Jeg Er I Tvivl - Økonomi

Tilmeld/Afmeld besv. emails | Læst af: 591
  • Naalle 06-06-2011 18:11

    Hej

    Det er sådan at min kæreste og jeg er studerende.
    Vi er begge færdige lige om lidt (i denne måned - jubiiii!)
    Vi bor sammen i en lejlighed og er derfor afhængige af den SU vi får.
    Jeg har dog fritidsarbejde (som bliver til fuldtids arbejde d. 1.09.11) - min kæreste søger på livet løs efter en læreplads.

    Vi får jo ikke SU længere (da vi har fået for juni), dvs. at vi får ikke noget til juli.
    Vi skal rejse til Thailand d.31.07 og skal være afsted i en måned.

    Mit spørgsmål er så: hvad gør man, økonomisk set. Vi kan jo ikke få kontanthjælp i juli, da vi jo ikke må rejse hvis vi modtager kontant hjælp. Jeg er medlem af HK, kan de på nogen måde hjælpe?
    Og skal man egentlig melde på kommunen at man får en del mindre penge i 2 måneder, mht. boligsikring og skat. Da der bliver trukket fuld skat på min løn lige nu?

    Æh, jeg er bare en tåbe til sådan noget økonomi noget

    Fortsat god dag!

  • Frkraaholdt 06-06-2011 18:18

    Hej ..

    Kan ikke rigtig hjælpe med så meget , er selv en DØR til sådan noget :D ..
    Men lige mht boligsikring .. Der fik vi en regning på 3 månederes tilbagebetaling af boligsikring fordi jeg havde fuldtid, og min kæreste hhx. Så fik min kæreste elevplads og jeg havde stadig fuldtid. 3 måneder efter srtartede jeg på udd og derfor sku vi egetnlgi stige i boligsikring, men det kan kommunen ikke selv finde ud af at modregne, så i SKAL SKAL SKAL huske selv at gøre det, ellers får i en regning, og det er virkelig sure penge at skulle af med :)

    Men go tur til thailand, det er skønt sted at være :)

  • Naalle 06-06-2011 18:23

    Frkraaholdt: så er vi gode til noget andet
    Det er nok godt at gøre i god tid, så det må jeg lige få en af dagene, når denne uges 3 eksaminer er overstået

    Tak! Jeg glæder mig enormt meget! Min kæreste er derfra så jeg har hørt SÅ meget om det   

  • Stinahs81 06-06-2011 18:41

    Har I ikke sparet op til at være en måned i Thailand? Jeg tænker lidt, at I da må have overvejet at jeres øk. situation ville se sådan ud nu her?

  • Lækkerqq 06-06-2011 18:47

    HK burde hjælpe dig i den periode du ikke har job, hvis du altså har betalt til A kassen ? også melder du bare ferie i den periode du har ferie også må du gerne rejse.

    Din Kæreste kan prøve at søge om kontant hjælp, men jeg meget i tvivl og han må holde ferie  og rejse ud af landet, men det kan han jo høre om.

    og ellers er der måske mulighed for at låne lidt penge af kommunen. Hvis ikke i har andre at låne af.

    mht. til bolig sikering, får i vel allerede den højeste sats ?

    Nu ved jeg ikke hvad din kæreste søger læreplads som, men inden for håndværk er det svært hvis han ikke kender nogen kan det have lange udstiger, så måske det ville være en god ide at søge noget andet arbejde osse ?


  • Damnunique 06-06-2011 18:53

    Jeg tror ikke i kan få hjælp fra det offentlige, når i både skal på ferie + jo må have en god opsparing til den ferie det er jo bare et luksus problem så, at i vælger at bruge pengene på ferie, i stedet for husleje og mad..

  • Stinahs81 06-06-2011 18:56

    DamnU
    Det var også min tanke - derfor jeg ikke er helt med på, hvad problemet er...

  • -numsefisken- 06-06-2011 19:12

    Din kæreste vil ikke kunne få kontakt hjælp hvis i har opsparing til ferie, og i vil slet ikke få noget hvis i rejser.
    Hvis du er medlem af a-kasse og har været det et år og optjent ret til dagpenge, så vil du kunne få dagpenge i juli.
    Vil mene at når i har læst, så får i nok den allerhøjeste boligsikring i forvejen.

