Det har du ret i, men igen forstår jeg ikke, at jeg ikke at det skal bruges som undskyldning for selv at køre for stærkt. Der er jo ingen af os, som reelt kan sige hvad årsagen er til betjentens kørsel( så får denne debat vist aldrig ende), og som jeg selv siger i mit indlæg, så er jeg ikke ude på at glorificere nogen.

  • Babyrose 14-04-2010 22:37

    Mht. politiet, uanset hvad så skal de stadig overholde fartgrænser som alle andre, med mindre der er blå blink eller lyd på… og der var ingen af delene… og nej, har intet at gøre med om andre køre stærkt…
    Hehe… Godt at du synes det er betryggende at vide… :P eller noget… Ville bare have budskabet ud om at nogle tænker sig om inden de gør det og kun når der er mulighed for det… Jeg ligger ikke og køre 80km/t forbi en skole, der kører jeg under 50km/t gælder også villaveje osv.. da der kan komme børn løbene ud på vejen… = køre efter forholdene... 

  • Rikkeida 15-04-2010 05:16

    Babyrose: Ja, hvor er det bare nemt at kigge på politiet og pege fingre af dem. Hvis han havde kørt 91½ kmt ville du garanteret også havde reageret på det. Jo, det har nemlig præcis noget at gøre med hvordan andre kører. Du retfærdiggør din kørsel med at han kørte 10 km mere end han måtte, og derfor føler du også det er ok at du selv gør det, for du har jo "styr på din fart", lyder det til. Jeg tror du er en af dem, som diverse kampagner fuldstændig preller af på, for du kan køre stærkt uden at det går galt, hvis bare du kører efter forholdene
     
    Og ja, det var yderst ironisk ment, da jeg kommenterede dit indlæg om "at du ikke kører ud for fuldt stop skilt". Jeg troede faktisk at det var noget som kun fulde/påvirkede mennesker, eller folk som ihvertfald fuldstændig har overset skiltet, gør. De fleste mennesker trykker vel ikke speederen i bund, med det samme de ser et fuldt stop skilt Igen, så kan jeg se at du kommer med eksempler på din kørsel, som burde være almindelig sund fornuft, men du får det til at lyde som om, at det er fuldstændig ok at du kører stærkt på andre strækninger, når nu bare du ikke gør det hvor det "kan" være farligt Jamen, jeg er også helt sikker på at du med din alder, har så meget erfaring, at du kan køre så stærkt det skal være, uden at det går galt Wake up and smell the coffee, siger jeg bare...............

  • Drageridder 15-04-2010 11:03

    Nu er der jo ret så stor forskel på landeveje -og nogen er "farlige" og andre er lige ud og med åbne marker i siden (om i måske har befundet jer på visse af de jyske af slagsen).

    Og man ændrer jo veje - landeveje bliver til motorveje osv. og for en del er det jo ikke aktuelt da det er dyrt og man kigger på færdsel osv.

    Så jeg kan bestemt ikke se problemet i (og nej jeg opfordrer ikke til lovbrud), at man på nogen strækninger kører hurtigere end tilladt - det er jo blandt andet sådan man finder ud af, at ændrer en vej fra det ene til det andet og af samme årsag man øgede hastigheden på motorvejene for nogle år siden  - Hvilket så faktisk kan undrer mig, da man så har en langt større forskel på, hvad de forskellige køretøjer må køre (lastbil, personbil m. anhænger osv) og det kan da give grund til flere ulykker lige der.

    Og jeg tvivler da på, at nogen herinde inkl. ur-filur (og tilhængere ) og cykelpige synes det er fint at nogen kører alt for stærkt hvor forholdene ikke er til det. Men visse steder er forholdene til det uden at skiltningen er fuldt med tiden - ligesom der er visse steder, hvor hastigheden er sat for højt i forhold til hvor den burde være.

    Landevejen til Esbjerg fungerede i gl. dage som motorvej (lige landevej med lidt trafik og marker i siden) og er nu blevet motorvej - sikkert af samme årsag - Landevejen til Svendborg, har været en af de farligste i landet mht. ulykker (en bugtet snoet vej med meget trafik) og folk kørte da også uhyggeligt stærkt og foretog hasarderede overhalinger af stribevis af biler uden at kunne se frem - den er nu blevet motorvej

    Så der er jo stor forskel på landeveje. Og politiet kan jo køre som det passer dem, det er vel sådan et job-gode

    Malene

  • Romraf 15-04-2010 11:24

    Babyrose: Jeg må sige, at når du sådan skriver direkte til mig, og tilsidesætter min argumentation vedr. det uheld der ramte mig, ja, så kan jeg næsten kun trække overbærende på smilebåndet. DET GØR JEG SÅ IKKE. Jeg vælger at smile som en chæfer. For det er præcis den arrogance folk udviser, når de sidder bag rettet. Nemlig at de har styr på farten. OG de har styr på den bil de kører rundt i, og derfor retfærdiggører det, at de kører for stærkt. Men du har ikke styr på den bil. Og så ved jeg ikke rigtig, om du er i stand til at vurdere, hvad der var årsagen til, at jeg blev kørt ned. Om det var hastigheden eller det at idioten, som jeg pænt vælger at kalde ham, kørte over for fuldt stop.
    Ser du politiet, falck, neurokirurg og  neuropsykologen mener, at det der ramte mig i hovedet var farten, og farten alene. Ikke et fuld stop skilt. Havde han kørt 40, som man må, og ikke 70 så var der ikke sket den skade.
    Men ser du: Han havde altså også styr på sig selv, sin bil og farten. TROEDE HAN.
    Ja det var inde i byen, men der var ingen trafik udover mig og ham lige på det tidspunkt. Vi var de eneste to involverede. Så, ingen trafik betyder, at man kan køre stærkt. Det er jo argumentet alle fortæller mig. Men lige pludselig dukkede jeg altså op.
    Jeg kan lave en liste herfra og til Metusalem, om hvad den ulykke har betydet for mit liv.
    I der kører for stærkt, kan lave personskade. Og det er så det. Nej det er det ikke. Jeg skal lige til jeg lukker mine øjne, slås med efterveerne af den ulykke. Jeg betaler prisen for at mennesker som dig er så arrogante, at de mener, de har helt styr på det der med fart og biler. Benzin i blodet, som du kalder det. Jeg kunne godt tænke mig, at du fik skiftet det benzin du har i blodet, ud med noget fornuft. Du er en af dem, det skulle forbydes at sætte sig bag et ret. Ikke alene fordi du synes det er ok, at køre for stærkt. Men så sandelig også fordi du sidder og retfærdiggør det med, at når politiet må og gør det, ja så kan du også.  

  • *inky* 15-04-2010 11:25

    brøndum - nej men man får en på 500kr for at køre 91 på 80km zone på landevej
    og ja jeg ligger også tit på motortrafikvej sammen med "basserne" og ja de kører faktisk ca 100km i timen og følger dermed trafikken, selvom man faktisk kun må køre 90km.
    Ikke at det retfærdiggør at vi andre også ligger med for høj fart, men det viser måske at visse veje let kan bære at man ændrer fartgrænsen istedet for den er det samme overalt.
    kh inge

  • Romraf 15-04-2010 12:04

    Inge: Hvordan viser det, at politiet kører 100 km på visse strækninger, at man så ksal have ændret fartgrænsen. Den logik forstår jeg ikke lige.
    Mener du, at når politiet kører 10 km i timen mere end de må på visse strækninger, så er det et udtryk for, at politiet viser os andre, at også de mener, at den hastighedsbegrænsning der er rundt omkiring i virkeligheden skal ændres.

    Vil det så sige, at når politiet kører 140-50 stykker på motorvejen, fordi det nu lige passer dem, uden blink, så er det for at vise mig, at man burde sætte hastighedsbegrænsningen op på visse strækninger på motorvejen.
    Skal vi ikke holde polititet ude af den her. Det er absurd at fremføre, at fordi politiet gør det, så må vi andre også. Politiet har, i min verden altså visse beføjelser,som vi andre ikke har eller burde have.
    Jeg kan are ikke se logikken i den sammenligning. Uha polititet bryder loven, så må vi andre altså også have lov til det, hvad ellers? Hmm giver ingen mening

    Redigeret 15-04-2010 18:01

  • Kirstenfp 15-04-2010 17:34

    Som udgangspunkt så bryder jeg mig ikke om at man advarer hinanden mod politiet, for i sidste ende er det jo bare os selv vi snyder.  Dog kan man overveje om der KAN være en præventiv effekt i det.. Fx er det sådan i Holland, at man i radioen udsender færdselsmeldinger om hastighedsmålinger på linje med  oplysninger om kødannelse og andet trafikinfo, og tanken her er jo at man på den måde presser folk til at sætte farten ned på hele strækningen..  Og det hjælper tilsyneladende.

  • Jiwmag 15-04-2010 17:51

    ÅH jeg fatter slet ikke, at man ikke respekterer fart-reglerne, der findes INGEN undskyldninger overhovedet for at køre for stærkt....

    Lones historie er een af mange ulykkelige historier, og jeg tror jeg kan sætte mig ind i, hvad det har betydet for Lone - det gør mig virkelig ondt...

    Min datter blev påkørt bagfra, da hun holdt for rødt lys - fordi en fart-tosse ikke lige havde set, at der var rødt forude, og pga. farten ikke kunne nå at bremse i tide - min datter var gravid i 8. måned...og røg på hospitalet!!! (alt endte dog godt skal det siges) - men hold op, hvor var vi vrede og rystede...!!

    Mit andet barn arbejder med en ung, der liiiige skulle prøve at sætte farten op, mistede herrerdømmet over bilen, og sidder lam fra halsen og ned i dag...

    Så igen, der er INGEN undskyldninger for ikke at overholde den tilladte fartgrænse..

    Loven er gældenden og ikke vejledende.

    KH/Karen

    Redigeret 15-04-2010 17:52

  • Wimmie 15-04-2010 18:16

    Jeg forstår ikke at nogle af jer slet ikke kan tro på at der rent faktisk findes mennesker der overholder fartgrænserne...og endda ikke har problemer med at gøre det.

    Jeg kører hjem fra arbejde hver nat mellem kl. 1 og 1.30 - først 15 km på motorvej og derefter ca. 20 km. på landevej. Jeg møder ganske lidt trafik på motorvejen og næsten ingen (eller som i går slet ingen) på landevejen. Jeg kunne sikkert tage landevejsstrækningen med 100-110 km/t og være hjemme i seng 5 minutter tidligere, men jeg kan helt ærligt ikke se pointen.
    1. Jeg vinder måske 4-5 minutter i alt
    2. Vi møder MANGE rådyr på den strækning - i går var der 3 stk.
    3. Jeg har ikke behovet. Jeg synes det er en dejlig strækning at køre og jeg har ikke noget imod at køre omkring 85 km/t, så føler jeg mig sikker og ved at jeg kan nå at bremse hvis der skulle løbe noget ud længere fremme.

    Så for os der gladeligt overholder fartgrænserne handler det i bund og grund om at vi ikke ser en grund til at køre hurtigt og vi nyder det ikke.

