Lakrids Lagkage

Tilmeld/Afmeld besv. emails | Læst af: 2079
  • Mettea77 20-07-2010 16:26

    Hej..
    Jeg arbejder som pædagog og "min" beboer ønsker sig en lakridslagkage til sin fødselsdag.

    Men jeg aner ikke hvordag jeg skal lave den - det eneste jeg kan finde er en lagkage med turkiskpeber og den ser ikke videre lækker ud..
    Håber på noget forslag enten til lakridsfyld eller bunde.
    Mette.

  • Froekenknudsen 20-07-2010 16:41

    Det lyder specielt   Du kan vel bage bundene med anis? Men er godt nok blank ifht fyld...

    Hvad med med IS-lagkage???

  • Grevee 20-07-2010 16:44

    Her er jeg godt nok også blank- totalt
    Kh Dorit

  • Bigiss 20-07-2010 16:46

    Hej mettea, i nogle helsekostforretninger, kan man købe rigtig lakrids i pulverform. Dette kunne man sikkert blande i fx lagkagebundene, hvis man bager dem selv, eller i flødeskummet, eller drysset i mellem det man nu putter i. Blot en idé, det er ikke noget jeg selv har prøvet af.

  • Froekenknudsen 20-07-2010 16:47

    Fandt lige dette på claus meyers hjemmeside:

    Sæt mere fut i blommerne
    Når du laver blommegrød, blommesyltetøj eller bager blommer. Så prøv at leg lidt med nogle ”nye” krydderier i stedet for bare at nøjes med den klassiske vaniljesmag.

    Der er nemlig mange andre krydderier som matcher blommer mindst ligeså god,t om ikke bedre, og som desuden er meget billigere end vanilje!

    Prøv fx stjerneanis (giver en ”kongen af Danmark” bolchesmag) som spiller rigtig godt sammen med blommer, kanelstang eller lidt revet muskatnød. Du kan sagtens mikse og bruge flere af de tørre krydderier sammen, så det er bare at eksperimentere løs.

    Men det er ikke bare de tørrede krydderier der kan sætte mere fut i blommerne – det er også lækkert med revet øko-appelsinskal eller øko-citronskal, og så kan et par dråber rom eller lidt vodka gi lidt dejlig kant på sødmen...


    Så måske en blomme/fløde creme af en slags på alm. bunde?

  • Emmark 20-07-2010 16:49

    Jeg så at hende fra "Det søde liv" lavede lakrids créme brulée,
    hvor hun erstattede vaniljen med lakridspulver, måske man kan gøre
    det samme med en kagecreme? Men ellers er jeg også på bar bund.
    Har din beboer smagt en før? 

  • Froekenknudsen 20-07-2010 16:51

    Lakrids creme brulee:

    http://www.maduniverset.dk/opskrift.php/8388/Desserter-opskrifter/lakrids-creme-br%F9llee

    Kunne måske bruges til creme i et enkelt lag?

  • Maiken6760 20-07-2010 16:53

    Hvad med en islagkage af lakridsis med lakridssovs

  • Katatonia 20-07-2010 16:59

    Kan du ikke smutte forbi en boghandel og se om du kan finde denne opskriftsbog:
    http://shop.tv2.dk/product.php?pid=23

    der skulle der være en opskrift på en lakridslagkage

  • Mettea77 20-07-2010 17:20

    Mange tak for forslag!!!

    Emmark,
    Nej jeg tvivler på hun har smagt det før.. en hun har talt om det et år, så vil gøre hvad jeg kan for hun får muligheden, havde bare ikke troet det var så vanskeligt at finde en opskrift..
    Sidste år ønskede hun en grøn lagkage... den var heller ikke videre appetitlig at se på, men hun var super glad og ja det er som det vigtigste.

    Men kage creme er da et bud.. men hvad passer til lakrids...

  • Lightlight 20-07-2010 17:31

    Vanilie og chokolade (både mælke og hvid passer rigtig godt til) er lige det eneste jeg kan komme på som passer til lakrids 

  • Bb1985 20-07-2010 18:27

    Mmm superflyer isen er super lækker.. Det er er dog is og ikke en lagkage, men guf for en lækker lakrids is 

  • Venus ll 20-07-2010 20:11

    Der er en gammel debat med en opskrift på pære-/lakridskage her:

    http://magazine.trendsales.dk/1057.aspx?id=27786

  • Mettea77 20-07-2010 21:00

    Venus.. tak, men det har jeg set... synes bare det lyder knap så lækkert.. men jeg spiser stort set heller ikke kage selv, så hvad ved jeg gg.. jeg laver dem bare for sjov.

    Tak for alle indlæg..
    Tror det bliver til noget lakrids i bundene og noget hindbær mousse.

    Mette.

  • Maiken6760 20-07-2010 21:45

    Du kan komme lakridsglasur ovenpå:)

  • Aamalene 20-07-2010 22:32

    I frellsen kan du købe lakridsflødeboller, dem kunne du bruge som fyld? der er masser af opskrifter på nettet på lagkager m alm flødeboller...

  • Indienite 20-07-2010 22:53

    Man kan i f.eks. pandurohobby købe essens, f.eks. rabarber, larkrids osv, som man kan putte i kager, bolcher og hvad man nu lyster 

    Når jeg skal forestille mig en lakridslagkage, forestiller jeg mig at den er med lyse bunde, bananer i skiver i den, og så at cremen er lakridscreme... Kagecreme med lakridssmag...

    Så ville jeg nok putte hvid glasur eller brun glasur på toppen, og dekorere med flødeskum, med eller uden lakridssmag....

    http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20081223113139AAnGtua (opskrift på lakridscupcakes hvis lagkage er umuligt)

  • Toniboni 21-07-2010 08:52

    Jeg ved ikke om det bliver for barnligt, men ellers kan du pynte lagkagen med glasur i en frisk farve, og så dække med lakridskonfekt. Det ser flot og farverigt ud

Skriv på debatten


log debate