    Skat er ikke noget kommune kan hjælpe med, det er inde på tast selv skat, eller på skatte kontor.
    Men det er jo bare jeres forskudsopgørelse der skal ændres, og at det er dit job der skal til at bruge dit hovedkort nu hvor din studie sted ikke gør.

  • Karinaej 06-06-2011 19:16

    Da jeg blev færdig med mit studie søgte jeg om dagpenge fra min a-kasse. Det kan man dog først få tidligst en måned efter man har afsluttet sit studie, da man har en måneds karenstid (karantæne).

    Men man skal jo stå til rådighed for arbejdsmarkedet når man er på dagpenge eller kontanthjælp. Man kan melde ferie, men jeg ved ikke hvor meget ferie man må have og sådan. Jeg ville ringe til min a-kasse og høre hvordan og hvorledes, for det er dér du skal have penge fra i første omgang.

  • Dybedalen 06-06-2011 19:27

    Mht. dagpenge så er der en måneds karantæne, ja :) Du skal også være opmærksom på, at du som nyuddannet kun har 15 dage om året, som du kan få feriedagpenge for (gennem a-kassen). Hvis du har ferie/feriepenge, du ikke har brugt, evt. fra fritidsarbejde, så modregnes disse først.
    Så svaret er vist, at det bliver nogle træge måneder, hvis den næste indkomst bliver din løn sidst i september.... Håber, I har en dejlig stor opsparing til ferien (så der kan betales husleje herhjemme imens) 

  • Naalle 06-06-2011 19:33

    Hej alle.
    Har lige været lidt fraværende da jeg lige skulle lave mad og spise.
    Men jo, vi har sparet op til ferien. Men det ville da bare være ærgeligt at bruge vores hårdt optjente penge, på husleje, til de to måneder, da opsparingen jo er begrænset når man er udeboende studerende.
    Men jeg kan forstå at der ikke rigtig er noget alternativ
    Ville også bare forhøre mig, så alle muligheder var udelukket inden vi begyndte at bruge de opsparede penge. Øvøv.
    Men mange tak for jeres hjælp

  • Dybedalen 06-06-2011 19:40

    Hvis du har optjent feriepenge fra dit fritidsarbejde, så skal du da have dem udbetalt til juli
    Ellers vil jeg nok synes, at det er helt fair, at evt. skattepenge ikke går til at finansiere jeres Thailandsferie (sagt med et glimt i øjet  )
    God ferie og held og lykke med de sidste eksaminer 

    Redigeret 06-06-2011 19:40

  • Karinaej 06-06-2011 19:43

    Det lyder virkelig forkælet det der! Hvad tror du vi andre gør? Vi bruger da også vores hårdt optjente penge på husleje og den slags kedelige sager. Og hvis vi vil på ferie, så må vi da også spare op, så vi kan være på ferie OG betale husleje samtidig. Sådan er det at blive voksen...

    Det er ikke en menneskeret at tage på ferie Og hvis man ikke har råd, så må man jo lade være...

  • Naalle 06-06-2011 19:45

    Jamen der er desværre ikke optjent så mange, da jeg kun arbejder i "fritiden", og de er talt med i opsparingen
    Tusinde tak for det (:

    Lækkerqq: mht. at låne penge af kommunen, er det ikke kun til indskud osv. ?

  • Naalle 06-06-2011 19:48

    Karinaej: Jeg spørger fordi jeg ikke er klar over om der er noget man kan gøre, jeg siger hverken at du skal betale min ferie eller at staten skal. Jeg spørger udelukkende fordi vi har været afhængige af vores SU.

    Det er intet med at være forkælet at gøre, jeg har levet hele mit liv med min mor der er alene og handikappet og har vendt hver en øre, for at kunne få tilværelsen til at fungere. Vi har kun kunne komme på ferie, når min mor kunne søge penge ved en fond. Ellers har vi simpelthen ikke haft råd. Nu har jeg endelig fået sparet op, og fået en fantastisk sviger familie, der vil tage mig med på ferie i Thailand.
    Så ville jeg bare forhøre mig om der var en MULIGHED for at få lidt hjælp evt. medfølge af tilbage betaling!

