Er Min Hund Syg?

Tilmeld/Afmeld besv. emails | Læst af: 1221
  • Bb1985 18-10-2011 21:25

    Meget kort sagt: Er min hund syg?

    Jeg har forsøgt at google, men kan kun finde debatter fra andre sider, hvor de kommer helt ud på et sidespor og aldrig rigtig finder et svar på spørgsmålet.

    Min hund er generelt en "piver". Det er rigtig slemt idag, han har kastet op en gang - så helt rask er han jo nok ikke, men det der bekymrer mig er at hans næse er helt kold.

    Jeg ved ikke om det er tegn på sygdom eller hvad det er?

    Han virker ellers glad nok, vil gerne lege, spiser og drikker fint og har været ude masser af gange idag. Han hverken nyser eller hoster.

    Håber nogle kender lidt til hunde med kolde næser. Jeg mener bestemt hans næse plejer at være samme temperatur som resten af hans krop.

  • Merete76 18-10-2011 21:27

    wjeg synes altid vores hundes næser har varet kolde...

  • Merete76 18-10-2011 21:28

    http://www.hundegalleri.dk/for_messageDetail.aspx?MSG_ID=355634 tjek her de skriver også at deres hundenæser er kolde.

  • Ohmayes 18-10-2011 21:30

    Generelt er hundes snuder kolde, medmindre de ligger i timevis foran en tændt brændeovn ligesom min egen - så kan snuden godt blive temmelig hed 
    Når din hund ovenikøbet både spiser og drikker og ellers lyder til at have det fint, vil jeg ikke mene, der er noget galt - han/hun kan bare have spist lidt græs (det gør hunde ofte), og derfor kaste op

  • Merete76 18-10-2011 21:31

    http://www.kandu.dk/Spg21120.aspx el her! knus

  • Cloverdeva 18-10-2011 21:31

    Jeg synes også altid at min hunds næse er kold. Jeg er mere bekymret når den er varm og tør 

  • Merete76 18-10-2011 21:32

    iflg de der diskussioner ovenfor står der at hvis den er helt varm og tør kan det tyde på væskemangel.

  • Bb1985 18-10-2011 21:41

    Jeg mener bare normalt at hans snude er mere neutral i temperaturen. Synes den er temmelig kold lige nu.

    Så tænkte jeg om der kunne være noget helt galt, nu da han også har kastet op og været lidt pivet (som han dog også plejer).

    Men tusind tak for jeres svar, jeg holder lidt øje med ham, og så vil jeg ellers ikke bekymre mig mere om det :o) Lige nu ligger han og snorker på mine ben, så han hygger sig da 

  • Merete76 18-10-2011 21:45

    hvis han er forkølet ..vil snottet afkøle snuden lidt. han har i hvert fald en omsorsfuld ejer. du skal se snuden er nok normal imorgen efter en god nats søvn.

  • Frkbiltsted 18-10-2011 21:51

    Det er normalt at snuden er kold.. Har lige mærket på min egen hund.. Min anden hund kastede op to gange igår.. Men hun er helt rask.. Det lyder ikk til du behøver at være bekymret. Hvis han kaster op igen så giv dyrlægen et kald imorgen og forklar hans symptomer, de kan bedst vurdere om du bør tage ham til dyrlægen..

    Venligst Natascha :)

  • Bb1985 18-10-2011 21:56

    Merete - Tak skal du have Jeg er en rigtig pylremor, det ved jeg, men han er jo mit et og alt den skønne hund  Jeg håber også han har det bedre i morgen

    Også mange tak til dig Natascha, det vil jeg prøve Jeg havde også tænkt mig at ringe til dyrlægen i morgen hvis han stadig er pylret og kaster op i morgen.. Jeg tænkte bare det var tosset at ringe til vagtdyrlægen og betale gebyr for at stille et spørgsmål, hvis det nu var "normalt".

    Tak til jer alle sammen, endnu engang for at fjerne mine bekymringer 

  • Khorsie 18-10-2011 22:40

    Katte og hundes næser er altid kolde.  du skal være bekymret hvis du ser "snot" som minder om vores :)

  • Khorsie 18-10-2011 22:42

    opkast kan være naturligt for en hund som det er ved en kat. den slikker sig osv osv og spiser ting den måske ikke altid har godt af og så kaster den op for at komme af med det. hvis din hun mister apetit og taber sig, så ville jeg være bekymret. piveri kan ligesåvel være opmærksomheds behov. blive den aktiveret nok? det er jo forskelligt fra race til race. og nogen hunde finder hurtigt udaf ved at pive/gø at den får den opmærksomhed den søger.

