Den Rigtige Farve Hue - Nemlig Rød!

Tilmeld/Afmeld besv. emails | Læst af: 1806
  • M-alle 27-02-2009 22:29

    God aften de'damer.

    Jeg læste igen et sted hvor dette blev nævnt, ”den rigtige farve hue – nemlig rød!”
    Og kom til at tænke på:
    Hvorfor er den røde hue, den rigtige hue?
    Hvorfor er studenter fra gym, bedre end alle andre?
    Har hørt folk udtrykke at folk på teknisk ikke er noget, at det ikke er en ordenligt uddannels osv osv. Og udover teknisk også fx Hg.

    Personlig ville jeg forfærdelig gerne have den skide røde hue.
    Men jeg kan ikke gå i skole, kan simpelthen ikke sidde stille hører efter, og få lavet alle de mange afleverninger, jeg har indfundet mig med at sådan er det.
    Men alligevel møder jeg folk med fordomme om kun den røde hue er det rigtige.

    Hvad mener i piger?

    (Beklager den dårlig formulering af nogle af tingene, men kunne simpelthen ikke komme på det jeg havde i tankerne, da jeg startede på at oprette denne debat, håber i forstår hvor jeg vil hen )

    Redigeret 27-02-2009 22:30

  • Louisebay 27-02-2009 22:41

    Mener det er noget med at den røde, er den oprindelige hue (syns jeg at jeg hørte, i min gym tid)

    Og så er der nok bare gået sport i at "svine" de andre uddannelser..
    Mere tror jeg skam ik der er i det..

  • Kaerlighed 27-02-2009 22:48

    Altså, jeg har også haft en del diskussioner med mine veninder om dette emne.
    Alle mener næsten noget forskelligt. MEN jeg er dog kommet mest frem til at der er 4 uddannelser der er rigtige 'studenter' uddannelser. Nemlig HHX, HTX, HF og STX Og der er man berettiget til en hue
    - JEG mener personligt ikke at en Hg'er er berettiget til at kalde sig RIGTIG student. Selvfølgelig skal de have en hue og alting. Men vil ikke mene at den er lige så meget værd som de andre uddannelses huer er.
    Simpelthen fordi arbejdet ikke er det samme på de forskellige uddannelser. Rent ud sagt laver man ikke en SKID i forhold til de større uddannelser. Og jeg ser det lidt som en nem udvej. Jeg håber ikke jeg støder nogen som går/har gået på HG, for det er bestemt ikke min mening.
    Jeg ytre blot det jeg mener omkring dette enme Og håber ikke jeg får smæk for det, smiler.

    Redigeret 28-02-2009 14:02

  • Frøken-miia 27-02-2009 22:52

    Nu får man jo ikke en rød hue på hverken HHX eller HTX, men jeg synes man er berettiget til en STUDENTERhue, når man bliver student. Dette vil jeg mene man gør på HHX, HTX, STX og HF.
    Jeg fatter slet ikke folk der går på HG og andre uddannelser hvor de får huer at de vil være bekendt at gå med dem, de er bliver jo ikke studenter = ingen studenterhue til dem.
    Sådan synes jeg det er 

    Redigeret 27-02-2009 22:52

  • Louisebay 27-02-2009 22:52

    En HF´ers hue er da blå..?

  • M-alle 27-02-2009 22:53

    Jeg ville aldrig nogensinde samligne hg med gym, det er helt andet niveau, det er noget helt helt andet indholdsmæssigt.
    Og nej selve uddannelsen kræver ikke det store.
    MEN det er altså virkelig ikke alle der kan tage en stundenter eksamen.

    og for så lige at sige noget andet, hvad ville folk så gøre uden butikkerne?
    Hvorfor skal vi arbejde til den lorte løn, hvorfor er vi mindre værd end alle andre?

  • M-alle 27-02-2009 22:55

    og jeg fuldt ud enig i at det er noget pjat med den hue på hg.
    men derfor syntes jeg ikke folk er mindre værd fordi de går der,
    ikke alle har de samme engskabet, og nej det er sgu ikke bare at tage sig sammen.
    Kan blive så sur når folk siger det handler om vilje osv at gennemfører gym,
    det gør det sikkert til en vis græd, men derfor er det stadig ikke alle der kan,
    heller ikke selv om de har viljen.

  • Lima171 27-02-2009 22:59

    Kaerlighed - helt enig. Der findes kun én rigtig hue - og den er rød!
    - Der hvor jeg kommer fra har HF dog også blå hue - hvilket er sådan det skal være :D
    Før jeg kom i gymnasiet syntes jeg det var noget pjat, men som Louise siger, så går der bare sport i at pointere, hvilken der er den rigtige hue - og hvem der  traditionelt set er berettiget til den. 

  • Kaerlighed 27-02-2009 22:59

    Jeg synes ikke det er noget 'pjat' at man får en hue på HG. For de skal da have noget for at have gennemført en uddannelse.
    Men jeg ville måske mene at man skulle have en t-shirt eller noget andet i stedet Ej det pjat. Men jeg synes det er ærgerligt at det er blevet blæst sådan op at en Hg'er skal have en hue!

    Så det jeg prøver at sige er at en Hg'er selvfølgelig skal have et bevis for at have klaret uddannelsen. MEN det burde ikke være det samme som de 4 andre store uddannelser!

  • Kaerlighed 27-02-2009 23:00

    Lise:

    Ja, jeg ved ikke helt så meget med farverne. Men jeg håber min mening kom ordentlig frem alligevel

  • Louisebay 27-02-2009 23:02

    Arh, syns nu heller ik der er nogen der siger at HG´ere er mindre værd end HH, HF osv..

  • M-alle 27-02-2009 23:02

    Hmm nu skal i endelig komme med jeres mening, men for mig set virker det som om hg/teknisk er nogle skod uddannelser, og folk derfra ikke er lige så meget værd som dem fra gym.

  • M-alle 27-02-2009 23:03

    Nej det er der nok ikke lige her, men det var også udfra hvad jeg har hørt andre steder :)

  • Kaerlighed 27-02-2009 23:05

    Selvfølgelig er MENNESKERNE der går på HG ligeså meget værd som alle andre.
    Men uddannelsen er bare ikke det samme!