    Redigeret 06-06-2011 19:48

  • Iben07 06-06-2011 19:50

    Jeg tror ikke kommunen låner penge ud på baggrund af jeres kommende ferie.
    Men som nogen af de andre siger, det er luksus at kunne rejse på ferie, og selvom man ikke er hjemme skal der jo stadig betales husleje .
    Håber i finder en løsning på det, og alligevel får en dejlig ferie

  • Naalle 06-06-2011 19:53

    Iben: nej, jeg tror nu heller ikke det er muligt (:
    Det er første gang jeg oplever at have sparet så mange penge op, og kunne komme på en udlandsferie, så jeg finder det ikke som en decideret luksus, da det er hårdt optjente penge. Og som sagt, er det virkelig ikke noget jeg er vandt til.
    Mange tak for det

  • Månnika 06-06-2011 19:55

    hej :)
    din kæreste kan ihvertfald ikke få penge af a-kassen.
    min kæreste står nemlig i samme situation, hvor han skulle have læreplads, men kunne ikke finde noget, men han kunne ikke få dagdpenge, fordi han ikke er "færdig" uddannet.
    men ja, man får jo som regel også 5 ugers karantæne :)

    ved ikke hvilken uddannelse du er færdig med :)

  • Dybedalen 06-06-2011 19:58

    Naalle: Alternativt kan du jo snakke med din bank, og høre, om de kan hjælpe? Det er jo altid en god ting at bevise, at man i stand til at spare op  Så er man tit også bedre rustet til at betale en evt. gæld af. At du har et fuldtidsjob i sigte er et plus, så det afhænger nok af din bankmand/-dame, om h*n synes, at den ferie er "nødvendig" 

  • Naalle 06-06-2011 19:59

    Månnika: nej, han er heller ikke medlem af fagforening eller noget (: så hvis det var, skulle det jo være noget kontanthjælp. Men så kan man ikke rejse, hvilket jo egentlig også er fair.
    Jeg er færdig med HF

  • Karinaej 06-06-2011 20:01

    Nu synes jeg ikke jeg kommenterer at det er mig der skal betale din ferie, men lad nu det ligge

    Jeg tvivler ikke på at du har fortjent en ferie, men det er måden du skriver på at det ville være surt at bruge dine hårdt optjente penge på husleje i stedet for ferie. Jeg vil da også hellere have penge af det offentlige til at betale husleje så jeg kan bruge mine hårdt optjente penge på sjov og ferie, men sådan fungerer det jo ikke. Hvis man selv har midler, så kan man ikke få fra staten, og det synes jeg er fair. Så jo, det synes jeg LYDER som en meget forkælet holdning. Jeg siger ikke du er forkælet, for jeg kender dig ikke, men sådan LYDER det du skriver altså for mig.

    Jeg er såmænd heller ikke født med en guldske i munden, det er de færreste af os jo, men det synes jeg ikke retfærdiggører at man skal have penge af det offentlige så man kan komme på ferie...

    Men som sagt, så er der en mulighed for at du kan få lidt dagpenge i juli efter du har udstået din karantæne (hvis du altså er medlem af en a-kasse), men jeg tvivler på at du kan få i august, mens I er på ferie.

    Held og lykke og god ferie

    Redigeret 06-06-2011 20:03

  • Naalle 06-06-2011 20:02

    Dybedalen: ja det kunne godt være det kunne blive et alternativ, det var i hvert fald det jeg selv havde i tankerne
    For den opsparing vi har, vil blive halveret hvis vi skal betale to gange husleje, af dem. Og det vil sørme være ærgeligt, når vi endelig har sparet op
    Men ja, jeg har kontrakt og det hele med mit nuværende job, på at der kommer en indtægt lige så snart vi kommer hjem. Og kæresten søger både job, og læreplads. Så det er jo helt klart muligt at betale tilbage inden for et halvt år. Og det kan vel godt være med til at overtale dem
    Tak for tippet, så var jeg ikke helt på spanden med den idé (:

  • Naalle 06-06-2011 20:10

    Karinaej: Det mente jeg heller ikke at du gjorde, jeg mener bare at det er ikke min hensigt at andre skal betale. Jeg forhører mig bare om mulighederne.

