Main Coon Kat

Tilmeld/Afmeld besv. emails | Læst af: 816
  • Sophiarose 19-01-2009 22:06

    Vi (mine forældre  ) overvejer at anskaffe os en kat af racen Main Coon, da vi er vilde med norske skovkatte, men har hørt at de kan være en smule arogante i det, kun knytter sig til en enkelt person, og så er det tilmed tæmmelig dyre! Har hørt Main Coon'en er en smule mere "sociale" katte.
    Så ville lige høre om der er nogen af jer som har erfaringer med racen? :) og hvad i evt har givet for jeres kat ?

  • Indienite 19-01-2009 22:13

    Er ret sikker på at en racekat som Maine Coon som er stambogsført (raceren, ægte) koster omtrent det samme som en norsk skovkat, ca. 2500-3000.

    Men du kan helt sikkert få en blandingskat billigere...

  • Ahuela11 19-01-2009 22:18

    heeej :) kan klart anbefale en main coon de er bare såå nuttede og opfører sig mere som en "HUND" de er virkelig dygtige og rigtig kloge...og ja lidt arogante men meeget afhængig af hvordan du opdrager den :)
    jess de er nemlig meget sociale, den vil altid være sammen med os, den venter altid til at vi kommer hjem ved hoved døren ...hun er bleevet vores lille pige :)
    vi skulle af med 1700 kr vi fandt hende gennem Den blå avis

    NB : HuSK stamtavlen det er RET vigtig :)

    Redigeret 19-01-2009 22:19

  • Fl4m3r 19-01-2009 22:54

    Vi fik en maine coon killing omkring efterårsferien :) Og han er mega social, han løber efter os alle sammen.. Når jeg åbner min dør om morgenen når jeg står op, så løber han os straks i møde.. og ind og lege og rulle rundt :)

    Han er skøn :)

    Dog hvis man vil have en der er lidt mere doven og nusse agtig så er en ragdoll en mulighed, sådan en fik vi en uge før vi fik vores maine coon, han er doven og elsker at nusse :) også rigtig flot kat..

  • Wiozzz 19-01-2009 22:55

    Må hellere melde mig på banen, har selv en af de herlige kræ;) En Maine coon! Mht prisen koster de med stamtavle som regel 3500! Du kan selvfølgelig finde en igennem f,eks dba til billigere penge, som nok er det Honey88 har gjort! Jeg vil da sige at min Rasmus er ret arrogant, tror ihvertfald han betragter sig selv som kongen i mit hjem - Men det er nu kun sjovt at se på  Jeg bor sammen med min kæreste, men han er mest knyttet til mig ( han sidder og venter på jeg kommer hjem, følger efter mig og går i seng når jeg gør), Men hvis jeg har gæster på besøg, er han meget interesseret i dem, og er egentligt ligeglad med hvem der snakker md ham, bare han bliver kælet for! Hvis han vil snakkes med, så kommer han af sig selv, ellers viser han det lige med en pote, at man skal lade ham være! Jeg vil også sige at Rasmus er lidt hunde-agtig! Han kommer når jeg kalder, og hvis jeg kaster noget, henter han det til mig hehe! Men kan kun anbefale racen, du vil ikke fortryde det!!!

  • Rude11 19-01-2009 23:21

    Hej....
    Jeg har et lille stueopdræt med maincoon som nu er væsentligt reduceret og nu kun består af 1 pige Sesse, som får killinger 1 gang om året. Tidliger havde vi 2 hunner og kæmpe-bamsen Pumba (11 kg).

    Maincoon-katten er en dejlig kat. Den er meget kælen, social men kan også nyde at ligge for sig selv. Ingen katte kan li at blive badet, men en maincoon kan li at lege med vand og ofte drikker den af vandhanen, henter legetøj hvis man kaster det (det gjordt vores Pumba da han var lille)
    Når den fælder, så gør den det i totter,  en stor fordel hvis du spørger mig..