    Jeg lader så vidt muligt nålen hvile lige omkring de 90 på speedometeret, for den viser ifølge GPS og opsatte fartmålere 6-7 km/t mere, så effektivt kører jeg nok 83-85 km/t i 80-zonerne. Jeg kører dog helst heller ikke under, for jeg ved godt hvor irriterende og farligt det kan være når folk ligger for langt under hastighedsgrænserne.
    Jeg vil ikke lyve, nålen kan sagtens komme over 90, og opdager jeg det, ja så tager jeg foden af speederen -  for jeg tror ikke der er nogen der kan holde 100% øje med speedometeret hele tiden (i så fald har man i hvert fald ikke fokus på vejen ;)
    Har man en bil med cruise control bliver det naturligvis lidt lettere 

    Hilsen Winnie der har haft kørekort i 9 år uden én eneste fartbøde, skramme eller bule 

  • Ur-filur 15-04-2010 18:19

    Vi snakker jo ikke om at retfærdiggøre at man kører for hurtigt overhovedet....
    Men synes stadig at det er imponerende så retsskafne folk er herinde.....Er det kun når det gælder at køre 10 km for meget ?
    Eller gælder det også at man aldrig kan finde på at gå over for rødt i et vejkryds midt om natten når der ingen mennesker er på vejen ?
    Og gælder det også at man aldrig kan drømme om at køre på cyklen hvis man bor på en afsides vej, og har glemt sin cykellygte ?
    Krydser i nogengange vejen 20 meter fra et fodgængerfelt ?
    Har i købt en flaske Vodka, som naboen har haft med fra tyskland ? Eller en pakke smøger ?
    Har i fyret et kanonslag af - eller deltaget når vennerne har gjort det ?
    Har du taget din telefon mens du kører bil ? Eller bare tjekket hvem der lige skrev ?

    Synes at der flere gange i tråden nærmest er kastet mange sjove ord efter dem som kan finde på at køre en smule for stærkt - på trods af at ingen siger de kører f.eks 100 på en landevej....Det sidestilles i enkelte indlæg, på det nærmeste med at være kriminel  Men husk på at de eksempler jeg kommer med ovenover, også er ulovlige - og nogle af dem kan også være direkte skadelige.......Synes man børe være lidt påpasselig med hvilke ting man blander sammen og så måske lige kigge sig selv i spejlet engang imellem.....Man bør ikke kaste sig over folk som gør en ulovlig ting, blot fordi man selv sælger at gøre en anden ulovlig ting selv  ......
    Der er ingen herinde der har sagt "yeeah jeg elsker at køre 120 på landevejen og jeg gør det gerne selv, mens jeg skriver sms"....MEn tingene vendes bare hurtigt til at det er sådan man er, fordi man indrømmer at man godt kan finde på at køre for hurtigt.

  • Venus ll 15-04-2010 18:25

    Ur-filur:
    I mine øjne er der stor forskel på, om man gør noget dumt/ulovligt i trafikken som blød trafikant eller som hård trafikant! Dem som blød trafikant er ofte på egen regning, hvis der sker et uheld, hvorimod bilisten oftere kommer afsted med at såre ANDRE (i det mindste værre end dem selv), når de begår en lovovertrædelse i trafikken.

    Så jeg mener ikke, du kan sidestille deres forseelser...

    Redigeret 15-04-2010 18:26

  • Ur-filur 15-04-2010 18:35

    Aaaah....Hvis en cykel kører ud foran en bil, så kan der jo ske hva som helst i forsøget på at undvige.

  • Ur-filur 15-04-2010 18:36

    OG så er vi igen inde på den der "Hvem tror du at du er ....En lov er en lov og kan ikke gradbøjes"  Præcis som der siges om os der godt kan finde på at køre for hurtigt.

  • Wimmie 15-04-2010 18:43

    Ur-Filur> Grunden til at mange er oppe at køre over folk der bryder hastighedsgrænserne er jo at liv bliver sat i fare - uanset hvor overbevist man er om at man har styr på bilen, så har vi jo set gentagne eksempler på at det ikke var tilfældet; for jeg tror næppe på at folk smaderer bilen, dem selv og uskyldige med-trafikanter med vilje.

    Dine eksempler:
    Eller gælder det også at man aldrig kan finde på at gå over for rødt i et vejkryds midt om natten når der ingen mennesker er på vejen ?

    - Nu bor jeg på landet og er vist aldrig i situationer hvor jeg til fods skal krydse veje om natten, men jeg kan da fortælle at jeg ALDRIG ville gøre det i bil - uanset hvor alene jeg var.

    Og gælder det også at man aldrig kan drømme om at køre på cyklen hvis man bor på en afsides vej, og har glemt sin cykellygte ?

    - Det ville da være dumt at sætte sit eget liv på spil på den måde - igen, har aldrig været i situationen (dynamolygter ftw! ;)

    Krydser i nogengange vejen 20 meter fra et fodgængerfelt ?

    - Hvis jeg er i nærheden af et fodgængerfelt, så bruger jeg det da - både for min egen sikkerhed men også for at slippe for at vente...i et fodgængerfelt SKAL bilerne jo stoppe for én. Jeg har da krydset masser af veje hvor det ikke var i et fodgængerfelt men om det var inden for tyve meter af ét har jeg vist ikke målt efter ;)

    Har i købt en flaske Vodka, som naboen har haft med fra tyskland ? Eller en pakke smøger ?

    - Ingen af delene ;)

    Har i fyret et kanonslag af - eller deltaget når vennerne har gjort det ?

    - Nej tak, og ville ønske at folk ville lade være.

    Har du taget din telefon mens du kører bil ? Eller bare tjekket hvem der lige skrev ?

    - Nej, har aldrig lyd på min mobil. Opdager jeg at den ringer eller har jeg selv brug for at ringe, så finder jeg en rasteplads.


    Det kan da godt være at det gør mig til "hellig" og du kan vælge at tro mig eller lade være. Jeg siger heller ikke at jeg aldrig har brudt en lov, jeg siger bare at jeg ikke (tror at jeg) har brudt en lov der bringer andres liv i fare.

  • Wimmie 15-04-2010 18:46

    I øvrigt tror jeg ikke der er en lov imod at tjekke sin telefon for at se hvilket nummer der ringer - der er en lov imod at TALE i telefonen. Det er dog stadig dumt i mine øjne at rode rundt med mobilene mens man kører 

  • Ur-filur 15-04-2010 18:59

    Wimmie...
    Nej jeg vil ikke kalde dig hellig.....Tænker det GGGGG...Ej bare pis 

    Nej men det jeg mener er bare at der er blevet sagt noget i retning af at hvis man er en af de hjernedøde idioter som kører for hurtig, så synes man sikkert også at det er okay at stjæle osv os....Synes at tingene liiiige er blandet lige rigeligt sammen efterhånden......Jeg kan sagtens finde på at køre 100 om natten på en øde landevej - eller 150 på en motorvej...Ja jeg er et meget meget skidt menneske...Men nej, jeg tror så faktisk heller ikke at jeg overtræder flere love overhovedet......
    Synes det udlægges at fordi man måske kører 90-100 så er man et rigtigt skodmenneske som er skyld i alverdens ting.......Altsååååååå nu er det jo ikke sådan at man kører 80 gennem byen i myldretiden, eller 100 på landevejen, således at man ligger og kører slalom for at overhale de andre....
    Ja fart dræber.........I know.......Men det gør dårlige bilister så sandelig også.

    Debatten indledtes med, om man advarer andre når der er trafikkontrol......
    Ja det gør jeg nogen gange.....Og blinker også gerne når jeg ser en uden lys (han kunne jo blive overset og en kunne gå ud foran ham...Sådan en krimi-karl )

    Kør efter forholdene og hold fokus på kørslen og ikke al mulig andet.

    22 år uden en skramme men dog 1 fartbøde for et par år siden.

    Redigeret 15-04-2010 19:14

  • Romraf 15-04-2010 19:37

    Altså Filur:
    DU er immun overfor loven. Og fint med det, jeg håber så bare aldrig, at du kommer til at køre nogen ned. For selv det får dig nok ikke til at ændre holdning.
    Men ham der kørte mig ned Filur, han er en hjernedød idiot. At du føler dig ramt af de ord, forstår jeg ikke, da de ikke er henvendt til dig. Men det må så være fordi du føler dig truffet, fordi du kører for stærkt velvidende at du bryder loven. Sjov argumentation, men jeg tror den holder her på denne debat.
    Du bliver ved med at sige, at du ikke kører for meget for stærkt, men du fortæller dog stolt og frejdigt i et af dine første indlæg, at du snildt kører 100, hvor du kun må køre 80. Dvs. du er snildt 20% over hastighedsbegrænsingen.
    Du er højet hævet over alle andre.
    Nej mennesker der kører for stærkt er skam ikke skyld i alverdens ulykker, kun i at slå andre ihjel eller lemlæste dem, når det går galt.
    22år uden en skramme. Siger du stolt. Det er da ikke noget at være stolt af. Jeg vil snarere sige, hvad ellers? Du siger jo i en bil, så det manglede da bare, at man kan køre et helt liv, uden at skramme bilen. Men nu er det så ikke nogen garanti for, at man ikke har skrammet en person.
    Du er skam ikke kriminelle i enhver henseende, du der kører for stærkt, du bryder bare loven, og virker næsten stolt af det.

  • Ur-filur 15-04-2010 19:45

    Lone....
    Siger ikke jeg er stolt af det....Men er ærlig omkring det og har hvartfald ikke dårlig samvittighed over det.
    Og drop det der med "Du er imun overfor loven"...Sikke noget gylle at lukke ud....99% af verdens befolkning er det sikkert så, da nogle går overfor rødt, kører 85 km/t, kører uden lys, ikke rækker armen ud når de kører cykel osv osv osv osv.....

    Sluuuut herfra....Skruen uden ende 

  • Rikkeida 15-04-2010 20:02

    Ur: Jeg er nu mere af den mening, at du og andre bilister burde kunne indse at fart dræber, uanset hvilken strækning man kører på. Det kan sgi da ikke være så svært at forstå. Og ja, jeg har skam også mine fejl og mangler, og har gjort ting, som ikke var helt efter bogen. Hvem har ikke det??? Man lærer af sine fejl, og man kan så forsøge at bruge pæren, og lette foden en smule fra speederen  

  • Romraf 15-04-2010 20:45

    Du kan sidde og forsvare fra nu af og til jul. I mine øjne er du ikke andet en en simpel mand der bryder loven. Sådan er det. Drop selv dit gylle spredning her. Du gør noget ulovlivligt igen og igen og igen, og så er du så lille at du samtidig forsvarer dig med, at 99% af jordens befolkning gør det samme. Nej mand du dig op, og indrøm, at du er en af dem der er fløjtende ligeglad med, at din fart dræber, medens du sidder og piller dig i næsen og er fuldstændig imun overfor argumentation. Du er hævet over loven, lige indtil det går ud over dig eller en af dine. Lad os håbe det aldrig sker.

  • Ur-filur 15-04-2010 20:57

    Du er så nedladende at det er til at kaste op over, når folk ikke er enige med dig.
    Du er så angribende i din væremåde at man skulle tro du bare sidder og venter på at kunne overfalde folk verbalt......

    Ude...................

  • Jannipv 15-04-2010 21:01

    Ur-filur:  Hvor er det dog svært at komme igennem med sit budskab herinde. Men jeg er fuldstændig enig med dig.