    Jamen det vil det da også? Jeg mener, de penge jeg har sparet op, svarer til to måneders husleje. Dvs. hvis vi skal bruge dem på husleje, skal vi pludselig dele min kærestes opsparing, der jo så er det halve af hvad man havde sparet op
    Det har jo ikke en fis med en forkælet holdning at gøre, det har noget at gøre med at jeg er 19år og stadig i tivivl (som overskriften også siger) om hvad der kan lade sig gøre og hvad der ikke kan. Jeg har aldrig nogensinde regnet med at staten skulle finansiere min ferie!
    Du har fuldstændig misforstået mig, er der en ting jeg ikke vil være, så er det afhængig af penge fra staten. Det har jeg været ved min SU, og det er nok. Jeg ville bare hører om der var noget at gøre i denne ene måned(juli) hvor jeg kun har 7 timer om ugen på mit job, og min kæreste søger læreplads.
    Og jeg har aldrig sagt at jeg vil have penge i mens vi er afsted. Det er jeg ganske klar over at det ikke kan lade sig gøre.'

    Jeg har med hjælp fra din andre indlæg fundet ud af at jeg ikke kan gå på dagpenge i juli, da karantænen er i en måned, og dvs. hele juli måned. Og når man kun har 15 feriedage, på et år, er det jo også alt for lidt. Desværre...

  • Lækkerqq 06-06-2011 20:31

    Naalle

    Jeg ved ikke hvad kommunen går med til, kommer vel an på en prøve.

    ellers må i tale med banken om et forbrugslån evt.

    Ikke fordi jeg skal anbefalde det, men da jeg var færdig uddannet tog jeg på ferie 2 gange faktisk uden jeg havde råd til det, lånte i banken og har aldrig fortrudt det.

  • Naalle 06-06-2011 20:37

    Lækkerqq: jeg er næsten sikker på vi kan betale dem tilbage inden for et halvt år. Så det er jo ikke noget med at de bliver nød til at kæmpe med os for at få pengene tilbage. Og forøvrigt hader jeg at låne penge, så jeg vil også gerne have afviklet gælden så hurtig så muligt (:
    Så der bliver i hvert fald ingen problemer med os
    Man skal heller ikke fortryde at holde ferie, slet ikke efter nogle hårde år, på uddannelse 

  • Internetewhore 06-06-2011 21:01

    Naalle: Lån pengene af jeres forældre, og så betal dem tilbage, når du har fået fuldtids og din kæreste elevplads Og så nyd rejsen og at i er færdige med SU for en stund

    Hov så først nu det med din mor, men din svigermor, må kunne hjælpe lidt der så Ellers snak med banken. Mon ikke, at I kan låne 10.000 f,eks (nu ved jeg ikke hvad jeres bolig koster) når du har fuldtidsjob i sigte til at kunne betale tilbage ? Det skal nok gå alt sammen

    Redigeret 06-06-2011 21:05

  • -numsefisken- 06-06-2011 21:01

    Syntes du skal ribe tlf og ringe til banken i morgen.
    Altså det lyder jo som om der er rimelig tjek på alt efter rejsen, og hvis banken kan se at du har haft en stabil indkomst som fritidsjob og nu vil få det som fuldtid, burde de være til at tale med, nå det ikke er sååå mange penge det drejer sig om.
    Det kan også være de forslå en kassekredit. Jeg selv fortrækker lån frem for krediten, da jeg ikke rigtig kan styre det.
    Kan godt forstå det er surt at skulle bruge opsparet penge til rejsen, men sådan er verden :(

    Jeg krydser hvertfald fingere for jer

  • Naalle 06-06-2011 21:12

    Internetewhore: min mor er på førtidspension og alene med min bror, min far er alkoholiker - så det er ikke der jeg finder den største økonomiske hjælp og min kærestes forældre har allerede givet det halve til vores billet, så vil ikke være bekendt at spørge dem Mine plejeforældre kan jeg ikke få mig selv til at spørge da jeg også lånte lidt af dem til indskud I}
    Ellers var det helt klart lige det jeg ville gøre!
    Vores husleje er på 4400 i måneden inkl alt forbrug (super billigt!) så det er jo bare en 9.000-10.000 Så ja, som du forslår, tror jeg også det bliver til et lån i banken. Så vi kan nyde vores velfortjente ferie, med de lommepenge vi har kæmpet for at spare sammen 

    numsefisken: det tror jeg også at jeg gør. Kan man så ikke altid aftale et møde? Altså jeg tænker det er vel bedre at ringe og aftale en tid, end at komme derned uanmeldt. De kan jo sagtens være optaget af en masse andet, i banken
    Jeg er ikke helt klar over hvad kassekredit er, er det overtræk?
    Tusinde tak for de krydsede ringer (:

  • -numsefisken- 06-06-2011 21:21

    Jo de plejer stort set altid at have tid til et lille møde :)
    Kassekredit er et lovligt overtræk, f.eks at når du har nået nul på de konto, så har du måske 10000 i kredit.
    Nogle mennsker har det som luft til hvis køleskab, eller sådan noget i den dur ryger.
    Så når lønnen går ind, dækker den så kreditten, men du har stadig mulighed for at bruge af den.

