Skrabe-Æg, Hvilke Høns Kommer De Fra?

Tilmeld/Afmeld besv. emails | Læst af: 438
  • Loui81 20-11-2011 12:52

    Jeg kunne ikke drømme om at købe bur-æg, helst køber jeg æg fra frilands-høns eller vejkantsæg... Men er lidt i tvivl om skrabe-æg, hvordan lever hønsene dér? 

  • Tina62 20-11-2011 12:54

    Buræg:
    Hønsene går i bure, hvor de har 600 cm2 pr. høne. De har ikke adgang til en hønsegård, og de får trimmet deres næb for ikke at hakke hinanden.

    Skrabeæg:
    Hønsene går i flokke på op til ca. 17.000 pr. flok. Der må gå op ti ni høns pr. m2, og de har reder og siddepinde. Mindst en tredjedel af gulvarealet skal være dækket af sand, halm eller anden strøelse. Hønsene har ikke adgang til en hønsegård, og de får trimmet deres næb.

    Frilandsæg:
    Hønsene går i staldforhold ligesom skrabehønsene, men de har adgang til et udendørsareal på mindst 4 m2 pr. høne. Hønsene får også trimmet næbene.

    Økologiske æg:
    Hønsene går i flokke på op til 3.000 eller 4.500 høns pr. hus afhængig af staldens alder. Der går op til seks høns pr. m2 i hønsehuset, hvor de har adgang til redekasser og siddepind samt strøelse på mindst en tredjedel af gulvarealet. De har også adgang til udendørsareal på mindst 4 m2 pr. høne. Det er forbudt at trimme næb på økologiske høns. Foderet er økologisk dyrket

  • Pava04 20-11-2011 12:57

    De har måske lidt bedre forhold end burhøns, men vil anbefale dig at købe økologiske hver gang 

  • Helsekost 20-11-2011 13:15

    Jeg køber KUN øko æg, vil hellere undvære end at købe æg fra nogle af de andre kategorier.
    Jeg ved godt der er rigtig mange andre dyr der lever under kummerlige forhold.. træmmekalve, køer og grise osv... (hvis nogle skulle finde på at nævne det)  
    Men klart Øko her 

  • Katatonia 20-11-2011 13:19

    Hihi Tina, det er godt nok nogle store gårde de landmænd der har burhøns må have så 'Hønsene går i bure, hvor de har 600 cm2 pr. høne.'

    Jeg køber altid øko æg i den tro at de høns i det mindste har haft det lidt bedre end de andre. Buræg og skrabeæg er fuldstændig bandlyst hos mig spiser og bruger endda mange æg, men vil hellere give det ekstra end de billige, og så spise dem med lidt bedre samvittighed. Ville ønske at øko kyllingekød var billigere

  • -trunde- 20-11-2011 14:20

    Burhøns Jeg køber kun øko æg, er så heldig så min datter & svigersøn har øko høns...som har det rigtig godt, de kan gå frit omkring som de vil...får bestemt foder....  

  • Tina62 20-11-2011 15:16

    Katatonia jeg har bare kopieret siden. Måske der skulle have stået mm2 

  • Katatonia 20-11-2011 16:30

    Tina - hahaha ja, 600cm2 pr høne ville ellers ikke være dårligt

  • Pava04 20-11-2011 16:50

    ha ha, 600 cm2 pr. høne, uha, de bliver da pakket som legoklodser så, mon så æggene bliver firkantet også   

    ØKO ØKO ØKO 

    pesonligt vil jeg hellere gå i en anden butik og købe æg hvis der kun er bur-æg tilbage, jeg kan bare ikke få mig selv til at købe dem. Det er bare ikke et liv for høns 

  • Sovetrynen 20-11-2011 18:34

    600 cm2 pr høne lyder da meget sandsynligt. Det svarer til et areal på ca. 20 x 30 cm pr. høne (hvilket vil sige, at der på én kvadratmeter går cirka 16,7 høne)

    I skal da vist lige have opfrisket folkeskole-lærdommen, de damer    

  • Internetewhore 20-11-2011 23:04

    Jeg køber de billigste æg! Wola, jeg tror ikke en skid på økologi. Ikke endnu i hvert fald. Der er simpelthen så meget af det økofis, der er til at pisse direkte ned i, og det vil være mere økologisk bagefter.

    Sovetrynen: Dejligt, at du kan det endnu   

  • Sovetrynen 20-11-2011 23:16

    P.S. Jeg køber altså også tit de billigste æg, fordi de ikke smager af fisk (som de økologiske og fritgående kan gøre...). Ved godt, det er politisk ukorrekt, men kombineret med de mængder af æg, der sættes til livs herhjemme, så er det altså sådan det bliver i det lille hjem