Lærervikar Løn - Hvordan Afregnes Den?

Tilmeld/Afmeld besv. emails | Læst af: 2115
  • Kattielicious 05-02-2010 15:38

    Hej allesammen :)

    Håber at få lidt hurtig hjælp da jeg er kommet i tvivl om følgende. Jeg har lige fået job som lærervikar og jeg har fast skema (rart!) - har også spurgt om hjælp herinde ang. ansøgningen - SKØNT med så meget hjælp jeg fik der

    På skolen kører de med "moduler" 1. modul er fra 08.00-9.30 og 2. modul fra 10.00-12.30 osv. De har ikke time på 45 min og så en lille pause - de kører på i 1,5 time ad gangen (det er børnene vant til).

    Har hele tiden været sikker på at jeg får løn for 2 timer på ét modul da det jo er 2 lektioner a 45 min. tilsammen, men nu er jeg pludselig blevet i tvivl. De er gået hjem for i dag på skolen så kan ikke ringe og spørge :-O og har endda været på arbejde i dag, så dumt

    Er der en derude som er skarp til sådan noget?

  • Fimbel 05-02-2010 15:41


    Du får løn pr. 45. minut. Altså omkring 200 kr. pr. 45 minutter du er der Så 400 kr. pr. modul er du glad for jobbet?

  • Kattielicious 05-02-2010 15:49

    Hej Grith

    Jamen det var også det jeg egentlig var sikker på, men så kom jeg tvivl og blev helt bekymret :)
    Lønnen er virkelig herlig - tror næsten ikke der findes er job i danmark hvor timelønnen er så høj når man er helt ufaglært. Samtidig er det det job af dem jeg har haft gennem tiden der har været lettest at få!
    Jeg er rigtig glad for det, 1. uge er gået nu har været ude for en del ballademagere, men de fleste er heldigvis rigtig søde. Det er 2. klasser og de siger altså nogle ret sjove ting og så skal de hele tiden spørge om at muligt.

    Tak for svaret

  • Romraf 05-02-2010 16:18

    Det er super. Og det er skønt at i findes. Og det er en fed løn og et godt job.
    Når alt dette er sagt, er jeg ked af den enorme lærermangel der er. For vi andre der har brugt 4år på at studere for at blive lærer, ja hvad kan man sige? Det er et af de få jobs, hvor man bare kan komme ind fra gaden, og stille sig op ved en tavle, og så får man høj løn for det. Det højner ikke ligefrem kvaliteten i folkeskolen med så mange ufaglærte. Jeg ved godt, at mange vikarer har andre kompetencer. Men skal man undervise, er der visse ting der skal være tilstede. Der er jo en grund til at udd. tager 4 år. Derfor er det både godt og ondt at lønnen er så attraktiv. Forstår i hvad jeg mener? Dette skal nemlig ikke misforståes. Men som du selv siger, hvor findes der et job i DK, hvor man kan få så høj en timeløn som ufaglært.
    Men jeg er glad på dine vegne. Tro mig

  • Astrid_line 05-02-2010 16:30

    romraf ja f......... stå i det man har læst så længe 

    Kattielicious  held og lykke 

  • Astrid_line 05-02-2010 16:33

    ps der findes ikke balademagere men børn dert gerne vil ha opmærksomhed og kan man ikke få andet så kan man da altid få negativ opmærksomhed  men det er som regel de børn der har mest behov for dig 

  • Hallie hoddle 05-02-2010 17:59

    Hej Kattielicious
    Det afhænger altså af den kommune man arbejder i. Da jeg startede som lærervikar blev jeg lovet at min timeløn var pr lektion, men det viste sig så at det var pr hele klokketime. Viceinspektøren der havde fortalt mig at det var pr lektion havde før arbejdet i en anden kommune hvor det netop var sådan, men sådan gjorde de da altså ikke i min!
    Men held og lykke med arbejdet synes selv det var en super oplevelse

    Romraf: Jeg kan godt se at det for de uddannede kan føles en smule bittert at have brugt så lang tid på uddannelsen, når vi andre kan komme ind uden uddannelse og få en høj løn, men man må jo også se på hvor meget der er brug for lærervikarer - det reflekteres jo også i den høje løn. Jeg synes i hvert fald at arbejdet som lærervikar uden uddannelse var så hårdt både fysisk og psykisk at jeg synes jeg har gjort mig fortjent til lønnen. Men til gengæld synes jeg ikke der er nogen tvivl om at uddannede lærere får alt for lidt i løn samtidig med at man som lærervikar får alt for meget ansvar! Så ubalancen eksisterer helt klart.