  • Louisebay 27-02-2009 23:07

    Det har jo ik noget med folk at gøre..
    Vil man være elektriker- ja så ska man jo på teknisk, for det er der du får den uddannelse, og så ka du jo ik brug alle de andre til noget, og så er den jo den bedste..

    Vil man noget der kræver en studentereksamen- ja så er det bare den vej man ska..

  • Louisebay 27-02-2009 23:08

    Hvis man ik er så god til det boglige/ skriftlige, og ik ønsker at gå den vej, men er bedre med sine hænder, som fx frisør el. så er teknisk skole jo det bedste..

    Og hvor mange piger har ik lige frømt om at blive frisør, bare én gang..

  • M-alle 27-02-2009 23:12

    Ja, okay må give jer ret i at det var dårlig udtrykt.
    mente self at folks uddannelser ikke var så meget værd 

  • Kaerlighed 27-02-2009 23:15

    Altså det er den jo heller ikke hvis man tænker på den måde.
    Men hvis det er det bedste for DIG, så er den jo super meget værd for dig.

    Men den er jo mindre værd en de andre!

  • M-alle 27-02-2009 23:22

    Jaa, men bare det at folk nedgøre det på den måde.
    Sådan har jeg i hvertfald oplevet det.

    Havde faktisk en veninde da jeg gik på hg.
    Hendes veninder fra folkeskolen, startede på hh.
    og da de startede der ville de ikke længere snakke med hende.
    Pga hun gik på hg!
    og har oplevet flere lignede ting

  • Kaerlighed 27-02-2009 23:30

    Det lyder også meget overdrevet. Men måske det ikke var rigtige venner så?

  • M-alle 27-02-2009 23:41

    De havde været veninder siden førsteklasse, og været sammen altid.
    det lyder rigtig rigtig vildt.
    Tror dog de er begyndt at snakke sammen igen, men alligevel.

  • Lækkerqq 27-02-2009 23:54

    Jeg synes alle har ret til en hue, uanset farve så det sgu et livs minde fra ens ungdom, og synes det grimt det med den røde hue er den rigtig, de sku alle lige rigtige !?! Det ville være forkert hvis HGér fik den røde hue, men det gør de ikke, de har deres egen hue.

    Og komisk nok kørte den snak os for 10 år siden

    Redigeret 27-02-2009 23:55

  • Kaerlighed 27-02-2009 23:55

    Lækkerqq: Er du Hg'er?

  • Lækkerqq 28-02-2009 00:05

    Nej, men jeg gik på gaden med en veniende der fik hue på lilla mener jeg de får på HG ?

    Folk råbte efter hende hun skulle tage sig sammen og "fuck hvor er du grim" 

    "Tag dog en rigtig uddannelse"

    dvs den dag hun var glad efter alle eksamer skulle hun gøres ked af det fordi hueén var forkert farve, har aldrig mødt så klamme mennesker før og det mener jeg virkeligt de er.

  • Lækkerqq 28-02-2009 00:10

    Nåh ja vi skal ikke glemme nogen osse spyttet efter hende!

  • Kaerlighed 28-02-2009 00:28

    Ej, det er da også bare for meget!
    Det er jeg ked af i måtte opleve.
    Så slemt har jeg dog aldrig hørt om det.

    Men du må da indrømme at den ikke er lige så krævende ligesom de andre uddannelser, og derfor burde der jo være et andet symbol!
    Kan godt forstå hvis en rigtig student føler sig lidt mere hævede, og ikke føler at en hg'er burde have det samme som dem!

  • Rottemis 28-02-2009 07:52

    det er ihvertfald en livsvigtig ting !!!   eller...?

    holy crap !!!  jeg har ingen hue !! og jeg føler mig sgu underligt nok,stadig som et fantastisk menneske indeni ! syntes det er noget børnehave sludder alt det der ! der må være vigtigere ting at diskutere indenfor uddannelses verdnen !

    undskyld hvis jeg har trådt på nogen..... men jeg har til tider,meget store fødder.... 

  • Jannie2308 28-02-2009 08:10

    Der findes ikke nogen "rigtig" hue. Nu må folk sgu stoppe med deres pis. Uddannelserne matcher det man gerne vil uddanne sig til efterfølgende og er hermed ofte et krav for at kunne læse videre. Jeg har altid vidst at jeg ville være indenfor handel og måske en dag være selvstændig, hvilket jeg er blevet - derfor tog jeg en HHX, da denne var den eneste rigtige for det JEG ville i min fremtid. Vil man i butik, ja så er en HG fint - ja niveauet er meget lavere her, men hvad så? Hvis man være læge, ja så skal man nok gå efter den røde hue.... og sådan er det med det hele. Havde jeg f.eks haft rød hue på idag, så havde jeg ikke haft den viden indenfor handel, som jeg blev opflasket med på handelsskolen. Derfor synes jeg ikke at man kan sige at den røde hue er mere rigtig end andre - det valg er individuelt fra person til person. Jeg går jo heller ikke rundt og siger at min blå hue er mere værd end den røde - det er jo noget fis at tænke på den måde.

  • Huntres 28-02-2009 08:50

    tilslutter mig rottemis...
    der må være mere vigtigere ting at snakke om andet om hvilken hue der skulle være "rigtig" eller ej... sådan noget fis... huen symboliserer at du har gennemført et skoleforløb på 2 eller 3 år. båndet symboliserer uddannelsen. slut prut...

    I min klasse på HTX var der mange som ikke investerede i den hue, nettop fordi den ingen indvirkning har på dit liv andet end de få dage hvor man kan "prale" overfor alt og alle man ikke kender... fis med det, pesonligt så har min også bare ligget i sin kasse siden jeg fik den. var det ikke fordi at der står 11 inden i den (for den sidste eksamens karakter) som det eneste der virkelig betyder noget for mig, jah så ville den være totalt ubrugelig!

