Blæne I Munden AV!

Tilmeld/Afmeld besv. emails | Læst af: 717
  • Lisser88 18-10-2007 22:57

    Hej

    Jeg har fået en rigtig irriterende blæne i mit tandkød i undermunden lige ved siden af min inderste tand. Det gør simpelthen så ondt og jeg kan ikke "lukke" mine tænder sammen fordi den er så stor.

    Nogen der har nogen råd til hva man ka lige nu og her??

  • Stinekristiansen 18-10-2007 23:48

    Få prikket hul på den.

  • Jannibejerholm 19-10-2007 00:42

    Skyl den med en blanding af vand og brintoilde ( ved ikke lige hvordan det staves) men det man også renser betændte øreflipper med.
    God bedring

  • Frkmette 19-10-2007 07:59

    søg på blæser eller blister i søgefeltet  - kan huske der har været andre debatter med samme emne, hvor der kom en bunke gode råd.

  • Frkmette 19-10-2007 08:01

    Indienite   05-10-2007 08:23:18
    Piv... jeg får rigtig ofte blister i munden. Ikke de små der lige sidder et uskyldigt sted, nej kæmpe store som gerne placerer sig helt inde bag kindtænderne, så de ridser op og ned hver gang jeg snakker :(

    Jeg ved ikke hvad jeg har gjort for pludselig at få dem konstant, men de er kommet inden for det seneste ½ år.

    Nogle gode råd?
    Jeg er træt af at de varer små 14 dage og så har jeg lige en uges pause før der kommer en ny satan 



    Rottemis   05-10-2007 09:14:49
    har du været til lægen med det??? for det er ellers nok en go ide..



    Caipirinha   05-10-2007 09:42:24
    Der er lidt viden og gode råd at hente hos netdoktor.dk

    Prøv at læse der. Der er lige oprettet en annonce på forsiden oppe til højre.



    Guldhår2300   05-10-2007 10:01:07
    Redigeret den 05-10-2007 10:01:37
    jeg fik dem også tit men så sagde min momse at hun havde læst at Longo Vital kunne hjælpe så dem tager jeg og har sjældent blister nu :o) Så det var lige et momse-råd :o). Har i øvrigt heller ikke været forkølet siden jeg begyndte på dem



    Louize-h   05-10-2007 10:47:44
    Man kan få noget på apoteket der hedder "Aftamed - mod blister", sys det virker ok



    Caipirinha   05-10-2007 11:22:04
    Ja på netdoktot står der også at longo vital kan forebygge...



    Zapera   05-10-2007 11:52:10
    Hvilken tandpasta bruger du?
    For det har meget at sige!

    Zendium er den eneste der modvirker blister, alle de andre kan have modsatte effekt...



    Wiozzz   05-10-2007 12:23:48
    Jeg døjer også rigtig meget med blæner.. Lige Pt har jeg en kæmpe og 3 små i munden:(
    Jeg har været til tandlæge og læge flere gange, og du kan egentligt intet gøre.

    Men!... Som Guldhår2300 skriver, kan LongVital hjælpe, hvis du tager dem dagligt. Jeg synes de hjælper, men glemmer at tage dem.
    Zendium modvirker ikke decideret blæner, men der er en ting deri (kan selvfølgelig ik huske hvad den hedder), som ikke er i andre tandpaster. Denne ting som er i andre tandpaster, kan nogle gange fremkalde blæner.
    Ellers har jeg prvet hexidrin, klorhexidrin osv. - Intet hjælper hos mig!!

    Min læge sagde engang, at lakridser også kunne fremkalde blæner. En anden ting han sagde var, at jeg skulle ligge mærke til om der var en bestemt ting jeg spiste, når jeg fik dem, da denne også kunne være grunden til de opstod så hyppigt..

    Men "dejligt" at høre, at jeg ikke er den eneste der døjer sådan med det, det er et helvede når man har dem:'



    Mindste my   05-10-2007 13:02:31
    Frugt og grøn som er rødt indeholder et stof, som også er med til at fremkalde både forkølelses sår og blister/blæner i munden. Jeg passer meget på, ikke at spise for meget tomat, røde peberfrugter med mere, og det hjælper altså også. Men LongoVital er også rigtig godt, og kan du huske at tage de 3 piller hver dag (tages samlet), så er du godt dækket ind. Jeg har spist mine i tre år nu, og gør hvad jeg kan for at komme udenom alt det røde, og det har virkelig hjulpet - jeg har virkelig sjældent blæner i munden, og hvis jeg endelig har, så er det altid fordi jeg har glemt at tage pillerne i noget tid.

    My



    Fridadph   05-10-2007 13:04:53
    Jeg får rigtig nemt blister, og har haft det sådan i nogle år... Min tante som er tandlæge sagde at jeg skulle bruge zendium, og kun det.. Hvilket jeg selvfølgelig så startede på.. Nu har jeg kun blister, hvis jeg løber tør for zendium, og må bruge colgate..