  • Fimbel 05-02-2010 18:01

    Det er meget rart at være helt sikker på lønnen! Jeg er helt enig med dig med lønnen. Den er vanvittig høj! Det er jo kun dejligt.
    Håber du har kunnet tackle "balademagerne", og de ikke har været alt for slemme. Man lærer hurtigt, hvem der prøver grænser af, og hvem der ikke gør, og når man lærer dem at kende, og de lærer en at kende, så er det super hyggeligt, og man får ligeså meget igen, som man giver. Det er et dejligt job. De små elever er rigtig søde og noget så nysgerrige 

    Romraf: jeg forstår dig godt! Det giver lærerne på min skole også udtryk for. Der er virkelig lærermangel, og så kommer der ufaglærte ind til en timeløn, der er langt højere end de uddannede lærere.

    Redigeret 05-02-2010 18:05

  • Romraf 05-02-2010 18:22

    Piger
    Det er slet slet ikke lønnen jeg som sådan opponerer over. Det er heller ikke vikarer.
    Det er hele situationen med at man kan tage ufaglærte ind fra gaden,og så som sådan, skal de så agere som lærere. Det er mangel på alle de faglige kompetencer. Det er mangel på alt det iv nu engang har lært på sem. jeg hentyder til. I kan da bestemt ikke gøre for det. Og jeg ville gøre nøjagtig det sammen. Helt 100% sikkert. Men undervisning bliver derefter. Så det er udelukkende det perspektiv jeg lige så det i. Det har absolut intet med jer at gøre. Jeg synes kun det er fedt, at der er vikarer at få fat i, når vi nu engang har den lærermangel.

  • Fimbel 05-02-2010 18:27


    Jeg ved ikke, hvordan det er på andre skoler, men på min skole skal den fraværende lærer lægge materiale til vikaren, så det ikke fagligt går ud over eleverne, at deres rigtige lærer er fraværende. Nogle gange lægger den fraværende lærer ikke materiale til os vikarer af den ene eller den anden grund, og så er det vores, vikarernes, ansvar at finde materiale til eleverne, så de får lavet noget fagligt.
    Jeg læste forleden en artikel om, at politikerne arbejder på højtryk for at imødekomme lærermanglen i Danmark, men i mine øjne ser det værre og værre ud.

  • Værens 05-02-2010 18:38

    nu sidder jeg og skriver jeg.

    Min bror er vikar og samt er min moster. De får også 200 i timen, men om det er pr. lektion eller 60 min ved jeg ikke.

    Jeg ved min bror har sendt nogle på kontoret fordi de ikke opførte sig ordenligt. Det synes han var lidt sjovt :D

    Redigeret 05-02-2010 18:43

  • Romraf 05-02-2010 18:39

    Fimbel: Det er helt korrekt, at læreren bør lægge mat. til vikaren. Det er hlet rigtigt, at pol. arbejder virkelig hårdt på at finde en løsning. Men lad os nu antage, at det handlede om sygeplejersker. Man tog folk ind fra gaden uden nogen forudsætninger for at pleje og rent medicinsk tage sig af syge, og dem lod man så passe dødsenssyge mennesker. Mon så ikke der blev fundet en meget hurtig løsning. Jeg ved det er en dårlig sammenligning og så alligevel. De eneste det "går ud over" er børnene. Og self. truer det dem ikke på livet. Men der er årgange, hvor de bliver undervist af husmødre mm i flere år, fordi der ikke findes lærere til disse jobs. Det er bare ikke den samme undervisning. Heller ikke selv om den pågældende lærer har gjort det der skal undervises i klart. Undervisning er jo 1000 ting udover et givent stof. Og de ting mener jeg udlærte lærere har de største forudsætninger for. Men det er faktisk ikke nogens skyld det her. Der er bare lærermangel, og det er godt, at der er nogen der orker at tage vikarjobs, så i må endelig ikke opfatte det som en klage. I min verden gør vikarerne et kæmpe stort stykke arbejde, og nogen af dem endda større end de faglærte. Hmmmmmm

  • Værens 05-02-2010 18:44

    Lone: Er du uddannet folkeskolelærer eller gymnasielærer? (skulle jeg spørge om fra erika)

  • Romraf 05-02-2010 18:57

    Hej Martin. Du kan sige til Erika at jeg er udd. folkeskolelærer og det ændrer ikke på hendes opgave. Smiler  

  • Fimbel 05-02-2010 18:59


    Lone, jeg håber ikke, du tror, jeg er uenig med dig, for det er jeg slet ikke    jeg er helt enig i dine betragtninger. Jeg håber for børnene, at der kommer en løsning, og det bliver mere attraktivt at blive lærer, for børnene har brug for kompetente lærere, der skal ruste dem til fremtiden. Jeg aner ikke, hvordan man underviser. Jeg fik ingen oplæring, men blev kastet ud i det, og jeg ved, jeg ikke er særlig pædagogisk eller god til at forklare. Jeg gør mit bedste, er glad for jobbet og lægger liv og sjæl i det, men jeg ved, at en lærer er meget bedre til det end jeg.
    Jeg ved, at jeg aldrig skal være lærer. Det er der mange grunde til, og en af dem er, at det er et meget underbetalt job. Ikke desto mindre er jeg utrolig glad for arbejdet og har en utrolig respekt for lærergerningen.