    Jeg er også en af dem der kører stærkt - men efter forholdene. Jeg kører heller ikke 100 km/t igennem byen, men kan godt finde på at køre 150 km/t på motorvejen, hvis der ikke er betydelig trafik. Jeg er af den overbevisning at de mennesker der kører stærkt har en rum-fornemmelse som gør at de hele tiden er opmærksom på trafikken omkring sig. Jeg kan på lang afstand se hvilke bilister der er usikre i deres kørsel, og de er mindst lige så farlige som farten, om ikke mere. De mennesker der er skide farlige bilister, er dem der sætter sig bag rettet og kører uden overhovedet at have skænket det en tanke hvordan de kommer fra A til B. De kører i deres egne tanker og finder lige pludselig ud af at de skal dreje til venstre, og så drejer de bare, eller lige pludselig skal overhale en anden bilist på motorvejen, UDEN omtanke for andre mennesker.

    Jeg sidder ikke og siger at fart ikke dræber, for det gør den da. Men det gør uopmærksomme trafikanter i den grad også.

    Og til debattens egentlige spørgsmål: Ja, jeg vil enhver tid advare andre mennesker. Hvad er det dog for en mentalitet at vi kun skulle være til for os selv...

  • Hjerte-chakra 15-04-2010 21:05

    Wow det kører derudaa! Ordet firkantet mere behøver man ikke sige.

    Men så flot og igen ærligt sagt Hr. Filur   Sådan skal det bare siges

  • Romraf 15-04-2010 21:14

    Jamen Filur. Hvad er så dit intelligent budskab? At man skal bryde loven, for så er man hvad????Ja gu er jeg nedladende overfor mennesker, som hævder at de er højt hævet over enhver anden, når det handler om lovbrud. Og især, når de igen og igen bliver ved med at forsvare deres lovbrud.
    Jannipv:  Jeg kan kun sige   
    Hjerte: Tak for dit yderst intelligente indlæg. ER du klar over hvad du forsvarer, eller er du bare med på din sædvanlige måde
    Jeg har betalt prisen for at en flok som jer, kører som det passer jer. Så gu er jeg nedladende. Og der er intet intelligent i det du kommer med Filur. Det er ren og skær stupid dumhed.

  • Romraf 15-04-2010 21:17

    Janni: SÅ med den fuldstændig forkvaklede argumentation du kommer med, så betyder det altså at du er højt hævet over alle andre der overholder loven. Du kan nemlig se ud i fremtiden. Du har rumfornemmelse som du kalder det. Gud hjælpe mig, det var dog det mest ....... jeg har hørt i længe. Som om det nu er en undskyldning for at slå folk ihjel.

  • Brøndum 15-04-2010 21:18

    Og til debattens egentlige spørgsmål: Ja, jeg vil enhver tid advare andre mennesker. Hvad er det dog for en mentalitet at vi kun skulle være til for os selv...  ???

    Jannipv jeg lover dig jeg vil gør og gør meget for andre, men nix jeg føler mig bestemt ikke egoistisk når jeg ikke advare andre om politikontroller hvilket der ofte er her i området hvor jeg bor hvor der er 50 km zone og folk gladligt køre mellem 60-100 km, gennem byen, og så kan det godt være de er opmærksom trafikanter, men når lille Peter se lille Kasper på den anden side af vejen og løber over til ham så kan man ikke når at stoppe når man køre med de hastigheder med mindre man har en helt anden bremselænge, end den jeg kender til 

  • Jannipv 15-04-2010 21:18

    Romraf: og jeg kan kun sige til dig. Det er en MEGET snævertsynet holdning du udviser.

  • Ur-filur 15-04-2010 21:19

    Quote : Og der er intet intelligent i det du kommer med Filur. Det er ren og skær stupid dumhed. >

    Er det ikke sådan generelt når folk er uenige med dig ?

  • Venus ll 15-04-2010 21:20

    Om Romraf "bare sidder og venter på at kunne overfalde folk verbalt" skal jeg ikke kunne vurdere, men der er da tilsyneladende en anden, der ofte sidder på lur for at smide en masse thumbs up, så snart nogen kritiserer Romraf...

  • Jannipv 15-04-2010 21:22

    Romraf: Jeg er IKKE højt hævet over alle andre!!! Hvor læser du dog det henne? Undskyldning for at slå folk ihjel, siger du? Hvor læser du DET henne?

    Vi bliver ALDRIG enige... har givet udtryk for min holdning, og som Ur-Filur så fint siger det... I'm out....

  • Romraf 15-04-2010 21:23

    Det ved jeg ikke Filur. Men jeg kan sige det med hånden på hjertet om dig og din kørsel. Og det er det debatten handler om.
    HVordan kan du sidde og forsvare noget ulovligt, når det går ud over andre mennesker, som uskyldigt kommer til skade. Tror du nogen lemlester andre med vilje. Alle regner med at den slags sker ikke for dem. Det regner du jo også med, lige indtil den da, du kører en ned. Så skete det altså. Og du er nu ikke i stand til at give mig en garanti for at det ikke sker.
    Nej jeg spilder min tid på noget som ikke er det værd. Det må jeg virkelig sige.
    Janni: Hvad snæversynet er det over min holdning. Jeg er blevet kørt ned at en af dem der havde rumfornemmelse som du kalder det.         

  • Romraf 15-04-2010 21:26

    Janni: DEt er jo lige netop det du er ved din måde at argumentere. At du har rumfornemmelse. Hvor henne har du det? Så gu ike oveni den øverste etage, for så ville du vide, at farten slår folk ihjel. Så fint, vær du bare out....

    Venus:Hvor har du dog det fra????? Det er da altid sådan nogle velovervejde inlæg der kommer fra de kanter. Jeg kan ikke tro du har ret sveske  

  • Jannipv 15-04-2010 21:28

    "Janni: Hvad snæversynet er det over min holdning. Jeg er blevet kørt ned at en af dem der havde rumfornemmelse som du kalder det".         

    Og netop derfor skal vi ALLE andre have skylden og bøde for den ene idiot, der kørte ind i dig? DET kalder jeg snæversynethed. Jeg synes da det er frygteligt, at der var en der kørte dig ned, men det gør altså ikke os andre til nogle vanvittige bilister.

  • Jannipv 15-04-2010 21:30

    Romraf: Jeg kan ikke andet end grine - Du er ufattelig nedladende, som Ur-Filur siger, så sejl du din egen sø...

  • Drageridder 15-04-2010 21:36

    Jeg vil i høj grad give Janni ret i, at der sgu er ret stor forskel på hvordan folk kører bil - og nogen lærer det simpelthen aldrig Og det handler jo ikke kun om at kunne skifte gear på rette tidspunkt, men i høj grad om, at hvide hvor man er og at kunne læse trafikken - opmærksomhed i høj grad og evnen til at aflæse hvad der sker længere fremme. Det er der rigtig mange der ikke kan eller ikke gør eller som "hader" og lader sig stresse af andre trafikanter - Og ja de er farlige bilister. Folk der kører over gældende hastighed kan også være farlige, men er det jo ikke nødvendigvis.

    For nu er det jo ret så kort tid siden, at f.eks hastigheden på motorvejen blev hævet - Og jeg ved da ikke om motorvejen så er blevet farligere ...... eller man nu kører det man nærmest altid havde gjort alligevel.....?

  • Hjerte-chakra 15-04-2010 21:44

    Jannipv: Sådan kan det også siges  

    Venus: Sort snak må det være? me ndu er jo også politimanden herinde   helt ærligt jeg er så sjældent på herinde mere, og så snakker du sort snak   så se heller dig selv i spejlet.

    Hilsen den Uintelligente og hvis at være Intelligent er sådan, så er jeg glad og lykkelig for ikke at være Intelligent efter nogen fås bedømmelse herinde 

    Godaften!

  • Theathea 15-04-2010 21:46

    Filur du og jeg har søreme været uenige en del gange , denne gang er jeg for så vidt ikke vildt uenig med dig , jeg kan bare slet ikke forstå at du ikke kan se dette fra Lones synspunkt , Lone har jo netop været den der fik oplevelsen af en ulykke ind på rygraden , jeg er så sikker på at Lone slet ikke er nedladende , hun brænder bare så meget for denne sag , og jeg tror at har man selv været ude for sådan en oplevelse , ja så rykker ens grænser sig , der bliver ligesom nul tolerence overfor billister som indrømmer at de giver den gas .... at du og jeg så igen imorgen lige giver speederen et ekstra tryk imorgen fordi vores automobiler ikke tåler kun at køre det lovlige , det kan jeg så slet ikke se kommer denne debat ved , alle kan vi vel forstå hvor grimt det må være at være et uskyldigt offer for en billist som mente han kunne klare det hele på den halve tid 

    Prøv bare i et kort sekund at forestille dig at en af dine kære eller måske dig selv , blev sådan et offer altså et uskyldigt offer for en anden mand/kvindes dumhed , tror du så selv seriøst at du stadig ville have forståelsen for disse ? jeg tror det ikke ,så alle kan vi vel tænke over et eller andet næste gang vi sidder i vores bil 

    Janinipv dette er osse skrevet til dig 

  • Jannipv 15-04-2010 21:46

    Drageridder: Det var præcis det jeg gerne ville have frem, da jeg skrev rum-fornemmelse (som jeg åbenbart ikke kunne få formuleret ordentligt). Du beskriver det helt korrekt

    Mht. hastigheden på motorvejen så tror jeg ikke det har rykket noget ved de mennesker som ikke føler sig tryg ved at køre f.eks. 130 km/t, og så skal de selvfølgelig blive liggende med de 110 km/t. Derfor tror jeg heller ikke at hævelsen af hastighedsgrænsen har gjort motorvejene farligere. I Tyskland (som ikke har hastighedsbegrænsning) har de faktisk færre trafikdrab på motorvejene pr. indbygger end Danmark. Ved ikke om det kan sætte tingene lidt i perspektiv, men jeg synes da det er lidt påfaldende.

  • Brøndum 15-04-2010 21:49

    Jannipv: Og netop derfor skal vi ALLE andre have skylden og bøde for den ene idiot ?

    Vi får vel alle kun bøde for ikke at overhold de fastsatte fartgrænser og det er vi selv herre over ikk

  • Theathea 15-04-2010 21:50

    Hjerte selv om du ikke er her ret ofte , jamen så fortsætter du sgu alligevel hver gang hvor du slap 

    Det er fint at du osse er uenig med Lone , men så uddyb dine svar istedet for for bare at 
    hver gang en er uenig med Lone , det virker altså en anelse barnligt , for 5 mdr. siden var du enig i alt lone skrev 

  • Jannipv 15-04-2010 21:51

    Theathea: Du har helt ret. Det må være en ufattelig traumatisk oplevelse, og det ville jeg da ikke ønske for nogen mennesker at de kom ud for noget lignende. Men derfor synes jeg stadig ikke det er i orden at skyde skylden på ALLE andre mennesker - vi skal ikke bøde for én mands gerninger.

  • Drageridder 15-04-2010 21:51

    Jeg vil også give romraf ret i, at fart kan være farligt - Jeg har selv elsket at køre stærkt - jeg har primært kørt stærkt på motorvejen (i øvrigt før de hævede hastigheden, men jeg ville stadig have brudt den i dag) Men jeg har aldrig ligget og blinket til folk (kun i tyskland) eller kørt op i røven af dem, for at de skulle flytte sig. Jeg kørte ikke ud foran andre. Jeg kørte eksemplarisk i byer og bebyggelser i øvrigt - holdt for fodgængere, lukkede andre ind, tog blaffere med.

    og det meste gør jeg stadig - jeg kører NU sjældent for hurtigt faktisk - nærmere sådan lidt små sløvt (men kører også de værste smadderkasser)

    Jeg er også kørt galt og dermed forulykket, ganske alene på en motorvej med 180-160 km/t
    uden sele på (jeg kører i øvrigt stadig sjældent med sele, men da oftere end tidligere) - så ja det kan ske og gudskelov var jeg ikke årsag til andre forulykkede eller at andre kom til skade. Men nej man kan bestemt ikke altid styre det man tror man styrer.

