Hvad Køn Er Min Undulat?

Tilmeld/Afmeld besv. emails | Læst af: 2625
  • Shopper girl 14-11-2010 14:32

    Hej ts'er...

    Har haft denne søde unge undulat ca. 2 år nu men efter den anden undulat døde, blev den ensom 4 måneder. Den hygger sig med legetøj og spejl. Men vil så gerne købe et legekammeret til den,er ikke helt sikker på om denne her er hun eller han køn. Da den har lyserødt samt blåt på sit næb. Håber nogle der kender til undulatter og kan vurdere ud fra billedet hvilken køn den er? 

  • Gupbiz 14-11-2010 14:36

    Nååh, hvor er den bare sød  Jeg har også selv haft mange undulater.

    Det ligner en lille fin pige du har  Hvis huden over næbet er brunligt, så er det en lille dame, og hvis det er blåligt, så er det en herre 

    Nu får jeg da helt lyst til at få dem igen ved det billede   

  • Kayapigen 14-11-2010 14:41

    Hej smukke!

    Ja det er da en lille pige...! :):)
    Hvor er hun sød, jeg har også en undulat hos mine forældre - min kæreste har katte så kunne ikke få den med mig da vi flyttede sammen! :( Har ellers haft undulater i 12 år ...

  • Shopper girl 14-11-2010 14:47

    Hej Gupbiz og Kayapige
    Jaaaah den er så dejlig og kærlig... så i gætter udfra det er en pige  ahaa, så må jeg få fat i en fyr til hende
    Jaah, undulater er så kærlige så syntes det vil være en god ide at få dig en ny undulat med en legekammeret vedsiden af,da jeg syntes det lidt synd når de er alene i en bur gupbiz    Men god ide at få dig en ny igen
    kayapigen 12 år r mange år,må jeg sige... (svært at undvære når man haft dem så lang tid)
    men syntes man ska have undulater hvs man har tid til at passe og lege med dem...

  • Gupbiz 14-11-2010 14:52

    Shopper girl: Jeg gætter ud fra hudens farve over næbet  Og den plejer at være rimelig sikker.
    Når du får en ny legekammerat til den, har du så tænkt på køn og evt. et større bur?

  • Mie_fr.sund 14-11-2010 14:57

    Du kan roligt købe en han-undulat - for i tilfælde af at din nuværende undulat også er en han, så kan 2 hanner sagtens gå samme - hvor imod 2 hunner ikke kan gå sammen.

    Jeg har 2 HAN undulater, der trives fint samme - snakker og har det sjovt.

    Det er nemlig svært med en albino undulat, som din, at se om det er en han eller hun - da det voks, der sidder over næbbet mangler pigment ligesom fjerene  jo gør

    Redigeret 14-11-2010 14:58

  • Shopper girl 14-11-2010 14:59

    Buret er rimelig stor gupbiz, så der plads til flere end 2. Jeg har taget billedet meget tæt på,så det er derfor den virker måske lille. Syntes ikke den er ensom,da den får meget kærlighed af familien hjemmefra og leger med den ofte, den kysser og lettere halen ned og køre den frem og tilbage, tror den har lyst til en partner.   (så vil helst købe en han fugl) hvis det er en pige,- og det tror jeg så også den er

  • Shopper girl 14-11-2010 15:03

    Hej mie 
    Den anden undulat var en grøn med brunt næb,så det var en pige. Da dette er en unge har jeg svært ved at se hva den er, men som siger er det lige gyldigt hvilken legekammerat den får i buret, da de kan trives sammen som du siger.

    Okey,så du tror det svær at se på min undulat hva køn den er, måske har du ret.. køber nok en tilfældig vedsiden af, så de kan holde hinnanden i selvskab.

  • Mie_fr.sund 14-11-2010 15:06

    Hvis du køber en han er du i hvert fald på den sikre side, om at de kan sammen - og fuglehandleren kan som regle hjælpe dig - for det er så svært at se på en unge, hvad køn den er.

  • Gupbiz 14-11-2010 15:08

    Det lyder rigtíg godt Shopper  De er jo meget sociale dyr, og vil gerne være 2 eller flere 

  • Shopper girl 14-11-2010 15:09

    Ja,det har du fuldstændig ret i... det nok bedst jeg tager fuglen med i en dyr-forhandler og spøger.
    Tusind tak til jer alle. og samt til dig mie og gupbiz

    Redigeret 14-11-2010 15:10

  • Gupbiz 14-11-2010 15:11

    Man kan ikke se på en unge, hvilket køn den har. Det kan man først se, når de er fuldt udvoksede 

  • Shopper girl 14-11-2010 15:12

    Ja,- derfor er der gået 2 år nu siden den er købt, men syntes den ikke har fået vokset helt ud... den ligner en unge stadigvæk, og den taber utrolig meget fjer.. det HELT vildt.. da den klør sig selv heletiden for smide alle de fjer fra sig?

    Redigeret 14-11-2010 15:13

  • Shopper girl 14-11-2010 15:14

    Det kan du også se på billede, allerede gået gang haha 

  • Gupbiz 14-11-2010 15:31

    Han ser nu super fin ud på billedet, men hvis han begynder at at pille sig, så skal der naturligvis en dyrlæge ind over det 

  • Shopper girl 14-11-2010 15:33

    Hmm, mener du det? er det ikke normalt den taber fjer...
    Nu blir jeg lidt bange..

