Kalendergaver Vs Adventsgaver

Tilmeld/Afmeld besv. emails | Læst af: 1440
  • Pava04 23-10-2010 22:04

    Giver du kalendergaver eller adventsgaver til dit / dine børn?

    nu er min dreng 11 og er faktisk 12 år når det er jul og har sidste år varslet at julenissen fremover giver adventsgaver, da det er lettere at finde 4 gode ting fra nissen frem for 24 ting.

    men hvad finder du på i adventsgave til din Tween? Hvormange penge køber du for ca. pr. gave?

    Nissen ved jeg godt kan drille hele julen, det plejer den at gøre, og det vil den blive ved med og kan godt luske nogen sjove ting ud af ærmet både om morgenen ..........

    Jeg har kun 1 barn, så jeg skal i den forstand ikke tage hensyn til at jeg skal købe til flere børn.

    kh
    pava04 

  • Divatox 23-10-2010 22:33

    Kan godt lide ideen med drillenissen  
    Efter jeg er flyttet sammen med kæreste er der nu 4 børn (5 -7 - 8 - 11) i hjemmet. Det betyder at der ikke bliver hverken kalender eller adventgaver for det er hverken økonomi eller overskud til.. til gengæld er jeg ved at samle 24 små lege/aktiviteter som vi skal lave sammen hver dag i stedet.. og så laver vi altid konfekt den 1. december så de kan spise et stykker hver dag indtil den 24.
    Men da jeg mine drenge var mindre fik de kalender gaver og det kunne være alt fra en pakke rosiner til blyanter.
    Da de blev større fik de nogle af de der købe julekalender med gaver i. Men det er som om de er vokset fra begge dele.
    Men hvis jeg skulle komme med forslag til din advents gaver så kunne det måske være:
    - en biotur
    - en nyt nintendo spil
    - en god bog
    - en cd
    Det var lige hvad jeg havde   

  • Har2drenge 23-10-2010 22:39

    Min mands søster laver kalendergaver til begge mine drenge - så det behøver jeg ikke at gøre. Men da jeg alligevel gerne vil overraske dem i dec., så får de adventsgaver af os.

    Min ældste dreng er samme alder som din, og der kunne ideerne være dvd-film, musikcd'er, ps2 spil, gavekort til biografen, eller noget til hans sport, som jeg kan huske at han dyrker eller måske en oplevelse med dig, som I foretager jer sammen en søndag. Jeg har ikke noget bestemt beløb på - men prøver at at holde mig inde for 400 kr samlet max. Så vidt køber jeg også på tilbud - da jeg jo har to drenge at købe til.

  • Pava04 23-10-2010 22:46

    Divatox: tak for dit "bidrag" til ideer. Kan godt forstå med 4 børn, at det er uoverskueligt at skulle købe kalendergaver til 4 børn.

    Jeg har også tænkt på at en biotur kunne være en god ide til en af tingene, ellers har jeg også tidligere lavet en "aktivitetskalender" men tænker han er ved at være så stor nu, at adventsgaver er en fin ting.

    Har også tænkt at biografturen vil være en af gaverne, det skal ikke være monster dyre gaver da der jo også skal være råd til julegaverne 

    Udover dette, har nissen også tænkt sig og lave lidt ballade i julen og invitere ud og fælde juletræ, måske en tur i den gl by og lave hj. lavede bolcher mv. det er så hyggeligt i den gamle by i juletiden. Så det bliver også med lidt aktiviteter, julebagning mv. og vi skal pynte op til jul sammen mv.

    min søn har ingen DS'er, men har overvejet at købe en I pod til ham i enten fødselsdagsgave eller julegave. (lige oprettet debat om dette).

  • Fröken_idchen 23-10-2010 22:49

    Jeg har en datter på 6 mdr. (til jul er hun 8 mdr.) og hun får en adventskalender i år - mest for min hygges skyld. Hun forstår jo ikke noget af det i forvejen. Har købt en nissehue med navn, baby duplo osv. til hende. Når hun bliver større, overvejer jeg at fortsætte med adventskalenderen. Gider ikke købe 24 ligegyldige ting, der alligevel bliver smidt ud måneden efter. Eller også vil jeg købe gaverne i løbet af hele året, så hun får 24 brugbare ting og så er omkostningerne til kalenderen delt ud på et helt år...

