Fattigjul? Hmm

Tilmeld/Afmeld besv. emails | Læst af: 885
  • Stinahs81 27-11-2011 17:37

    Hmmm er definitionen på en fattigjul virkelig, at sønnike ikke kan få en ny computer?

    http://ekstrabladet.dk/nationen/article1664471.ece

    IKKE enig....

    Jeg synes det er skørt at give så dyre julegaver 

  • Cecilie2610 27-11-2011 17:43

    Hvordan læser du artiklen? Selvfølgelig er det ikke definitionen på en fattigjul, men jeg læser det slet ikke som om, at dét at de ikke kan give deres søn en computer betyder, at det er en fattigjul. Nærmere et forsøg på at forklare, at drengen ikke kan få sine ønsker opfyldt pga. deres situation - uden at det er selve computeren, der er essensen. 

    Men når det er sagt, er det naturligvis ikke dyre gaver, der skaber en god jul - og så synes jeg forøvrigt, at Ekstra Bladet har det med at gøre historier "værre" end de er. Ikke at det ikke er slemt nok, at de ikke har nogen penge, men som du selv skriver med computeren.

  • Stinahs81 27-11-2011 17:46

    Jeg læser den som dig Overskriften passer ikke helt på indholdet

    Og ja, EB er god til at lave disse historier hvert år 

  • Cecilie2610 27-11-2011 17:48

    Stinahs81: Nå, min fejl så! Troede, det var indholdet, samt titel, du mente. Amen, så er jeg enig.

  • Camilla frederiksen 27-11-2011 17:48

    med tanke på at andre familier ikke ved om de overhovedet kan få noget at spise i julen eller om deres børn kan få bare den mindste lille gave, er det vist ikke en stor ulykke at den pågældende familie ikke har råd til computere, PS3ere og fjernsyn...

  • Anettestjernholm 27-11-2011 18:26

    Større fjernsyn.... Har som jeg læser det fjernsyn vil gerne have et større! (det vil jeg også gerne)

  • Antoniaheart 27-11-2011 18:32

    Jeg synes, det var en mærkelig artikel uden fokus..Hvad er formålet med den?

    Stinahs81

    Hvorfor synes du, det er  skørt at give så store gaver ?

  • Stinahs81 27-11-2011 18:49

    Fordi jeg er meget sammen med børn og teenagere, og jeg oplever ofte, at deres verden er ved at gå under, fordi de ikke har den nyeste taske/spillekonsol/mobil osv. Jeg synes at det materielle har taget fuldstændig overhånd, og det hjælper ikke på det at ungerne lærer fra små af, at det er normalt at få fx. en computer i julegave eller fødselsdagsgave.

    Jeg ville elske, at gaveniveauet generelt blev tonet gevaldigt ned overalt, så der ikke var de kæmpe forventninger om store og dyre gaver. Ungerne lærer aldrig at sætte pris på, hvordan det rent faktisk føles at købe noget dyrt, man har knoklet for i lang tid eller sparet op til.

    Mange unge får et kulturchok når de flytter hjemmefra og skal klare sig selv, og finder ud af at man altså ikke sådan lige kan få råd til den nyeste gadget.

    Jeg har set så mange forældre, der virkelig gør deres børn en bjørnetjeneste ved altid at give dem det nyeste nye af alting. Og ungerne er sgu ikke taknemmelige, for de er vant til det.

    Mine børn kommer aldrig til at få så dyre gaver (af mig).

    En helt anden ting er alt for mig handler julen om hygge og næstekærlighed - ikke om flotte og dyre gaver.

  • Internetewhore 27-11-2011 19:14

    Jeg synes, at det er urealistisk, at en dreng rent faktisk forventer en computer i gave - blot fordi han ønsker sig det. (Nu er det bare et eksempel). Tænk at rent faktisk skulle forklare sit barn, at det får det ikke, fordi der er pengemangel i familien.

    Et er, at børn gerne må ønske sig en computer. Men at man skal forklare at de ikke får det. Det er da for skørt.