    Futureshock   05-10-2007 14:35:50
    jeg fik det af colcate og auqa fresh



    Summer77   05-10-2007 14:56:42
    Når det står på kan du få noget på apotektet til at smørre på der hedder Myhratektur (elle noget i den retning) det bruge min mand når han en enkelt gang har en :)



    Xirene   05-10-2007 17:25:23
    Du skal tage Longo Vital vitaminer. Da jeg i sin tid arbejde sammen med en kendt håndspilspiller fra damelandsholdet i 1990´erne fortalte hun, at det eneste der kunne holde dem fri for herpes og blister i munden var Longo Vital og de tog det alle til hobe. Det friholdte dem for forkølelser m.v.

    Jeg og min mand har for almen velbefindende taget dem som vitamin pille. Forskellen på denne pille og andre er, at der er urter i.

    Jeg har i en periode stoppet med det fordi jeg glemte at købe nogen, men det kan mærkes på hår og hud og negle, hvis jeg stopper i 14 dage - 3 uger.

    Man skal tage 3 om dagen - og de er ofte på tilbud i føtex og bilka til 50 øre stykket.



    Indienite   05-10-2007 18:12:41
    Jeg tror jeg må ty tl Longo Vital.

    Jeg arbejder selv på apotek, og aftemed osv... det har bare ikke nok effekt til at jeg vil anbefale nogen det :)

    Men Longo... here we go :) Og tak :)



    Xirene   05-10-2007 18:19:19
    jeg har heldigvis ikke selv herpes så jeg ved ikke om det virker, men håndboldpigerne (hende jeg kendte) sagde at det rent forebyggende holdt dem fri for sygdomme, stress m.v. og jeg kan som sagt godt mærke at mine negle bliver skrøbelige mind hud tør og håret elektrisk, når jeg undlader at tage dem - hexerei ???

    Prøv, men du skal prøve min. 6 uger inden du kan være sikker på effekt.



    Miss2900   06-10-2007 10:58:03
    du kan entet prøve at skylle munden i alm danskvand med brus uden citrus eller du kan gøre det i atamon..



    Femalevampire   06-10-2007 12:08:40
    hvis man skal fortsætte lidt med hvad man kan gøre når de er kommet så er vand med salt i også super effektivt !




    Indienite   06-10-2007 18:27:23
    Xirene blister er ikke det samme som herpes.



    Xirene   06-10-2007 20:15:05
    Redigeret den 06-10-2007 20:16:20
    indiente : nej det ved jeg godt  men der er dokumenteret effekt ved BÅDE blister og herpes. Derfor skriver jeg også at jeg ikke ved om det virker på herpes for det har jeg IKKE, men blister har jeg da prøvet af have.

    Hvis du læser min tekst ordenligt står der at den virker på Herpes OG blister - bemærk dette OG.

    Og bemærk, at jeg ikke har redigeret i mit oprindelige indlæg.

               



    Indienite   06-10-2007 21:15:45
    Okay så læste jeg vidst for hurtigt :) Sorry :)

    Jeg har heller ikke herpes, men hvis det er bare lidt ligeså irriterende som blister så tror jeg at jeg ville dø :)



    Luttebab21   08-10-2007 08:42:46
    Hej.
    Min lillebror har døjet meget med blister i munden, men da han begyndte at bruge Aloe Vera tandpasta UDEN fluor, og Aloe First (som han sprøjtede i munden når det var rigtig slemt), er det faktisk næsten forsvundet..

    Hvis du vil læse mere om produkterne, skal du være velkommen til at lure mine annoncer :)
    Held og lykke med det!
    Mvh Tina



    Louize-h   08-10-2007 08:45:47
    Indienite: vedr aftamed, så synes jeg bestemt det har en bedøvende virkning på blisterne, brugte det lige imorges og kan ikke mærke mine blister nu



    Indienite   08-10-2007 08:47:06
    Jeg har nu allieret mig med Longo Vital, Zendium og myrra dråber (avs!).

    Tak for alle de super gode råd



    -monika-   08-10-2007 13:35:28
    det hjælper at rense dem med brintoveilte, eller hvordan det nu staves, hehe  man kommer det på en vatpind og tørrer det af på blisten, det renser den og den forsvinder hurtigere end hvis du ikke gør det.. for det er jo en slags betændelse

    Ps. Vil lige advare folk om at bruge tandpasta UDEN flour, det er ikke godt!! for flour er det eneste der beskytter mod huller.. 



    Xirene   08-10-2007 17:28:57
    indiente: ok - og jeg var vist også lidt hurtigt til at være negativ.