  • Romraf 05-02-2010 19:10

    Nej nej da Fimbel. Jeg tror vi er helt enige. Det er blot nogle tanker der ligger bag vikarjobbet jeg har gjort mig. Vi skal jo være glade for, at vi overhovedet kan få vikarer, at der er nogen der gider jobbet, også selv om jeg personligt ikke altid synes at vikarer bliver behandlet værdigt overhovedet. Her kommer der skam lærer tromlende, så ved ALTING bedre, og det glmmer de aldrig at fortælle enhver. Endda dem der ikke ønsker det. Så jeg er glad for jer vikarer. Og jeg er ked af, at så få ønsker sig jobbet. For det er et skønt job. Men jeg tror ikke det er lønnen der primært afholder folk, den ligger jo i den pæne ende sammenlignet med andre mellemlange udd. Jeg tror det er jobbet, der afholder folk. Og jeg tror det er den dårlige omtale af skolen, og lærerne som stupide og inkompetente der afholder folk, og foældre der sidder til forældremøder og høvler lærerne ned og mener, at deres lille Peter har mere ret end alle andre Peter i klassen. Den slags gør jobbet lidet attraktivt.

  • Freyas 05-02-2010 19:36

    Romraf: Det er folkeskolens paradoks pt; Der mangler lærere, til dels fordi lønnen og prestigen er for lav. Og hvordan løser politikerne dette problem? Man åbner op for meritlærere og uudannede lærere, og sænker dermed standarden endnu mere. Og mon det tiltrækker de dygtige lærere? Næppe  

  • Kattielicious 05-02-2010 19:38

    Sikke en aktivitet på debatten, herligt

    Jeg har ikke så meget tid til at kommenterer på alle indlæg, men er glad for jeres svar selvom emnet er ovre i noget andet 

    Fimbel: Vi arbejder begge to i Roskilde Kommune, så mon ikke de samme lønregler gælder for os begge Jamen dem der laver larm er jo også søde børn og jeg gør meget ud af ikke at være "sur" på dem resten af timen selvom de har vist en utrolig provokerende adfærd. Det er klart, når der kommer en ny lærer skal de selvfølgelig prøve personen af - det gør de bestemt også!! Jeg har endnu ikke revet mig selv i håret og løbet skringende væk hehe, men regner heller ikke med det kommer til at ske

    Jeg er primært "hjælpelærer" i en af klasserne på 2. årgang. Så der er deres rigtige lærer og så mig til at hjælpe med holde ro på tropperne og hvis de skal have hjælp. Har haft nogle timer alene og der har hver gang været materiale til dem. Ellers bliver de sat til at læse frilæsning eller løse matematik-opgaver der altid ligger i klassen.. meeen nogen gange gider børnene ingen af tingene og så er det man må finde tålmodigheden og den indre pædagog frem

  • Romraf 05-02-2010 19:39

    Freyas: Præcis Det højner ikke just kvaliteten i folkeskolen.

  • Romraf 05-02-2010 19:44

    Kattie: Præcis. "Elers bliver de sat til frilæsning eller løse matematik opgaver..... så er det man må finde tålmodigheden og den indre pægagog frem." Det er jo præcis de værktøjer vikarer tyer til, og af meget gode grunde. Det er så helt forståeligt.
    Men det er ikke måden at undervise børn på når man er lærerudd. Er de uregerlige, larmer de, brokker de sig, skriger de og råber, så har vi netop nogle værktøjer at trække på, der gør at der evt. kan finde undervisning og indlæring sted. Jeg ved det er komplet umuligt for en vikar at løse dette.
    Det bliver et samfundsproblem. Der er ingen tvivl. Lærermanglen er massiv. Og elever kan ikke vedvarende undervises af ufaglærte. Det giver ikke samme resultat. Så nogen må gøre noget.

  • Freyas 05-02-2010 19:49

    Romraf: Nemlig, en faguddannet lærer ville jo aldrig løse problemet med en støjende klasse med fx frilæsning. Den store forskel er jo, at man som vikar intet ansvar har for børnenes læring og individuelle dannelse. Det ansvar har en uddannet lærer.

