Er Der En Hausfrau Til Stede?

Tilmeld/Afmeld besv. emails | Læst af: 2085
  • Venus ll 29-04-2012 14:20

    Jeg var heldig at finde denne Le Creuset støbejernspande på Ingerslevsmarked i Århus i dag til kun 50 kr.!

    Nu vil jeg så høre, om I har nogle gode råd til, hvordan man kan gøre sådan en sag ren. Jeg har hørt noget om brun sæbe, men jeg har ingen idé om, hvad der er smartest.

    Så er der en Hausfrau til stede, der kan dele sine tricks eller erfaringer med mig, hvad angår rengøring af støbejern med fastbrændt skidt?

  • Mindste my 29-04-2012 14:27

    Brun sæbe skulle nok kunne tage det. Et godt lag på alt det sort, indpakning i enten film eller en lufttæt pose, og så lade det stå natten over. Dagen efter kan man så skrabe den brune sæbe af og give gryden en opvask

  • Helsekost 29-04-2012 14:34

    Er det udenpå eller indeni du vil ha hjælp.
    Hvis den er brænd indeni så er et godt råd at opløse en opvasketabs i 3-5 dl vand og lad gryden stå i blød, ganske alm vaksepulver kan også gøre det.

    Udenpå kræver den vist bare en ordentlig omgang knofedt. Prøv at lav en 'grød' af vaskepluver/vand og så gå i krig med en skuresvamp.

    Så skulle den gryde blive så god som ny 

    Go søndag 

    Redigeret: slåfejl

    Redigeret 29-04-2012 14:44

  • Helsekost 29-04-2012 14:35

    Nåeh... læste det bare som Le Creuset, troede det var en gryde...

    Jamen ved panden gør du bare det samme 

  • Venus ll 29-04-2012 14:38

    Ja, det er udenpå, jeg har brug for hjælp som vist på billedet

    Jeg tror, jeg vil prøve det med brun sæbe først - skal lige se, om vi har det på lageret, ellers hopper jeg på Helsekosts vogn med vaskepulvergrøden

    Kom endelig med flere råd - gode husmoderlige tricks er altid godt at have i baghånden 

  • Heinze 29-04-2012 14:42

    Jeg har også Le Creuset og gaskomfur, så mine gryder og pander kommer jævnligt til at se sådan ud, og så får de bare lige en tur med en rens let svamp, når jeg alligevel gør vasken ren. Det tager kun et øjeblik, og så er de fine igen

  • Helsekost 29-04-2012 14:48

    Jeg ville altså IKKE pakke gryden ind i film/pose efter den var smurgt ind i brun sæbe. 

    Der sker nemlig det at brun sæbe indpakket i film, får afsyringeeffekt, og så risikerer du at vågne op med en gryde der har mistet noget/en del af emaljen eller emaljen er boblet op... og det vil da være ærgerligt.
    Ved ikke præcis hvad de Le Creuset gryder kan holde til



    Redigeret: sprogbøf

    Redigeret 29-04-2012 15:44

  • Venus ll 29-04-2012 14:51

    Åh for søren da... Jamen så bør jeg nok starte med det mildeste: En god gang tyk sæbevand og en grydesvamp. Så må jeg lige få varmet mullerne op 

  • Helsekost 29-04-2012 14:58

    Altså du kan godt bruge brun sæbe, bare ikke vikle ind i film så det bliver lufttæt...

    Jeg ville i hvert fald ikke gøre det..  Så ja, smøg ærmerne op, og i gang 

  • Kanelsneglen 29-04-2012 17:48

    Jeg er selv den heldige ejer af en støbejernsgryde fra Le Creuset. Der var en brugsanvisning med, og vigtige regler om rengøring. MAN MÅ IKKE BRUGE SÆBE AF NOGEN ART !!!!! Det ødelægger jernet. Hvordan får man den så ren? Knofedt og en grydesvamp. Kog den af. Emajlen kan godt tåle sæbe. Så den kan bare få det hele.

  • Kanelsneglen 29-04-2012 17:51

    Ps - er findes også Creuset med belægning, og den kan godt tåle sæbe. Men ikke hvis det er ren støbejern... Den suger det bare i sig og maden bliver ødelagt ....

  • Høstblomst 29-04-2012 18:32

    Årh, hvor er du bare heldig. Den er SÅ fin

  • Venus ll 29-04-2012 18:35

    Tak for tippene - det er heldigvis kun emaljen og ikke selve stegefladen, der er blevet grim, så den er nu blevet skrubbet rigtigt godt med sulfo og varmt vand, og det værste er gået af, så den skal nok bare lige have en omgang til, før den er tip top 

    Havde også købt et solidt ovnfast fad fra et gammelt dansk mærke, der blev sat i blød i varmt vand med bagepulver, og en halv time efter kunne alle misfarvninger gnubbes af med en grydesvamp, så den er nu også rigtigt fin.

    Tak, Høstblomst - du kan også tro, jeg synes, det var et kup! Det var en ung kvinde, der solgte den sammen med en masse skrammel, så det er da sikkert en, hun har fået i gave og ikke rigtigt har gidet bruge, fordi den er så tung  Blot et gæt. Men uh, hvor heldigt for mig! Da jeg spurgte, hvad hun skulle have for den, spurgte hun, hvad jeg ville give, og da jeg svarede "en 50'er", sagde hun "solgt!"   

  • Frkmette 29-04-2012 21:37

    Jeg bruger noget så voldsomt som grydesvamp og skurcreme på min under bunden når den bliver for sort... det bliver den helt fint og ren af!

Skriv på debatten