Tilskud Til Tandlæge ?

Tilmeld/Afmeld besv. emails | Læst af: 1455
  • Heidi3 26-03-2011 17:51

    Hej alle..

    Jeg har et spørgsmål som håber bare én af jer kan svare på
    Har googlet mig lidt rundt, men kan ikke finde svaret..

    Problemet er, at jeg har skæve tænder og lidt overbid, med mine hjørnetænder bider jeg mig meget ofte og det gør jo afsindigt ondt, det sker næsten hver gang jeg spiser.
    Min nuværende tandlæde spurgte mig ved mit første besøg hos ham, efter skift fra skoletandlægen, om hvorfor jeg ikke havde haft bøjle på - han kunne jo se at det skulle jeg have haft..

    Men spørgsmålet er så, om jeg kan få et tilskud eller lignende til at få bøjle på? Det koster knap 20.000 kr. og som studerende er det ikke lige noget jeg sådan har..
    Det er sådan set ikke af kosmetiske årsager da jeg synes det er chamerende at have lidt skæve tænder og det var også noget af det min kæreste faldt for i sin tid..

    Håber på nogle svar og god lørdag

    Mvh Heidi

  • Mette83 26-03-2011 18:01

    Du kunne evt. søge nogle legater?

  • Heidi3 26-03-2011 18:03

    Er det muligt, det vidste jeg slet ikke - ved ikke så meget om det, men vil prøve at google..
    Mange tak

  • Rasant 26-03-2011 18:11

    hvad med Tandlægehøjskolen?

  • Lækkerqq 26-03-2011 18:16

    Ved du om du har fået tilbudt bøjle hos skoletandlægen ? eller selv sprugt om det ?

    Min veninde bedte selv om bøjle i folkeskolen og fik afvide det ikke var nødvendigt, det blev skrevet ned i hendes papire og da hun efter 18 års aldren så har en tand som ligger helt skubbet ned ind mod tungen, der fik hun alt bøjle behandlingen gratis som 22-23 årige pga hun var nægtet bøjle af folke skole tandlægen.

    Men hvis hun havde fået tilbudt bøjle, og sagt nej så havde det været for egen regning.

    Men din tandlæge burde kunne hjælpe dig med hvordan det foregår.

  • Lækkerqq 26-03-2011 18:22

    http://www.tandogmund.dk/

    Prøv evt at sprøge herinde hvordan du står økonomisk, i forhold til du ikke har haft bøjle på og bude have haft det i følge din nye tandlæge 

  • Heidi3 26-03-2011 18:30

    Rasant
    Tak for oplysningen, vidste slet ikke det var muligt, ventetiderne er dog meget lange, men det værd hvis ikke jeg kan få støtte af nogen art

    Lækkerqq:
    Skoletandlægen har aldrig tilbudt mig bøjle, hun har altid sagt jeg havde sunde tænder og så var den ligesom lukket.. Der var kun to i min klasse dengang som fik tilbudt bøjle - men deres tænder var også VIRKELIG slemme..
    Men tror også næsten jeg bør ringe til min tandlæge for at få noget mere viden om det for det er en jungle at finde rundt i på nettet
    Men måske der kan være håb, nu da min nuværende tandlæge sagde som det første da jeg åbnede munden "har du aldrig fået af vide du skulle have bøjle på", han kunne jo se at det skulle jeg have haft..

  • Heidi3 26-03-2011 18:32

    Tusind tak for linket - jeg tjekker det ud når jeg har fået spist  

  • Rasant 26-03-2011 18:37

    Kan desuden huske, at en af mine gamle kolleger fik økonomisk hjælp fra hendes bopælskommune, da hun ikke havde penge til at bekoste en udtrækning af visdomstænder, da hun var på SU og alene med 2 drenge.... Prøv at undersøge dine muligheder som " almindelig " borger
    Pøj pøj med det....