  • Snuggle88 28-02-2009 09:34

    For mig er den blå hue den "rigtige", da jeg er handelsstudent 

    Jeg synes bestemt ikke man kan sige, at kun en hue er den rigtige... Du er jo lige så meget student, hvis du f.eks. har taget HTx eller HHx... Der skal jo være plads til os alle og for mig ville tre år med musik, billedkunst, idræt osv. være rent spild, da mine interesser ligger inden for afsætningsøkonomi, markedsføring og global økonomi 

  • Fabextreme 28-02-2009 09:37

    Ja, altså især gymnasiumstuderende synes generelt, at den røde - er den rigtige. Der er ihvertfald i min by denne her (for sjov) interne kamp om at nedgøre alle de andre htx mm.
    (: Men jaja. det er jo bare for sjov.

    Tænkte på om i vidste, hvordan det er, det med den sorte hat? Hvem er det, der får den?

  • Huntres 28-02-2009 10:08

    den sorte hat er den "originale" den man fik da studenter uddannelsen startede...den kan man købe nu, ligemeget om man er stx hhx eller htx student, dog koster den 130 kr ekstra... gjorde den ihvertfald for os, der var nemlig nogle i min klasse der købte den :)

    hvis du mener båndet om hatten er det nok HTx du tænker på, da man på Htx har bånd der er meget mørk blå, som ser helt sort ud :)

  • Damnunique 28-02-2009 10:15

    Fabextreme: Det kan alle få .. Det vælger du selv når du skal vælge hue .. Der kan du bare vælge en sort .. De var sorte i gamle dage, så man kan bare vælge sort, hvis man vil have det .. Det gjorde en fra min klasse, da hun synes sort var flottere ..

    Har ikke læst indlægene her !

    Men jeg går f.eks. på en hf hvor huen er lyseblå .. Og synes bestemt ikke den røde hue er mere rigtig .. Min uddannelse er sku den samme som alm. gym., bare jeg klare det på 2 år i stedet for 3 år .. .. Hold op jeg har hørt mange fordomme omkring hf!! Der er så mange der siger, at det ikke er en rigtig uddannelse, og jeg ikke kan det samme som en 3-årig hf .. Men det er 100 % samme uddannelse jeg står med, jeg har bare gjort det på 2 år, som de almindelige gymnasier gør på 3 år .. ..

    en anden ting er så, at jeg synes den røde hue er flottere Haha .. men den lyseblå er nu også fin ..

    Men synes ikke der er nogen huer der er forkerte .. MEN MEN MEN synes det er åndssvagt, atm an får huer på teknisk skole, frisør uddannelse osv. nu .. Man får da også i 10. kl. nu ikke?! :s .. Det synes jeg er latterligt .. Huen er forbeholdt "gymnasie" uddannelserne stx, hf, htx, hhx osv. .. Ikke fordi jeg har noget i mod teknisk skole uddannelser og frisør uddannelse overhovedet, man vælger jo hvad man vil !!, men det er jo uddannelser hvor du er færdig bagefter + det ikke er som sådan faglige uddannelser, men mere krative uddannelser (nogen mennesker er altså bare mere krative end gode til skolearbejde!!! Indse det Bertel ) .. Hvor de gymnasielle uddannelser er en trinbræt .. Uuh det er svært at forklare, vil jo ikke træde nogen over tæerne, for har bestemt intet i mod uddannelser på teknisk, hvis man selvfølgelig går der fordi det er det man vil, og ikke fordi man intet har at lave .. heh

    Redigeret 28-02-2009 11:26

  • M-alle 28-02-2009 10:35

    Som du kan sige det rottemis, var lige det jeg mente 

    Dog sagde jeg tidligere, at jeg godt kunne følge folk i at det var noget pjat hg får en hue,
    og det syntes jeg fordi jeg selv har gået på hg, og det er sgu ikke det samme som gym osv osv, hvilket netop var grunden til jeg startede der.
    ved godt huen er lilla, og ja vi har vel også ret til et bevis, men for mig er det ikke vigtigt med den hue. men det er fint, hvis nogen syntes det behøver en hue, og man kan jo trodsalt se på det lilla bånd hvor den kommer fra, men derfor skal man ikke se ned på folk. som Lækkerqqs historie , fortæller at der er nogle der gør.

    Redigeret 28-02-2009 10:36

  • Stinekristiansen 28-02-2009 11:46


    Jeg synes faktisk, at det er en snobbet udtalelse, at den eneste rigtige hue er rød.

  • M-alle 28-02-2009 12:58

    Ja jeg syntes også det en mærkelig udtalese, derfor denne debat.
    blå, lyseblå eller hvad de nu ellers er, er vel lige så rigtig.
    og alle andre uddannelser hvor man igen hue får.

  • Kaerlighed 28-02-2009 14:00

    Jeg skal lige have det på det rene..

    Den røde hue er dem på gymnasiet ikke?
    hvad får dem på handelsskolen? Der har taget en hhx?

    Jeg er ligeglad med huen, tror faktisk næsten ikke jeg gider have en når jeg bliver færdig (Men kan godt være jeg ændre mening)

    Men man kan KUN kalde sig student efter bogen hvis man har en af de uddannelser jeg nævnte overstående.
    Men det er måske en hel anden debat så Smiler.

    (Og dem der siger at der må være vigtigere ting at diskutere, det er da tarveligt da dette er et debat forum, der er da plads til alt, og jeg synes da netop at dette er spændende da der har været så meget om det)!!

  • M-alle 28-02-2009 14:10

    Ja det viste sig faktisk at være meget spændende at se folk meninger.
    Kan se min mening er blevet udtrykt lidt roddet.

    Men jeg mener blot, at jeg ikke kan se hvorfor den røde hue er mere rigtig end den blå, lyseblå osv.
    og at jeg ikke forstår hvorfor det er så vigtig at ha den hue,
    og hvorfor folk til tider følger sig overlegn overfor folk på fx teknisk og hg.