    Og romraf du er jo også vred og du må jo også prøve at tilgive ham der kørte dig ned - og man skal huske at lære af sine oplevelser i dette liv - men man kan jo ikke pådutte dem til andre.

    Malene

  • Jannipv 15-04-2010 21:53

    Brøndum: "bøde" som i at alle vi andre får skylden for hans gerninger. Jeg ved udemærket godt hvad en (fart) bøde er

  • Ur-filur 15-04-2010 21:53

    Thea..
    Jamen det har du da helt ret i......Det er da en skrækkelig historie....Men det gir da absolut ikke nogen ret til at opføre sig sådan alligevel....
    Vi har alle haft oplevelser som berører os og hvor emnerne måske blir berørt herinde...Der er da mange emner jeg absolut ikke deltager i - netop fordi jeg ved at de rører mig så dybt at jeg ville flænse folk pga det jeg måske ville opfatte som "dumme meninger/holdninger"..
    Hvis ikke man kan tåle at andre ikke er enige, så skal man måske netop undgå at involvere sig i sådanne emner....Jeg sidder ikke og deltager i en debat og tænker på at der måske er en et eller andet sted, som vil blive "ramt" af det jeg siger. Så er det jo netop at man sidder og taler hinanen efter munden.....Man bør kunne være uenig og stadig tale ordentligt til hinanden - istedet for at bruge alle mulige sammenligninger overfor folk - altså fortælle dem hvor dumme, og åndsvage de er.

    Jeg synes da selvfølgelig at det er en skrækkelig oplevelse, hun har været gennem - men skal jeg så holde mig fra at komme med min holdning ??? Nej vel

    Men jeg slutter denne snak nu Som du ved så elsker jeg at hygge mig 

  • Theathea 15-04-2010 21:56

    Janiipv du har ret , slevfølgekig skal vi da ikke bøde for den mands gerninger , og som jeg skriver så kører du da imorgen som du plejer , ligeså gør jeg , dog forstår jeg bare godt når Lone så ikke kan holde ud og læse alle vores beretninger om hvordan vi kører, og hvor sikre vi er i vores sag .... netop den holdning havde denne mand/kvinde jo osse , og selvfølgelig er der derfor nul tolerence hos Lone , det ville der jo nok osse være hos os selv , ligeså vel som rygere som kvitter smøgerne kan blive så fanatiske .... det er vel egentligt meget menneskeligt 

  • Jannipv 15-04-2010 21:58

    Theathea: True that

  • Theathea 15-04-2010 21:58

    Filur ......what ? elsker du at hygge , haha det kommer bag på mig 

  • Hjerte-chakra 15-04-2010 22:01

    Thea:     mere spænding må du søge andre  steder, og jeg lever ikke i fortiden Tak.

  • Drageridder 15-04-2010 22:03

    Jannipv - Ja jeg elsker også at køre bil og havde jeg en fancy bil og ingen børn - kunne vi godt mødes på autobahn

  • Jannipv 15-04-2010 22:05

    Drageridder: Det er en date ;) ELSKER de tyske motorveje

  • Theathea 15-04-2010 22:07

    Hjerte det var ellers mit indtryk , altså at du levede i fortiden , og her mener jeg ikke engang bare at det var en fornemmelse jeg havde , jeg var og er så sikker i min sag 

  • Hjerte-chakra 15-04-2010 22:11

    Thea: Hvad fylder dit som du ønsker at lukke ud omkring mig(andet en spænding du søger)?

  • Theathea 15-04-2010 22:16

    Hjerte jeg fik vist skrevet hvad der gik mig på 

    Men at det skulle være spænding , har jeg svært ved at se !

  • Hjerte-chakra 15-04-2010 22:19

    Thea: Ahh okay så bare du forstår dig selv så er alt 10-4

  • Romraf 15-04-2010 22:19

    ha ha ha. Søde Thea. Jeg griner. Du er sgu da bare for sjov. Du sidder og forsvarer mig med næb og kløer. Det er sødt af dig. Jeg holder altså også af dig smukke.
    Jeg er ikke en bitter gammel kælling. Jeg forstår, at folk har lyst til at tykke den af. Jeg synes blot, at gid man ville nøjes med at trykke den af på motorvejen, som Malene også skriver. Der må man køre 130 og når man virkelig går til den sniger den sig måske op på 135 Det er jo immervæk hurtigt og så har man stadig overholdt loven med de plus minus 5km i timen. Taget i betragning de målinger politiet går efter. Hvad man gør i Tyskland lader jeg tyskerne om, og os andre, når vi kører dernede. Jeg har nul tolerance overfor fart herhjemme. Det har du så evig ret i. Men ikke så meget, at folk kører stærkt på motorvejen. Det gør vi jo. Og for mig er 135 hurtigt. Men når man mener, at man har styr på bilen, så tror jeg bare, at vi alle tager fejl. Også mig. Vi har ikke styr på den med de høje hastigheder. De kan bare ikke lade sig gøre, og sker der noget, så sker der virkelig noget.  Det er jo egentlig alt jeg vil sige.

  • Drageridder 15-04-2010 22:25

    Men børnene har jeg jo - jeg er marguerit-rute kører og nyder stadig at køre bil, men nu skal jeg se noget samtidig.......  Og kører ren morten korch hastighed

    Ikke sådan at forstå, at jeg er blevet bange for (min egen) fart - Jeg ved bare, at der kan opstå situationer hvor du mister kontrollen og jeg har andres og eget liv så kært - Men jeg ved udemærket hvad du mener og der er bestemt forskel på bilister og bilisters tankegang.

    Jeg kørte langfredag på motorvejen i mod svendborg, den er altid ret så fremkommelig (læs: tom) jeg kørte vores nye fiat punto (som er fra 199?) og kørte ca. 90 km i timen, jeg skal jo også spare lidt på benzinen - jeg plejer lige at smide mig bag en lastvogn, de kører også for stærkt - men denne dag var jeg bare mig i indersporet, så bliver jeg overhalet af selfølgelig alle der kommer og på et tidspunkt er der en der ligger sig på siden af mig og med koblingen nede, gasser en masse op i en og anden brian-lorte-bil- der-mangler-lydpotte og jeg får lige fingeren

    Jeg er jo verdens mest cool bilist, så jeg nikker bare til ham og tænker - nåh nåh godt så - og så ankommer jeg omsider til Svendborg og ved første nedkørsel "Nu er det landevej"  - kommer politiet så med fuld udrykning ned, jeg bremser sådan lidt op, så de kan komme foran mig (jeg tøffer stadig) men næhh det var sørme mig de var efter   
    Jeg var anmeldt for at køre mærkeligt - og jeg måtte jo så afgjort gå til bekendelse og fortælle jeg nok havde kørt lidt langsomt, men dog på intet tidspunkt været årsag til chikane kørsel

    Betjenten afsluttede med at sige - Kør forsigtigt, hvortil jeg kunne svare  - det er jo det jeg gør   

  • Ur-filur 15-04-2010 22:27

    Drageridder....

        Go læsning der 

  • Drageridder 15-04-2010 22:30

    Ja men nu skal jeg jo ikke være hellig for jeg har også kørt for stærkt på landeveje - men ikke i samme grad - dog er det en gang lykkedes mig at miste kortet på en landevej, men jeg holder nu stadig på, at det var politiet der pressede mig

  • Ur-filur 15-04-2010 22:31

    Pressede dig ?
    Ja de kørte hamrende hurtig og du troede ikke deres rat virkede så de kunne komme forbi dig ?  Så du ville bare være venlig og gav den gas 

  • Drageridder 15-04-2010 22:32

    filur - tak

  • Romraf 15-04-2010 22:33

    Drage/Malene:Ha ha ha. Nu griner jeg godt nok. Tænk sig, du var jo nærmest en forbryder. Her kørte du efter forholdene. Nej den går skam ikke unge dame.
    Tror du ikke, at du måske blev anmeldt fordi man mistænkte dig for at køre beruset. Jeg ved godt det lyder lidt søgt, men jeg har selv haft tanken om folk der kørte ekstremt langsomt på motorvejen, eller som kørte mærkeligt. Du ved måske sådan underligt ud og ind og langsomt og hurtigt og slingrer lidt. Er du nu helt sikker på at???     ha den var sgu god

  • Drageridder 15-04-2010 22:34

    Nej de var lidt inkognito i en kassevogn rigtig godt oppe i røven af mig (undskyld mit sprog) og jeg var lige et stykke ude inden det gik op for mig, at der var et blink på taget 

  • Drageridder 15-04-2010 22:36

    Ja romraf - han gloede lige en ekstra gang da han lige stak hovedet ind "nå og du kører med tre børn i bilen" og jeg var sådan, synes du jeg skulle have efterladt dem 

    nej han regnede med et beruset menneske så det var jo lidt kedeligt - og jeg jeg nu nok ikke slingret så meget 

  • Ur-filur 15-04-2010 22:36

    Drageridder....

    Sådan nogle baryler 

  • Drageridder 15-04-2010 22:44

    Filur/ Ja selv ordensmagten ..... stk stk stk og så var det en kvinde, så kunne ikke engang charme mig ud af den

  • Rikkeida 16-04-2010 05:40

          til Lone herfra Hun brænder for sin sag, og det har jeg fandmne respekt for

  • Rikkeida 16-04-2010 05:45

    Janni: Jeg mener heller ikke du har alderen endnu, til at kunne vurdere, "på lang afstand", om en person er en god bilist, eller om du selv har såkaldt "rumfornemmelse", når du kører stærkt Sorry, men det er da de sjoveste argumenter jeg endnu har hørt som "undskyldning" for at køre for stærkt

    Kunne folk ikke afmelde sig debatten, istedet for konstant at skrive "over and out", og "nu afmelder jeg mig debatten", og så komme med argumenter 10 min senere. Enten debatterer man, eller også afmelder man sig

  • Theathea 16-04-2010 07:05

    Lone 

    Det var nu ikke for at fosvare dig , ikke forstået på den måde ihvertfald , det klarer du jo fint selv 
    Det var mere for at berette at jeg så udemærket forstår hvorfor du ragerer på disse mennesker som forsvarer farten , og som er så sikre på at de har styr på det !
    Jeg har det nøjagtig som dig når det kommer til noget så latterligt som en svingtur man giver et barn , min bror fik sådan en tur da han var 3 år , og manden der gav ham den var hverken fuld eller beruset , dog gik det så grueligt galt , så min bror endte med at få en hjerneblødning ..... lange historie kort fortalt , jeg har idag nul tolerance over svingture , og jeg bliver panisk når bare talen falder på den slags , og selvfølgelig skal andre mennesker ikke straffes for denne ulykke , men tro mig mine unger og ja haha alle børn i mit nærvær , får sgu ingen svingture 

  • Romraf 16-04-2010 08:16

    Thea: Oh my God. Det var dog helt forfærdeligt. Ja, det har man jo hørt om før, og det samme med "ride ride ranke", hvis det går får voldsomt til. Det skulle også kunne give bla. hjernerystelse på helt små børn. Jeg håber din bror er ok i dag. Tænk sig, at der ikke skulle mere til. 
    Ja, jeg brænder for det her. Jeg er ikke bitter over den ulykke. Det kan man ikke bruge til noget. Jeg har i 3år kæmpet mig op igen, men det bliver aldrig som før. Og det er hver eneste dag, der skal slides mentalt for at være med. Og det er ok. Sådan er livet. Og det kunne have ramt enhver. Men når folk så stadig forsvarer, at lige netop de har lov til at køre for stærkt, lige netop de har rumfornnemmelse, overblik, er forudseende osv, så bliver jeg altså en kende Hmm vred?? For man har faktisk ved høj hastighed ikke særligt meget styr på en bil, når ulykken er der. Jeg siger ikke at folk kører rundt med hovedet under armen, men i et nødstilfælde, ved ulykker, ved uheld, ja da går det meget værre når der bliver kørt for stærkt. Fordi vi ikke har styr på bilen ved for høje hastigheder. Mig selv incl. Jeg har heller ikke. Jeg kan jo kun håbe, at debatten giver en smule stof til eftertanke. Også selv om man gerne vil blive ved med at køre for huritgt. 

