Vuggestueplads

Tilmeld/Afmeld besv. emails | Læst af: 270
  • Cafira 28-02-2011 19:39

    Godaften
    Har skrevet min søn op til vuggestueplads, men kan nu se at han er håbløst langt nede på listen til at få plads
    Selvfølgelig kan vi være heldige, men tvivler på han kommer ind til ønsket tid. Derfor ved jeg ikke hvad vi skal stille op... Jeg skal finde nyt job, så står ikke med en dato hvor jeg skal tilbage på arbejdsmarkedet. Men kan jeg forlænge min barsel til vi får plads i en af de vuggestuer vi ønsker?
    Har læst man kan forlænge med 8 uger, men ved ikke om det er til samme sats, eller om jeg så får færre penge.
    Er der nogle af jer der har stået i samme situation, og hvad gjorde I i så fald?

  • Blomsterbørn 28-02-2011 19:48

    Har I overvejet privat pasning indtil I får plads i vuggestuen? Privat dagpleje eller privat børnepasning - kender rigtig mange der har været glade for begge ordninger. Tjek evt. jeres kommunes hjemmeside. Der er forskel fra kommune til kommune hvad de tilbyder af anden pasning når der er lange ventelister

  • Camilla frederiksen 28-02-2011 19:55

    da min kusines lille vidunder stod i kø, tog forældrene forskudt ferie og så havde jeg ham i de sidste 14 dage før han kunne starte, synes det er lidt bagvendt i tider hvor de siger at vi skal arbejde mere at man så bliver nødt til at blive hjemme længere fordi man ikke kan få passet sit barn...

  • Helenelarsen83 28-02-2011 19:57

    Tænker i måske også lige skal forhøre jer I institutionen...

    Mange gange er der større "ryk" hvor en række børn starter/stopper. Har der lige været sådan et (altså er der lange udsigter til en plads) eller er der mange børn der snart rammer "loftet" og skal i Børnehave?

    I min datters institution er der venteliste - men det er stort set umuligt at få en plads. Både fordi vuggestuen er lille og rigtig mange med søskende fordel står "først" og fordi der ikke er ryk foreløbigt- I børnehaven er det Præcis samme scenarie - med søskende pladser og ryk + at faktisk Ingen stopper (før de Skal) når først de er kommet ind..

    Så ja - er der en Reel mulighed for at han kan få en plads inden for 1 år eller?

    Redigeret 28-02-2011 19:58

  • Cafira 28-02-2011 20:07

    Tak for jeres svar. Ja har overvejet privat dagpleje, men vil helst undgå han skal rykkes for meget rundt... Og ved endnu ikke om der er en chance for han får plads som ønsket, men som det ser ud er chancerne små. Men det ville ikke genere mig at gå hjemme med ham til han måske er 15 måneder, men ved ikke om det er tilladt.

  • Helenelarsen83 28-02-2011 20:14

    Kan desværre ikke bidrage med oplysninger mht orlov (er studerende) men findes der ikke stadig det der hedder forældreorlov? SOm man kan tage i forlængelse?

  • Cafira 28-02-2011 20:19

    Jo det tror jeg at man kan, men kun 8 uger fordi jeg er ledig :( Og ved ikke om jeg i de 8 uger så får færre penge... Men tak for dit svar :)

  • Brianna 28-02-2011 20:44

    Hej :o)

    Som jeg forstår det er al forlængelse af barselsorloven selvbetalt...

    http://www.krifa.dk/fs/barselsorlov.aspx

  • Cafira 28-02-2011 20:51

    Brianna det har du ret i, det var jeg ikke klar over :) Men må kunne få almindelige dagpenge når min barsel er slut indtil jeg finder et job. Håber jeg da :)

  • Brianna 28-02-2011 20:58

    Det kan du da bestemt - det skulle der ikke være noget i vejen for.. Men det kræver jo at jeres søn er i pasning, for man skal jo stå til rådighed for arbejdsmarkedet for at få dagpenge... Så det er faktisk en rigtig dum situation i står i!