  • Huntres 28-02-2009 14:11

    hej Kaerlighed :) det jeg skrev om at der nok var vigtigere ting at diskuterer, var ikke myntet på debatten, men på at jeg ikke forstå de mennesker, der absolut (i denne eksamens tid) bruger tonsvis af energi på at nedgøre andre uddannelser end ens egen... ikke her på denne hygge debat. men ude i det virkelige liv... da jeg var i gymnasiet var det det samme hver år, at STX'erne på det lokale gymnasie var så frække at hænge flyers op på de andre gymnasiale uddannelses steder, med at man skulle tage sig en "rigtig uddannelse" og få en "rigtig hue" og "hvis huen er blå så er den alt for nem at få" bla bla bla... jeg tror simpelthen det bunder der i at den udtalelse fra mig kom på her, selvom den ikke har relevans for debatten...
    denne debat synes jeg er go, fordi den åbner for at høre andre meninger, og indbyder til diskution. og det er fedt :) nogle gange kan man jo godt komme til at leve i sin egen lille verden og ikke se ting fra andre sider :)

    btw:
    stx har røde huer.
    Htx har marine blå
    Hhx har mørkeblå
    Hf (ægte blå) lys blå kalder de fleste den.

    sådan mener jeg nok at farverne er :)

  • Kaerlighed 28-02-2009 14:12

    Det er måske også svært for mig at forstå da jeg på ingen måde føler mig overlegen over for de andre uddannelser..
    At jeg mener at der er forskel på uddannelserne, og man burde have forskellige former for diplomer, betyder jo ikke at jeg synes det er en dårlig uddannelse.

    hvis de uddannelser er rigtige for dig og andre, så er det jo det man skal vælge, som jeg også har nævnt!

  • Kaerlighed 28-02-2009 14:14

    Huntres: Så må du undskylde Jeg troede i mente denne debat da vi netop sidder og diskutere, hihi. Jeg sad spændt og ventede på at der ville komme flere holdninger og der måske ville komme lidt igang i denne debat. Så blev da lidt ked af det da folk synes man burde have flere ting at tage sig til Ej, smiler..

    - Men hvilken farve har HG så?
    Dem du nævnte der er dem jeg mener der burde få en hue! Ligemeget farven. Da uddannelserne er lige store, bare på forskellige måder.

  • M-alle 28-02-2009 14:18

    Kaerlighed.
    Er godt klar over du ikke mener uddannelserne er dårlige
    Hg har en lilla hue.
    men ment med at den røde hue er den rigtige, hentyder folk også til at de blå huer er forkerte/ikke så gode som den røde.

    Redigeret 28-02-2009 14:19

  • Huntres 28-02-2009 14:19

    Hg : mørklilla bånd
    10 kl: grøn
    social og sundhedshjælper: lyslilla
    frisør: lyserød
    pdagogisk grund uddannelse: orange
    slagtere: gule bånd eller bowlerhatte.

    fandt dem på nettet, udover de "normale"

  • Kaerlighed 28-02-2009 14:20

    M-alle: Okay, tak
    Så fik jeg også den på plads, må indrømme jeg ikke har gået så meget op i farverne.

  • M-alle 28-02-2009 14:22

    Jeg anede faktisk ikke der var huer til alt det,
    kendte kun til studenterhuerne , og så den lilla på hg.

  • Huntres 28-02-2009 14:23

    det er rigtigt M-alle! der foregår også en masse hakkeri mellem de gymnasiale uddannelser. rigtig meget endda... hvilket jeg ikke forstår... men thats life... videre i livet hører man det samme bare med andre ting...

  • Tootie22 28-02-2009 14:23

    Får lige lidt lyst til at blande mig da et par af jer giver udtryk for at HF og alm. gym er det samme. Det er det IKKE. HF retter sig mod de mellemlange vidergående uddannelser (pædagog, sygeplejerske, skolelærer osv.) mens gymnasiet henvender sig til de der vil læse videre på universitetet.

    Bare for opklaringens skyld. Niveauet er dermed heller ikke det samme, og der er lavet utallige undersøgelser der viser at de HF'ere der vælger at fortsætte på uni, klarer sig markant dårligere i forhold til deres medstuderende der har læst på gymnasiet.

  • *miumiu* 28-02-2009 14:27

    Nu har jeg ikke læst alle indlægene, men jeg så lige at der blev spurgt til den sorte hue og at svaret var at man selv kunne vælge -nej, det kan man ikke! Den sorte hue er når man (i hvert fald på det almene gymnasium) har 5 højniveau i stedet for de obligatoriske 4. Eller mat + fysik + kemi på højniveau. For det er lidt ekstra arbejde.. 

    Mht. debatten om den 'rigtige hue' så synes jeg jo selvfølgelig at den røde hue er den 'rigtige hue' (er selv student fra det almene gymnasium) 
    Ej, det er jo noget pjat!! Ingen hue er den 'rigtige hue' -det er jo selvfølgelig kun for at vise hvilken eksamen den pågældende har bestået..
    At man så uddannelserne imellem kan lave sjov med de andre huer er en anden sag..
    Hehe, jeg hukser en sang vi sang da vi kørte studenterkørsel: "En studenterhue den skal være rød, en studenterhue den skal være rød. For hvis huen den er blå, er den alt for svær at få. En studenterhue den skal være rød" 

  • Huntres 28-02-2009 14:31

    det er måske fordi dem der starter på hf i størrer grad er dem som gerne vil "hurtigt" videre, istedet for at være de store bogorme... synes ikke man kan skære alle over en kam, for der er jo altså stadig nogle HF'ere der går på uni og klarer sig rigtig godt, det at der er et fåtal af dem er bare lidt noget andet...
    personligt så synes jeg ikke helt den kommentar holder i "retten" men mig om det :)

    personligt så tager jeg hatten af (hihi fik i den, hatten HAHAHA) for dem der har taget en HF da de nettop skal til eksamen i alle fag, og oven i kun har 2 år til at have 3 års pensum, klap til jer fra HF :D Desuden vidste i at sensorene til eksamnerne på hf langt det meste af tiden er STX, HHX og HTX gymnasie lærer ? så lige vilkår for alle...

  • Huntres 28-02-2009 14:34

    hej Miumiu :) jeg måtte ellers selv vælge om jeg ville have hvid eller sort hue på HTX og jeg havde kun 2 A niveau fag (obligatoriske 2 på htx) den eneste bonus vi havde ved at tage 3 A fag ville være for at score de ekstra 0,3 pct på gennemsnittet, når man søgte ind på videregående uddannelser :)

  • Tootie22 28-02-2009 14:34

    Jeg er jo så af den overbevisning at man ikke kan diskutere fakta. Og fakta er at HF'ere på uni klarer sig markant ringere end de der har taget en treårig studentereksamen. Men som sagt er HF rettet mod de mellemlange uddannelser, så det er jo ikke så underligt kan man sige

    Men det er jo rimelig meget off topic, sorry.