  • Jannipv 16-04-2010 08:19

    Rikkeida: Alderen til at kunne vurdere? Nu forholder det sig sådan at jeg har haft kørekort i 8 år... HVORNÅR har man så alderen? Når man er fra '75? ... Hvis du ikke synes at jeg har mine argumenter i orden, så prøv lige at se på dine egne argumenter

  • Jiwmag 16-04-2010 08:37

    Nu tror jeg ikke kun det handler om Lones ene fartsynder - tror faktisk debatten generelt har vendt sig til at handle om fartsyndere generelt, og jeg er helt enig med mange andre her, det er hamrende provokerende, at læse de indlæg, hvor andre brugere glad og gerne fortæller, at de nærmest er stolte af, og forsvarer retten til at køre for stærkt.

    Har nogen af jer prøvet at googlet "fart dræber" - der er lange veldokumenterede afhandlinger og undersøgelser om, hvor fatalt bare 5-10 km. for meget betyder den helt store forskel - folk (oftest chaufføren) bliver dræbt...

    Jeg er fuldt ud klar over, at vi aldrig vil blive enige i denne debat, og det er som sådan også godt nok, men jer der forsvarer, at det er OK, at I kører for meget, men den ene eller anden begrundelse, må indse, at vi er altså nogle, der syntes det er dumt/ansvarsløst og uanstændigt..

    Personligt bliver jeg sådan en anelsen: ÅH for søren, jeg får altså helt lyst til at advare om falske kommende hastighedskontroller, når jeg ser nogen kører alt for stærkt...så sætter de da farten ned for en stund

    KH/Karen

    Redigeret 16-04-2010 08:38

  • Brøndum 16-04-2010 13:45

    Karen den er jeg med på fremover vil lystigt advare om falske kommende hastighedskontroller    

  • Drageridder 16-04-2010 14:01

    Og så kan man da lige kigge på debatten

    bil ulykke i høj fart

    Malene

    Om det måske kan have en effekt

  • Indienite 16-04-2010 14:36

    Jannipv: "Og til debattens egentlige spørgsmål: Ja, jeg vil enhver tid advare andre mennesker. Hvad er det dog for en mentalitet at vi kun skulle være til for os selv..."

    Jeg kunne som tidligere nævnt ikke drømme om at advare andre. Vælger de at køre for stærkt, er det ris til egen røv.
    Til gengæld er jeg meget hensynsfuld i trafikken, holder ikke og spærrer for sideveje, men sørger for at de kan komme ud, selvom det betyder jeg ikke kommer med over i krydset, holder altid for fodgængere (i øvrigt lovpligtigt) mv.
    Din mentalitet er den der dræber i trafikken. Endnu en af dem der mener de er fantastiske billister, og derfor er hævet over al lovgivning. 
    Når du vælger at køre for stærkt og bruge undskyldninger som at du har et rummeligt overblik mv, er din mentalitet jo netop, at du kun er til for dig selv! Føj...

    Hjerte-chakra havde vi ikke aftalt at du lystigt gik videre til en anden debat? 

    Romraf/Lone jeg er så meget "på din side". Jeg kan næsten se dine følelser springe ud af dine linjer, at du brænder for sagen, fordi du har været et offer engang.
    Jeg ville nogle gange ønske, at dem der sidder og kæmper indædt for at forsvare deres forkerte handlinger, havde stået i dit sted. Ikke at jeg ønsker nogen ondt, men jeg ønsker en øjenåbner, at de så verden fra et andet sted end deres egen navle.

    Redigeret 16-04-2010 14:38

  • Rikkeida 16-04-2010 15:33

    Janni: Øh nej, jeg har bestemt heller aldrig sagt at jeg selv har alderen til at vurdere om folk kører ordentligt eller om de har "rumfornemmelse" Jeg har bare ikke så meget tilovers for folk der er utroligt sikre på at de SAGTENS kan kontrollere en bil i høj fart. Jeg har langt mere respekt for folk, som rent faktisk kan se, at det er en god ide IKKE at trykke for hårdt på speederen, og det er faktisk tit noget der kommer med alderen Og ja, det var mit eget argument der kom på banen der - Whether you like it or not

  • Niinnn 17-04-2010 18:01

    Jeg ved da snart ik om jeg tør udtale mig om hvordan jeg kører bil, sårn som man blir haglet ned her, hvis man kører for stærkt. Men jeg er enig med Ur-filur

    Jeg er klar over at jo højere farten er, jo farligere kan det blive. Så det er absolut ikke fordi jeg ik kender risikoen, og jeg har også været til et "respekt for fart"-kursus hvor politiet lærte mit hold og jeg hvilken forskel små hastighedsforøgelser gør, og jeg siger heller ik at jeg ligger og kører 120 km/t på landevejen. Dog er jeg fuldstændig enig i at der altså er mange som virkelig kører uopmærksomt. Mange laver alt muligt andet imens de kører bil. Og som der tidligere blev skrevet så er der altså nogle som aldrig lærer at køre bil. Jeg mener, at dem der ikke kører for stærkt i trafikken også kan være ret farlige med deres usikre kørsel. Især på motorvejen oplever jeg flere hvor man tydeligt kan se hvor usikre de er, og det er skræmmende med dem som bare pludselig trækker ud i venstre vognbane uden at kigge i spejlene.
    Jeg ser også ret ofte kvinder på landevejen, som har 30 cm. afstand imellem rat og overkrop når de kører bil. Så selv om de kører 70-80 km/t, så ville jeg da syntes at det er væsentlig farligere end hvis jeg kører 85-95 km/t. For man kan da umuligt styre en bil når man sidder så fast klemt, selv om man kører med tilladt hastighed. Så jeg syntes ikke at man udelukkende kan sige "du kører for stærkt = du har ikke styr på bilen". Der er altså også andre forhold der spiller ind, i en ulykke. Jeg har mistet en af mine gode venner i en bilulykke, men det var ikke fordi han kørte for stærkt.

    Romraf: Jeg kan godt forstå at det er traumatisk for dig med alle de følger som ulykken har haft for dig. Jeg forsvarer skam heller ikke bilisten. Men dog vil jeg sige, at din ulykke jo grundlæggende handler om at bilisten ikke stoppede ved stop skiltet. (Jeg har læst at det hele selvfølgelig er blevet væsentligt værre af hans høje fart. Dog, hvis han var stoppet ved stop skiltet, så var der jo ik sket noget. Uanset om han havde kørt 40 km/t eller 80 km/t før selve stop skiltet.) Hermed ikke sagt at det er okay at køre 80 km/t i byen, hvis min udtalelse opfattes sårn.
    Ikke for at nedgøre din ulykke, som har mærket dig sårn, men jeg syntes heller ik det er rimeligt at du er så nedladende overfor de som ikke er 100% enige med dig. At være nedladende eller kalde folk for idioter, eller uintelligente som er uenige med dig, har jo egentlig ik noget at gøre i en ordentlig argumentation..

    Ang. debattens egentlig spørgsmål. Ja jeg ville også advare om fotovogne el. lign. ligesom jeg blinker af folk som mangler at tænde lyset på bilen.

  • Freyas 17-04-2010 21:56

    Tjae, som skrevet før så kan jeg slet ikke forstå jer der mener at I har lov til at bryde loven. Hvilken ret har I, til at gøre det? Hvorfor er I klogere end førende trafikforskere? Og samtidig viser jeres indlæg, hvor hamrende farlige I er for alle os andre. I mener nemlig alle, at I er super gode bilister. Og at rutinen gør at I ikke udsætter andre for fare. Men I glemmer, at netop det at man kører på rutine er farlig. Det kan kaldes rutineblindhed. Man bliver mindre opmærksom på de fejl man laver, risikosituationerne og vejforholdene. For man kører bare som man plejer. Og så reagerer man langsommere. Men der er en ufattelig arrogance blandt jer. Ligegyldig hvad vi andre siger, så ved I bedst. Og selvom trafiksikkerheden er afhængig af, at vi alle tager hensyn til hinanden, vælger I at køre som det passer jer. 

    Læse i øvrigt dette:

    »Al statistik viser, at jo hurtigere man kører, jo større er risikoen for at havne i en trafikulykke. Tilmed stiger risikoen for at komme alvorligt til skade voldsomt selv ved mindre forøgelser af hastigheden,« fastslår Sven Kraup Nielsen.

    (...)

    Vejdirektoratets egne beregninger viser, at hvis gennemsnitsfarten på en vej stiger fra eksempelvis 80 til 85 km/t., stiger antallet af trafikdræbte med ca. 35 pct.

    (...)

    Seniorforsker Mette Møller fra DTU er enig.

    »Trafikken er en dårlig læremester: Man kører lidt for stærkt, men der sker ingen ulykker, og man kommer hurtigere frem. Lige indtil den dag hammeren falder,« siger hun.

    Mette Møller peger på flere andre faktorer, der er med til at presse farten i vejret, bl.a. bilisternes hovmod.

    »Undersøgelser viser, at bilister, der kører for stærkt, generelt har høje tanker omkring deres egen kørsel. Vi synes simpelthen, vi kører bedre end de andre. Samtidig ligger det jo i tidsånden at have travlt, og transporttid betragtes som spildtid. Det forstærker lysten til at køre for stærkt,« mener Mette Møller.

  • Freyas 17-04-2010 22:03

    Og Rådet For Større Færdselssikkerhed:

    "Fart er den største dræber i trafikken. Faktisk er fart skyld i hver 4. dræbte i trafikken.

    Hvis alle bilister kørte efter fartgrænserne, ville der ske markant færre ulykker. Gennemsnitsfarten på vejene og antallet af trafikulykker følges tæt ad - jo lavere fart, jo færre ulykker og jo højere fart, jo flere ulykker.

    Lille fartoverskridelse har stor betydning
    Selv små ændringer i hastigheden kan påvirke risikoen for ulykker og skader markant. Letter man f.eks. foden fra speederen og kører 80 km/t i stedet for 90 km/t, så har man 60 % mindre risiko for at ende i en dødsulykke.

    Oftest stillede spørgsmål om fart
    Hvor står ATK (stærekasser) henne?
    Hvad er hastighedsgrænserne på for særlige køretøjer som f.eks. anhænger og lastbiler?

    Hvem kører for stærkt?
    Størstedelen af den danske befolkning kører for stærkt indimellem. Dem, der oftest kører for stærkt, er dog:

    Unge mandlige bilister mellem 18 og 24 år
    Erfarne mandlige bilister mellem 25 og 49 år
    Hvorfor kører vi for stærkt?
    Når danskerne bliver taget i fartkontrollen, svarer:

    38 %, at de ikke tænkte over deres fart
    26 %, at de havde travlt
    10 %, at de syntes, vejforholdene indbød til det."

