Hvor Langt Må Der Gå Fra Endt Bachelor Til Man Tager Sin Kandidat?

Tilmeld/Afmeld besv. emails | Læst af: 2700
  • Damnunique 20-12-2010 22:54

    Hej!

    Ja mit spørgsmål står i overskriften - kan en bachelor blive "forældet" og, hvor lang tid må der gå fra en bachelor til en kandidat?

    Jeg er rigtig glad for mit studie på Uni!! Men.. Jeg må indrømme at jeg faktisk også VIRKELIG er begyndt at brænde for tanken om, at blive uddannet kosmetolog og evt. sidde med min egen salon på et tidspunkt.. Det er faktisk efterhånden sådan, at jeg sidder og drømmer om det hver dag..

    Jeg er jo færdig med min bachelor på Uni om halvandet år, og i den forbindelse tænkte jeg bare på, om jeg skal direkte videre på kandidat, eller om jeg kan vente nogen år med den?

    Jeg tænker jo bare, at min bachelor nok INTET er værd, og jeg selvfølgelig skal have min kandidat, men brænder den her lyst til at blive kosmetolog lige så kraftigt i mig til den tid som nu, så overvejer jeg virkelig om jeg skal prøve at søge en elevplads som kosmetolog inden jeg er færdig med min bachelor, og tage en, hvis jeg finder en..

    Nej, hvor jeg synes den er svær.. For jeg kan jo godt mærke, hvad folk synes om det - altså at jeg er for dum, at stoppe mit i en uni uddannelse, for noget så latterligt som kosmetolog.. Men ååh..

    Men jeg har faktisk altid snakket om enten stylist, kosmetolog, sminkør, make-up artist osv. siden jeg var helt lille.. Og kan mærke det nok stadig ligger i mig..

    Jeg er også begyndt at prøve at føle lidt efter omkring det Uni her - jeg er nemlig blevet rigtig i tvivl om jeg gør det for mig selv eller for andre.. Jeg synes det er rigtigt spændende, men jeg føler bare slet slet ikke jeg høre til.. Men jeg er også bare ked af at "give" op derfor vil jeg også tage hvert fald bacheloren færdig.. Og hvis det kræver det, så tager jeg også min kandidat færdig!!

    Nå ja, den blev lige lidt længere end regnet med

    Kærlig Hilsen
    Line

  • Hallie hoddle 20-12-2010 23:13

    Hej Line
    Altså, en bachelor er jo en færdig uddannelse i sig selv, så den bliver som sådan ikke for gammel, ligesom den kan overføres til andre lande når først den er bestået. Men du skal nok lige undersøge hvad kravene er for at søge ind på kandidaten på dit fag, for fra 2011 indføres der regler om kandidatoptag på universiteterne, men ved ikke om de dækker alle fag. De dækker i hvert fald mit (psykologi), hvilket medfører at bachelorer fra aalborg har førsteret til pladserne på aalborg, ligesom kbh bachelorer har førsteret til ku's kandidathold. De resterende pladser skal både udenlandske studerende og studerende fra andre danske universiteter konkurrere om og denne pulje ryger man med i hvis man tager pause mellem sin bachelor og kandidat, selvom man søger ind på det samme universitet. Giver det mening? Alåts, jeg læser psykologi på aalborg og hvis jeg vil læse kandidat der, er jeg kun sikret en plads hvis jeg søger ind lige efter min bachelor. holder jeg pause, ryger jeg i puljen med de studerende fra de andre universiteter samt udenlandske, hvilket ebtyder at det bliver meget svært at få en plads, da der er mange ansøgere... så sådan noget skal du nok lige undersøge nærmere hvis du vil være sikker på at kunne tage kandidaten senere
    Men synes da du skulle gribe chancen hvis det er muligt, for det er jo ikke et brud i uddannelsen hvis du har din bachelor! Og hvis du kan mærke at det er det du brænder for, så er det da et forsøg værd.

  • Damnunique 20-12-2010 23:19

    Hallie hoddle: Tusind tak for dit svar.. Det skal jeg da helt sikkert lige have undersøgt, for det skal da klart med i mine overvejelser!

    Jeg synes bare folk hele tiden siger, at en bachelor ikke kan bruges til noget som helst, og ingen vil ansatte en med en bachelor.. Så den sidder selvfølgelig også i baghovedet.. For det kan jo ske, at jeg finder ud af, at det andet slet ikke var mig alligevel, og så står jeg jo bare der uden noget Det er også derfor jeg lige vil sikre mig, at jeg kan komme videre derfra og evt. begynde på en kandidat!

