Voksen Elevløn?

Tilmeld/Afmeld besv. emails | Læst af: 3462
  • Life_is_lessons 08-07-2010 18:32

    Overvejer at starte uddannelse, og kan se at jeg kan søge om voksen elev løn.. men hvor meget er det?

  • Mulle- 08-07-2010 18:41

    Nu spørger jeg nok dumt, men hvor kan du "se" at du kan søge om voksenelevløn.... For det er jo normalt ikke noget man søger om, men noget firmaet ved de skal give dig (i de fleste tilfælde)

    Normalt aflønnes man som en ufaglært på området, men det er altså alt efter hvilket firma vi snakker om og sådan, for det er ikke alle firmaer som gør det :)

    Redigeret 08-07-2010 18:44

  • Indienite 08-07-2010 19:09

    Lønnen kommer vel helt an på faget og overenskomsten der dækker dette fag?

  • M-illa 08-07-2010 19:22

    Indienite har ret.

    Jeg er elev i det offentlige. For os gælder man som voksen elev når man er 25 år, men ikke hvis du starter før du fylder 25. Lønnen er så normal løn som kontorassistent eller hvad man nu kalder det.

    Ikke særligt fair i min mening, for det samme udførte arbejde ..

  • Iben07 08-07-2010 20:22

    Vi har lige ansat 4 nye elever på mit arbejde (kontorfaget). Dem som er over 25 år får som voksenelev. Det er ca. 18000 brutto om måneden. 

    - Det er en ok elevløn, men langt fra min løn - jeg har meget mere. Men under uddannelse er det en super løn, syntes jeg. Voksenelevlønnen skal svare til fagets mindsteløn.

    Redigeret 08-07-2010 22:32

  • Mulle- 08-07-2010 20:39

    Det kommer altså lidt an på flere ting Iben07... Jeg har også lige fået en voksenelevstilling og jeg får ikke 18000 om måneden ..... Selvom "fagets mindsteløn" er højere end jeg bliver tilbudt i stillingen...

  • Iben07 08-07-2010 22:26

    Ja, forkert formuleret af mig. Man skal min. have det som svarer til fagets minimumsløn. I kommuner og indenfor staten gir man ca. 18000 kr på kontorområdet. Min mand er i voksenlære (til teknisk designer) i en Kommune og han får lige omkring de 18000 kr.

    Men det er da en fin løn, det er mere end dagpenge. Er man under 25 år og elev på min arbejdsplads får man lige under 12000 kr brutto om måneden. 

  • Mulle- 08-07-2010 22:29

    Jeg skal arbejde på kontor og får desværre ikke 18k :(

    Men jeg har valgt at sige ja alligevel, for jeg vil gerne have uddannelsen - Og vi kan sagtens få økonomien til at hænge sammen derhjemme med mig på elevløn, så det er fint :)

  • Iben07 08-07-2010 22:35

    Ja, det vigtigste er at man får en uddannelse.

    Jeg blev i februar 1998. Dengang kunne jeg få 14500 kr brutto om måneden som udlært. 6 måneder efter fandt jeg andet arbejde til 16000 kr brutto om måneden, og det var super lækkert.
    Har gennem årene arbejdet mig op, og er steget pænt meget og har idag en løn som jeg er meget tilfreds med.

  • Mulle- 08-07-2010 22:50

    Jeg er da også gået fra godt betalte jobs til elevlønnen, men det er bare det jeg har følt var mest rigtig for mig.... Jeg vil hellere have noget jeg er ret sikker på jeg bliver glad for og så mindre i løn end omvendt :)

    Det er jo "kun" 2 år... Og så har jeg en uddannelse, som jeg kan bruge ret bredt :)

  • Life_is_lessons 09-07-2010 07:44

    Det er ved at udføre Social & Sundheds uddannelsen... Hvordan kan jeg se de takster?

  • Mulle- 14-07-2010 13:31

    Du vil få løntrin 11 som SOSU elev over 25 år.... Som er ca 18.000.

Skriv på debatten

Life_is_lessons sælger