    Priser varierer i hele landsdelen, men på Sjælland er de:
    Blanding maincoon/huskat ca 500,-
    Maincoon uden stamtavle: ca 2500
    Maincoon med stamtavle: alt fra 3000 - 6000 eller mere

    Til Hony 88: Hvorfor mener du stamtavle er ret vigtig??

  • Fl4m3r 19-01-2009 23:24

    Gætter på at Honey88, synes stamtavlen er vigtig, da der er en række arvelige katte sygdomme..

    Udover det mener jeg faktisk det er vigtig med en fornuftig købskontrakt..

    Min søster købte en perser i efteråret, og måtte aflive ham efter 1½måned, fordi han havde en arvelig leversygdom, hvor han fik cyster indefra, og havde haft konstant dårlig mave siden hun fik ham.. Avleren var pisse ligeglad.. :( Og min søster mistede sin elskede kat + har brugt nær de 5000kr på dyrlæge regninger..

  • Rude11 19-01-2009 23:37

    Fl4m3e: Så synd for din søster, sådanne avlere er desværre mange af..
    Der er også nogle gode avlere, skal lige siges....
    Jeg er IKKE avler men har et stueopdræt dvs, at jeg har moderkatten og killingerne hos mig i min stue og værelser fra de bliver født til de bliver 12 uger. Derved mener jeg de får den allerbedste menneskekontakt.

    Når jeg udvælger en hankat til Sesse så er det fra et lignende sted som mit eget dvs et sted hvor kattene har det godt og de er i tæt kontakt med deres mennesker.

    Inden mine killinger flytter hjemmefra er de chekket hos dyrlægen, vaccineret og har fået ormekur. Ligesådan er Sesse og faderen vaccinere og læbende chekket hos dyrlæge inden de mødes.
    Hvis jeg fik konstateret nogen former for sydgomme på min kat ville hun ikke få killinger....

    Jeg har set katterier som burde lukkes på stedet og er så meget imod steder der kun producerer for pengenes skyld og sætter kattenes ve og vel helt til siden...

  • Kaerlighed 19-01-2009 23:40

    Hej forlovede
    Skal i til at have en mis.

    knus!!! 

  • Fl4m3r 19-01-2009 23:54

    Rude11: Hvor dejligt at høre at der er check på dine missere.. Det er så hårdt at miste en lille ny.. Normalt regner man jo med den skal gå en del år, før man regner med at skulle den tunge vej!

    Mine forældre og søster har købt fra et stueopdræt i ringsted, tror hun to 2500 kr for sine, og de er nogle rigtig dejlige killinger :) Så der er skam også rare..

    Jeg synes dog stadig man skal have et godt øje med på forskellige fora før man køber dyr :) For nogle tænker slet ikke på dyret, men pengene..

  • Rude11 20-01-2009 00:02

    Fl4m3r:
    Tak, jo der er styr på killingerne her...))
    Et råd som måske nok er overflødigt, men alligevel!!

    Tag ALTID ud og se det sted hvor din killing kommer fra inden du køber.

    Hos mig reserverer man almindeligvis killingen 1 måned før den flytter hjemmefra og i den måned må man gerne komme på besøg når man vil.
    Første gang man ser sin nye killing må aldrig være et andet sted en dens hjem så har man ikke en chance for at bedømme dens opvækst...
    Kan du ikke lide stedet, så gå igen.....

  • Maiken6760 20-01-2009 01:20

    Min eks har to, og de er så dejlige! De går og pludrer hele tiden, og er super kælne. Der kommer mange mennesker i hans hjem, og kattene mere eller mindre elsker alle der kommer ind i stuen:)

    Hmm.. Han gav vidst 3500 for hankatten, som var en ordentlig robust basse som killing. Hunkatten fik han for 2500 fordi hun var mindre, og virkede lift skravlet. Men det er hun heldigvis kommet over.
    Egentlig ville han bare have haft en kat, og bestemte sig også for en stor hvid en. Men så kravlede denne her lille grå hunkat op på hans skulder, og sad der i en halv time. Så hun valgte ham, og med hjem kom hun da også, da de blev gamle nok.