  • Froosh 21-12-2010 00:24

    Hej
    Jeg bider mærke i at du siger du finder studiet spændende, men ikke føler du hører til, måske er det her du skal grave lidt ?
    Knus

  • Damnunique 21-12-2010 10:34

    Froosh: Hvad mener du? Altså det er lidt svært at forklare.. Men jeg har nok aldrig set mig selv skulle på Uni.. Men pludselig så ændrede mit liv sig rigtigt meget for et par år siden, og så virkede det bare rigtigt.. Men jeg kan bare mærke, at jeg stadig føler mig malplaceret.. Som om jeg lever en andens liv når jeg er på Uni? Men jeg synes ellers det er rigtigt spændende - det meste af det Og har altid interesserede mig meget for samfundsfag (læser Politik og adm.), men nu er jeg bare blevet i tvivl om, at jeg virkelig gør det her for min skyld, eller om jeg gør det fordi, at folk siger man skal på Uni? For det kan godt være min mor siger, at jeg selv vælger, men jeg kan jo også godt mærke, at hun er SINDSYGT stolt af, at jeg går på Uni, og fejer det her med kosmetolog helt væk når jeg nævner det.. Ja og er så blevet i tvivl om, jeg virkelig 100% gør det for min skyld..

    Men jeg ved så ikke, om det hele bare bunder i, at jeg ikke ser mig som typen der går på Uni, og jeg derfor føler mig malplaceret og der egentligt ikke er nogen grund til det, eller jeg vænner mig til det.. Eller om det bunder i, at det faktisk ikke er det her jeg vil

  • Froosh 21-12-2010 12:29

    Jeg ved ikke rigtig om jeg mener så meget, man kan jo føle man ikke hører til af mange grunde, sociale, faglige, eller noget helt syvende
    Det lyder som om du har lidt fat i hvorfor du ikke føler dig hjemme når jeg læser dit indlæg, måske er det bare lidt fremmed endnu, og lidt utrygt? Det er helt normalt
    Nogle gange så tror jeg også der går lidt tid før man finder sig helt til rette i et undervisningsmiljø, man er jo i en proces, og netop derfor er det også så fedt du gør dig nogle tanker
    Det kan være du om et år, synes at det hele falder dig meget mere naturligt, at gå på uni..
    Hvis jeg må gi et råd, så synes jeg du skal gøre din BA færdig, det ser også bedre ud at du har gjort noget færdig, når du skal videre, og hvem ved, så har du jo endnu lidt tid til at blive mere sikker på fremtidige til- eller fravalg
    Prøv evt også at gøre det hele mere konkret over for dig selv, hvad det er der virker unaturligt/fremmed/skræmmende ved uni, jo mere du kan få sat ord på, jo bedre kan du altså arbejde med det
    Har du været ved studievejledningen?
    Jeg har gode erfaringer med at bruge dem, jeg havde selv en krise med mit studie på et tidspunkt, synes det virkede kaotisk det hele, uden at vide rigtig hvorfor, det er bare rigtig rart at få snakket med dem, de er super gode til at få stillet de rigtige spørgsmål, og give lidt tryghed, det er ofte bare det man har brug for, resten kommer stille og roligt med tiden.
    Tænk på alle de unge der går på uni i dag, det er ikke fordi man skal være noget særligt, på hverken den ene eller anden måde, hvis du har en interesse, så dyrk den , det vil den enten gro af, eller du vil blive klar over at du skal i en anden retning
    Jeg tror på at du skal give det lidt tid, og så snak med nogen om hvordan du har det, det hjælper, det hjælper

  • Damnunique 21-12-2010 13:41

    Jamen det er jo som sådan ikke en krise omkring mit studie Jeg kan godt lide det jeg læser og synes studiet er godt.. Har det også OK socialt og fagligt..

    Men jeg kan bare mærke, at jeg virkelig også brænder for det andet.. Jeg er jo negletekniker i min fritid (snart uddannet), hvilket jeg har været i snart 2 år nu.. Og jeg kan bare mærke jeg sidder og drømmer om, at have min egen salon med alt muligt..

