Opskrift Til Hjemmelavet Fondant Man Kan Lave Figurer Afp

Tilmeld/Afmeld besv. emails | Læst af: 3252
  • Gitte__j 25-10-2011 13:04

    Jeg skal lave en liggende hestefigur til min niece, er der nogle der har en god opskrift på fondant der er egnet til at lave figurer af?

    jeg har prøvet at lave en skumfidusfondant, men synes at den bliver alt for blød og trækker sig sammen igen:/

    Hjæææælp  

  • Toniboni 25-10-2011 13:22

    Du kan købe færdiglavet sugarpaste i specialbutikker eller fx. Panduro Hobby

    Husk at opbevare det i en lufttæt pose og beholder når du ikke bruger det

  • Gitte__j 25-10-2011 13:33

    Jeg søger netop en hjemmelavet opskrift, da jeg ikke bor i nærheden af en specialbutik, hvor dette forhandles og tidsfristen er kort, så jeg kan ikke nå at købe noget hjem over nettet, da jeg ikke er sikker på at det når frem til tiden 

  • Huntres 25-10-2011 14:08

    Kop og kande forhandler også fondant :)

    hvis din fondant er alt for blød så hjælper det at lade den tørre lidt på køkkenbordet før man modelerer med det :)

    ellers hvis alt glipper så kan du jo bruge marcipan istedet :) bland op med rigelige mængder flormelis sådan at marcipanen ikke er "ulden" længere, så er den klar til brug :)
    - der er rigeligt med marcipan i dagligvarer forretningerne i øjeblikket, og hvis hesten alligevel skal ligge så er det ikke noget problem :)

    ekstra info til alle    netto sælger i øjeblikke udrullede marcipanlåg til julekagerne! :D især til dem der synes fondant bliver lidt for sukkeragtigt, men stadig kan lide sødt ;)

  • Helsekost 25-10-2011 15:05

    Passer til en kage:

    20 stk store (marshmallows/skumfiduser)
    2 spsk vand
    400 g flormelis
    1 spsk fedtstof smagsneutral madolie

    klip marshmallows/skumfiduser over 1 gang, og kom dem i en skål.
    Hæld olien over MM
    kom de 2 spsk vand i skålen og varm i mikroovn - 3x20 sek
    marshmallows/skumfiduser skal puffe op og smelte lidt
    flormelis røres til det er fast.

    Pastafarve tilsættes før flormelis eller til sidst for bedre at kunne kontrollerer farven.

    marshmallows/skumfiduser skal være hvide. de kan nogen gange købes i store poser i Lidl - ellers laver Haribo også nogle.
    Pøj pøj med det 

  • Gitte__j 25-10-2011 15:27

    Tak for hjælpe, men har desværre ikke fået svar på mit spørgsmål  

    Hun kan ikke lide marcipan, så det skal være fondant.

    Jeg skal ikke bruge en opskrift til en kage, men til figurer...
    Er der ingen der har en opskrift på fondant UDEN skumfiduser??

    Jeg har helt styr på hvordan jeg skal beklæde en kage og har også en god opskrift på MMF, men den kan jeg ikke lave figurer med, da den er for elastisk og vil trække sig sammen igen, hvis man f.eks. vil lave en arme eller noget andet der skal stikke ud...

    NOGLE DER HAR EN GOD GAMMELDAGS OPSKRIFT PÅ HJEMMELAVET FONDANT UDEN SKUMFIDUSER???     

  • Helsekost 25-10-2011 16:18

    Nå for pokker Gitte, jeg fik ikke lige læst det hele så... Sorry

    Jeg har fundet denne her
    Google er min ven 

    Fondant uden skumfiduser
    1½ stk. past. æggehvider
    2 spsk. glykose
    Ca. 750 g. flormelis
    10-20 dråber smagsessens (mandelessens, vanilleessens ell. en helt anden)
    Farve som man nu har lyst til

    Æggehvider, glykose* og smagsessens blandes godt i en skål med en ske. Derefter blandes flormelis i lidt efter lidt og røres godt med skeen. Når du ikke kan blande mere i vha. en ske, så æltes det færdig, til det har en fast konsistens, som modellervoks. Må gerne være lidt klisteret, så synes jeg, at det bliver bedst. hvis den skal være fastere tilsættes blot mere flormelis

    Opbevares i en tætlukket pose, og bruges enten med det samme ell. inden for 3-4 uger.

    God fornøjelse!

    *Glykose slipper nemmere ske, hvis den skylles med koldt vand, inden du bruger den.

  • Gamling 25-10-2011 16:20

    jeg søgte lige på nettet efter fondant UDEN skumfiduser og fandt denne

    http://kagemor.blogspot.com/2011/09/fondant-uden-skumfiduser.html

    Ved ikke om det er sådan noget du mener for jeg aner knap, hvad fondant er     

  • Gitte__j 25-10-2011 16:25

    Jeg kan også godt selv finde opskrifter op google, det er bare lidt risikabelt, når man ikke ved hvordan der er når man så har lavet fondanten.... hmm, tænkte om der mon var nogle herinde der havde erfaring med at lave figurer af en bestemt opskrift som de selv bruger...

    Ellers må jeg bare tage chancen, men mange tak for hjælpen i hvert fald! 

  • Khorsie 25-10-2011 16:32

    Prøv evt at kigge på http://www.kagekonen.webbyen.dk/ hun er mester til den slags.

  • Gamling 25-10-2011 16:33

    Gitte j:  Okay, det beklager jeg     Jeg er ikke selv alt for god til at finde noget på google 

    Held og lykke med kagen 

    Redigeret 25-10-2011 16:34

  • Anemikkelsen 25-10-2011 17:04

    Bare kom lidt mere flormelis i - så bliver den minde blød ;) Og kom den i køleskabet 1 time inden du skal lave figuren ;)

Skriv på debatten