  • Romraf 17-04-2010 23:49

    Ninn: Jeg kan bare sige at sårn nogen som dig, er dem der kører sårn nogen som mig ned.
    Nedladende eller ej. Med din form for argumentation, så er det faktisk dig der er nedladende. Hvad jeg end kalder dig, så har altså du valgt at overtræde loven, ikke jeg. Jeg er den der har betalt prisen for, at sådan nogen som dig vælger at bryde loven. *Og så kan du nok så meget kale mig nedladende. Men jeg mener, at du er 100 gange mere arrogant end jeg nogen sinde bliver.
    Men du havde vel ikke i din vildeste fantasi forestillet dig, at jeg på nogen mulige måder, kan forsvare at du eller andre vælger at overhøre enhver form for argumentation, statistik, advarsel eller ofre for farten. Du sidder stadig højt hævet over os andre dødelige, og fortæller mig, at du har styr på farten og din bil. Nej du har IKKE. Aldrig får du styr på den bil, når du vælger at køre for stærkt. Og jeg taler ikke om de tilladte 5km for meget i timen.
    Du har endda været på kursus med en fra politiet, der har prøvet at banke lidt fornuft ind i dit hovede ang. fart. Og selv efter sådan en kursus, vælger du stadig at fortælle mig og alle andre, at du som den eneste, sammen med et par stykker til her på debatten, altså har styr på farten. Du vælger at ophøje dig selv. Du vælger at køre for stærkt. Du vælger at sidde enhver form for argumentation overhørig, for du ved, hvordan man kører bil og derfor kan DU tillade dig at køre for stærkt.
    Jeg er dybt dybt uenig med dig. Du har overhovedet ikke styr på noget som helst bag et rat med for højt fart. Sådan er det.

  • Romraf 18-04-2010 00:27

    Ps. Det at blive kørt ned, var ikke en trumatisk oplevelse. Det skete bare. Det er jo det. Det er det, der er det ulykelige. At den slags ting de sker bare, om vi andre kører nok så meget efter loven, så kommer der altid en "pande" forbi, som tror at han/hun er hævet over loven, og så går det måske galt. Det gjorde det så for mig. Længere er den ikke. Men traumatisk? Nej det er jo bare en del af livet, sålænge folk vælger at hæve sig over loven.

  • Freyas 18-04-2010 00:40

    Romraf/Lone: Enig

    Derudover vil jeg lige fortælle, om en oplevelse jeg havde for et par dage siden. Min mand og jeg kører på motorvejen. Hastigheden er 110 og det kører vi. Pludselig er dannes en kø, der opstår, fordi der et langt stykke længere væk på motorvejen er vejarbejde. Dvs. at vejen snævrer ind. Det vidste vi godt, men normalt dannes der ikke kø, på det stykke hvor hastigheden ikke er nedsat, men begynder først hvor hastigheden nedsættes til 80. Og det understreges jo netop også af, at der hvor vi kørte, var der som  skrevet, normal hastighed. Den kø kom ud af det blå, som jeg aldrig har oplevet det før. Og vi måtte meget hastigt sætte farten ned til 20-30 km. Havde vi kørte bare 10 km i timen hurtigere, er jeg sikker på, at vi ikke havde nået det. Og heldigvis lå der heller ikke en bilist lige bag os. Hvad der er lige så vigtigt, som at vi ikke kørte for hurtigt, er at bilisten foran os heller ikke gjorde det. Så han nåede også at stoppe. Ved at overholde farten, undgik vi altså et harmonikasammenstød. Min mand er slet ikke en uerfaren bilist. Indtil for en måned siden, kørte han mellem 70-140 km mellem vores hjem og sit arbejde.
    Situationer som denne opstår sommetider, uventede ting sker. Og du har ikke samme mulighed for at reagere på dem, hvis du kører alt for stærkt.

  • Freyas 18-04-2010 00:45

    En sidste ting er, at postulatet om at de fleste jo kører for hurtigt, er altså langt ude. Jeg har de sidste par dage observeret hvordan det fordelte sig, og det er tydeligt, at omkring 80-90% kører som de skal. Og så er der lige de sidste idioter, der drøner forbi alle de andre, ind og ud af sporene og som pga deres høje fart, ligger og presser alle de bilister, der måtte tillade sig at køre det tilladte.

    Til jer der kører for stærkt; Hvad gør I, når den forankørene kører som de må? Ligger I så helt oppe i numsen på dem, så de kan smutte ind og lade jer komme forbi?

  • Romraf 18-04-2010 00:45

    Freyas/Susie:  Love u 2.
    Der skal ikke meget til. Det er jeg så da et levende bevis på. Ja, han kørte for stærkt. Og havde han ikke gjort det, men "bare" overset et fuld stop skilt, var der nok ikke sket den skade. Han var også en erfaren bilist. Havde haft kørekort i mange mange år. Og havde aldrig nogensinde forestillet sig, at noget kunne gå galt. Han havde jo styr på den bil. Han var utrolig chokeret bagefter. Meget brødebetynget. Og det hele kom så meget bag på ham, at han i første omgang var næsten mere chokeret end mig. Det siger bare lidt om, at man ikke kan forudse, hvad der kan ske, og at man ikke har styr på de biler, når man kører for stærkt.

    Redigeret 18-04-2010 08:01

  • Jiwmag 18-04-2010 09:34

    Lone og Freyas - jeg kan vist ikke sige hvor meget enig jeg er med jer begge....!!!!!
    KH/Karen

  • Drageridder 18-04-2010 15:28

    Freyas/ Er der så dobbelt så mange trafikdrabte på motorvejen nu, som før hastigheden blev øget med 20% på en del strækninger?

    (redigeret - jeg blev logget ud) Men vil da lige svare på dit spørgsmål - Jeg har aldrig ligget oppe i røven af andre eller på nogen måde presset andre bilister - da jeg kørte stærkt var jeg godt klar over, at det var mig der kørte stærkt - hurtigere end tilladt. Jeg har altid holdt afstand.... Og jeg tror lige præcis det er det nogen her inde mener, når man taler om hvorvidt man køre godt bil eller ej.

    Indiente/ Hvad præcist er årsagen til at hjerte ikke må være en del af denne debat? - umiddelbart synes jeg det virker som sådan en omgang mobning eller er det din debat, med ret til udelukkelse af dem du ikke lige føler for?

    Malene

    Redigeret 18-04-2010 15:42

  • Freyas 18-04-2010 17:07

    Drageridder: Hvorfor skulle der være dobbelt så mange dræbte? Kunne man i øvrigt formode, at de steder hvor hastigheden er sat op, er blevet vurderet af eksperter til at være sikre til at køre netop den fart, og at de steder hvor den IKKE er sat op, er vurderet som værende ikke sikre nok til højere fart? Og kunne man derudover komme på den tanke, at mennesker der er klogere end jer, har vurderet vejnettet, og konkluderet at den hastighed der er tilladt, er den sikreste, og den hastighed I kører, er usikker?

    Det undrer mig iøvrigt at du mener, at du slet ikke ligger og presser andre. Vil det sige, at du kun kører for stærkt, når der ikke er andre bilister på vejen?

  • Wimmie 18-04-2010 17:16

    Ninn> Jeg ved ikke om det er meningen, men du får det til at lyde som om man enten kører for hurtigt (hvilket du godt ved kan være farligt) eller for langsomt og dermed usikkert. Det virker som om du bruger dét som en undskyldning til at køre for stærkt fordi så kører du i det mindste ikke for langsomt og for usikkert.
    Hvorfor ikke bare køre efter lovens hastigheder og samtidtig køre sikkert.
    Der er jo ingen der har opfordret til at køre for langsomt og der er ingen der har argumenteret imod at det kan være næsten lige så farligt at køre med for lav hastighed - så hvorfor denne sammenligning?

    Diskussionen kører jo på at køre for stærkt vs. at overholde fartgrænserne.

    Jeg gør mit allerbedste for at overholde fartgrænserne og jeg er bestemt ikke en usikker billist - jeg bliver først usikker hvis jeg kommer for højt op i fart i forhold til de veje jeg kører på.

    Redigeret 18-04-2010 17:16

  • Ur-filur 18-04-2010 17:17

    Vil nok sige at hun ikke er alene om at køre den hastighed hun gør.

    Kørte selv 160 kilometer igår og lå på 90-95 kmt det meste af vejen....Jeg overhalede 1 gang på hele strækningen...Og det var endda fra kl 15.20 og frem.....Så jeg var ikke alene om hastigheden...
    OG NEJ JEG SIGER IKKE AT JEG GØR DET FORDI ANDRE GØR DET.

  • Romraf 18-04-2010 17:35

    Filur: Jeg er ganske sikker på, at du ville kunne køre for stærkt rigtig mange gange resten af dit liv. Det kan endda være, at du oveni farten er så heldig at der aldrig nogensinde vil ske dig eller andre noget pga. farten, og det måske endda resten af dine dage. Heldigvis slipper de fleste menensker jo godt fra for høj en hastighed, både jer der kører for stærkt, og så os andre der slipper for at blive kørt ned, hvis i skulle miste herredømmet. Så et stort  til at det gik så godt igår, da du var ude og køre.
    LIGE INDTIL DEN DAG DET GÅR GALT. Og lad det så  ikke blive en af mine kære du rammer.

  • Freyas 18-04-2010 17:36

    Ur-filur: Det er sjovt som du mener (og retfærdiggører), at du ikke er alene om at køre for stærkt. Du har flere gange skrevet, at størstedelen af bilisterne også kører for stærkt. Personligt tror jeg ikke, at du ligger mærke til fænomenet, men blot kører dit eget sololøb i din bil. Du ligger konstant i overhalingsbanen og er kun fokuseret på at komme frem. Så jeg tror ikke, at du overhovedet ligger mærke til de biler, du passerer på vejen. Når jeg sidder som passager i vores bil, er det tydeligt for mig, at de fleste bilister kører ca. samme hastighed som os, og at nogle få holder sig i overhalingsbanen, eller kører slalom mellem bilerne. Prøv at lave en statistik ud fra dem der har svaret på denne debat. Her er I der kører for stærkt i mindretal. Hvorfor skulle skulle det ikke være repræsentativt for trafikken generelt?

  • Ur-filur 18-04-2010 17:47

    Jamen det da fint nok at du tror jeg sidder og ik lægger mærke til at jeg faktisk ligger i overhalingsbanen konstant Freya. Sikke mange biler der må ligge i grøften i modsatte retning så - med alle disse undvigemanøvre de må lave derovre    Og ja jeg er superduper egoistisk og tænker ikke på andres ve og vel - for jeg er nemlig en rigtig skidt knægt.
    Må desværre skuffe dig og sige at jeg er meget vågen og opmærksom i trafikken - og derfor også lægger mærke til at jeg kører som 99% af de andre - så føler mig ikke så skidt endda....
    Ja hvis man følger tallene herfra, så kan jeg godt se at ikke mange herfra, er dem jeg møder i trafikken - og jeg kører trods alt et par tusinde kilometer om måneden....
    Jeg synes ikke at jeg kører hasarderet eller med hovedet under armen fordi jeg kører 90-95 km/t. .... Vil påstå at mange som kører 80 km/t kører mere hasarderet end jeg 

    Men det er skam dejligt at se/læse at så mange herinde, aldrig nogensinde kan finde på at bryde loven mht farten....Men må samtidig være ærlig og sige at jeg har svært ved at tro, at man aldrigf kører bare lidt hurtigere end tilladt
    Og vil lige til sidst sige, at jeg ikke kører efter at overskride grænsen bevidst, men jeg kører efter forholdene og kører aldrig råddent.

