Må Man Medbringe Egen Mad På Fly?

Tilmeld/Afmeld besv. emails | Læst af: 12513
  • Samilla93 13-04-2010 21:38

    Jeg skal flyve til London i overmorgen, og vil derfor gerne have nogle pølsehorn og pizzasnegle med derover, så jeg slipper for så mange madudgifter.

    Jeg har kun fløjet fire gange, men vi har altid måttet medbringe mad i bagagen (dog ikke i håndbagagen). Nu siger min veninde så at man slet ikke må medbringe noget mere, p.g.a. nogle nye regler?

    Hvad er rigtigt? Vi flyver med Ryanair 

  • Gupbiz 13-04-2010 21:43

    Hmm... Ja, det er jo et godt spørgsmål. Der er jo visse fødevarer man ikke må medbringe til andre lande, her iblandt kød. Men hvis du bare indtager det i flyvet, burde det vel være okay  Men jeg er ikke sikker du må ikke hænge mig op på det 

    Redigeret 13-04-2010 21:43

  • Mulle- 13-04-2010 21:44

    Man må gerne medbringe egen mad ombord. Drikkevarer skal dog købes i lufthavnen efter sikkerhedstjekket.

    Og desuden oplyser ryanair på deres hjemmeside, at du gerne må tage mad med ombord - de ser dog at man ikke medbringer varme drikke :)

    Redigeret 13-04-2010 21:47

  • Samilla93 13-04-2010 21:45

    Jamen, jeg vil jo IKKE indtage det i flyet. Det er jo meningen at jeg vil have det med derover, så madudgifterne ikke løber op i store beløb, hver gang jeg lige får lyst til en bid mad Vi medbragte rugbrød og leverpostej da vi skulle til Egypten og det var helt okay, men nu bliver jeg i tvivl når nu min veninde siger dette?

  • Faulenzen 13-04-2010 21:48

    Jeg har altid haft mad med på fly, så det må man gerne. :)
    Der er bare specielle regler for visse lande, som f.eks. USA - der må du ikke bringe frugt og grønt osv. ind i landet, så hvis du har æbler og sådan med, så skal du sørge for at spise det eller smide det ud inden landingen. Sådan var det i hvert fald da jeg skulle til USA - der skulle man udfylde en seddel om hvorvidt man medbragte forskellige former for frugt og grønt, bl.a. :)

  • Koebnu 13-04-2010 21:49

    Strengt taget må man overhovedet ikke have letfordærvelige fødevarer i sin kuffert.

  • Aslaalborg 13-04-2010 21:50

    Hvis det er tilberedt og i din bagage (IKKE håndbagage) må du gerne.. Vi har tit haft rugbrød, dåseleverpostej osv. med på ferie.. Men frugt og grønt må du ikke medbringe..

    Redigeret 13-04-2010 21:51

  • Buggi1 13-04-2010 21:51

    Jeg har en kollega som lige har været i Norge, og som skulle flyve derop. Hun havde ringet og spurgt om hun måtte have vin og gryderet med, det måtte hun gerne. Hun havde pakket det godt ind i sin kuffert og det kom helt frem. Men spørg fly selskabet...

  • Samilla93 13-04-2010 21:51

    Okay det lyder godt, Faulenzen.  Jeg må hellere lige gøre det klart at: Jeg vil bage pølsehorn og pizzasnegle som vi kan tage med over til London, og spise når vi får lyst i de tre dage som vi er der, så vi ikke skal op med pungen både til morgen, middag, aften og alle mellemmåltiderne. Det er ikke noget som vi skal indtage i flyveren, og det skal derfor heller ikke med i håndbagagen, men derimod bare i vores rigtige bagage .

  • Faulenzen 13-04-2010 21:52

    Ah, jamen så kan jeg slet ikke se hvorfor det ikke skulle være muligt/lovligt osv. :)

  • Samilla93 13-04-2010 21:55

    Nej vel? Jeg blev bare sådan i tvivl da min veninde sagde det. Men jeg kan huske at vi medbragte leverpostej, rugbrød osv, da vi rejste til Egypten, og det var endda i vores håndbagage selvom at vi først skulle spise det dernede. 

  • Helenelarsen83 13-04-2010 21:55

    Hejsa

    Hvor pudsigt.. Jeg har idag haft præcis samme tanke; må man have mad med i flyet..

    For mig er det dog noget jeg gerne vil spise I flyveren og har forhørt mig hos en god ven fra SAS der siger at det må man gerne, have egen mad med ellers... MEN nu sidder jeg så og læser at flere af jer skriver at man Ikke må have det med i håndbegagen - men hvordan skal man så kunne spise det i flyveren??

