Skifte Efternavn - Kender I Reglerne?

Tilmeld/Afmeld besv. emails | Læst af: 4125
  • Juliatom 21-10-2011 20:00

    Hej alle jer derude...

    Jeg er færdig med mit studie om ca. 1 års tid og jeg har altid gerne ville skifte efternavn. Da jeg alligevel skal ud og lede efter job om ikke så længe tænkte jeg, at jeg lige så godt kunne skifte det inden da MEN MEN MEN... Min kæreste (som jeg har været sammen med i 5 år, og uden tvivl skal giftes med) hedder Jørgensen til efternavn og uanset, hvordan jeg vender og drejer det, kan jeg simpelthen ikke affinde mig med at hedde Julia Jørgensen (min nuværende efternavn er Tomaszewska). Min kærestes bedsteforældre hedder Karlsson til efternavn, og jeg tænkte at det også ville være en rigtig fin idé at tage deres efternavn samtidig med, at jeg faktisk synes det er et rigtigt flot efternavn...

    Ved i om det overhoved er muligt?!?! Jeg har prøvet at lede lidt på nettet og kunne desværre forestille mig, at min kæreste ville være nødsaget til at skifte sit efternavn til Karlsson først, førend jeg ville kunne taget det... håber der er en derude der eventuelt har prøvet det?

  • Katatonia 21-10-2011 20:05

    Er ret sikker på at der er mere end 2000 i DK der hedder Karlsson til efternavn, og så snart der er mere end 2000 der har et efternavn, kan man frit skifte til det

    Prøv at læs her:

    http://www.familieadvokaten.dk/emner/913.html#Du%20kan%20antage%20et%20frit%20efternavn

  • Katrine_v 21-10-2011 20:05

    Jeg er rimelig sikker på at du ikke kan tage det navn på nuværende tidspunkt. For at kunne tage et nyt efternavn (som du ikke har relation til), skal der være et vis antal der hedder det til efternavn i forvejen - og der er kun 1225 mennesker der hedder det på nuværende tidspunkt.

    -sådan var reglerne i hvert fald for nogle år siden, om de er ændret nu - skal jeg selvfølgelig ikke kunne sige.

  • Katatonia 21-10-2011 20:08

    Hm, ser ud til at der ikke er mere end 2000 der har navnet i DK. Men du kan læse mere her:

    https://www.personregistrering.dk/index.php?id=73

  • Froekenknudsen 21-10-2011 20:13

    For din egen og dine papirers skyld - og når du nu ved i vil giftes, så hvorfor ikke vente? Ellers skal en evt fremtidig arbejdsgiver forholde sig til 3 forskellige navne... Jeg synes det virker rodet.

    Hvis Karlsson er et familienavn, så burde der intet være til hinder for at i kan tage det (er din kæreste ked af at hedde jørgensen?). Ved at nogen længere ude i min familie (grandfætter+kone) har gjort det uden nogen problemer...

  • Juliatom 21-10-2011 20:56

    Årh øv, men tænkte det nok! Min kæreste er meget tilfreds med at hedde Jørgensen, men "Mads Jørgensen" klinger nok heller ikke så skidt som jeg desværre synes "Julia Jørgensen" gør...

    Jeg må måske bare acceptere det og finde et mellemnavn der kan "bløde" det lidt op

    Tusind tak for jeres indlæg

  • Iben07 21-10-2011 21:05

    Fordi I bliver gift behøver I ikke hedde det samme til efternavn.
    Min søster og mand har beholdt hver deres efternavn da de blev gift.

    Jeg tog min mands efternavn da vi blev gift for at føre hans navn videre. Der var  kun ham og hans far som hed det i Danmark.
    Nu er vi 4, da jeg og vores søn også hedder det 

  • Katrine_v 21-10-2011 21:09

    Du kan få lidt inspiration her:

    Liste over fri efternavne:
    http://www.familiestyrelsen.dk/samliv/navne/soeginavnelister/frieefternavne/

    (dog mener jeg at det koster lidt penge at skifte navn) :)

    Forslag:

    Julia Bak Jørgensen
    Julia Berg Jørgensen
    Julia Dahl Jørgensen
    Julia Kjær Jørgensen
    Julia Lind Jørgensen
    Julia Skov Jørgensen
    Julia Sloth Jørgensen
    Julia Toft Jørgensen
    Julia Vinther/Winther Jørgensen

    (jeg synes personligt ikke at det skal være et langt mellemnavn, når du Jørgensen også er ret langt)

  • Froekenknudsen 21-10-2011 21:11

    Jeg ville som du selv er inde på bare finde et mellem navn eller tillægs efternavn som kan få det til at virke mindre trivielt (forstår godt du synes det er lidt kedeligt ifht dit eget nuværende efternavn)..

    Det kunne jo bare være Julia Tomaszewska-Jørgensen? Eller måske gemmer der sig nogle fine "glemte" navne i din egen familie?

    Jeg valgte at droppe mit eget efternavn til fordel for min mands da vi blev gift, - det er også et lidt mere sjældent efternavn (jeg hed Knudsen). Han har så også et meget specielt mellemnavn, men det har vi valgt kun at give videre til børnene (mit navn ville blive alt for langt ellers synes jeg).

  • Iben07 21-10-2011 21:11

    Eller hvorfor tager din kæreste ikke dit efternavn ? 