  • Mawworm 27-11-2011 19:25

    @Stinahs81

    Men det kan jo være at forældrene prioritere på en anden måde - der gør at det falder mere naturligt med større gaver.
    Mine børn får ikke ting og gaver løbende gennem året, de får til jul og fødselsdag og ja det kan sagtens være en computer hvilket jeg ikke kan se noget galt i.

    Modsat andre så kommer de ikke i 347 forskellige sommerferielande, på skiture mm. så hvis man skal gøre regnskabet op, så tror jeg det står lige.

    Desuden...jeg kan jo heller ikke sende min 11 årige ud og arbejde for at spare penge sammen til en computer

  • Cecilie2610 27-11-2011 19:26

    Mawworm: Men har en 11-årig også brug for sin egen computer?

  • Stinahs81 27-11-2011 19:27

    Cecilie jeg skulle lige til at skrive det samme

  • Stinahs81 27-11-2011 19:29

    Mawworm

    Mine børn kommer heller ikke til at få ting og gaver i løbet af året - jo tøj selvfølgelig, og måske et legestativeller et gyngestativ. Men gaver og større ting bliver til jule og fødselsdage.

  • Mawworm 27-11-2011 19:40

    @Cecilie2610 og Stinahs81

    Ja det har min søn - og også min datter på 8 år.
    Der er både lektier, programmer og elevintra der jævnligt skal tjekkes, og jeg benytter så min egen.

    Hvis begge børn skal sidde og skrive stil og jeg har noget arbejde der skal gøres, så er det garanteret at der ikke ville være nogen af dem, der fik lavet stil.

  • Cecilie2610 27-11-2011 19:46

    Mawworm: Skriver man ikke længere i hånden i de mindre klasser i folkeskolen?
    Hold da op. Selv på gymnasiet foregår vores eksaminer stadig med papir og blyant.

  • Fimbel 27-11-2011 19:52


    Jeg forstår dybt seriøst ikke, hvorfor folk - også særligt herinde - skal blande/kommentere på, hvilket beløb andre køber gaver for????????

  • Noble/nordic 27-11-2011 19:52

    Jeg gik fuldstændig i koma over den artikel!

    Det var simpelt hen så ynkeligt, urealistisk og forkælet at en dreng klynker over en computer han ikke kan få. Familien kalder sig fattig, men har i det mindste tag over hovedet, fjernsyn og penge til at betale deres regninger, siger artiklen.

    De virkeligt fattige, dem der kun har det tøj de står og går i, dem der bor med deres børn i en mikroskopisk lejlighed, dem der ikke engang kan købe sig en varm vinterjakke - hvor er de, hvorfor blev der ikke skrevet om dem? Det chokerer mig, at børn er SÅ materielle - hvorfor ikke bare prise sig lykkelig over at have begge forældre i god behold og faktisk have dem hjemme juleaften? Hvad med dem, hvis forældre enten er alvorligt syge, den ene er i Afghanistan eller måske død - det er forkert at vi skal læse om en forkælet unge i stedet for folk der faktisk har behov for hjælp.

  • Stinahs81 27-11-2011 19:56

    Fimbel

    Så kan du jo sige sådan om alt, der debatteres herinde? Man kommenterer/blander sig vel fordi man har en mening

    Folk bestemmer da helt selv hvor dyre gaver de køber, men derfor kan man jo stadig godt lufte sin mening - det er et debatforum

  • Antoniaheart 27-11-2011 20:04

    Jeg kan ikke se noget problem i at de forældre, der har råd køber en pc til deres børn eller andre dyre gaver til jul og fødselsdage, eller at børn også får gaver, i løbet af året, hvis forældrene har lyst og råd. Jeg synes, det er meget firkantet at sige, at de børn, der får dyre gaver ikke værdsætter dem nok, fordi de er forvænte eller at når de flytter hjemmefra, så bliver de fortabte, da deres forældre har købt så meget til dem. Jeg tror snarere, det handler om at man snakker om tingene hjemme. At man bevidstgør de velstillede børn, hvordan verden ser ud, vigtigheden af at tage en uddannelse, tjene sine egne penge etc.

    Lige en anden kommentar. Jeg tror ikek, at børn er så materielle som vi gør dem til. Jeg er sikker på, at det bedste de ved er når forældrene er omkring dem, nærværende og ikke stressede eller hele tiden væk på arbejde.