  • Huntres 28-02-2009 14:40

    hihi det er ok Tootie22 :) we agree to disagree :) jeg sagde bare at fordi man er HF'er så kan man klare sig fint alligevel, fakta er jo også at STX'ere ikke klarer sig så godt på de strengt teknoligske uddannelser (datalogi m.m.) som HTx'ere gør, det er også fakta... men derfor er der stadig STX'ere der klarer sig fint på de uddannelser :)

    tror det er fordi jeg er meget imod at sætte folk i kasser på baggrund af uddannelser, især når der kun er tale om ungdomsuddannelserne, da de netop kun er adgangsgivende :)

  • Sara-musen 28-02-2009 14:42

    Jeg er selv student med rød hue!
    Det er jeg da det var det jeg skulle bruge for at læse det jeg gør nu.
    Men hvis jeg ville have været butiksansat, havde jeg taget hg.
    Hvis jeg ville være revisor havde jeg taget hhx
    Hvis jeg ville være pædagog havde jeg taget hf
    Osv osv..
    Så ja man vælger jo efter hvad man vil bagefter. Hvis man så ikke ved det ville jeg nok ikke tage en hg fx da det er meget begrænset hvad man så kan blive..

    Og synes absolut heller ikke at gym og hf er det samme!

  • Tootie22 28-02-2009 14:43

    Helt sikkert, og selvfølgelig (og heldigvis) er der altid undtagelser.
    Men der er mange der ikke ved at HF er designet og rettet mod de mellemlange uddannelser - så det ville jeg bare gøre opmærksom på :)

  • Frøkenshop 28-02-2009 15:14

    Grunden til til at man siger "den rigtige hue er rød" er at, det oprindeligt kun var det almene gymnasium, der gav sine studenter en hue, når man blev student.. Siden hen er de andre uddannelser også begyndt på det..

  • Kaerlighed 28-02-2009 15:53

    Jeg mener heller ikke at en hf og en alm gymnasie er det samme.
    Men hvis man tager det efter bogen så er de begge studenter. ligesom en hhx og en htx også er.

    Det er en frisør, slagter hg osv ikke ^^
    det var det jeg prøvede at sige i mit indlæg !

  • Rottemis 28-02-2009 16:09

    KÆRLIGHED.. da jeg skrev at " der må være vigtigere ting at diskutere" mente jeg altså ikke noget i henhold til opretters debat !
    MEN  i hele uddannelses halløjet ! nærmere sagt til alle dem her i lille dk,som ser det som noget af det vigtigste indenfor uddannelse... hvilken farve en hue har !

  • Kaerlighed 28-02-2009 16:12

    Rottemis: ja jeg misforstod, det må i undskylde 

  • Rottemis 28-02-2009 16:14

    du er tilgivet.....    

  • Damnunique 28-02-2009 17:18

    Tootie22: Går du på almindelig gymnasie eller hvad? :-p .. For du har da tydeligt ikke gået på en hf .. Heh .. Jeg har da samme niveauer i fagene som mine veninder der gik ud af alm. gymnasie sidste år .. Selvfølgelig ikke i alle fag, da jeg har tilvalgt nogen andre fag end de har pga. den UNIVERSITETS uddannelse jeg skal have .. Heheh .. Ja undskyld, men føler mig totalt trådt over fødderne af din kommentar .. Jeg er overhovedet ikke dårligere i skolen pga. jeg har en hf ..

    Du glemmer helt fejlkilderne i de undersøgelser du hiver frem .. F.eks. er mange på hf en del ældre, og det er jo derfor flere år siden de har gået i skole, derfor kan man ende ud i flere falder fra og flere har sværre ved det .. Mange der tager hf har også en uddannelse i forvejen, og skal have suppleret med nogen ting, derfor tager de ikke en uni uddannelse bagefter .. Sådan er det hvert fald på VUC .. Jeg synes slet slet ikke du kan sammenligne almindelig gymnasie og hf, da som sagt, aldrene osv. er MEGET forskellige .. Det er da klart, at en helt nyslået folkeskole elev husker tingene bedre, end en 25-årig, der kommer sent i gang med en uddannelse ..

    Hvis du vil have ekstra fag, så tager man jo bare det .. Du kan jo tage alle de fag du vil .. Selvom den kun er 2 år, kan man jo sagtens sidde i skole til kl. 20 om aftenen hver dag ..

    Uanset hvad, så kan jeg sagtens komme på uni med min hf, lige så meget som mine veninder der står med en 3-årig gymnasie uddannelse .. Jeg mangler tysk, men det er så fordi jeg først har fundet ud af det nu, og derfor skal læse op på det efter ferien .. Men det kan du jo også sagtens komme ud for på alm. gymnasie .. Jeg har hvert fald lige så mange A og B niveau fag som mine veninder der tog det hele på 3 år .. Men nogen af mine fag vare så bare kun 1 år., og dem var jeg så oppe i sidste år .. F.eks. naturfag .. Men hvis jeg ville, kunne jeg jo bare have tilvalgt det i år også .. Men har selvfølgelig tilvalgt de fag, jeg ville få mest brug for ..

    Uanset hvad, så kan du sagtens komme på uni både med en 3-årig gymnasie uddannelse og en 2-årig hf .. Der er skam ingen forskel på den led .. .. Men f.eks. som hg elev kan du IKKE komme på uni .. Sådan er det ikke med en hf ..

    Det kan sagtens være du ikke mener den ondt, men som jeg selv skrev i mit indlæg tidligere, er jeg ved at være ret godt træt af fordommende .. Jeg tog en hf, da jeg har haft ting i mit liv der har gjort, at jeg ikke har været parat til en uddannelse før nu .. Og jeg prøvede almindelig gymnasie, men det er umuligt at sidde som 19-årig blandt en flok 15-16-årig og synes det er særlig fedt .. Så jeg valgte hf'en, så jeg også var det tidligere færdigt .. For nogen der er lidt bag ud med en uddannelse er hf det perfekte valg efter min mening .. ..