  • Langelænder 06-06-2011 21:24

    Nu så jeg lige at du var færdig med HF og ikke en videregående uddannelse, det tror jeg ikke gør din situation nemmere. Jeg ved ikke om du har været medlem af en a-kasse overhovedet, det var jeg ihvertfald ikke da jeg læste STX, det er først nu, hvor jeg går på universitetet. Men i så fald kan du jo ikke få dagpenge. Generelt er det ens eget problem med den forudbetalte SU og ens løn. Da jeg var færdig på STX, havde jeg også en månede uden indkomst, men fordi jeg selv havde fundet et arbejde, kunne jeg INTET få i den månede - kontanthjælp kræver nemlig aktivering. Og så må jeg tilslutte mig de mange andre, når man har en opsparing er man ikke berettiget til hjælp - det er for dem der intet har :)

    Så som du også selv konkluderer, er banken vist den eneste vej for jer.

  • Naalle 06-06-2011 21:25

    Så jeg kan godt bare møde op? (:
    Åh, jeg tror jeg har det ligesom dig, at vi bedst kan styre det med et decideret lån

  • Naalle 06-06-2011 21:30

    Langelænder: Ja, det er nok banken der er vores bedste løsning
    Det har heller aldrig været min mening at ville have at staten skulle finansiere min ferie (i overført betydning), faktisk troede jeg ikke banken var en mulighed, når vi er så unge som vi er (:
    Men det lyder som om der er en chance, så jeg vil lige ringe til banken i morgen. Og så hører om man skulle aftale et møde efter min travle eksamens uge
    Tusinde tak for hjælpen (:

  • Internetewhore 06-06-2011 21:31

    Naalle: Okay, meen du kan jo altid få din kæreste til at høre, hvis banken siger nej Men rigtig god ferie, og held og lykke med resten af eksamenerne. Er selv næsten færdig og det er skønt Og nyd den, I er på ingen måder forkælede eller noget der ligner. I lyder til at klare det fornuftigt alligevel

    Men forresten, så kan du altså godt være heldig, at der tikker en SU ind her til juli. Det har jeg hørt flere sige

  • Sara-musen 06-06-2011 21:31

    Jeg står lidt i samme situation. Fik sidste SU i maj, og starter på min elevplads 1. august, så får først løn 1. september. Det er der ret lang tid til. Min kæreste er lige startet selvstændig, så han har ingen fast indkomst. Og så skal vi også lige flytte 150 km her om et par uger. Men ja, vi lever lidt på opsparing og kassekredit, og så måtte vi jo droppe at tage på ferie i år.

  • Internetewhore 06-06-2011 21:34

    Naalle: Det kan i sagtens. Når du kan stille sikkerhed for det, og det er kun 10.000 f.eks. Og desuden er det det, de lever af

  • Naalle 06-06-2011 21:44

    Internetewhore: Mange tak for det! Og selv held og lykke . Jeg er glad for at du kan se at det ikke er noget med forkælelse at gøre (:
    Men skal man ikke betale den tilbage så, hvis der kommer sådan en ekstra måneds su?
    Det er har du selvfølgelig ret i, det er helt sikkert at det er et forsøg værd (: Mange tak!

    Sara-musen: Ja det er nemt at komme i sådan en situation lige her i ferien, det er lidt fjollet da det egentlig er her man burde slappe af og lade op til at arbejde igen. Men ja, det er jo let at sige. Intet kommer til én uden hårdt arbejde (:
    Men det ville i hvert fald være fantastisk hvis vi kunne låne penge i banken, så vi kunne holde en dejlig ferie, med de lommepenge der var regnet med
    Håber også at i finder ud af det hele 

Skriv på debatten