  • Pava04 23-10-2010 22:51

    Har2drenge:  tak for dine ideer og input. Jeg ved at spil er et hit, men jeg synes også spil generelt er dyre, når det er de spil han ønsker sig (FIFA 11) og det får han ikke i adventsgave  det er det eneste spil han pt ønsker sig, vil også gerne prøve og holde mig indenfor max 50-100 kr. pr gave, for at kunne få noget ordenligt. Ja Lego er jo også et hit, men det er svært at finde noget ordentligt til 100 kr. for en pakke lego. Man skal jo op i nogen dyre udgaver for at det bliver sjovt, og vil nok hellere vente med disse til julegaverne.

  • Har2drenge 23-10-2010 22:53

    Det med den gamle by - lyder rigtig hyggeligt. De er nemlig ikke for gamle selvom de er 12 år til gerne vil hygge sig med deres forældre endnu

  • -trunde- 23-10-2010 23:06

    Jeg giver mine 2 børnebørn adventsgaver, jeg har før givet dem kalendergaver, men nu de er 9 & 12 år syntes jeg det bliver for dyrt for man får ikke meget for 20kr i dag, og jeg vil ikke give dem noget bras de ikke gider have  

  • Pava04 23-10-2010 23:10

    trune: nemlig, det kan være svært at finde noget til 10 og 20 kr. som er noget værd, så hellere købe lidt dyrere ting, hvad finder du så på til dine børnebørn? 

    jeg logger på i morgen igen, der er lige crocodile dundee jeg gerne vil se :=)

  • -trunde- 23-10-2010 23:25

    Pava
    Den er også god den film Jeg køber noget i stil med det har" 2 drenge "skriver om

  • Grevee 23-10-2010 23:32

    Jeg giver da min søn adventskalender Han er 26 år. Det har jeg altid gjort. De sidste år til min svigerdatter og søn i fælleskab. Nu er det så en lækker flaske vin , olivenolie, lækker chokolade ,noget gedigent julepynt, specialøl osv. Åh det var tider da han kunne spises af med en jumbobog Ret skal være ret- nu kalder jeg det en " juleforkælelsesgave pakket ind i 4 "
    Kh Dorit

  • Bb1985 24-10-2010 00:21

    Sønnen herhjemme er kun 6 år, men alligevel har vi aftalt med ham i år at julemanden kun kommer med adventsgaver om søndagen i stedet for hver dag. De sidste par år har han fået små gaver til mellem 20-40 kroner hver dag og det løb faktisk op alligevel selvom det var "små ting". Det var svært at finde på noget og det var oftest kun spændende indtil næste dag. Så røg det ind i hjørnet i værelset 

    I år har jeg købt en pakke lego til 150 kroner (Faktisk pæn størrelse - da der var -40% på alt lego i bilka), en gormeti (staves?), et star wars DS spil og så har jeg købt en ny Clone wars godnatbog. Desuden har jeg købt et star wars hvem er hvem spil (som han har ønsket sig) til 40 (!) kroner i Føtex. Det får han i før-julegave d. 24... så kan familien hygge med det mens jeg laver mad

    I år laver jeg også adventsgaver til min mor og svigermor.. Det er jeg godt nok spændt på!
    Har købt alle gaverne, men de aner intet om det... Jeg har tænkt mig at sende dem det hver uge, og så skrive på at de først må åbne det søndag... Ingen af dem ved at jeg / vi laver det

  • Bb1985 24-10-2010 00:22

    .. Derudover har han selvfølgelig sådan en skrabekalender.. Han er ikke så vild med chokolade, så han gider ikke de der chokoladekalendere... Dem med lego (men i samme princip) er vidst også for kedelige.. Ingen tvivl om at han gerne vil have kalenderen, han gider bare ikke det der er indeni..

  • Kicha1 24-10-2010 03:04

    min dreng der bliver 3 til januar får også adventsgaver - vi har givet 100-150 pr gave.

  • Ajtsb70 24-10-2010 07:33

    Hej

    Vores søn på 9, får pakkekalender, spurgte hvad han helst ville, og han vil stadig gerne have hver dag.

    Han er enebarn, så det er nok gået lidt over gevind.

    Han får lid dyre gaver men til gengæld noget han kan bruge og meget af dte noget han måske skulle have haft alligevel.

    Jeg køber over hele året så mærkes det ikke, og samtidig har vi en post på vores budgetkonto der hedder jul, så pengene er kalr til jul uden vi mærker det.