  • Noababe 28-02-2009 18:05

    Dem der nedgør folk med en anden hue end den røde, kan man jo spørge sig selv om, hvor meget de i virkeligheden selv har lært og hvor dannede de selv er

  • Tootie22 28-02-2009 18:34

    Damnunique:

    Mine indlæg er slet ikke for at "nedgøre" HF, men fordi det er fakta. Diverse studiechefer har udtalt at HF er rettet mod mellemlange videregående uddannelser. HF er jo ikke det samme som alm. gymnasie (det er du vel ikke uenig i?). Alene det at en HF tager 2 år, adskiller den jo meget fra gymnasiet. Og så har man et bredere udvalg af fag på gymnasiet, fx oldtidskundskab (hedder det ikke det, længe siden jeg gik på gym. ) latin, billedkunst osv. Det er for at danne eleverne, og det er med målsætningen om at det kan bruges på lange videregående uddannelser.

    Jeg har ikke patent på gymnasiet, og skriver ikke det her for at fremhæve det ene som bedre end det andet, men faktum er nu at uddannelserne er målrettet mod forskellige ting - som HG, HTX osv. også er.

  • Damnunique 28-02-2009 18:49

    Tootie22: Hmm du har vidst ikke tjekkt op på hvad du snakker om Man kan sagtens have oldtidskundskab, latin og billedkunst på hf også .. Det er jo altså på et HELT alm. gymnasie .. Eller på en VUC .. Det første år vælger man jo et krativt tillægsfag .. Altså musik, billedkunst, drama osv. .. Du kan selvfølgelig også vælge mere end det, det er bare de fag du SKAL vælge i mellem .. Derfor kan du jo sagtens vælge tysk eller oldtidskundskab for den sags skyld også .. Du har også idræt det første år .. Derefter vælger du lige hvad du vil .. Jeg havde egentligt valgt oldtidskundskab, men skulle ikke bruge det til noget, og har valgt samf B og Matematik B i stedet ..

  • Tootie22 28-02-2009 18:59

    Det er jeg ked af, hvis jeg har misforstået... Men mener bare at fag som old, musik, billedkunst og lign. ikke er obligatoriske på HF som de er på alm. gym? Der er i hvert fald en tanke bag det at de er obligatoriske på gym.

  • Jose_trold 28-02-2009 20:35

    Tootie22: hvilken undersøgelse er det du referer til?
    Jeg læste nemlig for et godt stykke tid siden en artikel om, at hf'ere tit klarer sig godt på uni, fordi at arbejdsformen på hf er ret lig med arbejdsformen på uni.

    Jeg er selv hf'er, og følte mig også lidt trådt på over dit indlæg. Jeg begyndte på hf, da jeg var 19/20 år. Inden havde jeg gået et 1,5 år på hhx, men hhx var ikke mig. Og jeg gad ikke starte i 1.g med en folk 16 årige. Så valget blev hf.

    Jeg tog hf på et almindelig gym, og hvor fuck hvor blev man set ned på som hf'er af stx-eleverne.. Barnligt og latterligt.

    Selvfølgelig er der forskel hf & stx, men tror virkelig man skal passe på med at sætte folk i bås, ud fra deres valg af ungdomsuddannelse. Hvor mange ved hvad de vil så 16 årig? Derfor ender mange nok på en ungdomsuddannelse, som egentlig ikke er den mest relevant for hvad de læser senere hen.. Men dette gør dem da ikke til dårlige studerende på deres fremtidige uddannelse.
    Motivation er vejen frem for at være en god studerende!

    Efter min hf er jeg startet på uni. Jeg er vidst den eneste hf'er på mit hold, men føler mig slet ikke dårligere fagligt (og er det heller ikke), end mine medstuderende som kommer fra stx.
    Og jeg har læst på uni i start 2 år nu.
    Faktisk følte jeg at jeg havde en fordel i starten, fordi jeg var vant til fra hf ikke at blive bedømt løbende (som man bliver på stx).

    (Og jeg havde billedkunst på B-niveau i 2 år. Det var obligatorisk at vælge et kreativt fag..)

  • Tootie22 28-02-2009 20:46



    Synes ærlig talt det er lidt skægt at I føler jer "trådt på" over mine indlæg. Det viser i hvert fald hvor meget man identificerer sig med sin uddannelse. Om man så er fra HG, HF eller STX

    Men når jeg skriver at STATISTIKKER viser at HF'ere ikke klarer sig super på uni, så er det selvfølgelig ikke alle (herunder ikke jer to åbenbart), men dog alligevel flertallet. Ligesådan viser statistikker at unge der har gået på højskole, har et lavere frafald på deres uddannelse end de der ikke har gået på gymnasie. Altså, sådan er det jo bare med nogle ting.

    Og hurra for at der evt. er lavet undersøgelser der modbeviser mine, det nuancerer bare billedet, og det er da 100 % positivt hvis det i dag viser sig at HF'ere klarer sig ligeså godt på uni. Det er jeg da kun glad for

  • Louisebay 28-02-2009 22:37

    Jeg ku nu altså os frit vælge en sort hue, i stedet for den røde på gym, og min bror valgte den sorte, bare fordi alle andre havde den røde.. Den kostede bare lidt ekstra- det var såmænd bare det..

    Og for at vende tilbage til mit spørgsmål tidligere- er det ik bare fordi at den røde var den første hue, at man siger det er den "rigtige"..?

    Det andet er vel bare en intern krig, skolerne imellem..
    Tror der blir lagt alt for meget i det- hvis man ved man er en dygtig gymnasie elev, ka man vel være bedøvende med hva en fuld HH´er står og råber..

  • Damnunique 28-02-2009 22:45

    Tootie22: Altså det er obligatorisk valgfag .. Altså du SKAL jo vælge nogen valgfag det første år, og det valgfag skal være et kreativt fag .. Altså musik, drama, billedkunst osv. .. Du har idræt obligatorisk .. Men derudover kan man jo sagtens vælge andre fag ved siden af, hvis man vil det .. Det giver selvfølgelig flere timer, men det er jo op til en selv .. Men vil også give jose_trold ret i, at man VIRKELIG bliver set ned på, af mange stx elever .. Og i starten var jeg da også TOTALT ligeglad og fnised bare lidt for mig selv over, at folk kan være så dumme og uvidende, men man bliver da selvfølgelig lidt træt af det i længden .. .. Men ja selvfølgelig identificere du dig med din uddannelse .. Det er jo dit liv .. Din gymnasielle uddannelse bliver jo også en del af det du vælger videre hen ..