  • Aamalene 26-03-2011 21:50

    du kan ikke få noget hjælp af kommunen. eneste mulighed for tilskud, er hvis børnetandplejen har lavet en fejl, og du burde have haft bøjle på dengang... (arbejder m dette til daglig)

  • Heidi3 26-03-2011 22:19

    Rasant:
    Tak

    Aamalene:
    Hvem ville afgøre om jeg burde have haft det? Min nuværende tandlæge eller er der flere som skal indover?

  • Aamalene 26-03-2011 22:22

    du skal klage til patientklagenævnet. din tandlæge kan vejlede dig...

  • Heidi3 26-03-2011 22:24

    Okay, tusind tak, det vil jeg prøve

  • Heidi3 26-03-2011 22:36

    Aamalene:
    Jeg kan se at der er en 2-årig forælsesfrist for da man indså fejlen og det er 5 år siden for mit vedkommende at tandlægen spurgte mig om hvorfor jeg ikke havde fået bøjle på. Er det så for sent for mig at klage nu?
    Mvh Heidi

  • Aamalene 26-03-2011 23:02

    prøv at tale med din tandlæge. han vil også kunne vurdere, om det er værd at klage over

  • Heidi3 26-03-2011 23:10

    Det prøver jeg, mange tak for hjælpen

  • Hrulia 27-03-2011 01:06

    Hej :)
    Da jeg gik til tandlæge første gang efter jeg fyldte 18, (jeg er 25) og dermed skulle til en rigtig tandlæge, kunne hun se at jeg havde en tand, hvor der kun var omkring 1/8 tilbage af min egen tand, resten var fyldninger. Hun sagde at jeg skulle rodbehandles og have krone på osv. dvs. en rigtig dyr fornøjelse.. Min tandlæge søgte selv kommunen om tilskud osv. så jeg endte med ikke at betale én eneste krone selv, og det var altså en stor omgang jeg skulle have lavet. Var ved tandlægen omkring 4 gange, og hver gang var en times tid.
    Det korte af det lange er, at din tandlæge måske selv burde søge kommunen om tilskud til dig ? Det gjorde min ihvertfald..
    Håber du finder ud af det, og slipper billigt !

  • Aamalene 27-03-2011 10:13

    man kan kun få tilskud fra kommunen hvis man er på overførselsindkomst

  • Heidi3 27-03-2011 15:45

    Hrulia:
    Tak for din historie Vil prøve at ringe til min læge og høre hvordan og hvorledes, problemet er at mine tænder er til gene og min skoletandlæge var ikke den bedste og har aldrig haft det bedste ry, men håber på det bedste nu og at jeg hvert fald ikke skal betale alt selv..

    Aamalene:
    Jeg er på SU, gælder det også så?

  • Selma- 27-03-2011 15:50

    Der er rigtig rigtig mange der ikke ved det, men du kan få tilskud fra kommunen (enkeltydelse), også selvom du er på SU - afhængig af hvordan din økonomi er og hvordan kommunens regler er.  Man går op på sit socialcenter eller udfylder en blanket på https://www.borger.dk/Selvbetjening/Sider/Fakta.aspx?sbid=8683
    Du skal selvfølgelig have regningen når du ansøger.

    Enkeltydelser kan gives ved store uforudsete udgifter som tandlægeregninger, flytning osv.

    Jeg fik i hvert fald enkeltydelse til en grum tandlægeregning for nogle år siden, da jeg var på SU.

  • Selma- 27-03-2011 15:52

    Ja, SU er også en overførselsindkomst - det er alt der kommer fra statens kasse. :)

  • Heidi3 27-03-2011 15:55

    Selma:
    Det vil sige at man skal have det lavet først og derefter får man tilskud? Men jeg vælger jo selv at få bøjle på, kan man så også få tilskud, det er jo ikke en uforudset regning?

  • Selma- 02-04-2011 14:33

    Det vil jeg tro, fordi man jo også får det ved huller i tænderne (det fik jeg), som man jo også "vælger" at få lavet. Det er jo til gene for dig. Ellers ring op til kommunen og spørg.
    Mvh Selma

Skriv på debatten

Heidi3 sælger