    Jeg har bl.a købt :

    Badehåndklæde
    Sengetøj
    Hættebluse
    Strømper
    Underbukser
    Blyanter til skolen
    Jumbobøger på tilbud
    Biografbillet
    Spil til Wii og DS
    CD
    DVD
    Opgavebøger
    Jul i Tivoli billet, er ikke købt endnu men kommer med i kalenderen.
    Kalender for 2011
    Kalenderbog til oplæsning.

    Anja

  • Gupbiz 24-10-2010 07:44

    Godmorgen søde Pava 

    Nu har jeg jo ikke selv børn, men jeg kan huske, at jeg som barn ELSKEDE at få en pakkekalender (altså med 24 små pakker)  Det behøvede såmænd ikke at være noget stort eller specielt, og det var det heller ikke - men bare forventningens glæde var så stor  Og dét at man nu kunne stå op til en lille ny pakke hver dag  Jeg fik også tit chokolade-kalender som barn, og det første jeg gjorde, da jeg stod op, var at finde lågen og spise chokoladen 

    Mon ikke du kan finde nogle små ting til din dreng i Tiger eller Søstrene Grene - eller måske i en legetøjsbutik - de har ofte noget på tilbud 

  • Romraf 24-10-2010 09:09

    Jeg har alle årene medens mine børn boede hjemme lavet kalendergaver. Uha 24 gaver gange 3 hvert år. Det var en ordentlig omgang. Ikke så galt da de var helt små da kunne man jo spise dem af med en pakke rosiner, 5 kroner, nogle tuscher, tegneark mm.... men da de blev store... da blev det sværere og smadder dyrt.... Nå men i år, skal min søn have en, selv om han er flyttet. Jeg har overvejet om det skal være kalender eller advent... men jeg tror det bliver en kalender.... Det kan være strømper du ved, sportsstrømper hvor man kan købe en pakke med 5 stk og dele den i to omgange, det kan være barberskum, barberknve, og så har jeg ikke flere ideer. Opretter en debat nu med ideer til kalendergave.... ha ha

  • -trunde- 24-10-2010 10:10

    Romraf
    Ja- det er sådan noget vi mødre gør for vores dejlige unger jeg har også altid gjort det til mine 2 og nu er turen så kommet til mine børnebørn......og får jeg lov at leve længe nok....ja ved du så hvad Romraf.....så vil jeg også give til mine oldebørn.......er det ikke en dejlig tanke  

  • Smilla 76 24-10-2010 12:17

    Jeg har 3 unger - tvillinger på 16 (datter og søn) og en datter på 12. Hos os står den på adventsgaver.
    Som regel er den ene altid et gavekort til biografen.

    Ydermere indførte vi sidste år, at de hver især skulle finde et godtgørende formål at støtte med 100 kr. Det tog de vild interesse i og det bliver helt sikkert gentaget i år. (Der blev doneret penge til brystkræft og til gadehunde i Grækenland :) )

    Ellers caféture, læderarmbånd osv.

    God Jul

  • -trunde- 24-10-2010 12:18

    Anja
    Jumbobøger har jeg også givet mine børnebørn, de skrev de nr. op de manglede, og man kan
    godt købe nogle pæne herinde på ts.
    Pava: måske det var noget for din søn

  • Romraf 24-10-2010 12:25

    Smila76: Det var de en supergod og sød tanke.... den vil jeg lige skrive ned også...

    Trunde: Åh hvor er du dog bare en sød mormor/farmor.... jeg vidste du var sådan... min mor gjorde det også, da mine børn var helt små.... det er jo så dejligt, at se deres glæde hver morgen... det er godt nok noget der kan få dem ud af sengen tidligt om morgenen.... herligt herligt.... glæder mig til jeg selv får børnebørn... jeg skal spolere dem totalt... ha ha ha Så meget at det er helt overgearede når de kommer hjem igen til deres forældre.... ha hahah tror du ikke jeg bliver megapopulær....? Min ene datter har allerede advaret mig, hun kender mig, og hun siger "du gør bare ikke alt det der for mine børn mor".... ha ha... jeg gør, hvad det passer mig, og så får jeg de små til at lyve for far og mor... heheheheh

  • Samilla93 24-10-2010 12:45

    Vi får adventsgaver herhjemme, og det kan være alt fra biografbiletter, DVD'er, gavekort, tøj osv osv osv. Typisk til et beløb på 100-150 kroner til hver, og vi er tre børn Da vi var mindre fik vi små kalendergaver.