    Men tror ikke kan kan sætte folk i bås og sige, at nogen er dårligere end andre .. Du skal jo ind og kigge på hver enkel elev .. Nogen stræber jo, hvor andre er ligeglade .. Sådan er det jo også på stx .. Vi lære hvert fald 100 % de samme ting som dem på stx gør .. Ingen forskel der .. Og vi kan vælge helt de samme fag og på samme niveauer ..

    Louisebay: Men burde den sorte hue så ikke være den rigtige? Da det var den HELT første? For det mener jeg da det var .. Heh .. Men så tør jeg så ikke udtale mig om, om den røde kom derefter .. Det kan skam sagtens være .. Men ja, der bliver sku lagt for meget i det .. Det kan jo være fuldstændigt lige meget, man skal jo bare vælge efter, hvad der passer til ens behov .. Basta bum .. Heh ..

  • Diveax 01-03-2009 10:49

    "Den oprindelige studenterhue fra 1856 var sort med en hvid silkesnor, men i 1880'erne gik de mandlige studenter over til at bruge den nuværende hvide studenterhue med bordeauxfarvet bånd (dengang kaldet sommerhuen). Det var først omkring 1930, at kvindelige studenter tog den hvide studenterhue med bordeauxfarvet bånd til sig."
    Kilde: http://da.wikipedia.org/wiki/Studenterhue    

  • Kaffekoppen 01-03-2009 13:20

    Jeg synes, at huerne hører de gymnasielle uddannelser til. Med det mener jeg STX, IB, HHX, HTX og HF.

    ALLE kan vælge at få en sort hue, uanset om man har haft 5 A-niveau fag eller ej. Desuden kan de internationale HHX'ere vælge at få en kant med flag, hvilket jeg mener er forbeholdt IB-studenterne. 

  • Damnunique 01-03-2009 13:44

    Kaffekoppen: Vi kunne også vælge en kant med flag som hf'er .. .. Vi kunne faktisk vælge ALT det vi ville .. Tror det kommer an på, hvem der formidler huerne, og hvad man har aftalt .. Jeg går på en VUC, og i forhold til dem jeg kender på et gymnasie her i Aalborg, kunne vi vælge ALT, hvor de kun kunne vælge nogen ting ..

    Men jeg er enig med dig, med det der med, at huerne kun høre til på de gymnasielle uddannelser .. ! Synes det er sindsygt latterligt, at man i dag får en hue ofr at have bestået 10 kl.!! :s .. Den er godt nok langt ude .. Det er jo folkeskole som alt andet .. Typisk Danmark, at ville give "præmier" for alt .. tsk tsk Vi lever nogen gange lidt for meget i, et klappe-på-skuldre samfund ..

    Redigeret 01-03-2009 15:28

  • Dutframånen 01-03-2009 22:34

    - Vil lige blande mig mht det med den sorte hue... På mit gymnasium var det kun den klasse der havde old og græsk på højniveau- altså de klassiskfaglige der ku vælge at få den sorte hue...?

  • Duaraa 02-03-2009 17:02

    Jeg tror der kan være en del misforståelser i denne debat fordi vi snakker ud fra forskellige systemer - fx det gamle gymnasium og efter reformen. Jeg er den gamle og var i hue udvalget. Man kan som udgangspunkt vælge ALT i kataloget ligegyldigt hvad man læser, men der er så mere eller mindre uskrevne regler som at den sorte er forbeholdt dem med de 3 klassiske fag på højniveua (bl.a. latin og græsk eller fysik, mat og kemi). I princippet kan en hf'er købe en rød hue. Jeg mener at studenteruddannelser skal have en hue. Jeg har flere veninder som tog hf samtidig med mig (dvs jeg snakker ud fra den ordning og ikke efter den nye reform som jeg ikke ved noget om). De er kvalificeret til uni ligesom mig og kunne vælge valgfag afhængig af hvad de ville læse. MEN jeg synes ikke niveuaet var/er det samme, fx kunne min veninde ikke få engelsk på A niveau da det kræver engelsk i 3 år og hf kun er 2 år. Det synes hun var uretfærdigt, men jeg synes egentlig det er fair nok at hvis man vil have det hele må man læse det længere. Der var en del fag de ikke kunne få på A nivieau hvilket kunne blive et problem og de skulle evt. supplere hvis de ville ind på en uddannelse der krævede de fag og niveauer. Samtidig har man flere fag og andre niveauer og undervisning i gym end på hf, da jeg vil mene at man når mere danskundervisning på 3 år end 2 år. Ud fra dette kan jeg godt se tooties pointe med at hf er mere rettet mod mellemlange, om der er flere hf'ere der tager mellemlange end lange uddannelser, ved jeg så ikke, men jeg kan godt se hvis det har været intentionen. 

  • Dea-dea 03-03-2009 15:56

    Jeg har ikke lige læst alle de andre indlæg, men jeg er også af den holdning, at den røde hue er den rigtige i og med, at det er en tradion, der stammer fra del almene gymnasium. Synes ikke at der er nogen grund til at HHX'ere, 10'ere eller sosu'er får en hue, da det ikke en del af tradion, men bare er et nyt påfund.

    Dog vil jeg sige, at hvis man skal sige, hvad der er en "rigtig" student set med nutidens øjne, så må det være som andre også siger siger "HHX, STX, HTX" og vel på en måde også HF. I mine øjne kræver det at blive "student" at have fag på a-niveau, og derfor holder HG altså ikke set i det perspektiv. De andre fire uddannelser giver adgang til videregående uddannelser i bredt perspektiv, hvor HG er minded for kontor og butik. Samtidig kan en HG "udløbe", hvis man ikke kommer i gang med at bruge den efter eksamen.

    Men men, jeg mener bestemt ikke, at man er et dårligere menneske, fordi man har en HG eller andet, der er bare forskellen på uddannelses niveauet, og det skal man selvfølgelig respektere!

