Forsvundet Post- Hvad Gør Du?

Tilmeld/Afmeld besv. emails | Læst af: 951
  • Misstinab 05-02-2007 13:50

    Hej piger

    Nu er det så desværre gået hen og er blevet min tur .... til at have betalt for en varer der så ikke er kommet frem

    Sælger har oplyst at varen er sendt for en uge siden, sendt som maxi brev, men endnu er brevet/varen ikke kommet frem...

    Hvad gør man så?? Er det bare surt show for mig som køber?
    Brevet er nu efterlyst på posthuset, men hvis det ikke dukker op, så er pengene jo bare betalt til ingenting.... Dét synes jeg jo er lige lidt for træls.

    Hvad har I andre gjort i sådan en situation???

  • Karinaej 05-02-2007 14:54

    Har hun en indleveringsattest? Hvis ikke, så kan hun ikke bevise at brevet er sendt (og sælger bærer bevisbyrden) og skal derfor erstatte tabet. Hvis hun HAR indleveringsattest, så er det desværre dit problem. For når man "kun" betaler for brevporto så er det på eget ansvar (så fremt sælger kan bevise afsendelse).

    Mvh
    Karina

  • Zapera 05-02-2007 17:22

    I private handler mener jeg ikke der er nogen regel om, hvis ansvar varen er undervejs.
    Hvis hun er erhvervsbruger - eller hvis det nu var noget du havde købt hos et firma - er det ALTID sælger ansvar helt indtil varen er modtaget.

    Men værn dig med tålmodighed i første omgang - jeg har oplevet flere breve/pakker der dukkede op i sidste ende, men en efterlysning tager jo en del tid at behandle hos postvæsenet(som i: lede hele systemet igennem efter en eller anden pakke)!

    Held og lykke!

  • Karinaej 05-02-2007 17:57

    Som sagt ER det købers eget ansvar, MEN kun hvis sælger kan bevise afsendelsen (kan kun ske ved indleveringsattet). Der står også i TS' retningslinier, som vi vel må rette os efter som bruger af dette forum. Men jeg kender jo heller ikke lovene vedr private handler SÅ godt. 

  • Pigen24 05-02-2007 17:59

    Men helt ærlig.. Hvis køber ikke be`r om en inleverings attest og betaler for den, så kan man ikke forlange at sælger har sådan en..

    Jeg viste f.eks. slet ikke man kunne få sådan en...

    Så jeg synes ikke man kan skylde skylden på sælger..

    Hvis sælger er fair deler i tabet... Men ellers tror jeg ikke der er så meget at gøre... desværre..

  • Karinaej 05-02-2007 18:07

    Men hvorfor skal køber dog betale for sælgers "forsikring"? Køber for jo absolut ingeting ud af den indleveringsattest. Sælger derimod kan holde sig erstatningsfri, hvis hun har en indleveringsattest, så det må da være for sælgers egen regning! Jeg køber altid en indleveringsattest når jeg sender lidt dyrere varer, så er jeg nemlig sikker på at jeg ikke kommer til at erstatte, hvis pakken forsvinder...

    Karina

  • Zapera 05-02-2007 18:09

    Det er kun købers eget ansvar, hvis sælger er privatperson!
    Og hvis der ingen indleveringsattest findes, er der ingen regler om hvis ansvar det er, i private handler.

    Jeg synes stadig du skal slå koldt vand i blodet - selv om det selvfølgelig er lettere sagt end gjort!

    Jeg ville som sælger heller ikke tage det så pænt, hvis en køber efter en uges ventetid mente at nu måtte vi deles om tabet - sælger har jo heller intet bevis for at du ikke har modtaget pakken.(det var ikke en hentydning til at du måske snyder, men et hint til, at I jo er lige hjælpeløse begge to).
    Vent en måneds tid - og hold kontakten med sælger så længe!

  • Karinaej 05-02-2007 18:25

    Jeg ville også vente og selvfølgelig lade være med at antyde at sælger havde snydt osv (ikke at du gør det, men man kan jo sagtens blive frustret).

    Jeg holder mig bare til TS egne regler, det er alt jeg kan gøre... Men jeg ville nu nok (som sælger eller køber) foreslå at dele tabet, når den endeligt var forsvundet.

    Karina

  • Ainurne 07-02-2007 22:37

    På posthuset kan man få oplyst tlf. nr. til det centrale sted al vildfaren post samles. Det hedder noget bestemt, men kan ikke lige huske det, men jeg har selv engang fået nr. og spurgt efter en forsvunden pakke, der lå på deres glemmehylder. Når man kan beskrive pakken så finder de gerne frem til den... så giv ikke op. 

  • C_maibom 17-03-2007 22:27

    Jeg har to gange været ude for, som sælger, at ting sendt som maxibrev er forsvundet. Jeg sender helst som forsikret da det er vildt irriterende for begge hvis pakken bliver væk, og ikke nok med at man som sælger bliver frustreret, bliver man jo også beskyldt for at snyde og det ene og det andet .. Derud over skal man bøvle med at efterlyse maxibrevet hvilket også er et værre bøvl ..
    Jeg har begge gange måtte returnere alle pengene.
    Så her efterdags sender jeg kun som forsikret!

  • Haribopigen 23-10-2007 21:25

    Er det ikke noget nyt at sælger skal bevise det med en indleveringsattest??

    Før i tiden var det kun sælgers ansvar, hvis det var en erhvervshandel..

    Vi betaler som sælger TS-gebyret og mister penge der, og nu skal vi også til at betale for en indleveringsattest..


Skriv på debatten