    Redigeret 18-04-2010 17:49

  • Wimmie 18-04-2010 17:56

    Ok, må lige kommentere 2 ting:

    1. Jeg forstår ikke hvor man ud fra Ur-filurs indlæg kan konkluderer at han konstant ligger i overhalingsbanen og kun tænker på at komme frem - det må jo være en fortolkning man selv laver. Min erfaring med at ligge på motorvejen hver eneste dag er at man skal køre mere end 10-15 km/t for konstant at kunne ligge i overhalingsbanen

    2. Jeg kan ikke se hvordan man kan køre hasarderet ved at køre 80/t - med mindre mand er beruset....eller slingerer enormt meget.

    Redigeret 18-04-2010 17:57

  • Ur-filur 18-04-2010 17:58

    Wimmie...

    GG.....Det jeg prøver at sige, at der er rigtig rigtig mange som kører dårligere og mere usikkert når de kører 80, end jeg gør når jeg kører 90 For ligesom at fortælle at 90 altså ikke ligefrem er rumraket-fart hvor man virkelig skal holde på hat og briller og ha tungen lige i munden

  • Romraf 18-04-2010 18:00

    Filur: Det er da forunderligt, som den speedometernål ryger op og ned. I satrten af debatten skriver du, at du snildt kommer op på 100k/t. Snildt lyder for mig som om at du rent faktisk kører 100 og ja måske endda over, hvis det er så let for dig. Og det er altså 20% mere end man må på de strækninger, hvor du kører, der siger du no netop, at man kun må køre 80.
    Og så er det altså utroligt at høre på, at du bliver ved med at postuelre at 99% af befolkningen kører så stærkt som dig.
    Fordi du er en skidt knægt, behøver andre altså ikke være det. Fordi du endnu ikke har lært at læse skilte, kan andre det altså godt. Fordi du har valgt at bryde loven igen og igen, så behøver andre altså ikke ryge med i den samme båd. Ellers tak

  • Ur-filur 18-04-2010 18:03

    Lone....
    Det kan det også snildt....Når jeg kører alene på vejene....Gerne sent om aftenen ...Så nej jeg ændrer ikke forklaring, fordi i ikke er enige med mig.

    Øøøøh jeg beder ikke andre om at gøre det fordi jeg gør det...Det var da underligt - før påstod i jeg gjorde det fordi andre gjorde det og nu er det pludselig omvendt 

    Og ja Lone..Jeg kan sikkert ikke "læse skilte" som du siger...Jeg er ikke så klog

  • Drageridder 18-04-2010 18:10

    Freyas - joh men du skriver jo selv, at en fartforøgelse på 5% giver 35% flere trafikdræbte - så tænker jeg en forøgelse af hastigheden på 20% ville give .....!!? det dobbelte og lidt til

    Og der er sørme folk der kører ikke ret hurtigt - efter ekspert-reglerne - som rent faktisk ligger og presser andre og kører for tæt osv. - og ja jeg vil påstå, at det har jeg aldrig gjort, jeg kan godt de tre pedaler i bunden af bilen og er i stand til at se om der er fri bane eller ej.

    Og de samme eksperter eller de eksperters forgængere havde jo fundet ud af, at 110 km/t på motorvejen var den korrekte hastighed - bliver da spændende at se hvad fremtidige eksperter må nå frem til 

    Malene

    Redigeret 18-04-2010 18:11

  • Romraf 18-04-2010 18:15

    Filur: Det er dig der siger du er en skidt karl, fordi du kører for stærkt, det kan jeg jo ikke rigtig sige imod.
    Sætningen der begynder med øøøøøøøh forstår jeg så ikke. Men du kører for stærkt fordi du kan, og så bliver du ved med at sige, at det gør andre også. Ergo er du frikendt. NOT

    Og nej tilsyneladende kan du ikke læse skilte, men så burde du slet ikke have lov til at køre i bil.

  • Gupbiz 18-04-2010 18:15

    Altså, nu er det ikke for at blande mig heeeelt vildt i den ellers (hyggelige ..) debat 

    Men Ur, tænker du over, at du kan ende som splat på asfalten eller som klister på et autoværn, når du speeder op..? Jeg tror det næppe. Jeg håber blot ikke du har din dejlige og smukke datter med i bilen, når du gør det.

  • Romraf 18-04-2010 18:19

    Ps. Og så er det en forunderlig stemning der ind imellem breder sig på den her slags debatter nemlig at os der overholder loven vi skal forsvare det.
    Og de der bryder den, er hamrende ligeglade, de gør som de hele tiden har gjort og har ikke tænkt sig at forsvare noget som helst andet, end at de er så pokkers ligeglade med os andre her i samfundet.

  • Ur-filur 18-04-2010 18:20

    Gupbiz....
    Nu er det ikke sådan at jeg sætter mig i bilen med "nu skal jeg passe på - det er farligt at køre" i tankerne....Så kan jeg jo knapt gå udenfor en dør....
    Og som jeg hele tiden siger, så kører jeg ikke hasarderet/vildt osv. Sjovt at folk forbinder det at køre hurtigere end tilladt, med at køre sindssygt.

  • Romraf 18-04-2010 18:22

    Det er ige nøjagtig den tanke du skal have, hver eneste gang du sætter dig ind i bilen, og det er god nok på tide du får den lært.
    Nemlig at hver gang du sætter dig bag rattet skal du tænke "Nu skal jeg passe på - det er farlig at køre". Så får du det nok lært en dag, og indtil du får det lært, så lov mig, du kun kører på strækninger med dig som bilist.

  • Freyas 18-04-2010 18:24

    Drageridder: Nu er det jo ikke mig der laver statistikken, men mon ikke de kloge mennesker som har lavet den, har vurderet ud fra de forhold der er? Dvs. at det nok er farligere at køre 100 km på en landevej, end at køre 130 hvor det er tilladt. Jeg forstår slet ikke udsagnet med, at det er de folk der ikke kører særlig stærkt, der presser de andre??? Mener du seriøst, at en person der kører 110 km i timen, ligger og presser personen der kører 120? Hvorfor tror du, at eksperter i fremtiden, pludselig vil ændrer holdning, og mene at folk da sagtens må kører hurtigere end de gør? Og i øvrigt er det store problem jo ikke, at man sætter hastigheden op på de strækninger det er muligt. Det handler om, at hvis 80 % af bilisterne kører som de må, så vil de 20 % der kører for stærkt, bryde det flow der er i trafikken, og være til fare for alle de andre. Det er når folk selv begynder at sætte deres egne regler, det bliver virkelig farligt.

    Ur-filur: Nu ved jeg ikke om du bor på landet, eller har gjort det. For så ville du vide, at lige nøjagtig landevejen er farlige at køre for stærkt på. Dels bor der mennesker lige ud til vejen, og der er ikke cykelsti el.lign til de bløde trafikanter. Det kombineret med ringe belysning og som regel dårligere veje, gør det potentielt meget farligt at køre stærkt her. Og har man hun lige ud til en landevej, er det ikke særlig fedt, at se tåber der fræser afsted lige ude for ens dør, med 100 km i timen.

  • Ur-filur 18-04-2010 18:25

    Lone.....
    Måske fordi folk har det med at "dømme" og tale ned til dem som er ærlige omkring det

    Men tror jeg stopper min deltagelse i debatten nu. Vi blir ikke enige og det er jo også helt fair Vi gentager blot os selv med andre ord.
    Vi er jo forskellige og er enige om så mange andre ting, så det må udligne det

    Tak for kampen  Håber ik jeg har trådt for mange over tæerne med mine holdninger - de skal nok vokse sammen igen 

    Fortsat god aften og god debat 

    Redigeret 18-04-2010 18:31

  • Gupbiz 18-04-2010 18:26

    Ur: Det har jeg altså heller ikke sagt - eller forbundet det med 

    Men jeg håber dog blot, at folk vil tænke lidt over den FART de kører med, og jeg må igen referere til min stedsfars bog (titlen står længere oppe) - læs den og man vil kunne sætte tingene i perspektiv.

    Redigeret 18-04-2010 18:28

  • Freyas 18-04-2010 18:29

    Wimmie: Hvis de fleste bilister kører 110 km og Ur-filur kører 130, så vil det være meget underligt, hvis han ikke ligger i overhalingsbanen. Med mindre han er helt alene på vejen.

  • Freyas 18-04-2010 18:34

    Ur-filur: Helt ærligt, når du selv stiller dig frem og siger, at du er hamrende ligeglad med fartgrænserne, selvom du udemærket godt ved, at statistikkerne taler for, at det netop er pga. for høj fart at ulykkerne sker (du er jo et intelligent menneske), så beder du altså selv om, at folk forholder sig kritisk til dine udsagn. Især fordi det ikke kun er dig, der betaler prisen, HVIS det skulle gå galt. Det folk prøver at fortælle dig er, at de ikke bryder sig om, at du sætter deres liv, eller deres nærmeste liv i fare. At vi ikke stoler på din bedømmelse af din egen vurdering af dine evner, fordi ALLE der kører som du, hævder nøjagtig det samme, nemlig at de er superbilister. For det er netop disse "superbilister" der laver uheld, fordi de overvurderer deres egne evner.

  • Gupbiz 18-04-2010 18:42

    Præcis Sussie - meget vel skrevet 

  • Drageridder 18-04-2010 19:02

    Øhhhh Freyas/ Nu er det jo ikke så længe siden hastigheden blev sat op på motorvejen - så ville jeg have været sindsyg den ene dag og korrekt den næste - Og det er jo så eksperter der har fundet ud af, at netop de 130 er perfekt hastighed på motorvejen - men eksperterne før disse eksperter havde jo fundet ud af at grænsen var 110 km/t - så hvad gætte du på de næste finder ud af - over eller under?? Og hvad så med dem der kører under 100km/t på motorvejen og tydeligvis ikke følger dit flow - er det så dem der er farlige?

    Og een der kører 110 kan jo ikke presse een der kører 120 - men een der kører 110 kan presse een der kører 107 - og der er rent faktisk regler omkring afstand mellem biler og temmelig en del føler ikke de behøver at følge de regler og det er da farligt - ligevel som dem der skal ævle i mobil og gøre 117 andre ting end rent faktisk at køre bilen og se hvad som foregår også længere fremme....

    Men du kan da tage det helæt roligt jeg opfordrer jo ingen til at bryde nogen hastigheder - synes bare og tror ikke på dit udsagn om, at det kun er få der kører for stærkt og giver ur-filur helt ret i, at der er fordkel på hvordan folk kører og manglen på opmærksomhed og almen omtanke for andre trafikanter nok er det største problem.

    Romraf/ Jeg vil simpelthen ikke give dig ret i, at man skal tænke - hvor farligt det er - når man sætter sig bag rattet - nervøse bilister er der nok af og det er jo pr. definition en angst-provokerende tankegang - der bestemt ikke skaber bedre bilister.

    Malene

  • Wimmie 18-04-2010 19:09

    Nu er dét at køre for stærkt jo bare én måde at bryde loven på, så det er da klart at folk der gerne indrømmer at de kører for stærkt vil blive dømt...hvad havde man regnet med?