  • Bb1985 18-10-2011 22:59

    Khorsie - Tak for din besvarelse Det giver meget god mening det du skriver

    Min hund (Charlie), har altid haft en super god appetit og den er bestemt ikke mindsket. Han er kun 12 måneder gammel, så jeg ved ikke om nogle hormoner driller ham lidt, men jeg synes han har meget svært ved at tage på. Altså han taber sig ikke, men synes heller ikke han er helt robust nok. Da han fik hans "unghund-vaccinationer" nævnte dyrlægen intet om det, men jeg har sidenhen fået afvide at dyrlægen kan henvise mig til forhandlere der sælger hundefoder til eks. jagthunde som skal have noget med mere gods i Min hund er bare en putte-kæle-hjemme-hund, men vi går utrolig mange og utrolig lange hunde. Derudover leger vi med ham mange gange dagligt herhjemme (især fordi han er alene de timer hvor vi er på arbejde), og vores liv er faktisk indrettet efter ham. Det er nok forkert, og det kan diskuteres, men det er så ikke det jeg er interesseret i Han er meget aktiv, bliver meget aktiveret, har altid været en piver/tryghedsnarkoman... Hvis jeg sidder med ham i 2 timer og så går på wc, så piver han ude foran døren imens.. Man bliver lidt bims af det, men har pt. ikke mod på at vænne ham af med det.. Så er det nemmere at give efter og have ham med sig overalt

    Nu kom jeg da lige ud på et sidespor... men han er en blanding af en labrador og en dansk-svensk gårdhund. Størrelsesmæssigt er han tættere på en dansk-svensk end en labrador, men han er nok et sted i midten af de to.. Han vejer pt. 15,5 kg og er som skrevet 12 måneder gammel..

  • Khorsie 18-10-2011 23:31

    Netop din hund er en race der kræver megen opmærksomhed og aktivering. din hund ligger i gruppen af kloge hunde og alm leg og gå ture er ikke nødvendigvis nok. Prøv evt at aktivere ham med udfordringer. Har du nogen sinde set udsendelser med ham der bliver kaldt "hunde Hviskeren" han er enormt dygtig og kan få de værste hunde til at blive de mest dejligste hunde. det værste man kan gøre er at give efter over for en hund. Jeg kan anbefale at se hans prog. de kører bla på animal planet.. de er både sjove og lærerige. Jeg synes ikke det er forkert af jer at lægge jeres liv efter jeres hund, jeres hund er jo netop en del af fam. så ham skal der også tages hensyn til, mange hundeejere glemmer at undersøge den enkeltes hunderaces behov. og så kan det altså være svært at få en hverdag til at hænge sammen på baggrund af dette. mange af de hunde som sidder på div hjem og venter på en ny ejer er lige så meget ejers skyld, at de ikke har undersøgt behovet for hunden og derfor ikke kan passe sammen, og har ikke viden til at opdrage hunden korrekt. ligesom børn og forældre er det oftes forældrene selv der er skyld i barnets opførsel. og det er synd for hunden. håber det gav mening    Jeg håber ikke der er noget galt med din hund   prøv at aktivere din hund på en ny måde. Men foder kan også være en forklaring på han ikke øger vægt men så længe du ikke ser tydelige riben og fremskudte skuldre og hofter så skal du nok ikke være nervøs.  Men du kan sagtens skifte hans mad med noget mere fiber og næring i. jeg personligt er køber kun Hills eller Royal Canin. Men du skal min give ham samme type tør kost over en længere periode før du ser nogen effekt. 

    Mit svar skal ikke lyde som at jeg fraråder du spørger en læge, tværtimod du ved bedst selv som ejer om du bør søge dyrlæge. Bare ud fra dine bekymringer ville jeg ikke være bekymret 

  • Khorsie 18-10-2011 23:33

    Beklager de stavebøffer der må være hehe, min k. har et delt tastatur og jeg er bestemt ikke gode venner med det