"Flyvende Myg" (Øjne)

Tilmeld/Afmeld besv. emails | Læst af: 4248
  • Anemikkelsen 09-04-2011 15:59

    Hejsa :)

    Jeg har sådan noget der hedder Flyvende Myg... det er små mørke pletter/tråde der følger øjet når man kigger rundt.. mest når der er meget lyst, en blå himmel, en hvid væg osv...

    Er der andre der også lider af det??? Hvor slemt er det hos jer??? Er i generet af det i hverdagen?

    Jeg har også lidt sløret syn hvis jeg sidder f.eks. foran computeren og kigger fra den ene side til den anden.. så "svømmer" der sådan en uklar plet forbi....

    Er jeg den eneste i verden der lider af dette? :)

    Jeg er ret nærsynet og har nogle ret store bygningsfejl...

  • -trunde- 09-04-2011 16:13

    Jeg har en tåget plet på højre øje.....efter et halvt år gik jeg til øjenlægen....og han sagde

    Det hed "glaslegeme" ....men det er ikke sikkert det er det du har....men prøv at læs om det.

    Det er en god ting at gøre.....han syntes jeg skulle få briller.....og dem bruger jeg når jeg ser

    tv....det hjælper jeg vil så lige sige jeg har jo læsebriller....men den plet følger med hele tiden

    Prøv at læs om det

  • -trunde- 09-04-2011 16:17

    Glemte lige at sige.....er det det du har kan det give nethindeløsning.....derfor var jeg til kontrol

    3 gange.....men hos mig er der intet at gøre....det skal jeg bare leve med  

  • Anemikkelsen 09-04-2011 16:25

    Så er jeg ikke alene ;) jeg går med briller hele tiden... ser meget dårligt ellers ;)

    Er du ikke træt af det i din dagligdag???? :)

  • -trunde- 09-04-2011 16:32

    Jeg vil sige ....nej.. men når jeg tænker på det er det en irritration at gå med....holder jeg min hånd op for venstre øje er det meget tåget....og så som du skriver den plet følger med når du ser på noget....og når jeg er træt er det slemt....

  • Choronzon 09-04-2011 16:43

    jeg har det samme! jeg søgte på det og kom ind på en øjenlæges hjemmeside, der beskrev det som noget meget almindeligt, men at det kan opereres, hvis man er generet meget af det. personligt har jeg vænnet mig til det, selvom jeg da helst ville være foruden :)

  • Lykkefugl 09-04-2011 16:46

    Ane: jeg studerer optometri. Det du har er ikke decideret "flyvende myg" eller floaters som det også kaldes. Det du har er helt almindelige uklarheder i dit corpus vitreum som også kaldes glaslegemet.
    Trunde: Alle mennesker har "glaslegeme". Dette er ikke en tilstand, men en anatomisk del af dit øje. det er en gele-agtig/vandmand-agtig klump i øjet der fylder hele hulrummet ud og holder nethinden fast. Den tågede plet du har haft kan formentlig have været en begyndende nethindeløsning, som din øjenlæge også har "troet". Dette er alvorligt hvis den når til Macula(det centrale sted i nethinden, hvor detaljesynet er) Men det har sikkert vist sig, udfra hvad du skriver, at det er helt almindelige uklarheder i glaslegemet.

    Stort set alle mennesker har uklarheder. Nogle er bare mere generet af det end andre, da det kan sidde lige i "midten" af synet. Når man bliver ældre 50plus, vil der sikkert være mere end der er nu, og det er også normalt:)

  • Anemikkelsen 09-04-2011 16:46

    Ja, jeg har også vænnet mig til det.. har haft det siden jeg var barn... men det med de uklare områder der indimellem også flyder forbi har jeg først fået for 4-5 år siden.. De irriterer mig lidt, da jeg ofte kan se dem når jeg læser eller skriver på computer... de flyvende myg er der hele tiden... så dem vænner man sig mere til...

    Mit er også værre når jeg er træt :)

  • Lykkefugl 09-04-2011 16:47

    ane. man kalder det "flyvende myg" lidt i flæng. Men RIGTIGE flyvende myg kommer af nethindeløsning, som jeg ikke går ud fra du har haft:)

  • Anemikkelsen 09-04-2011 16:49

    Lykkefugl.. Hvad er så de små forvrængninger jeg ser når jeg kigger fra side til side...? Det er lidt som en plet der følger med og forvrænger billede lidt mens den flyder forbi...
    Jeg troede jeg havde flyvende myg, da min læge har sagt at det er det jeg har? Jeg har en del som indimellen driller en del... er træt af det i snevejr og om morgen når jeg kigge rpå en hvid væg.. kan se den hele tiden, men har jo vænnet mig lidt til de er der...