    Hvis man indrømmede at man godt kunne lide at stjæle fra supermarkeder, give andre tæsk i byen eller pille ved 12-årige piger, vil man også blive dømt herinde...

    Jaja, jeg ved godt at det er ekstreme eksempler, men en lov er en lov og jeg fatter simpelthen ikke hvorfor det er så vigtigt for én ikke at overholde den - hvor svært kan det være.
    Hvorfor er det så vigtigt at spare de ekstra minutter man evt. kan vinde ved at køre stærkere end fartgrænsen?

  • Wimmie 18-04-2010 19:11

    Jeg tror i øvrigt ikke det er farligere at køre 100 i en 110-zone end det er at køre 120. Men man skal naturligvis ikke lægge sig i overhalingsbanen for så bliver det i hvert fald farligt, for så er det at folk begyndet at bremse hårdt og lægge sig helt op i anus af andre 

    Men som sagt er der jo heller ingen der argumenterer for at køre for langsomt.

  • Romraf 18-04-2010 19:20

    Drageridder: Jeg tror du misforstår mig. NÅr jeg siger, at man roligt kan sige til sig selv: Det er farligt det her jeg skal til" så er det i min verden bestemt ikke ensbetydende med, at man bliver nervøs, paranoid eller føler det angstprovokerende, for så burde man jo slet ikke sætte sig bag et rat. Men hvis jeg nu siger, at "Det er farligt det her jeg skal til" betyder, at nu skal jeg være angtpågivende, snarrådig, vågen, kvik i pæren osv." så får meningen en helt anden lyd. Og det er i det aspekt det skal ses, når jeg så samtidig har for øje, at jeg skal møde mennesker, som tilsidesætter mig liv og mit levned og alle andre mennesker ditto, fordi de mener det har det forkromede overblik, ja så er der al mulig grund til at sige, "uha, nu skal jeg tænke på, at det her kan blive farligt.

  • Ur-filur 18-04-2010 19:20

    Aargh svært ik at svare, når der konstant konkluderes forkert på de ting man skriver 

    Jeg kan skam sagtens tåle at folk ikke er enige med mig. Men man behøver jo ikke gøre en til en "sinke" vel. Der er trods alt forskel på hvordan man siger tingene.....Har set folk flejne totalt ud for mindre herinde

    Wimmie....
    Det er ikke vigtigt for mig at overskride grænsen. Jeg tænker jo ikke "nu skal jeg ud at køre stærkt".....Det virker som om at mange herinde tænker på at man er en hardcore racerkører som udelukkende tænker på at skulle ud at køre race......Og det er heller ikke for at komme 5 minutter hurtigere frem......
    Jeg kører som jeg hele tiden har sagt, efter forholdene....Det er jo ikke sådan at jeg ligger oppe i røven på andre eller konstant ligger og trækker ud for at overhale.....Og det er jo heller ikke altid jeg kører for hurtigt.......Men indrømmer at jeg ofte kører hurtigere end tilladt JA....

    Nåååååååååå....Nu ER jeg nød til at stoppe...Siger det samme igen og igen, men folk konkluderer og læser tingene på deres egen måde og tænker straks "Formel 1" når de ser sætningen "kører for stærkt"  

    Og lad så lige være med at skrive noget som jeg SKAL svare på - for jeg gider ikke mere   

    Redigeret 18-04-2010 19:24

  • Romraf 18-04-2010 19:21

    Wimmie   Ja hvor tit ser vi ikke det. Folk der fløjter forbi, udsætter andre for fare, bare fordi de skal først. Og hvad sker der, man mødes med dem i den nærmeste by ved det første vejkryds. Hmmm

  • Wimmie 18-04-2010 19:30

    Ur-filur> Men du skriver jo også at du køre for hurtigt når du er alene på landevejene...men så kører du jo ikke efter forholdende...så er det vel nærmere for at komme hurtigt frem?

  • Ur-filur 18-04-2010 19:36

    Wimmie...
    Nej....Fordi det virker som en tilpas og behagelig hastighed. Måske svært at forstå for dem som sidder med øjnene på speedometeret, men det er sådan det er.....

    SLUUUUUUUUUUUUUUT 

    Redigeret 18-04-2010 19:37

  • Gupbiz 18-04-2010 20:01

    Ur: Jeg tror ikke der er nogen af os der tænker F1. Vi er nok bare omsorgsfulde mennesker, som vil hinanden det bedste, skal du se.

  • Hjerte-chakra 18-04-2010 21:35

    Drage/Malene: Jeg dukker frem når jeg vil og har lyst osv. lidt som med sex, mobning eller hvad der menes er jeg fløjtende ligeglad med

  • Drageridder 18-04-2010 22:11

    Romraf/ så misforstod jeg dig tydeligvis Jeg stor fortaler for opmærksomhed ude i trafikken


    Hjerte/ ja men det skal du vel også have lov til, altså at dukke frem - og jeg synes ikke det klæder et åbent forum mellem voksne mennesker der ellers gladeligt debatterer det fantastiske ved vores ytringsfrihed, at man pludselig skal udelukke nogen.

    Men kan ske jeg misforstår 

    Malene

  • Hjerte-chakra 18-04-2010 22:20

    Drage: Du har ikke misset og du har ret, og voksne mennekser gør sådan nogen gange fordi de kan gemme sig bag facaden "Voksen" og bruge fine ordvendinger/formuleringer/manipuleringer, og nogen virker det for og andre ikke

  • Romraf 19-04-2010 10:53

    Drageridder: Du har helt ret. Der skal i den grad være plads til alles indlæg på enhver debat vi har. Især er det dejligt, når folk virkelig har noget konstruktivt at berette for os andre. Altså os der jo nok gemmer sig bag en facade, der kaldes "voksen". Hvis man læser de indlæg der kommer fra den eneste Voksne her på debatten, så priser man sig et eller andet sted lykkelig over, at man lever bag en facade.  Men plads og rummelighed, ja det skal der da være.
    Lone

  • Drageridder 19-04-2010 11:10

    Hej Lone

    Der kan jo 'bides' fra flere sider - og vi alle kan jo få skrevet lige rigeligt i et iltert øjeblik (gør jeg jo selv) - Men jeg har nu aldrig brudt mig om når man 'kammerater' sig sammen om at tryne/udelukke een fordi vedkommendes mening ikke lige passer een selv. Og flertallet af os er vel nået over teenage stadiet - og det er jo tilladt at overhøre - og det er tilladt at være uenig og Morten modsat.

    Og i dette forum sidder vi jo alle bag skærmen/facaden og kan jo i høj grad fremstille os selv efter de normer eller ønsker vi måtte have eller hvad vi mener der får os til at fremstå bedst.

    Det ser i mine øjne aldrig særlig godt ud, når man ret bevidst skubber folk ud - Og der vil jeg nok til hver een tid have en tendens til (uafhængigt af synspunkter i øvrigt) at støtte op om mindre tallet/den 'svage' part.

    Så vi må jo bære over med hinanden og man kan jo dårligt forlange at alle skal være lige nære eller synes lige godt om - Men plads og rummelighed må da være et udgangspunkt

    Malene

  • Theathea 19-04-2010 11:34

    Åhhh er der ikke et ordsprog som går på : det er dumt at skide i egen rede ?

    Det synes jeg nemlig er meget passende her , jeg oplever så det helt modsatte af dig Malene , men derudover er jeg faktisk enig med dig 

  • Romraf 19-04-2010 11:52

    Malene: Jeg er enig med dig. Det skrev jeg også. Hvad der derefter kommer er kun ekstra fylde. Der er og bør være plads til enhver.
    Som jeg læser det, så var det vist kun trådstarter der udtalte sig om hvem der må og ikke må.  Men jeg ville have det som dig, og jeg var uenig/enig med et hvilket som helst indlæg. Plads til alle skal der være.
    Og om ikke andet, så gør det jo vores tilværelse en anelse mere farverig.

  • Drageridder 19-04-2010 20:39

    Ja men det er ej heller fordi jeg skal spille politibetjent her inde, jeg overvejede også lige et øjeblik om jeg bare skulle lade passerer - men helt som 'skideriet i egen rede'   er der jo også et ordsprog der hedder  'den der tier samtykker'.

    Og det er vel netop det fine ved sådan et sted som her, at vi er mange og forskellige og kommer med hver vores erfaring og livsopfattelse osv..

    og gør jo intet at være uenig og dejligt når vi kan være enige 

  • Kigger bare 21-04-2010 17:51


     

    Sorry men jeg er ved at BRÆKKE MIG over jer, der skider på færdselsloven
    gad vide hvad I siger, når jeres familie bliver kørt ned, at en anden persom der OGSÅ skider på loven

     

    Redigeret 21-04-2010 17:51

  • Wimmie 22-04-2010 10:38

    Så tog farten et offer i vores lille by - vores mindste kat blev kørt ned i dag af én der efter naboes udsagn og kattens tilstand kørte mindst 80 gennem byen    Vores nabo mente at han højst sandsynligt også nærmere havde kørt 100 og ikke stoppede da han ramte vores kat.

  • Jiwmag 22-04-2010 10:43

    AJ Wimmie for pokker, det gør mig virkelig ondt for jer....!!!!!!!!!!!! Tror  jeg ved, hvordan du har det lige nu..
    Knus/Karen

    Redigeret 22-04-2010 10:43

  • Romraf 22-04-2010 11:23

    Wimmie: Åh nej søde ven. Hvor jeg er ked af at høre det. Åh ha altså, jeg får tårer i øjnene af sådan noget. Sikke et tab for dig og jer. Det er en kat, ja, men åh tabet er stort. Det ved jeg søde. *Øv til den fart. Øv til alle dem, der bare ignorerer og mener de kan gøre som de vil. Øv hvor er jeg træt af at høre sådan noget. Og det kunne have været et barn, en voksen en hvilken som helst. Det sker bare igen og igen. Øv. Jeg har ikke andre ord for det.
    Tænker på dig lige nu, og du får lige en krammer herfra. Og et     

  • Isser1 22-04-2010 12:47

    Til den/ dem der siger at det ikke altid er fart der dræber:

    nej det er da helt korrekt.
    men til forskel fra dem der HAR kørt for stærkt, så ka den der har overholdt fartgrænsen kigge sig i spejlet, velvidende at h*n ikke kunne have gjort noget.

    f*ndme hellere komme 10 min senere, end hver dag at skulle leve med "havde jeg bare kørt 80, i stedet for 100...."

    jeg har arbejdet nu 6 mdr på, som sygeplejerske, og har modtaget mange traumetilfælde, og i skulle virkelig bare vide.
    tænker i på hvordan det er at ringe til familien og må oplyse om at XXX er blevet dræbt i trafikken, fordi at Supermand skulle hurtigt frem. altså ham som havde kæmpe overblik og styr på sin bil!?

    åben øjnene og fjern cementklodserne fra speederen. der er ingen der er supermand, ik engang de professionelle på racerbanerne.

    og har i fart i blodet, så bliv bloddoner, så blir i tappet for lidt af det.

    Redigeret 22-04-2010 12:49

  • Wimmie 22-04-2010 21:46

    Tak skal I have. Savner den lille excentriske kat 

    Og Isser 
    Godt ord - Især din sidste linje 

  • Romraf 22-04-2010 22:58

    Isser   Det var gode ord fra dig.

  • Elisabeth-p 23-04-2010 13:22

    Isser1      

    er ked af at høre det wimmie... sådan noget er så forfærdeligt