Erfaringer Med Tyrkiet I Okt/Nov

Tilmeld/Afmeld besv. emails | Læst af: 3072
  • Mgrønhøj 25-09-2010 15:14

    Vi overvejer at rejse en tur til Tyrkiet sidst i oktober eller først i november.

    Temperaturen skulle ligge mellem 20 og 24 grader, hvilket passer os fint, vi er nemlig ikke til strandture og megen varme. Jeg kan læse mig til at der er risiko for regn i Tyrkiet om efteråret og kunne derfor godt tænke mig at høre andres erfaringer med det.

    Vi vil meget gerne ud og se naturen i området, men vil også gerne shoppe lidt - ved I evt. om shoppe-mulighederne er begrænsede, når der ikke er højsæson.

    Jeg har googlet Tyrkiet og studeret rejsebureauets beskrivelser, men finder mange forskellige og modsigende beskrivelser af områderne.

    Hvis nogen af jer har erfaringer med at rejse i Tyrkiet om efteråret og evt. om hvilket område der er bedst at rejse I, vil jeg meget gerne høre fra jer

    Redigeret 25-09-2010 15:15

  • Toniboni 25-09-2010 15:42

    Da jeg var i Tyrkiet i 2007, der sagde rejselederen at sæsonen sluttede omkring 20. oktober, og så lukkede ALT. Så jeg tvivler på at udvalget af ture, shopping osv som er målrettet turister vil være særlig stort... Men hvis nu I vælger en storbyferie, så er der vel ingen problemer

    Det er som sagt nogle år siden jeg sidst var der, så det kan være det er lavet om siden dengang. Og hvis der bliver solgt charterrejser til den periode, ja så må der da også være noget for turisterne når man når frem

  • Mgrønhøj 25-09-2010 17:23

    Jeg frygter også lidt at shopping mulighederne er begrænsede, men tyrkerne må da også selv handle så der må da være nogle butikker der har åbent
    Det er en charterferie vi kigger på, så du kan have ret i at hvis de flyver folk derned i oktober må der også være noget for turisterne i området.

    Jeg er stadig meget interesseret i at høre om nogen har erfaringer med vejret i oktober/november 

  • Xirene 25-09-2010 17:36

    Jeg faldt lige over dette link. Der står noget om 15 grader i Tyrkiet i november, men der er dog nok forskel på det sydlige og det nordlige tyrkiet.

    Ellers har jeg ikke erfaring med tyrkisk.

    http://tgt.dk/guide/europa/tyrkiet/hele_tyrkiet/article68187.ece?ref=eb1

  • Mgrønhøj 25-09-2010 17:50

    Det har jeg også læst, men der er forskel på nord og syd Tyrkiet

    Hvis temperaturen skulle snige sig ned til 15 grader, er det ikke en katastrofe for os. Selvfølgelig kunne det være dejligt med lidt mere varme, men når vi vælger at rejse i efteråret kan jeg nok ikke forvente de helt høje varmegrader.

    Vi har også overvejet De Canariske øer eller Malta, men synes at det ser meget badeferie-agtigt-ud og det er vi ikke vilde med, vi er mere til natur, kultur og shopping.

    Hvis vi bare havde kunnet få ferie lidt før,ville turen have gået til Azorene pga. den flotte natur, men det må blive næste gang

    Redigeret 25-09-2010 17:51

  • Mette83 25-09-2010 19:31

    hej, jeg har været i Alanya i uge 42 hvor der var 30 grader varmt men ellers er jeg enig med Tonitoni i, at der nok ikke sker meget efter den uge mht. shopping,restaurant-liv osv.

  • Mgrønhøj 25-09-2010 20:19

    Det lyder godt at I har haft 30 grader i uge 42, så er der da håb om det ikke bliver alt for koldt i ugerne lige efter

  • Iben07 25-09-2010 22:47

    Har været på Cypern sidst i september (det ligger tæt på Tyrkiet). Vi havde over 30 grader hver dag og der var skønt.
    Men tror ikke at der sker det store i Tyrkiet i oktober/november. Du skal længere sydpå. 

  • Pca1962 25-09-2010 23:51

    Hvis I har besluttet det skal være tyrkiet og I ikke gider badeferie ville jeg klart vælge at tage til Istanbul.. Der er SÅ meget kultur at se og så flotte moskeer. Der er også langte bedre shopping

  • Chez-maja 26-09-2010 08:25

    Hejsa.
    Jeg har rejst i Tyrkiet i November.
    Det var sådan ok varmt og dagen, men om aftenen, skulle der jakke og lange bukser til.
    Der var også temmelig slemt regnvejr 2 af dagene, hvilket var normalt fik jeg besked på- Det regnede så meget, at de sluser/kanaler som var ned igennem byen gik over sine breder inden det løb ned i havet.
    Så jo, kan skrive under på, det kan virkelig være slemt regnvejr i den periode.
    Der var meget få butikker der var åbne, så det var tydeligt at sæsonen var slut.
    Venligst
    Maja

  • Mgrønhøj 26-09-2010 09:49

    Iben07: Åh ja Cypern kunne også være en ide'

    Pca1962: Vi har faktisk også snakket Istanbul pga. kulturen, men det ligger helt nordpå og så er der nok slet ikke håb om en smule varme. Lige nu snakker vi Bodrum som ligger helt nede, ud fra Kos i håb om lidt varme.

    Maja: Hvor i Tyrkiet var I? og var det i starten af november I rejste?

  • Chez-maja 26-09-2010 09:51

    Hej igen,
    Det var i den første uge af November.
    Det var i den sydlige del af tyrkiet, ca 25 km. uden for Marmaris.
    Venligst
    Maja

  • Mgrønhøj 26-09-2010 10:11

    Maja: Det er ca. i samme område vi kigger på, tror jeg. Vi må tage en god bog med, hvis vi bestemmer os for at tage afsted

  • Chez-maja 26-09-2010 10:24

    Der var også dage hvor det var ok varmt, så man kunne tage lidt sol, men helt varmt var det ikke.
    Men jeg havde altså en rigtig god tur skal lige siges.

    Rigtig god rejse.
    Venligst
    Maja

  • Pca1962 26-09-2010 12:24

    Man skal KUN tage til Bodrum hvis det er varmt.. ALT er lukket ellers..