BARSEL

Tilmeld/Afmeld besv. emails | Læst af: 528
  • Hadiya 05-11-2009 18:03

    Hej.
    Håber der er nogen der kan hjælpe mig med mit spørgsmål(:

    *Er der nogen der ved om man kan få "Barsel penge" fra kommunen SELVOM man IKKE har uddannelse / Arbejde / praktik ?
    :)

  • Mulle- 05-11-2009 18:44

    Jamen har du intet arbejde eller? Er du på kontanthjælp eller dagpenge nu ?

  • Hadiya 05-11-2009 18:58

    INGENTING! :(
    jeg leder stadig efter arbejde. Får heller ingen penge, er under 18 år (17)
    så det er derfor, jeg ved ikke lige hvad man gøre.

  • Froekenknudsen 05-11-2009 19:11

    Hmm.. er du under 18, så er det jo dine forældre som skal forsørge dig.

    Synes du skal tage et smut på kommunen - ydelsescenteret, så kan de hjælpe dig videre. Hvornår bliver du 18? Og bor du hjemme?

  • Hjerte-chakra 05-11-2009 19:13

    Hej Hadiya
    Du kan godt søge om kontanthjlælp, dog er der forskellige satser alder samt din termin for hvornår du skal føde, jeg ved fra min datter at 14 dagefør termin kunne hun blive overført til det som hedder barsel men som er kontanthjælp fordi hun kommer derfra , det afhænger også af beløbets størrelse om du bor hjemme hos familien? Du har også mulighed for at søge om enangsydelse til div. ting og sager til barnet.

    Kh
    Ana

  • Hadiya 05-11-2009 19:15

    Ja men jeg er jo gammel nok til at forsørge mig selv.
    Ja jeg bor stadig hjemme, men er ved at finde lejlighed sammen med min mand, men det får man vel også hjælp til fra kommunen? jeg bliver 18 til oktober.
    ville bare gerne vide om man kunne få penge selvom man ikke arbejder.

  • Hadiya 05-11-2009 19:17

    Hej Ana.
    Tak for dit svar, jeg har bare slet ikke forstand på alt det der med kommunem og papire osv.
    jeg vil jo gerne have egen lejlighed, vi har bare slet ingen penge, min mand kan ikke få arbejde pga krisen :( og jeg leder og leder det er så svært ..
    men man burde da kunne få hjælp fra kommunen.

  • Hjerte-chakra 05-11-2009 19:18



    Her et lille udrag (copy )

    Kontanthjælpens størrelse i de første seks måneder
    Kontanthjælpen udbetales hver måned og er skattepligtig.

    Under 25 år
    Hjemmeboende - 2.956 kr.
    Udeboende -  6.124 kr.
    Gravid og er mindst 12 uger henne i graviditeten - 9.505 kr.
    Med egne børn i hjemmet - 12.629 kr. 
    Hvis du betaler børnebidrag, får du et tillæg oveni hjælpen, der svarer til normalbidraget (børnebidrag) på 1128 kr.
    Du kan max få 12.629 kr., afhængigt af hvor mange børn du betaler børnebidrag til.

    Hvis du fx betaler børnebidrag til et barn, vil du være berettiget til 7252 kr. (Svarende til 6.124 kr. som udeboende under 25 år + 1128 kr. - normalbidrag for et barn)
    ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

    Der er muligheder Hadiya men det bedste er at kontakte borgerservice/kommunen de svarer dig på det du skal vide, og giver dig de nødvendig papirer osv. 

  • Froekenknudsen 05-11-2009 19:23

    http://www.aarhuskommune.dk/portal/borger/arbejde_arbejdsloes/kontanthjaelp

  • Hadiya 05-11-2009 19:25

    1000 tak for jeres svar (:
    Men er bare bange for at man SKAL have haft uddannelse eller arbejde, før man kan få penge. men tak for jeres svar det var til meget hjælp, så tror jeg , jeg tager et smut indtil borger service :)

  • Froekenknudsen 05-11-2009 19:29

    Så lidt

    Held og lykke med det hele Og væbn dig med tålmodighed - man kan desværre blive sendt MEGET rundt i det system inden man havner det rigtige sted hvor de kan hjælpe en.

    Umiddelbart vil jeg altså tro man skal være 18 for at være berettiget til kontanthjælp, men jeg kan altså ikke finde noget om det. Men er du berettiget til kontanthjælp, vil du også være berettiget til barsel-penge..

  • Mulle- 05-11-2009 19:31

    Altså såvidt jeg kan læse mig til, så er det dine forældre som har forsørgerpligten for dig indtil du føder, dog kan de hjælpe lidt økonomisk hvis du skal ud og finde egen lejlighed ... Og når du så har født kan du få kontanthjælp, som er omkring de der 10-11.000

  • Hjerte-chakra 05-11-2009 19:31

    Nej det skal man ikke have eller have haft, og Tillykke med Babyen i mavsen

    Ellers er du velkommen at skrive til min mail hjertets-stemme@hotmail.com
    Det er også vigtigt at spille sine kort rigtigt ud fra start for ikke at forsvinde i systemerne

    Jeg svarer så snart det er mig muligt, da jeg logger af nu min datter skal puttes

  • Little_me 05-11-2009 23:17

    Hejsa   

    Jeg ved ikke om jeg kan være til så meget hjælp, men kan måske hjælpe med dit ene spørgsmål..

    Ja jeg bor stadig hjemme, men er ved at finde lejlighed sammen med min mand, men det får man vel også hjælp til fra kommunen?

    Mig bekendt, så skal du skrive dig op i et boligselskab for at få hjælp.. Hvis du får tilbudt en lejlighed fra boligselskabet og ikke har penge til indskuddet, så kan du ansøge på kommunen, om det man kalder et "kommunegaranteret lån" dvs at kommunen stiller sig som sikkerhed i en bank, hvor du så får lånet til indskuddet..

    Da du er under 18 år, så kender jeg ikke helt reglerne (jeg var nemlig over 18).. Jeg ved ikke hvor meget kommunen hjælper i din situation, da du allerede bor derhjemme og måske vil kommunen sige at du bare kan blive boende med barnet hos dine forældre.. Kommunen tænker ikke altid på mennesket, men ofte på de firkantede regler..

    Mit bedste bud er at du går op på kommunen og forklarer din situation og bed om at tale med en sagsbehandler/socialrådgiver, som er tilknyttet dig..

    Jeg ønsker dig al held og lykke og håber du finder en vej igennem systemet, men vær stærk for det kan være en hård omgang    taler af egne bitre erfaringer..

  • Bongo1985 06-11-2009 07:10

    Du kan søge kontanthjælp. Du behøver ikke have haft arbejde eller noget ;o)

  • Hadiya 06-11-2009 12:47

    Hej allesammen.
    Tak for jeres svar, det er dejligt at høre på nogen der har mere erfaring med det :)
    tak skal i have.

    BONGO1985: Kan jeg også godt søge kontanthjælp selvom jeg er under 18 år?
    det er mere alderen jeg tænker på nemlig :/

Skriv på debatten