  • Juliatom 21-10-2011 21:29

    Jeg tror jeg napper mig to fornavne i stedet for. Jeg var faktisk ikke klar over at et mellemnavn skulle være et decideret "efternavn" hvis i forstår? Jeg troede at hvis jeg f.eks. hed Julia Camilla Pedersen, at Camilla så var mit mellemnavn, men næ nej så har jeg bare to fornavne Så har jeg lært det

    Grunden til jeg også vil have "Tomaszewska" væk er, at det er skide svært at udtale og stave for andre end polakkere Jeg er simpelthen så træt af at skulle stave det er træt af at blive spurgt "hvor kommer du fra?". Jeg har ingen tilknytning til Polen - rent personligt - så det gør mig ikke spor at komme af med det... Jeg er derudover sikker på, at Mads ikke har lyst til at hedde Mads Tomaszewski (haha)..

    Mit efternavn er i øvrigt også problematisk i forhold til, at der på mine personlige dokumenter står henholdvis TomaszewSKI og TomaszewSKA (i Polen slutter efternavne typisk på "ska" hvis man er kvinde og "ski" hvis man er mand)...

  • Katrine_v 21-10-2011 23:04

    Slet ingen kommentar til alle mine forslag? :)

  • #cathrine# 22-10-2011 08:30

    Ej Julia behold dit efternavn - Det er der da ikke mange der hedder i DK det da fedt at have et anderledes efternavn... Syntes det ville være synd at skifte.. Især hvis du bare skifter til noget der ikke har nogen betydning familie mæssigt.

  • Juliatom 22-10-2011 08:58

    Katrine_v! Det er nogle super gode forslag! Jeg har bare svært ved at tage et mellemnavn jeg ikke har noget forhold til. Jeg kan bedre forholde mig til to fornavne Meeeen det ser nu ikke skidt ud

    #cathrine#: Det er stensikkert at mit efternavn ryger før eller siden. Min kæreste og jeg skal uden tvivl giftes når vi er færdige med studiet så Jørgensen kommer på banen, men jeg havde bare håbet på at jeg måske kunne tage hans bedsteforældres efternavn...

    Jeg har dog affundet/accepteret Jørgensen...hvis Tomaszewska er alternativet hehe

  • Carolinelolle 22-10-2011 09:21

    Behold dit nuværende efternavn. Kan ikke se det kan være så svært at udtale. Jeg ville personligt aldrig skifte mit efternavn til min kommende mands efternavn. Og det er egentlig ligegyldigt om han så hed Søstjerne, Kryszinevski eller Madsen til efternavn.

  • Katrine_v 22-10-2011 12:26

    Du kan hedde:

    Julia Tomas Jørgensen

    Tomas - som forkortelse af Tomaszewska :)

  • Juliatom 22-10-2011 16:25

    Carolinelolle: Måske mit efternavn ser mere overskueligt ud på skrift, for jeg har endnu ikke mødt en dansker der har kunne udtale mit efternavn, og jeg har heller ikke oplevet en dansker der har kunnet stave det (det ender altid som "Tomasjeshka". Det er også helt OK, MEN! jeg er bare SÅ træt af det! Jeg er så træt af at lære folk at sige det korrekt, hjælpe folk med at stave det og blive spurgt, hvor jeg kommer fra (mine forældre er fra Polen, men jeg er 100% dansker)

    Katrine_v: Jeg har sjovt nok selv tænkt på samme løsning Jeg var ude i både Tomas og Thomsen og lign. Jeg har i dag talt med min mutti (som er så glad for, at jeg endelig tager mig sammen og ændrer mit efternavn) og jeg bedt hende tænke lidt over hvad hun synes mit ekstra fornavn skal være

  • Kanelsneglen 22-10-2011 21:00

    Hej Julia - jeg kan sagtens følge dig! Jeg har skiftet mit super nemme "sen" efternavn ud med et meget sjældent familie efternavn (min mands efternavn), som man åbenbart ikke kan finde ud af at stave til. Det er drøn irriterende, og hvis jeg havde vidst hvor irriterende det ville være, ja, så havde jeg nok beholdt mit pigeefternavn. Men vores børn har mandens efternavn og så synes jeg også jeg ville have det.

    Men derfor kan jeg godt forstå hvis du vil af med dit eget efternavn - det er meget muligt at der ikke er så mange i DK der hedder det samme, men det er træls at skulle stave det (og man bruger det faktisk mere end man lige skulle tro), og at folk så staver det forkert.

    Bestemt en god ide med det ekstra fornavn. Men koster det ikke ret meget at lave om?

  • Juliatom 23-10-2011 15:10

    Hej kanelsneglen! Ja man bruger det nemlig så meget oftere end man lige tror...man lægger ihvertfald mere mærke til, hvor tit man bruger det når man skal stave til det hver gang

    Så vidt jeg ved koster det faktisk "kun" 470 kr. i et gebyr. Derudover skal man selvfølgelig betale for nyt pas, sygesikringskort osv. og det ryger jo også oven i. Min søster skiftede sit efternavn (Szczesna) til sin mands efternavn (de er ikke gift) for et års tid siden og det var ikke så dyrt....så det er til at overskue

  • Katrine_v 23-10-2011 15:12

    Sygesikringskortet får du gratis ved navneskift - det samme gælder dankort :) (i hvert fald i min bank)

Skriv på debatten


log debate