Syreskade På Tænderne

Tilmeld/Afmeld besv. emails | Læst af: 720
  • Høstblomst 31-01-2010 15:28

    Min store søn på 16 år har de sidste to gange han har vært hos tandlægen fået at vide, at der er begyndende syreskade på hans tænder, så han må ikke drikke så meget sodavand. Problemet er bare, at det gør han faktisk ikke i forvejen. Han drikker måske sodavand en gang om ugen. Vi drikker stort set heller ikke juice eller saftevand. Mine unger har altid kun fået mælk og vand herhjemme til hverdag.

    Hvis han bare kunne undlade at drikke sodavand, var problemet ikke så galt - men hvad stiller man op, når han i forvejen ikke drikker det? Er der nogen, der kan hjælpe med, hvad det ellers kan skyldes?

  • Mulle- 31-01-2010 15:39

    Han kan jo også få syre via maden eller maven, så det behøver ikke lige være sodavanden eller andre syreholdige drikke..
    Man kan få en syreforsvars tandpasta fra Zendium, måske vil den ku hjælpe lidt på det?

  • Høstblomst 31-01-2010 15:46

    Mulle-: ja, det var da en god idé. Tak. Hvorfor siger tandlægen ikke bare det til ham?? Hmmm...!

    Maden har vi også tænkt en del over. Han spiser nok en del frugt, svarende til 1-3 stykker om dagen. Og en del clementiner og appelsiner på denne årstid. Hvad kunne det ellers være i maden?
    Vi har talt om, at det er vigtigt at spise frugten "på en gang". Altså sådan at man ikke småspiser hele dagen, og således udsætter tænderne for konstant syreangreb. Og så drikke vand efter at have spist det.
    Hvad findes der ellers af gode råd?

    Kh Lene 

    Redigeret 31-01-2010 15:52

  • Labutterfly 31-01-2010 16:07

    Måske har han bare et surere miljø end "normalt" i munden. Jeg har selv syreskader på grund af acid reflux og nogle tidligere problemer, og jeg får aaaaltid at vide ved tandlægen at jeg skal skære ned på sodavanden - og jeg drikker ALDRIG sodavand. Måske 2 dåser om måneden i snit. Men det må i da hellere høre tandlægen om så - sig at han ikke drikker sodavand/juice/etc., hvad det så kan være. Og ellers er det rigtigt at det er en god idé at spise/rikke "det sure" ad én omgang

    Mille.

  • Mmbe11 31-01-2010 16:11

    Syntes da i skal spørge tandlægen - så i måske ikke kommer til at skade tænderne mere

  • Høstblomst 31-01-2010 16:17

    Labutterfly og Marlenemulle: Ja, jeg må tale med hende en gang til. Det er bare aldrig mig, der går med ungerne til tandlæge - jeg har den vildeste tandlægekskræk    Synes ellers jeg prøvede at sige til hende sidst, at han ikke drikker sodavand/juice, men hun var ikke overbevist.

    Tænkte slet ikke på, at der kan være forskel på miljøet i munden. Hvodan i alverden finder man ud af det?

    Tak for jeres hjælp

  • Indienite 31-01-2010 16:20

    Når han drikker sodavand er det måske muligt at han bruger sugerør så han får mindst muligt berøring mellem sodavand og tænder?

    Det lyder ikke sjovt for ham at han har begyndende syreskader når han næsten ikke rører det. Iøvrigt en dejlig holdning til alt det boblevand og sukkervand

  • Labutterfly 31-01-2010 16:52

    Jeg ved ikke om tandlægen kan lave en pH-test på et spytprøve eller noget. Har han tit sure opstød - evt. en følelse af at have noget siddende i halsen der ikke kan komme op? Syreskader er rigtig øv - især fordi MANGE tandlæger insisterer på at det er sodavan eller juice. Min tandlæge spørger stadig hver gang, selv efter jeg har fortalt ham hvordan tingene hænger sammen. Jeg tror der er så dybt fastgroet i dem Der er jo mange der drikker sodanvand og juice etc. som om de fik betaling for det...

  • Smykkeriget 31-01-2010 17:57

    Tænders styrke/svaghed er (også) genetisk betinget.

    Høstblomst: Har I kendskab til om andre i familien (inkl. bedsteforældre) har haft svage tænder?

    Jeg fik engang af vide af min tandlæge, at det var tydeligt, at jeg ikke drak kaffe/the.
    Øhhhhhhhhhhh jeg har altid drukket the og kaffe i rigelige mængder   

  • Høstblomst 31-01-2010 18:09

    Indienite: Ja, det med sugerøret bruger vi engang imellem. Men det er lidt bøvlet for os at huske det, for oftest er det når vi er ude, han drikker sodavand. Men jeg skal vist også lige huske mig selv og ham på det, for det er en rigtig god idé. Tak for det.

    Labutterfly: Jeg ved faktisk ikke om han får sure opstød. Det skal jeg da fluks have fundet ud af. Og så tror jeg da, jeg vil tale med lægen om det med pH-værdien. Det må hun da også kunne finde ud af - og hende er jeg ikke bange for 
    Ja, der er nemlig mange, der drikker store mængder af juice og sodavand. Men jeg har en meget fornuftig ung mand under mine vinger (hvor har han det mon fra? ), og han har faktisk aldrig brudt sig særligt om det. Men tandlægen er ikke helt overbevist om rigtigheden af det udsagn

    Smykkeriget: Det kunne jeg faktisk sagtens forestille mig, at der skulle være noget om. Der er måske en grund til min tandlægeskræk    Fandens også, at man ikke kan vælge, hvilke gener man vil give videre  

    Tusinde tak for jeres hjælp allesammen - jeg har noget at arbejde videre med nu. Og tager rigtig gerne imod flere tips.

  • Smykkeriget 31-01-2010 18:13

    Hstblomst: Bare du lover mig, at han ikke stopper med at spise frugt 

  • Høstblomst 31-01-2010 18:21

    Smykke: Haha, det gør han ikke Men det er da træls, at man skal tænke over, hvor mange appelsiner, det er smart at spise. Det skulle jo gerne gå op i en højere enhed, at man både har sund krop, OG sunde tænder. Det kan lyde til, at det bliver en balancegang for ham.
    Kh Lene

Skriv på debatten

Høstblomst sælger