  • Faulenzen 13-04-2010 21:57

    Helenelarsen83: Det MÅ man godt!

  • Buggi1 13-04-2010 21:58

    Altså jeg er ikke klar over om min kollega spurgte til om det måtte være med ombord i håndbagagen, hun skulle have sit med som måltid på sin skitur.

  • Lightlight 13-04-2010 21:59

    Ring til lufthavnen/selskabet for at være HELT sikker - Det ville jeg gøre, jeg ville slet ikke turde andet 

  • Julied 13-04-2010 22:32

    Kan leverpostej og pølser virkelig godt holde sig i en lummer kuffert?? Jeg ved godt at der er koldt ombord på flyet, men altså til og fra lufthavn? -Det er ganske givet bare mig der er hys med den slags 

    Redigeret 13-04-2010 23:07

  • Heinze 13-04-2010 22:41

    Man må gerne have mad med ombord i flyveren. Desuden må du gerne tage en tom flaske med gennem security check - så kan du fylde vand i den på toilettet og slippe for at betale for vand.

    Tre dage gamle pizzasnegle synes jeg ikke lyder så sjove - tror du ikke, at I skal købe noget derovre. Man behøver jo ikke gå på restaurant, hver gang man skal have lidt at spise...

  • Rottemis 13-04-2010 22:55

    CAMILLA: hver eneste gang jeg og familien rejser til italien, har vi altid
    ( i bagagen vi tjekker ind)  leverpostej fra stryhns, rugbrød,og rødbeder,og masser af salmiak lakrids med ned til min svigermor..
    vi flyver med forskellige rejseselskaber, og vi har aldrig haft problemer...

    kun lige en enkelt gang,da min mand,ikke havde pakket rødbedeglasset ordenligt ind,så det var gået istykker !! heldigvis i hans egen kuffert     han måtte kyle alt sit tøj ud..den rødbedesaft sad bare godtfast !! 

    Redigeret 13-04-2010 22:57

  • Rottemis 13-04-2010 22:56

    "JULIED"  svaret er : en køleboks 

  • Julied 13-04-2010 23:07

    Rottemis; Selvfølgelig! Tak for opklaringen 

  • Rottemis 13-04-2010 23:25

    altid til  tjeneste 

  • Helenelarsen83 14-04-2010 09:00

    Super - tak.
    Lyder godt med vandflasken, så vil jeg medbringe en tom en af slagsen, havde ikke lige tænkt på at man kunne gøre det på den måde 

    Mht jer der tager leverpostej med... kan det godt holde sig? I så fald ville jeg da selv overveje en pakke rugbrød og en leverhaj - må indrømme at jeg har lidt svært ved at leve i 2 uger uden leverpostej 

  • Lille kamilla 14-04-2010 11:13

    Camillarss;

    undskyld jeg lige låner din debat til et spørgsmål. Havde nemlig tænkt selv at oprette et lignende spørgsmål.

    Jeg skal snart ud at rejse med min datter som er 7 mdr. Må jeg så godt tage et glas babymad med i håndbaggagen og sådan nogle brikker med modermælkserstatning? Og sutteflasken, skal den så være tom ved check-in og så kan jeg bare fylde erstatning/vand i den efterfølgende?
    Nogen af jer der ved det?

  • Missfloejgaard 14-04-2010 14:06

    Man må gerne have mad med i sin kuffer i hvert fald (som flere også påpeger) da jeg var på ferie i sommers havde vores venner en masse glutenfri mad med, fordi deres dreng ikke tåler gluten. Og det var der bestemt ingen problemer i.

  • Heinze 14-04-2010 15:49

    Lille Kamilla - I følge Statens Luftfartsvæsen må man medbringe diætkost og babymad i sin håndbagage i større mængder end de 100 ml, der ellers er grænsen.
    Man skal kunne dokumentere, at maden er ægte, hvis det forlanges. Jeg går ud fra, at det betyder, at du skal være villig til at åbne for det...

    Hvis du er i tvivl, så kan du altid kontakte den lufthavn, du skal flyve fra

  • Briiix 25-04-2010 20:55

    Jeg mener altså, at der er specielle regler for at medbringe fødevarer til England, da de er ret skrappe efter diverse epidemier såsom fugleinfluenza, osv...
    Min storebror bor i England, og HVER gang han har haft rugbrød, spegepølse osv. med i sin kuffert (ikke håndbagage) er det blevet konfiskeret i lufthavnen.

Skriv på debatten