  • Shopper girl 14-11-2010 15:40

    Ups, den forkerte smiley skulle så ked ud, ikke sur ... Håber ikke de er noget alvorligt,men meget normalt.. ellers må jeg jo tage fat i dyrlæge ja

  • Katatonia 14-11-2010 15:49

    ih, det er længe siden jeg har haft en undulat. fik min første da jeg var 2 år. den blev ca. 6 år år gammel og hed pusser så fik jeg en bønne, den døde desværre hurtigt og til sidst en Ib, som var den eneste der var rimelig tam, som gad sidde på ens hånd, skulder eller hoved og kunne tages ud af buret uden at flyve forstyrret rundt. og så elskede den at blive nusset i hovedet

    mine fugle plukkede sig også ind i mellem i perioder, men der kom fjer ud igen. men det er da meget normalt at den taber lidt fjer i ny og næ.

    synes det er svært at sige hvilket køn den er. synes man kan ane noget blå øverst, mens resten af næbet er brunt. når det stadig er en unge, kan det jo sagtens nå at ændre farve.

    men det lyder bestemt som en god idé med en lille legekammerat. jeg ville dog vente lidt, hvis du gerne vil gøre dem tamme. således du lige vinder tilliden til den her inden du køber den næste

    edit: min kusine fik to rimelig hurtigt efter hinanden, og dem fik de aldrig gjort tamme, de kørte bare hinanden op og fløj forvildet rundt i buret, når man satte hånden ind til dem.

    Redigeret 14-11-2010 15:52

  • Gupbiz 14-11-2010 15:54

    Det gør skam ingen ting  Den kan godt pille fjer af sig (det er nornalt i deres rensningsprocess af fjerpelsen 
    Men hvis hun begynder konsekvent at pille fjer af sig.... så må du hellere få hende til en dyrlæge 

  • Shopper girl 14-11-2010 15:58

    Hej katatonia

    Tak for din dejlige besked,- ja undulater er rigtig dejlige.. som du også siger giver jeg mere tid til den alene, bliver den også mere tam med tiden. Synes ikke den rigtig tam, selvom jeg giver pegefingeren ud til den, vil den ikke... den er ikke bange, men ville ud af sin bur, med mindre hvis jeg åbner burret så kan den li flyve ud og ind i sin bur igen,så måske skulle jeg bare give den mere tid så bliver den tam med tiden men vil så gerne ha en partner ved siden af, tror den får glæde af det.. Den er mere lysrød end blåt.. så tror nok som fleste det er en pige 

    gupbiz hehe, der kan godt li ske små fejl. men fik li rettet op inden du svarede tilbage ja tror det ret naturligt de taber fjer, den river ikke fjerne af,men klør sig (gør sig rent) smider alt de baby fjer fra sig hehe, kan måske lave en stor pudde af den med dens fjer 

  • Xirene 14-11-2010 16:13

    Bare lige en sjov historie som endte godt:

    Min mand og hans kammerat flyttede hjemmefra og sammen skulle de bo i en lejlighed. Vennen havde sin hvide fugl med (aner ikke om det var undulat/kanarie eller noget helt 3.) men den fløj rundt i stuen og spiste de der papiromslag der er på bøger og pillede i blade og blomster m.v. men var glad og sad på deres skuldre og i håret - det var vældig fint. Så en aften da de skulle spise fløj den ned omkring spisebordet, hvor der var en bunke blade eller andet den skulle ned til, men forfejler hvor den vil lande - og lander lige midt i tomatsuppen.

    De fik lynhurtigt fisket fuglen op, og der var ikke sket noget med den, men den skulle da skylles under vandhanen. Hvordan det gik melder historien ikke noget om, og det er også mere end 30 år siden.

    Han hed Jepper lige for at få det med.

  • Gupbiz 14-11-2010 16:20

    Hihi... Undskyld  Lidt fejl kan jo ske.

    De taber mange fjer, om de er voksne eller unger, og dem skal man jo så bare fange med støvsugeren, når de flyver ud af buret.
    Vil I gerne gøre dem håndtamme?

  • Katatonia 14-11-2010 16:20

    Ja, det tager utrolig lang tid at gøre en undulat tam, men hvis man forsøger et par gange om dagen, burde det lykkedes. så kan du fx have et lille salatblad eller lign. i hånden med ind i buret og prøve om den vil spise det og måske hoppe over på din hånd. og så kan du med tiden prøve at tage den ud. det var i hvert fald sådan vi gjorde, eller det var så primært min far, men efterfølgende, kunne vi alle få den hen på hånden eller skulderen. synes det er virkelig fascinerende når en fugl bliver tam, de er jo ikke ligesom et pelsdyr, det er væsentlig nemmere at have med at gøre på det punkt

    men det kunne da være lidt sjovt med en af hver, hvis de måske får unger. ih, det kunne være spændende. men ville nok kræve et større bur.

    Men trods min kusines ikke var tamme, så snakkede de sammen, vaskede/kløede/pillede hinanden og nød hinandens selskab. Så jeg synes det lyder som en rigtig god idé med endnu en

  • Gupbiz 14-11-2010 16:27

    Min undulat Budgié, han var så tam, så hver gang jeg åbnede buret til ham, så havde jeg en fugl i håret eller på skulderen 
    Hihi... Han var så tam og så dejlig 

  • Lysells 14-11-2010 16:44

    Det kan nu være en han, blandt andet fordi han er hvid, check linket her : http://www.undulat-huset.dk/index.php/om-undulater. Men han kan også være en pige.

    Redigeret 14-11-2010 16:47