  • Mawworm 27-11-2011 20:15

    @Cecilie2610

    Jo nogen gange, men de laver også projekter mv. hvor de bruger computer og har gjort det siden 0.klasse.

  • Mawworm 27-11-2011 20:21

    @Noble/Nordic

    Hvor i artiklen læser du at den pågældende dreng klynker?
    Det er vel fair nok at drengen har nogle ønsker, og ærlig talt så vil alle forældre da gerne kunne opfylde deres børns højeste ønsker hvis de kunne.

    Familien bor i en nedlagt landejendom, de har ingen varme - drengen har måttet flytte fra venner, skole langt helvede i vold - jeg tror ikke lige at det han er mest trist over er at han ikke får en computer til jul.

  • Fimbel 27-11-2011 21:24


    Folks økonomiske prioriteringer er deres egen sag, og for mig stinker det lidt af misundelse, når kommentarer a la "øøøøøhh, det er da vildt dyre gaver, du køber"... Nå. Og hvad så. Det er forskel på at være spørgende nysgerrig eller bare øjenbrynshævende-forarget

  • Elisabeth-p 27-11-2011 21:28

    Jeg ved ikke om min computer ryger ind på en anden artikel, men jeg har heller ikke læst at drengen klynker...

    Det er vel meget naturligt at børn spejler sig hos andre børn hos skolen bla. Mange børn kommer efter jul og siger de har fået Apple produkter, computer, ps3 osv... Der skal desværre ikke ret meget til at føle sig ved siden af.

  • Stinahs81 27-11-2011 21:43

    Jeg er absolut ikke misundelig - ved ikke lige hvem det skulle være på? Ungerne? Jeg mener jo netop at det ikke er sundt for dem. Jeg er heller ikke misundelig på en der vejer 170 kilo.

    Det gode ved debatter er netop at alle kan give sin mening til kende. Og jeg kan sagtens have en holdning til gavekøb der ikke lige bunder i misundelse.

    Jeg tror desuden at mange forældre kompenserer for manglende tid og nærvær, ved at købe dyre gaver. Men ved det ikke

  • Elisabeth-p 27-11-2011 21:51

    Stinahs81: Jeg kan godt følge dig med det med at kompenserer. Men jeg tror nu ikke nogle forældre gør det bevidst. Men mere at nogle måske ikke tænker over at barnet måske mere har brug for en forældre/barn snak, end end iPad.

    Redigeret 27-11-2011 22:01

  • Signe-musen 27-11-2011 21:56

    De har omkring 2000 kroner om måneden at gøre godt med, når de faste udgifter er betalt.
    – De skal række til mad, tøj, medicin, benzin og dyrlægeregninger..
    Det er så her jeg tænker, hvorfor har de dyr? og når de intet arbejde har, hvorfor har de så bil? ( de har nok ikke set luksusfælden) 

    Jeg ser det også som en artikel om at nårhh det er synd for os, og at sønnen ikke kan få en computer! hmm kender ikke mange i den alder der bare sådan får sådan én, og ja det er altså en dyr gave..

  • Cecilie2610 27-11-2011 22:01

    Signe: Du har nok ikke nærlæst. For der står nemlig også: "Årsag: Familien måtte i år se deres hus i Fredericia gå på tvangsauktion, fordi far Stig Aaagaard Poulsen blev syg og måtte opgive sit erhverv som chauffør."

    De har formentlig haft råd til dyr og bil, da faderen stadig var i arbejde, men ingen kan forudse sygdom. Jo, bilen kan de formentlig skille sig af med, men dyrene er nok lidt en anden sag.

  • Antoniaheart 27-11-2011 22:07

    stinahs81

    Ja dem er der sikker også nogle af, jeg har hørt det tit er skilsmissebørn der får dyre gaver som en kompensation, men jeg ved det ikke, måske bare et rygte blandt mange..

    jeg synes bare det er et problem så længe hjertet og de sunde værdier også er med...

