Hvorfor Skal Jeg Betale Told?

Tilmeld/Afmeld besv. emails | Læst af: 753
  • Brown eye 29-05-2010 20:40

    Jeg har fået et brev har post danmark/told hvori der står at jeg har en pakke hos dem, og at jeg skal betale told for at få den. Og hvis jeg ikke kontakter dem inden 14 dage ryger den tilbage til afsenderen.

    Og det eneste der står er, at pakken er fra Kina og pakken vidst indeholder shoe?. Mm!

    Mit problem er, at jeg ikke ved hvem afsenderen er?
    Jeg har ikke købt noget som ikke er blevet leveret. Og det eneste jeg kan komme i tanke om er, at en forhandler jeg har handlet hos før, har sendt mig et par nye ballerina da jeg 'brokkede' mig over størrelsen på ballerinaerne jeg modtog. Men jeg er ikke sikker? Venter svar fra fohandleren.

    Men hvis det er, så har jeg da ikke lyst til at betale tolden når jeg ikke har bedt om et nyt par. For bare de 160kr til post danmark er næsten prisen på selve ballerinaerne.

    Hvad kan jeg gøre? 

  • Katatonia 29-05-2010 20:44

    Når først du har fået en regning, betyder det at pakken ligger klar på posthuset.

    Hvis jeg var dig ville jeg prøve at gå på posthuset og få dem til at finde pakken så du kan se afsenderinformationerne, og så betale for den, få dem til at sende den retur eller få dem til at holde lidt endnu.

  • Cecilie2610 29-05-2010 21:50

    Du skal betale told, fordi det er uden for et EU land?

  • Venus ll 29-05-2010 21:51

    Hvis du alligevel ikke vil have dem (hvis du skal betale den pågældende told), så er det vel bare at undlade at hente den/nægte modtagelse?

  • Romraf 30-05-2010 10:23

    Du SKAL betale told, da varen er fra et ikke EU land.
    Du kan vælge ikke at modtage pakken. Ingen pakke - ingen told.
    Du får IKKE lov til at åbne pakken på posthuset, kigge indholdet igennem og så sige nej tak til den. Den går ikke. I hvert fald ikke ift. lovgivningen. Måske Post.dk. tillader dig det alligevel, men jeg tror det næppe.
    Så inge panik. Hvis du ikke vil betale de toldpenge, bliver pakken bare sendt retur.

  • Brown eye 30-05-2010 12:32

    Tak for svar alle sammen :)

    Jeg ved godt, at hvis man handler uden for EU så kommer der told på
    Det første par ballerinaer jeg købte, skrev hun en værdi på 85kr på, hvilket måske har gjort at jeg ikke skulle betale skat, da det kun var 5kr over grænsen?

    Men det jeg spørger om er, hvorfor skal JEG betale told? Er det ikke en slags gave-ting, når hun vælger at sende selv? Derfor kan jeg heller ikke bevise told, at jeg har betalt for dem, for at kunne betale tolden? (i brevet står der, at jeg skal udskrive paypal halløj til dem, så de kan se værdien for derfor at udregne tolden osv.)
    Jeg har jo ikke bedt sælger om at sende et nyt par, hun har gjort det af sig selv uden jeg vidste det. (Fik jeg svar på igår) Det er også rigtig sødt af hende at sende et nyt par , men nu skal jeg batel told for noget hun selv har sendt uden jeg har betalt for dem.

  • Romraf 30-05-2010 13:09

    Hej igen
    Altså toldvæsnet herhjemme er hlet ligeglade med om det er en gave, eller noget du har købt. Det er den der bringer det ind i landet, altså modtageren der skal betale fortoldningen. Og det er dig. Den kan du aldrig slippe for. Medmindre der bliver skrevet en meget lille værdi, så grænsen ikke overskrides. Men det er jo imod loven, så det kan jeg ikke råde dig til. Og selv om du så evt. benytter dig af dette, er tolderne jo ikke født igår. De kan til enhver tid forlange at se en regning på varen, har du ikke en sådan, vil de selv ansætte det beløb de finder for korrekt, og det beløb skal du betale moms og told af. Der er ingen pardon.
    Du kan jo lade være med at tage imod varen. Men takker du ja, så skal du betale.

  • Amanimostafa 09-05-2012 11:06

    Hvis jeg nu har betalt for de vare og ikke ville ha pakken alligevel for ikke at betale Told, får jeg så mine penge retur igen for afsenderen? :)

Skriv på debatten