Guld Stempel 375 ?

Tilmeld/Afmeld besv. emails | Læst af: 2379
  • Loui81 09-02-2009 11:08

    Hej!

    Når guld er stemplet 375, er det så 9 eller 10 karat? 

  • Grevee 09-02-2009 11:11

    9
    Mvh

  • Loui81 09-02-2009 11:12

    TAK!! 

    Ved du, hvilket stempel 10 karat har så?

  • Grevee 09-02-2009 11:20

    Nej- kun at det har en højere guldprocent
    Mvh Dorit

  • Loui81 09-02-2009 11:21

    Ja.. Men tak, Dorit!! 
    Mvh Louise

  • Mi-lou 09-02-2009 11:26

    Det bruges ikke så meget herhjemme, der skelner man mellem 8 karat (333), 14 kt. (585), eller i nogle tilfælde 18 kt. (750).

    Når man ser på smykkerne i udlandet, så er de tit meget gule i guldet, og det er simpelthen pga. de oftest bruger 22 og 24 kt. til deres smykker, kt angiver hvor meget guld der er i selve smykket udover andre metaller. Jo mere guld/jo højere karat jo blødere er guldet også.

    I sverige ved jeg de ikke benytter sig af 8 kt, men (mener jeg) minimum 9 kt?

    Her har du i hvertfald en oversigt over hvad der anvendes i verden:


    24 karat - Finhed/stempel 999 - Guld indhold i % 99.9 - Finguld, bruges kun i Østen


    22 karat - Finhed/stempel 916 - Guld indhold i % 91.6 - Bruges typisk i Indien

    21 karat - Finhed/stempel 875 - Guld indhold i % 87.5 - Bruges typisk i Arabiske lande

    19,2 karat - Finhed/stempel 800 - Guld indhold i % 80.0 - Standard i Portugal

    18 karat - Finhed/stempel 750 - Guld indhold i % 75.0 - Standard karat

    14 karat - Finhed/stempel 585 - Guld indhold i % 58.5 - Bruges hyppigt i Danmark og USA

    10 karat - Finhed/stempel 417 - Guld indhold i % 41.7 - Minimumsgrænse i USA

    9 karat - Finhed/stempel 375 - Guld indhold i % 37.5 - Standard i Storbrittanien

    8 karat - Finhed/stempel 333 - Guld indhold i % 33.3 - Minimum i Tyskland

  • Mi-lou 09-02-2009 11:27

    Link:

    http://www.signenjust.dk/shop/cms-7.html

  • Loui81 09-02-2009 11:31

    Aj, helt vildt tak!!!!

    Denne liste kommer jeg til at bruge meget... Prøvede selv at google, men det var helt uoverskuligt, der kom kun en hel masse salgsannoncer frem og ikke nogen egentlig liste over de forskellige stempler...

    Mange tak!!! 

  • Mi-lou 09-02-2009 13:40

    Hehe, det var så lidt 

  • Miss.cupcake 28-12-2009 21:51

    hej mi-lou eller andre der ved noget om guld:)
    fedt at du ved så mget om guld jegkan også få avn at listen. ved du eller nogen andre hvad gulddouble er og omdet er noget værd? er lidt i tvivl om jeg skalkøbe en kæde. der er ingenstempler i andet en et hvor der står "double" den er ok fin men gider ik hvis den falmer meget og aner ikk hvad kursen er for den slag smykker? håber der er nogen der kan hjælpe?

  • Mi-lou 29-12-2009 13:42

    Guld dbl. er, som regel sølv, der er forgyldt. Dbl. betyder det er en belægning. Der findes flere former for kvalitet af dbl. Det kommer an på hvor mange lag der er brugt. Dbl. bliver slidt af med tiden, eller ved ens egen sved som der er syre i der opløser belægningen. Derudover skal du holde smykket væk fra parfume og creme, det enten "fjerner" belægningen eller gør den sort og smitter af på huden.
    Men det er ikke noget disideret værd. I en guldsmed altså, som der fx køber guld for omkring 80-90 kr. per gram, hvis man vil sælge sit gamle guld.

    Håber det var svar nok :)

    Mvh Lisa

  • Miss.cupcake 10-01-2010 13:49

    hej lisa det var super svar tusind tak for det. det kan godt være en jungel at finde rundt i:)

  • Mi-lou 19-01-2010 11:48

    Hehe, det var så lidt :)

Skriv på debatten

Loui81 sælger


log debate