Er Din Kæreste/Mand/Far Murer;-) ??

Tilmeld/Afmeld besv. emails | Læst af: 1197
  • -sanne3- 25-08-2010 14:31

    Hej!
    Er så heldig, at jeg skal have lavet nyt badeværelse i mit hus. Både hus og badeværelse er efterhånden 25 år gammelt, så det trænger til det.
    Der kommer håndværkere og laver det hele og der er valgt totalentreprise (så en af håndværkerne samler alle trådene).
    Mureren foreslår at han ikke tager de gamle fliser ned, men pudser dem op og der så tapetseres og males ovenpå de gamle fliser. Han siger, at der kan komme smårevner, når han tager de gamle fliser ned.
    Den idé er jeg ærlig talt ikke så vild med. Vil hellere have hele skidtet ud, så der kun står råmurerne tilbage - eller hvad sådan noget nu hedder 
    Så kunne godt bruge en second opinion Duer det at putte nye fliser på oppudsede gamle fliser??????
    PS: er du selv murer, så kom endelig på banen (men regner nu ikke med at det er murere, som der er flest af på Trendsales 

  • -sanne3- 25-08-2010 14:34

    Det var noget sludder jeg fik skrevet. Der skal IKKE nye fliser på væggene andet end i brusenichen, så spørgsmålet lyder: om det duer at sætte noget op ovenpå de gamle fliser overhovedet - kan det holde????

  • Cozycatlady 25-08-2010 14:47

    Det tror jeg ikke!
    De gamle fliser skal ned først, det er jeg 200% sikker på!

  • Cozycatlady 25-08-2010 14:51

    Har lige snakket med svigerfar, som er murer.

    Han siger det godt kan lade sig gøre, men dog skal den gamle flisevæg ikke pudses først, de nye fliser skal klæbes op direkte på de gamle.
    MEN! Han siger også at han aldrig ville gøre det, han ville rive de gamle ned først.

  • Jannipv 25-08-2010 14:53

    Hmm, det lyder meget mærkeligt - jeg tror helt bestemt at de gamle klinker skal ned. Tror ikke de kan holde vægten fra de andre klinker der bliver sat ovenpå.
    Så de gamle klinker skal af, dobbelt lag af gipsvæg, sådan noget vand-resistent noget man smører på gipsvæggene og så de nye klinker på. Tror bestemt at det er den bedste og sikreste måde.

  • *inky* 25-08-2010 15:06

    har gennemrenoveret 3 huse nu og har aldrig fået den løsning serveret. Jeg ville ikke gøre det, da de gamle fliser jo kan sidde løse pga løst puds
    kh inge

  • -sanne3- 25-08-2010 15:06

    Tak for jeres svar. Havde lige talt om det med min mand (som IKKE er håndværker) og så sagde jeg, "øjeblik, spørger lige på ts/magazine" - vidste der var hjælp at hente Tyttebaer, tak for svigerfars hjælp. Er blevet endnu mere sikker i min "alt skal ned/ud" beslutning

  • Female89 25-08-2010 15:18

    Du kan sagtens lade de gamle sidde, hvis der bare skal tapetseres ovenpå, men skal der nye fliser op, så er det ned med de gamle! :)

    Det siger min kæreste, som ikke laver andet end at sætte gamle huse i stand :)

  • Romraf 25-08-2010 16:02

    De gamle fliser SKAL ned og det er med garanti.... det er noget værre sludder den murer har fortalt dig.... nej væggene revner da ikke når først man har taget fliserne ned. Der skal pudses op igen ja, men gør han det ordentligt, som han jo bør og skal, så er der ikke noget der revner... Du skal endelig ikke smække fliser på fliser og da slet ikke i brusenichen... den bruseniche skal vådrumssikres, og det kan man så gu ikke hvis de gamle fliser sidder på.... altså hvor har den murer fået sin eksamen....
    ps. jeg har lavet flere badeværelser selv, der alle er godkendt af bygningsagkyndig..