  • Signe-musen 27-11-2011 22:07

    Cecilie - jo jeg har skam læst det ... men er udmærket klar over at de fik det da det stadig havde penge.. men historien fortæller jo heller ikke om hvad det var for et hus de boede i før.. og hvis manden kun tjener penge og han var chauffør, så er det nok begrænset hvor mange penge han kan komme med til at forsørge familien. så der er mange løse ender...
    og det kan godt være at EB pynter hist og her.. men bliver sku lidt irriteret over at læse sådan noget   for har på ingenmåde medlidenhed med sådanne mennesker - prøv bare at se billedet ( der jo en grund til man er tyk...) 

  • Signe-musen 27-11-2011 22:11

    desuden er den anden søn i plejefamilie og bare fordi man ikke har så mange penge, kan man da godt få en god jul - det synes jeg da man skal lære sine børn fra starten af..

  • Cecilie2610 27-11-2011 22:13

    Signe: Det er vel underordnet, hvilket hus de boede i før. Tingene kunne åbenbart løbe rundt der.

    Det er fint, du ikke har nogen medlidenhed med dem, men nu har faderen næppe selv valgt at blive syg, ligesom moderen ikke har valgt at blive førtidspensionist.
    Desuden vil det pynte at researche lidt eller holde sig til det, der står, før man åbner munden og snakker uden at have hold i tingene. Jeg hentyder til din kommentar "der er jo en grund til, at man er tyk".

    Det vil svare lidt til, at jeg kigger på et billede af dig, og påpeger, at jeg ikke har medlidenhed med dig for whatever the reason might be - for man kan jo bare se på billedet. I mean, nogen gange er det okay at tænke, før man slynger ting ud.

  • Fimbel 27-11-2011 22:16


    Jeg tror, der er mange, der kommenterer på andre folks penge prioriteringen på grund af misundelse. Men ved det ikke

  • Antoniaheart 27-11-2011 22:17

    signe-musen

    der er også nogen der ikke er så begavede,  og åndsfattige, men dem har jeg da medlidenhed med ....

  • Signe-musen 27-11-2011 22:20

    Cecilie - måske skulle du tage dine egene ord til eftertanke 

    Nej det er da helt sikkert ikke lige meget med hvilket hus de boede i før + der har det nok ikke kørt skide godt heller  - ellers kommer ens hus jo nok ikke på tvangsauktion bare fordi manden bliver syg ( HER kan man da godt lige tænke...) et hus kommer jo ikke på tvangsauktion på 1 dag.. det er jo gennem længere tid. Og hvorfor skal JEG research? det er der da ingen ide i, når det er en artikel, så har de jo selv gjort det  altså dem der har skrevet artiklen ( desuden har de jo nok selv sagt JA til at komme i avisen).

  • Signe-musen 27-11-2011 22:22

    Fimbel - øhhh? hvordan kan man være misundelige på dem? jeg ved da udmærket godt hvordan det er ikke at have nogle penge ( er selv på su - som desuden er meget mindre end hvad de mennesker får)... men det er jo en printets sag, de køber måske ikke ind billigt, de spiser måske meget fast food.. fordi det er billigt.. jahh hvad ved jeg  

  • Antoniaheart 27-11-2011 22:23

    signe-musen

    er du klar over hvor mange huse der kommer på tvangsauktion hvert år, mange af dem pga skilsmisser..der er svært at betale et hus med kun en indkomst og folk kan nu godt miste et job fra den ene dag til den anden. Måske sker det ikke fra den ene dag til den anden men mange gange inden for en måned,.....

  • Signe-musen 27-11-2011 22:25

    Morcarina - okay det vidste jeg ikke, men lige med hensigt på denne her historie, tror jeg ikke de i forvejen har levet i sus og dus.. det var bare sådan jeg mente det 

  • Cecilie2610 27-11-2011 22:26

    Signe: Du skal være velkommen til at uddybe.

    Sikkert ikke, men tingene har kunnet køre rundt med deres indtægter. At det kører skide godt, og at noget kan køre rundt, er to forskellige ting.
    Angående tvangsauktionen, citerer jeg lige igen: "– Alt gik skævt. Uden de sædvanlige indtægter kunne vi umuligt klare afdragene på vores lån." Ergo, kunne de betale, da han var i job.