    Men jeg kunne ALDRIG finde på at droppe ud nu.. ALDRIG.. jeg tager klart min BA færdig.. Mine overvejelser går jo så på, om jeg behøver tage min kandidat right away, eller om jeg kan se, om jeg kan finde noget som kosmetolog i ml. tiden + om jeg så kan tage min Kandidat evt. efter en endt kosmetolog uddannelse, hvis jeg vil det

  • Vogel26 21-12-2010 14:07

    Jeg vil også sige, at din bachelor ikke bliver forældet. Som skrevet tidligere er den jo en afsluttet uddannelse i sig selv. Du vil altid kunne søge ind på en kandidat senere - du behøver jo heller ikke læse kandidat i det samme som din bachelor (så længe bacheloren er adgangsgivende selvfølgelig).
    Jeg tror, at rigtig mange mennesker glemmer at en bachelor er en uddannelse i sig selv. Jeg kender flere der har arbejde på baggrund af deres bachelor. Min far har flere ansatte der "kun" har en bachelor.
    I Danmark er der gået "akademia" i den kandidat - i fx USA er det vildt imponerende hvis du har afsluttet en bachelor - i DK siger folk: "hvornår gør du så din udd. færdig??"

  • Froosh 21-12-2010 14:08

    Ja okay sorry
    Jeg kan altså også godt følge tanken, det må være rart at have sit eget, hygge om sine kunder, og udfolde sine kreative evner

  • Damnunique 21-12-2010 14:11

    Vogel26: Hehe ja det har du jo 100% ret i.. Folk ser nemlig en Uni uddannelse som 5-årig og aldrig 3-årig..

    Froosh: hehe jeg tror måske også det er fordi, jeg godt kan lide det der med at nusse om folk? Ja og så elsker jeg bare at hygge snakke og har altid haft en stor fantasi og været meget kreativ.. Min mor driller også lidt med, at hele min familie er købmænd så det ligger i mine gener

    Jeg har jo også bare mest haft den tanke, at jeg frygtede min bachelor ikke var nok, eller at folk tænker, at man var for doven til at tage de sidste 2 år med.. Men sådan forholder det sig slet ikke!! Det er virkelig bare, fordi jeg tror måske mine drømme ligger lidt et andet sted? Men jeg vil jo også have min Uni uddannelse, så jeg har noget andet i ærmet, hvis det ene ikke fungerer

  • Froosh 21-12-2010 14:14

    Vogel 26
    Men tror du ikke det har at gøre med at der ikke er så mange i udlandet der får taget mere end en BA, ofte er folk jo ofte dybt forgældede efter en BA i udlandet, efter hvad har hørt..

  • Froosh 21-12-2010 14:22

    jamen hvorfor ikke gøre sådan så, det lyder da meget fornuftigt eneste er jo så bare om du kan komme ind hvis du ikke kan komme ind med det samme som nævnt.
    Jeg har også af og til nogle tanker om at jeg gerne ville lave noget andet end uni,  åbne en cafe, som skal ha det præg man sætter på den, blive receptionist, eller kosmetolog eller dyrepasser, eller tjah..
    Men hvem siger jeg ikke npår det hele i livet altså 

  • Damnunique 21-12-2010 14:27

    Froosh: hehe ja jeg tror alle har nogen drømme Jeg er nok bare nået dertil, hvor jeg tænker livet måske er for kort til, ikke at skulle følge min drøm? Og jeg er ikke typen der som sådan tænker på penge - ja det er da fedt at tjene kassen på et arbejde, men hvor fedt er det, hvis jeg ikke brænder for det?

    men jeg ved jo heller ikke endnu, om jeg faktisk brænder mere for min Uni uddannelse når jeg er færdig Det kan jo nå at ændre sig.. Men lige nu køre mine tanker rigtigt meget omkring det her med, at skulle have sin egen salon og være kosmetolog..

  • Vogel26 21-12-2010 14:32

    Froosh..
    Jeg tror da helt sikkert at det har noget med sagen at gøre.
    Det kan bare godt frustrere mig, at der er den holdning til bacheloren; at den ikke er god nok i sig selv. Jeg tror en del af dem der dropper ud af uni, ville have gjort bacheloren færdig, hvis de vidste hvor meget man rent faktisk kan bruge den til. Jeg studerer selv og regner da med at tage en kandidat, fordi jeg er så glad for mit studie. Men jeg troede i lang tid, at man ikke kunne bruge en bachelor til meget andet end at komme videre på en kandidat. Jeg blev overrasket da jeg undersøgte det og fandt ud af hvor mange jobs man kan søge med en bachelor.

Skriv på debatten