    Er der pasningsgaranti i jeres kommune? Jeg ved at man tidligere har kunne søge om at blive betalt for at gå hjemme og passe sit barn - men det drejer sig kun om ca. 3.000 kr. pr. måned, hvis prdningen overhovedet eksisterer længere...

    Men jeg synes du skal ringe til pladsanvisningen i morgen og beklage din nød - de må kunne fortælle lidt om udsigterne til at få en plads 

    Jeg har selv stået i samme situation og havde 1½ måned uden indtægt fra min barsel sluttede til jeg startede på Uni - HELDIGVIS vidste jeg det i god tid! Men nøj det var en kedelig sommer 

  • Cafira 28-02-2011 21:02

    Puha ja, det er godt nok dumt så. Havde jeg slet ikke tænkt på :(
    Der er garantipladser, men så risikerer vi det bliver en vuggestue langt væk eller et sted som ikke er godt. Men det kan blive nødvendigt åbenbart.

  • Brianna 28-02-2011 21:09

    Det er nemlig en SÅ træls situation! Og dyr, ikke mindst!

    Det er bare SÅ øv - men med mindre i har noget familie eller nogen i vennekredsen i kan trække på kan jeg desværre ikke lige se hvordan i kan komme udenom...

    Når du starter på dagpenge kan du jo muligvis sagtens passe ham - men skulle du blive sendt på kursus eller hvad de nu ellers kan finde på er i bare nødt til at have alternativ pasning...

    Men ring og snak med dem hos pladsanvisningen - i min kommune er de ihvertfald søde til at hjælpe  Hvornår slutter din barsel?

  • Cafira 28-02-2011 21:13

    Tusind tak for din hjælp :)
    Min barsel slutter først om et halt år og har ønsket plads til Aksel fra 1.9.
    Men må da prøve at høre kommunen ad hvad vi kan gøre. For vi har på ingen måde råd til at jeg skal gå uden indtægt.

  • Brianna 28-02-2011 21:27

    jamen det var da så lidt :o)

    Jeg tænker at i måske allerede nu kan søge om forlængelse? Og så få delt barselsdagpengene ud over hele perioden? Det betyder selvfølgelig at i får lidt mindre de næste 6 måneder - men det er faktisk det eneste alternativ jeg lige kan komme i tanke om. Det mener jeg man har mulighed for, nemlig...

    Det ville være rigtig øv hvis han skal starte i en vuggestue og så flyttes igen kort tid efter - men omvendt kan i jo risikere at der ikke er andet at gøre! Og jo, i skal bestemt holde fast i at han skal være i en vuggestue tæt på, for det er langt nemmere i hverdagen 

    Jeg synes det er super du allerede nu overvejer det, og jeg tror bestemt også at det er et plus at du allerede nu kontakter kommunen og forhører dig.. 

  • Cafira 28-02-2011 21:36

    Du skal have tak Brianna. Må gå videre med sagen og finde ud af hvordan vi bedst kan løse det :)
    Hav en fortsat dejlig aften!:)

  • Brianna 28-02-2011 21:37

    Tak og i lige måde - held og lykke med det 

  • Cafira 28-02-2011 21:41

    Tak 

  • Froekenknudsen 28-02-2011 22:41

    Kun hvis kommunen ikke kan opfylde sin pasningsgaranti kan du få penge for at passe ham hjemme... men hvor meget man får ved jeg intet om. Har bare en gammel veninde som bor i kbh som blev nødt til det....

    Håber det løser sig for jer

  • Brianna 28-02-2011 22:49

    Følgende link omhandler pasning af eget barn under 3 år (fra Københavns kommune):

    http://www.kk.dk/Borger/PasningOgSkolegang/Boernepasning/PrivatePasningstilbud/PasningAfEgneBoern.aspx

    Der er tale om godt 7.000 kr pr. måned (minimum 8 uger)

    Der står nu intet om at det kun er hvis kommunen ikke kan opfylde deres pasningsgaranti - men hvor nemt det er at få godkendt sin ansøgning aner jeg ikke...

  • Kicha1 01-03-2011 19:51

    Vi havde samme problem - vi fik en dagplejeplads og det vile jeg ikke have så jeg blev hjemme et 5 ekstra mdr men fik ingen penge imens

Skriv på debatten