  • Mizzls 24-10-2010 15:22

    Jeg har ikke selv børn (endnu) Men jeg elsker hyggen ved at lave pakkekalender, i år bliver det dog til kæresten

    Men et sted jeg kan anbefale at gå hen er i genbrugsbutikker, der kan man tit finde jumbobøger, anders and blade, spil til diverse spille maskiner og legetøj til ingen penge. Så hvis det er okay at det er brugt er der mange penge at spare I vores genbrug koster et anders and blad 2 kr og jumbobøger 5 kr, det var bare lige en ide

  • Pava04 24-10-2010 22:02

    IH du milde jøsses en masse dejlige historier om hvad I hver især gør og har gjort, og dejligt at høre at de voksne børn også bliver forkælet endnu.

    Jeg synes også det var svært til sidst at finde ud af hvad jeg skulle putte i kalendergaverne fra nissen da mange af tingene bare endte i hjørnet som mange andre børn som jeg kan læse, så har nissen også varslet at i år bliver det adventsgaver.

    Tror det bliver noget rollespilsudstyr, en biobillet, en pakke Lego og et spil, men nu må vi se, jeg vil max ud i 50-100 kr. pr. gave da der jo også er julegave, og vi skal have et lille juletræ mv. også.

  • Blackeye 24-10-2010 22:10

    Jeg har ikke alderen til børn endnu, så det bliver til min kæreste. Jeg har givet ham både kalendergaver og adventsgaver, hvor der så var større gaver, måske gavekurve, da jeg gav ham adventsgave.
    Begge virker fint, men kan bedst lide at give ham kalendergave, synes det er hyggeligt at han kan åbne en gave hver dag. Det andet var irriterende at skulle gå og vente på.

    Hvis jeg havde en tween, ville jeg give ham/hende en julekalender på dvd en af dagene.

  • Pava04 24-10-2010 22:10

    Mizzls: Jeg har også brugt den med brugte jumbobøger, man kunne få for 5 kr pr stk. eller en pose Anders And og så dele den ud i flere, brændte mandler, hj. lavede bolcher mv. og små Lego pakker, men jeg synes godt nok det var svært sidste år at finde på flere gode ting, så var det måske også en tændstikæske jeg pakkede ind med lidt småpenge i (10-15 kr.) så kunne han selv købe noget for dem den dag.

    Vores nisse er bare så "striks" fordi den kun puttede  guf i om fredagen, da vi ikke spiser slik mv. andre dage i ugen, heller ikke i juledagene, og han har kun en enkelt gang haft chokolade kalender, men har ikke fået den af mig. Ellers har jeg købt en lille pose brændte mandler, de smager bare himmelsk.

    Han har så selv købt en lego julekalender og den vil han gerne have igen i år, men det er så for hans egne lommepenge han har fået den + vi så har haft en af julekalenderne. Det jeg synes ved kalendergaver er at børnene bliver så eufoiske og bliver kørt helt op på et plan fordi de cirkler rundt om de pakker hele tiden. Et år havde jeg sat den ind på hans værelse, men han bad selv om at få den flyttet ind i stuen fordi han ikke kunne holde ud og kigge på pakkerne da han så ville pakke dem alle op på een gang 

    Har I til adventsgaverne så brugt en julesok eller har I gemt den eller noget?

  • Bb1985 24-10-2010 22:44

    Pava - Adventsgaverne kommer i en julesok herhjemme  Den står på hans værelse, og sidste år kom han farende ud hver morgen for at vise os hvad julemanden havde været med.. Det håber og regner vi så med han vil gøre om søndagen i år, nu hvor det er lidt større ting

  • Pava04 25-10-2010 08:05

    Black eye: Det er da også hyggeligt at give sin kæreste en julekalender, det har jeg aldrig prøvet at gøre.

    Abkibbel: he he, hvor sjovt, ja de går sandelig op i de gaver. Synes bare det var supersvært at finde noget som han også kunne bruge til noget, uden at det skulle vælte hele budgettet pga en julekalender, når det er 24 pakker så ryger det hurtigt op, og det var svært at finde så mange gaver til omkring 5 og 10 kr. som var noget værd uden det blev de samme ting igen og igen, så jeg håber at kunne finde nogen gode adventsgaver i år 

  • Bb1985 25-10-2010 16:58

    Jeg har det på præcis samme måde.. Jeg synes selv det er tidligt vi begynder med adventsgaver fordi han kun er 6 år, men har forklaret ham det, så han forstår det og den er han helt med på siger han 

Skriv på debatten

Pava04 sælger


log debate