    Jeg kan fortælle om en kollega jeg har haft, der havde et herpes udbrud på læben, det var så lille bitte som et knappenålshoved den ene dag. Dagen efter havde det bredt sig til at fylde på størrelse med en fem kroner og hendes NÆSE yderside var hævet og hverken hun bevægede sit ansigt havde hun smerter. Det gik i alle hendes ansigtsnerver og var meget meget smertefuldt - jeg mener at hun fik nogle stærke smerter hos lægen for at klare det.



    Xirene   08-10-2007 17:30:03
    nå men det jeg ville med historien var at fortælle, at hun har taget longo i 9 måneder nu og har ikke haft udbrud af herpes siden. Hun plejede at have 2-3 gange i løbet af sommeren (sol er hårdt ved herpes i ansigtet)


  • Anemikkelsen 19-10-2007 10:53

    Du kan få noget gel på apoteket til at smøre den med så den ikke gør så ond - det er noget let bedøvende dental gel ;)

  • Pingeling 19-10-2007 16:05

    Ved godt det allerede er skrevet ovenover, men pröv at skifte tandpaste til Zendium, hvis du ikke allerede bruger det. Det hjälper..Kan personligt ikke selv täle Colgate, fär blister af det - det er et eller andet med enzymerne i det eller noget i den stil.

    Ellers kan man eller har kunne fä Nelex. Det gär ondt af helved til, men det virker! Det er en mörk väske man dupper pä med en vatpind som sä 'ätser' nervespidserne, vist nok.. Det lyder voldsomt, men det er effektivt Er dog ikke sikker pä man kan fä det mere:-/

    Og sidst, men ikke mindst kan cxylocain (ved ikke lige hvordan det staves) ogsä bruges. Det er en lokalbedövende salve (godt nok stär der 'kun til udvortes brug' pä den, men jeg har aldrig taget skade, man sluger det jo ikke ligefrem.
    De tre ting har vi aaaltid brugt hjemme ved os, da stort set hele familien lider af blister.

    Häber noget af denne lange smöre kan bruges

  • Duaraa 19-10-2007 22:14

    jeg har haft det som Xirene omtaler, jeg fik meget stærk penicillin af lægen. Efter et par år begyndt ejeg at få små udbrud. de var der et par dage, forsvandt og så kom der nye. JEg begyndte at tage vitaminpiller og så forsvandt det. JEg har haft det meget få gange siden, og som regel kun hvis jeg glemte vitaminpillerne

  • Babiiphat 20-10-2007 13:01

    undgå tandpasta med skummemidler (bl.a. natriumlaurylsulfat) i, da disse er vævsirreterende. Du har sikkert hørt det før at Zendium er god. Grunden til dette at Zendium ikke indeholder skummemidlet ligesom Sensodyne og Denevit. Britoverilte og klorhexidin er gode mod (i en vis grad) infektioner, men blister/after/blæner er ikke en infektion, men autoimmun respons på yder påvirkning eller hormonel forandring. Prøv de nævnte tandpasta og husk at der gå et stykke tid (op til 2 uger) før problemet er helt forsvundet.

  • Frøkenshop 20-10-2007 19:40

    Begynd at tage longo vital dagligt... Det forbedrer imunforsvaret, og hindrer blæner.. Har selv døjet med blæner rigtig meget , selv nede i halsen, og så begyndte jeg på longo vital og siden har jeg ikke haft nogle bemærkelsesværdige blæner.. Der går meget langt tid i mellem !

  • Xirene 20-10-2007 19:41

    jeg har netop fra en kollega hørt, at hun skyller mund i en stærk opløsning af saltvand. Hun tager en spiseskefuld salt og blander med vand og så gurgler hun mund og spytter ud. Det gør hun så tit hun har lyst, og det skulle kunne kurere sådan en blist i løbet af kort tid. Indenfor 24 timer, så det er tåleligt indtil den er helt væk.

  • Lillesmølf 21-10-2007 20:48

    Nu har jeg ikke lige læst alle besvarelserne overfor så kan være du allerede har fået dette råd. Men hvad jeg plejer at gøre er at tage lidt brintoilte (fisk, ved ikke hvordan det staves) på en vatpind og gnide det på blisten. Det svider lidt, men smerterne forsvinder når du har gjort det et par gange. Jeg plejer at gøre det morgen og aften når jeg har blister..

  • Boulli 27-11-2007 23:22

    Hvis Longo Vital virker, som en del af jer skriver, synes jeg da bestemt det er det du skal gøre. Det er jo med at forebygge. Blæner er en virus, så hvis først du får dem kan du ikke gøre så meget ved dem. Du kan dog få dem til at gå hurtigere væk hvis du tygger tyggegummi fra apoteket med klorhexidin i, det hedder Densilex og virker helt super. Jeg bruger det selv, og er kun tilfreds.

Skriv på debatten