  • Maiken6760 04-03-2009 22:45

    Det er vidst noget med, at den er den originale.   Jeg har nu også set mange steder, at dem der får en blå, mener den er bedst. Jeg tror faktisk, at det bare er mere eller mindre useriøst drilleri de studerende imellem:)

  • Frøkenlund112 05-03-2009 21:16

    Jeg tror måske, at det er en debat, jeg oprettede, du hentyder til, og det var bare en indskudt bemærkning, sagt med et glimt i øjet.
    Men ja, oprindeligt var der jo kun gymnasiet, og folk fra gymnasiet, der blev studenter - og det er jo derfra, huen stammer, så det er vel lidt med rette, at man kan sige - om ikke den "rigtige" hue, så den "oprindelige"
    Men det er jo en evighedsdiskussion, vi nok aldrig bliver ene om...

  • M-alle 07-03-2009 13:31

    Frøkenlund, ja, jeg har tit hørt folk sige det, og da jeg så læste det i din debat syntes jeg det kunne være spændende at hører folks meninger :)

  • Goddezz 08-03-2009 15:07

    har ikke læst alle svarene... men den oprindelige hue er altså ikke rød ;)

    desuden... HG'ere er sgu ikke så meget mere skod end alle andre... skal selv høre en del for at jeg har gået på HG, fordi de fleste i min nuværende klasse gik på HHX... og "det kan godt være jeg du har fået 11 og 13 i alle fag, men vi havde højere niveauer så dine 13 taller svarer til vores 6taller"... og det er altså en gang bras... for jeg (og en anden i klassen der sjovt nok også gik på HG) får sguda stadig topkarakterer i modsætning til de andre, også nu hvor vi har de samme niveauer i alle fag man behøver altså ikke være en spade bare fordi man har gået på HG..

    btw så kan man altså blive præcis det samme med en HG, som man kan med en HHX... arbejder selv i et ministerium nu, side om side med HHX'erne  og deres opgaver er ikke en millimeter anderledes end mine...

    Redigeret 08-03-2009 15:11

  • Xxchristina 10-03-2009 10:13

    Jeg går selv på HH, og på første år blev der sagt til os, at hvis vi ikke opførte os ordentlig, blev vi smidt over på HG. Ved ikke om det siger noget om niveauet på HG, men det var da dårlig stil fra lærernes side.

    Goddezz - Nu er det altså ikke for at støde dig på nogen måde, men kan man med en HG komme på en videregående uddannelse som UNI? Du skriver nemlig, at man kan blive præcis det samme med en HG, som man kan med en HH.

  • Stineve 10-03-2009 22:08

    Jeg er altså også med på, at nej den oprindelige hue er IKKE rød!..

  • Xxchristina 10-03-2009 22:20

    WIKIPEDIA:

    Studenterhuen kom i brug i Danmark i 1856 efter inspiration fra de første nordiske studentermøder, der begyndte i 1849. Den oprindelige studenterhue fra 1856 var sort med en hvid silkesnor, men i 1880'erne gik de mandlige studenter over til at bruge den nuværende hvide studenterhue med bordeauxfarvet bånd (dengang kaldet sommerhuen). Det var først omkring 1930, at kvindelige studenter tog den hvide studenterhue med bordeauxfarvet bånd til sig. Studenterne bar huen gennem sommeren som et tegn på, at de havde bestået deres eksamen og var klar til at læse videre på en videregående uddannelse.

    Da studenterhuen kom frem i 1800-tallet, var den knyttet til studentereksamen (stx), som da var den eneste gymnasiale uddannelse i landet og var forbundet med høj status, da kun meget få blev studenter. Fra 1970'erne og frem opstod de tre andre gymnasiale uddannelser: højere forberedelseseksamen (hf), højere handelseksamen (hhx) og højere teknisk eksamen (htx).

    Fra ca. 1990 er der også kommet studenterhuer for andre ungdomsuddannelser. Det gælder bl.a. 10. klasse og erhvervsrettede ungdomsuddannelser (erhvervs-, SOSU- og andre ungdomsuddannelser). Der kommer stadig flere varianter med særligt farvebånd og emblem til, i takt med at flere faggrupper ønsker deres egen hue.

  • Xxchristina 10-03-2009 22:24

    Har hørt, at når frisører er færdige med deres uddannelse, har de mulighed for at købe en hue med LYSERØDT bånd.

    Det er totalt plat efter min mening, at de også skal have en hue

  • Goddezz 10-03-2009 22:28

    xxxchristina - man kan ikke komme direkte på uni efter HG, men man kan vist tage en "omvej". ved ikke hvordan, men en af mine kolleger er igang med det. det jeg mente var, at man kan få de samme jobs direkte efter HG som man kan direkte efter HH... og hvis man vil have en læreplads og et job direkte efter skolen så er HG ligeså godt som HH... Er selv glad for at jeg tog HG fordi jeg interesserer mig for IT og har kunnet tage en masse af de fag, og det kan jeg bruge når jeg senere skal tage en akedemiuddannelse i informationsteknologi. Havde jeg taget en HH havde jeg ikke haft IT, og jeg havde brugt et år mere på at få den samme læreplads som jeg har nu...

    og igen... Går i klasse med HH'ere der får 4 og 7 taller i alt hvad de aflevererer, og samtidig går de og føler sig bedre end os der kommer fra HG, selvom vi får 10 og 12 taller.... hvordan hænger det sammen med, at deres uddannelse er den bedste? siger selvfølgelig ikke at HHere generelt er dummere end HGere, jeg mener bare, at det nok er tættere end man tror, alt efter hvor meget man har gjort ud af sin uddannelse. synes det er en mærkelig opfattelse at en sløset HH'er skulle være meget bedre end en seriøs HG'er. selvom det er lettere at være sløset på HG, betyder det jo ikke at alle er det... 

    Redigeret 10-03-2009 22:31

  • Rottemis 10-03-2009 22:33

    og jeg er uddannet hjemmegående husmor......
    tror sgu da bare jeg snupper mig en klaphat !!    

  • Stineve 10-03-2009 22:44

    Jeg synes du fortjener en FIN hat rottemis!! 

    At være husmor er sikkert heller ikke helt nemt altid! .. 

  • Rottemis 11-03-2009 09:29

    åårrhhh tak,søde stineve    

Skriv på debatten


log debate