    Begge katte var neutraliserede, vaccinerede, med tavle og hele mollevitten.. De havde kostet op imod 5000 pr. stk. hvis de ikke havde været neutraliserede.

    Guuud.. hvor jeg dog bare savner de missere! Tænkt at det man savner mest ved sin eks, er hans katte>_<

  • Stinekristiansen 20-01-2009 07:23

    Hejsa

    Jeg er den lykkelige ejer af en Maine Coon. Hun er bare så sød og dejlig. Hun snakker løs og hun er helt tosset med godbidder. Hver gang jeg går ud i køkkenet så følger hun med og stiller sig henne ved madskabet og sludre løs.  Hvis jeg ligger i sofaen og ser film så ligger hun på min mave. Hvis jeg sidder inde ved computeren, så ligger hun på hendes pude ved siden af min computer.
    Jeg kan gå en tur og hun følger med som en lille hund. Det er nu så sødt. 
    Racen kan kun anbefales, det er en rigtig dejlig race som knytter sig til ejeren.
    Jeg købte forresten min "brugt". Så det var kun 500 kr.

    Mvh Stine

  • Indienite 20-01-2009 08:10

    Stamtavle er vigtig for uden stamtavle er din kat ikke ægte. Stamtavlen koster 75 kroner, så det med at de bliver meget dyrere hvis de skal være med stamtavle om nogle sælgere siger, er en lodret løgn :)

    Stamtavlen er garantien for at kattens bagland er som man påstår, at den er raceren. Ydermere går de fleste profesionelle opdrættere op i at teste kattene for diverse relaterede sygdomme inden de bliver parret, og dérfor er en racekat dyr  i forhold til en blanding.  De poster ufatteligt mange penge i at have et ordentligt bagland, og tjener ikke på deres katte. De fleste der har haft killinger og haft oprigtig interesse i dem mht. dyrlægebesøg, vacciner mv ved at det er en dyr fornøjelse.

    Selv vil jeg aldrig opdrætte katte men tager plejekilinger ind. Så hvis i en dag skulle stå med moderløse killinger har vi på 2 år haft 7 plejekuld inde som har fået gode hjem

  • Mia2005 20-01-2009 08:58

    Mine forældre har en stor cremefarvet Maine Coon (med stamtavle). Jeg ved ikke hvad de gav for ham. Men han er meget kærlig og social, også over for os, som ikke kommer der så ofte. Han er sød og glad og meget aktiv og fanger masser af fugle osv.

    Men husk, at de kræver meget pelspleje!!

  • Sophiarose 20-01-2009 17:44

    Puha, så jeg på igen.
    Tak for de mange skønne indlæg! (-:
    Jeg er ikke i tvivl om nu, at det må være den rette race.
    Så er det bare det med at finde killinger, faldt over noget på nettet som hed killingelisten? men kan ikke helt finde ud afom det er helt opdateret og sådan. Men det med den blå avis lyder som en god ide!

  • Rude11 20-01-2009 19:56

    Sophiarose:
    Killingelisten er så vidt jeg kan se killinger fra opdrættere og her kommer du formentlig til at betale kassen for en killing.
    Hvis du har lyst kan du skrive til mig på lenakrogh@gmail.com så kan jeg sætte dig i forbindelse med en meget sød og seriøs opdrætter i Slagelse der sælger ægte (undskyld Indenite) killinger uden stamtavle.

    Jeg har ikke "flyvefærdige" killinger før til maj, ellers var du også velkommen her

    Redigeret 20-01-2009 19:56

  • Sophiarose 21-01-2009 22:14

    Rude11  :
    mange tak for dit indlæg!
    lad mig kontakte dig når jeg får tid hurtigst muligt 

Skriv på debatten


log debate