  • Mamdikulu 05-02-2010 21:28

    Hej
    Lige en kommentar på løn. Jeg er skoleleder og selvom løn normalt er vicerens område, kan jeg oplyse om, at timelønnen på de ca. 200 dækker ALT, dvs. feriepenge, forberedelsestid, pension osv. Plus, at man jo kun får lønnen for de timer, man har. En uddannet lærers timeløn er på papiret rigtignok ikke meget højere, men de får jo også løn for forberedelse mv, så en skoles udgift på en uddannet lærer er på årsbasis ca. 430.000 kr.
    Alt i alt en temmelig god løn sammenlignet med andre mellemlange uddannelser.
    mvh

  • Romraf 05-02-2010 21:45

    Ja, men de 430.000 er forskellig fra region til region i landet. Nu ved jeg jo ikke hvor du bor. I det 430.000 er der indreget pension. Vi har en særdeles godt pensionsording, men det er alt andet lige ikke penge læreren får udbetalt som løn hver måned. En gennemsnits lærerløn uden pensionstillæg ligger vel snarer på 26-28.000. Der er så bare ikke penge nok til at tiltrække nogle flere folk. Jeg ved íkke om højere løn kunne gøre en forskel. Men den løn du der taler om, kender jeg slet slet ikke til. Den hører ikke hjemme i Jylland i hvert fald.
    Jeg ved ikke hvad der skal til. Men tænker man på en udd. der tager 4 år, så tror jeg rigtig mange vælger det private erhvervsliv fremfor skolelærerjobbet, for alt andet lige ligger lønningerne i det private noget højere end i det kommunale.

  • Freyas 05-02-2010 22:00

    Startlønnen for en lærer ligger omkring 22.000 kr, og INGEN lærer får jo 35.000 kr på lønsedlen hver måned. Jeg mener slet ikke man kan sammenligne ikke-uddannede lærere og en uddannet lærer. Der er milevidt forskel. Og til forskel fra mange andre mellemlange uddannelser, foregår det meste af læreruddannelsen på skolebænken, og ikke så meget i praktik. Dvs. at den er ret boglig. Hvis du sammenligner med en universitetsuddannelse, så tager den faktisk kun 1 år længere. Og hvis du vælger at læse det ene år ekstra, stiger din løn markant.

  • Hallie hoddle 05-02-2010 22:24

    Kattielicious --> Jeg arbejdede også i roskilde kommune Må man spørge hvilken skole du arbejder på? I roskilde kommune fik jeg som sagt løn pr hele klokketime, på trods af at jeg ved ansættelse fik oplyst det modsatte

    Redigeret 05-02-2010 22:25

  • Romraf 06-02-2010 07:54

    Susie: Præcis. Slutlønnen for en lærer liger på ca. 28.000 og start på ca. 22.000 endda lavere nogen steder. Jeg kender ikke en lærer, der får 35.000 i løn. Overhovedet ikke. Så det beløb må være med pension, overtid, gårdvagtstillæg, fuld undervisninstillæg plus lidt til, tillidsmandstillæg, speciallærertillæg, ja, nu kan jeg ikke lige komme i tanke om mere. Men det er i hvert fald ikke en gennemsnitsløn. Var det det, kunne det være vi kunne tiltrække nogle flere. Måske især mænd. De gider ikke læse i 4år for at få 22.000 i måneden. For mit eget vedk. synes jeg selv at lønsystemet i folkeskolen er håbløst gammeldags og rigidt. Jeg kom selv ind i systemet med 2 andre udd. bag mig, plus en lærerudd. plus mange års erfaring fra det private arb.marked, endda flere som selvstændig erhvervsdrivende, og mange mange års erfaring med alle mulige andre områder. Og jeg skulle starte på en alm. startløn. Jeg kunne ikke medbringe nogen former for ancinnitet fra mine tidl. år. Det er sgu rigidt, og det tiltrækker ikke dygtige folk, der komme med en årelang erfaring. Jeg skulle starte samme sted på "rangstigen" rent lønmæssigt som en 23årig. Vil man kvalitet? Eller hvad vil man egentlig i den danske folkeskole?

  • Mawworm 07-02-2010 19:43

    @Romraf og Freyas

    Grundlønnen for en nyuddannet (- kvalifikationstillæg, uv-tillæg og funktionstillæg) kan ses på foreningen side.
    Grundlønnen alene ligger på ca. 25000 og hvis man har 23 lektioner om ugen, så er det + 1100 mere om måneden.

Skriv på debatten