    Jeg har nok 2-3 tråde der flyver i hvert øje... :)

  • Anemikkelsen 09-04-2011 16:50

    Nåede at skrive den næste besked, før du havde skrevet det med flyvende myg ;)

  • -trunde- 09-04-2011 16:52

    Lykkefugl
    Det er vel nok en god beskrivelse du her har....lige min øjenlæges ord....han sagde det var som et ....spejlæg..... hvor hviden bobler op nogle steder.....

  • Lykkefugl 09-04-2011 16:59

    Det lyder som om du er uheldig og har en del:( Desværre er mange med stor nærsynethed generet mere af det end andre. Hvorfor ved jeg ikke:/ jeg mener muligvis at det har noget at gøre med øjets længde, som er længere ved nærsynethed og forkammeret af øjet også er større.. Og der så er sket "et eller andet" i forsterstadiet når øjet er blevet udviklet. Jeg er ikke sikker, men synes jeg har læst det et sted:)
    man kan desværre ikke gøre noget ved det. Hvilke synsfejl har du?

  • Anemikkelsen 09-04-2011 17:01

    Jeg ved ikke så meget andet end at jeg er nærsynet og har stor og speciel bygningsfejl på begge øjne.. og så er det noget med at mit øje ikke spænder så godt op??? Når det skal stille skarp? Der er noget med en tid et øje normalt bruger, og der er mit øje langsomt i forhold til min alder?? Ved ikke hvad det er ... fik det ikke rigtig forklaret, men det er vist noget man kan træne?? Hvordan ved jeg ikke :)

    Redigeret 09-04-2011 17:02

  • Anemikkelsen 09-04-2011 17:03

    Ps. har HINKESTEN Hvis jeg ikke købte de der Mega-kodyl-ekstra-tynde -glas :D
    OG har glidende overgang.... ;)

  • Andiaa 09-04-2011 17:20

    Årh ja, det har jeg - og det er bare super træls!
    Jeg vil ikke sige at det direkte genere mig i hverdagen, men i perioder kan det godt gøre. F.eks. som du beskriver i solskin og ja, når det først genere bliver man ved med at lægge mærke til det.
    Jeg har været generet af det det sidste års tid og har været ved både min egen læge og øjenlæge. Begge siger det er fuldstændig harmløst og blot er "skidt" i glaslegemet. Det kan gå væk af sig selv for nogle, men andre har det resten af livet. Spurgte så om det var noget der blev værre og måske til sidst blev så slem det påvirkede synet og det sagde øjenlægen at det ikke gør.
    Jeg har lært at leve med mit nu, men træls indimellem alligevel...

    Håber mit svar hjælper dig med at slappe lidt af... Du er ihvertfald ikke den eneste :)

  • Tina62 09-04-2011 17:25

    Jeg har sådan sort flyvende jeg kalder dem godt nok røgskyer, nogen kalder dem fluer men det er jo sådan set lige meget hvad de kaldes selvom jeg mener optikeren kalder dem fluer. Jeg har kun noget med synet på grund af alder så jeg bruger læsebriller er langsynet. Men første gang jeg oplevede det blev jeg hunderæd. Jeg har endvidere problemer med mit syn hvis jeg er i solen uden solbriller og fx. går inde døre ser jeg alt dobbelt længe efter så ubehageligt og skræmmende. Jeg kan heller ikke sidde og læse i solskin så er den helt galt der kommer jeg også til at se dobbelt og utydeligt, så at sidde læse i haven er desværre blevet fortid for mig.

  • Anemikkelsen 09-04-2011 17:59

    Ja, synes også det er slemt i solen... men det lyder ikke rart med at det flimre... mit syn kan godt flimre lidt når jeg er træt :)

  • Huntres 09-04-2011 18:04

    "Oh squiggly line in my eye fluid. I see you lurking there on the periphery of my vision. But when I try to look at you, you scurry away. Are you shy, squiggly line? Why only when I ignore you, do you return to the center of my eye? Oh, squiggly line, it's alright, you are forgiven." Stewie griffin - Family guy.

    Jeg har også små krøllede linjer og små pletter... jeg bruger kun -0.75 i briller...

    men der er meget normalt, og som du kan se på ovenstående citat som er fra en tv serie i stil med the simpsons :P

  • Froekenknudsen 09-04-2011 19:07

    Jeg har på det ene øje, men det stammer fra en øjenskade (fik tyret en MEGET tung pung i øjet)... Det er pisseirriterende, men jeg har "vænnet" mig til det. Jeg ser det ihvertfald ikke så meget mere...