    At de har sagt ja til at komme i artiklen, gør ikke dine kommentarer mere intelligente. At påpege, at manden er tyk, har da absolut ingen relevans for deres situation, for DU ved ikke, hvorfor hans mave er stor. Min morfar fx har en tyk mave, men manden spiser grøntsager dagen lang. - Ydermere står der INTET i artiklen om, hvorfor manden er stor - derved ville lidt research gavne din kommentar.

  • Antoniaheart 27-11-2011 22:26

    signe musen

    der er vi helt enige, det tror jeg heller ikke.

  • Elisabeth-p 27-11-2011 22:27

    Signe: Du skriver "ellers kommer ens hus jo nok ikke på tvangsauktion bare fordi manden bliver syg ( HER kan man da godt lige tænke...) et hus kommer jo ikke på tvangsauktion på 1 dag.. det er jo gennem længere tid."  Altså lønnen plejer at blive meget mindre, når man mister sit job.
    Jeg forstår ikke hvad du havde tænkt familien skulle gøre?
    Tror du det er sjovt hvis ens hus kommer på tvangsauktion? Man har for det meste været i en ulykkelig økonomisk situation!

  • Stinahs81 27-11-2011 22:30

    Fimbel

    Jeg tror du har helt ret 

    Misundelse er en rigtig grim ting.

  • Antoniaheart 27-11-2011 22:34

    Fimbel

    ja det tror jeg også, men andre gange fordi man synes det er forkert :)

  • Signe-musen 27-11-2011 22:40

    Cecilie - I don't care  men når du kan udtale sig om min intelligens, så synes jeg ikke du kan pudse din glorie og udtale dig om hvad du tror om mig, når du selv skriver at man skal research før man kan udtale sig! UPS!

    Elisabeth - Jeg forstår simpelthen ikke hvad du mener? Jeg skriver jo at de nok ikke er kommet i en dårlig økonomisk situation på én dag.. men at der er gået noget tid, før et hus kommerpå tvangsauktion.. og nej jeg tror bestemt ikke det er sjovt.. men nu udstiller de jo i forvejen jo familien til at århhhhhhhhhhh nårrrrrrrrrhhh det er synd, derfor jeg bare tænker i dybden af artiklen og ikke læser den overfladisk!. men det kan jeg da godt høre, jeg nok heller skulle ha gjort.. hi hi

  • Cecilie2610 27-11-2011 22:43

    Signe: Som skrevet, udtaler jeg mig også kun om dine kommentarer.. Ups, ups. Du kan jo selv læse det: "At de har sagt ja til at komme i artiklen, gør ikke dine kommentarer mere intelligente." Punktum.


  • Froekenknudsen 27-11-2011 22:45

    Når der ikke er nogen fastsat fattigdomsgrænse i DK, så er det jo svært at vurdere om det er en fattigmandsjul...

    Fattigjul er i mine øjne ikke når man ikke har råd til at give en computer i gave, men når man ikke har råd til at komme mad på bordet. Børn er faktisk nogle ret taknemmelige væsner hvis man forklarer dem hvorfor de ikke kan få en computer....

    Jeg ser intet unormalt i at det er det knægten ønsker sig... Som barn ønskede jeg mig troligt en hest til samtlige jul og fødselsdage - velvidende at det havde vi ikke råd til... men man har vel lov at drømme 

  • Elisabeth-p 27-11-2011 22:51

    Signe: for mig at se virker det som om at du undrer dig over at man kan komme i familiens situation. Også idét du nævner at de er tykke?

  • Signe-musen 27-11-2011 22:57

    Cecilie - hvem mon der så er uintelligent her? det er ikke mig åbenbart  desuden kan man heller ikke skrive uintelligent om ting folk skriver, du skulle nok nærmere skrive at du synes det er dumt, det havde nok passet bedre - for jeg udtaler mig jo om artiklen, som jeg ikke må... og du udtaler dig om det jeg skriver.. HAHA og jeg kan blive ved... derfor jeg skrev I don't care 

    Elisabeth - jeg undre mig ikke over at man kan komme i deres situation - jeg skriver bare at man ikke bliver fattig på ÈN dag..  og fordi de er tykke.. ja den har jeg vist forklaret længere oppe