  • Anettestjernholm 25-08-2010 16:43

    Nå så det har du Romraf: Så tror jeg snart du indfinder dig på Furesøparkallé med din murer-ske og viser dine evner, så gi'r jeg en kølig og en gang fransk manicure på terassen bagefter!!

    (Sanne3: Fatter ikke noget håndværksmæssigt, men har dog aldrig hørt den der før og vi står også og skal igang med 3 nye badeværelser hvor VVS'er og murer da ikke har nævnt med et ord, af det skulle være en mulighed at lade det gamle sidde, tror du ikke, at han er lidt doven el. bare ikke gider vådrumssikre)

  • Romraf 25-08-2010 16:58

    Anette: De kan jeg love dig for at jeg gerne vil... jeg har lavet 3 badeværelser selv i mit forrige hus... og de skulle alle 3 vådrumssikres pga. vand, bruser mm... så bare kom an smukke, jeg elsker at gå og nørkle med den slags.... sparer en hulens masse penge i psykologregninger....

  • Caipirinha 25-08-2010 17:09

    Romraf: Korrekt, man kan ikke lave vådrum ovenpå fliser, men der er stor sandsynlighed for at der er vådrum under de gamle fliser og det er derfor ikke et issue, hvis man lægger nye fliser ovenpå gamle mht. vådrum.
    Når det så er sagt, vil jeg ikke anbefale at lægge fliser ovenpå gamle, da de nemmere revner (specielt dem på gulvet), og hvis der sku være en usynlig revne trænger der vand nedeunder, samt hvis du skal hænge noget op, så kan det bliver svært selvom du borer i fugen, da der jo er en flise inden bag og den kan knække. Yderligere gør det også rummet mindre ikke at rive de gamle fliser ned først. Jeg har aldrig hørt noget så tåbeligt, som din murer har sagt, og jeg ville ikke helme med at bede om en anden.

    Mvh. Caipirinha der har en kæreste som er murer:)

  • -sanne3- 25-08-2010 20:41

    Tak for hjælpen allesammen. Jeg kan nu med god samvittighed sige, at jeg vil have fliserne ud, inden de går igang med at lave nyt. Uden erfaring, så synes jeg også det lød lidt risikabelt.
    Jeg kan godt høre, at det lyder som om han ikke er så god ham mureren, men jeg har fået ham anbefalet af flere, som har fået lavet noget af ham og det jeg har set, har været superflot og desuden har han været god til at styre kontakten til de øvrige håndværkere, så tror bare dette var "en smutter" og at han ellers er dygtig nok.
    Simpelthen for sejt, alt det man kan få hjælp til herinde

  • Caipirinha 25-08-2010 21:03

    Jeg bliver altså lige nødt til at tilføje/rette efter at have vist min kæreste hvad du har skrevet, selvom du har besluttet dig...
    Man kan godt pudse ovenpå fliserne, således man ikke behøver rive dem ned, dog skal man sikre sig de ikke sidder løst.
    Den eneste ulempe ved metoden, hvor man ikke river ned er at væggen fylder mere, og giver i den forstand mindre plads i rummet.

    Held og lykke

  • Romraf 25-08-2010 22:51

    Ja, hvis man ligger fliser ovenpå fliser, så beder man i længden om problemer.... det bedste er at rive ned, pudse væggen op påny og så lægge fliser påny..... og og og... self. sikre sig, at der er  blevet vådrumssikret... og det er langtfra sikkert, at badeværelset er vådrumssikret op til de standarder der gælder i dag..... er huset fra 30-40erne, så lever det slet ike op til de krav der gælder i dag, og vil derfor give anmærkninger fra byggesagkyndig den dag huset skal sælges.... derfor er det hele arbejdet værd, at gøre det ordenligt fra starten, for ikke at tale om evt. vandskader der kan opstå, og som forsikringen ikke er vilde med at dække, hvis rummene ikke er lavet efter standard....

Skriv på debatten

-sanne3- sælger