    Og så har jeg udviklet ekstra bindevæv på det ene øje - sådan en kronisk gullig snotklat Øv bøv... Er i øvrigt også nærsynet - og fortrinsvis linsebruger

  • Lucinde 09-04-2011 20:29

    Årh, Ane, nu lyder jeg virkelig stalker-agtig.  Men jeg så dig en dag, og du er nok det menneske i verden, det klæder bedst med briller! Det er så flot til dig!

  • Anemikkelsen 09-04-2011 21:25

    Haha, lucinde.. Hvor så du mig dog henne?? :) haha... Din stalker ;) tusinde tak for de søde søde ord :D hvor er du sød...

  • Lucinde 09-04-2011 22:21

    Haha, jeg tror muligvis, at det var i Rosengårdcentret? Men er ikke helt sikker. :D. Jeg sagde i hvert fald straks til min kæreste: "Neej, det er Ane fra Trendsales, neej, hvor er hun fiiin".  Han fattede ikke så meget, haha. Men jeg blev helt glad, fordi jeg selv ikke kan lide mine briller, men tænkte, at måske jeg bare skulle kaste mig ud i det, når nu det var så flot til dig. 

  • Anemikkelsen 09-04-2011 22:35

    Ja, det kan sagtens passe - var derovre her den anden dag :D Hvor er du sød...
    Jeg er også træt af mine briller indimellem, så jeg er virkelig glad for at du siger at du synes jeg er flot med dem :D Det er bare så dejligt, når man tør give komplimenter :) Du gjorde ihvertfald min dag bedre ;)

    Er sikker på du også ser knald godt ud med dine briller ;)

    Knus herfra 

  • Lucinde 09-04-2011 22:39

    Jeg tror, det er umuligt at være glad for sine briller hele tiden. :D Og det er jeg glad for at høre! Du gjorde også min dag rigtig god, selvom du slet ikke var klar over det. :D. Og tak! (;

    Du må have en dejlig weekend, Ane. 

  • Lykkefugl 09-04-2011 23:46

    Trunde: Jeg havde slet ikke set du havde skrevet før mit sidste indlæg. Jeg tænkte nok det var noget i dem stil din øjenlæge har sagt til dig:)
    Frøken Knudsen: fik du nethindeløsning da du fik en bold i øjet? -eller en begyndende? Den hvide "klat" du har? er den kommet i forbindelse med øjentraumet? Eller er den "bare kommet der"? Jeg tror muligvis det er "Pinguecula" du har. det er en fortykning af conjunctiva, altså den der klare rinde der ligger uden på "det hvide". Det er også ufarligt, men kan være kommet af uv-påvirkning. Har du taget meget sol? - det behøver ikke være solarium, men kan også være den rigtige sol.
    :)

  • Henriettejh 10-04-2011 17:07

    Jeg har også disse små stregner og pletter for øjnene! Men det er ikke noget der genrere mig, og har egentlig aldrig tænkt over, hvad det kunne skyldes osv.
    Men jeg er faktisk også nærsynet, så måske hænger det altså sammen med det? 

  • Lykkefugl 10-04-2011 21:39

    Henriette: det hænger ikke sammen med nærsynethed. Det er noget alle mennesker får/har desværre.. Det kan være små uklarheder som føres med kammervandet ind i det indre øje. Grunden til jeg spurgte Ane om hendes styrker er fordi at tidlig nethindeløsning (inden 50 år eller uden øjentraume) kan komme pga meget høje minus-styrker(ca fra minus 6). det er ikke noget der er bevist, men der er store antagelser omkring dette.
    :)

  • Darkknight 17-04-2011 16:00

    Hej allesammen.

    Jeg er også en af dem der har disse uklarheder i glaslegemet, mine er i form er tråde. De er irriterende ved sollys eller tåget vejr. Jeg har ellers aldrig haft bøvl med øjnene, ingen briller og har ellers godt syn, med en minimal bygningsfejl på det ene øje kun. Jeg tænker dagligt over de her synsforstyrrelser, som de jo er. Jeg har også opdaget, at jeg indimellem (i splitsekund) får en sløret plet, som forsvinder igen blot ved at blinke? underligt?? Er der en god måde at lære at ignorere disse tråde, pletter osv? Kan man gøre noget selv, og forsvinder de igen? Har læst flere steder, at de er forbigående.

  • Darkknight 17-04-2011 16:02

    Anemikkelsen:

    Kan se, at vi er lig gamle, så det er næppe alderen der fremkalder disse uklarheder, som de flester læger siger :)

  • Amina_changazi 14-08-2012 13:45