Forkølelsesår - Hjæælppp

Tilmeld/Afmeld besv. emails | Læst af: 4332
  • Blomme10 30-10-2012 17:59

    Øv, har været syg i et par dage, og endelig når jeg er ved at komme på toppen bemærker jeg et forkølelsesår, avv. 

    Skal til 3.G Galla her på lørdag, så det ser ikke for godt ud. Har i nogen tips og erfaringer til hvad man kan gøre? det nemlig første gang jeg har fået sådan et     

    Det gør faktisk også ondt, og har bare proppet mine læber med en masse vaseline.

    Smitter det i øvrigt også hvis min kæreste kysser mig(hvis han gider huhu )

    Og bliver en anden smittet hvis de bruger af min vaseline læbepomade (den gule man påfører med fingrene)

    Redigeret 30-10-2012 18:04

  • Ceciliewadil 30-10-2012 18:14

    det smitter meget.. skynd dig på apoteket of få købt noget til at smøre det og så har de vist noget plaster du kan putte over det på lørdag. du må ikke røre det og husk at vaske hænder rigtig godt når du har smurt det. du må ikke dele drinks eller drikke af andre glas end dit eget for ellers smitter du folk.. Og nej ingen kys så får han det også og har man det, har man det for livet

  • Blomme10 30-10-2012 18:16

    Ej  Hvad mener du med for hele livet? går det aldrig væk 

  • Huntres 30-10-2012 18:18

    Brug Zovir om natten, og læbeplaster om dagen, det heler bedst hvis det er ikke bliver rørt ved, og at man holder det lidt fugtigt, derfor plasteret...

    Både zovir og plaster kan købes på apoteket! der er en spinkel chance for at det er væk nok til du kan gemme det med læbestift på lørdag, hvis du for alt i verdenen holder fingrene væk, og smører og bruger plasteret

    HUSK AT VASKE FINGRER HVERGANG DU HAR RØRT OMKRING DER! det kan nemlig i værste tilfælde smidte til næse eller trusse region på dig eller andre, hvis du har fået sårvæske på fingrene...

    Du kan smitte din kæreste, hvis han kysser dig under udbrud, og du kan smitte ved at låne din læbepomade ud!

  • Huntres 30-10-2012 18:20

    Blomme ca. ½ delen af alle mennesker har forkølelsessårsvirus, og får så indimellem udbrud ved sådanne sår.... jeg har, men har ikke haft udbrud de sidste 2 år, før det 2 år igen... så det er ikke så slemt som det lyder, nogle oplever også kun 1 udbrud og så går der MAAANGE år før det kommer igen for mig sker det hvis jeg bliver meget stresset (lige op til eksamen fx) eller efter jeg har været meget syg.... så ja det er sker heldigvis ikke så tid...

  • Blomme10 30-10-2012 18:21

    Ej har lige læst om det, mit hjerte er knust hulk hulk

    http://www.apoteket.dk/Sygdomsleksikon/SygdommeEgenproduktion/herpes%20paa%20laeben.aspx

  • Blomme10 30-10-2012 18:23

    Tak Huntres. Tak for den beroligende medicin 
    Altså det ikke fordi der kommer væske ud af det endnu. men det helt opsvumlet også er det et sår bare uden skorpe

  • Huntres 30-10-2012 18:24

    Så slemt er det altså slet ikke Blomme da det gik op for mig om hvor mange andre der faktisk har det, ja så kan det næsten være helt lige meget... om man har det eller ej... Når man begynder at kende følelsen af når det er på vej, så kan man slippe helt for sår og udbrud ved lige at duppe lidt zovir på, eller rense ekstra godt med tonic, der hvor man kan mærke det måske kommer...
    - jeg synes ihvertfald ikke det er verdenens undergang, ej heller klamt - højest lidt træls faktisk...

  • Huntres 30-10-2012 18:27

    NÅRH jamen så er det bare fluks ned på apoteket efter creme og plaster, så tror jeg godt du kan nå det Ihvertfald så meget at det ikke ser for bemærkelses værdigt ud med læbestift på

  • Katatonia 30-10-2012 18:27

    Forkølelsessår smitter helt åndssvagt. Så du skal ikke dele læbepomade, lipgloss, kysse, drikke af samme glas som andre eller for den sags skyld have oralsex, for det smitter som bare fanden 

    Skynd dig et sted hen hvor der er åbent og køb de produkter man kan få i håndkøb. Du kan enten få et usynligt plaster, som man kan komme makeup oven på eller en lille salve på tube.

    Jeg har bedst erfaring med de små plaster, jeg får altid forkølelsessår når jeg er stresset, da mit immun forsvar så er i bund. Jeg synes de små plaster er mest effektive. Jeg bruger dem særligt om natten, da de så kan sidde på uforstyrret i rigtig mange timer, og så forsvinder det ti gange hurtigere end når jeg kun bruger salven

  • Blomme10 30-10-2012 18:27

    ihh takker Kunne faktisk godt mærke jeg svulmede lidt op igår, men havde som sagt ikke prøvet at have et forkølelsesår før, så tænkte ikke over, at det kunne være det.

  • Blomme10 30-10-2012 18:32

    Katatonia er det også Zovir, som Huntres anbefalede?

    Har brugt vaseline, men de sidste to gange har jeg fået lov til at låne søsters nye smith's rosebud salve :( den er helt ny, så håber ikke der er kommet noget virus ned i den. Tror godt nok søster bliver ked af det selvom det nu var hendes ide jeg skulle smøre hendes nye gode salve på læberne

    Redigeret 30-10-2012 18:33

  • Katatonia 30-10-2012 18:48

    Vaseline hjælper ikke. Det gør kun at der ikke kommer skorpe på, du skal bruge salve eller plasteret før det går væk. Specielt hvis du vil have det væk inden lørdag.

    Man kan få forskellige slags produkter - bl.a. zovir, det er typisk det man kan købe i supermarkeder, men hvis du er på apoteket tilbyder de gerne en det billigste produkt på markedet, nogle gange er det zovir, andre gange er det et andet

    Jeg tror det var compeed forkølelsessår plaster jeg fik sidst, der var langt flere plaster i pakken end den fra zovir, og de er helt ens. Jeg sover som sagt med det, og i starten venter jeg med at tage det på til efter jeg har spist/børstet tænder, jo mere man bevæger munden, jo sværere har det ved at blive siddende. Så salven synes jeg klart fungerer bedst om dagen

    Hvis du har taget læbepomaden på fingeren og efterfølgende smurt læberne, uden at bruge samme finger til at tage mere, så er der ingen risiko for at din søster bliver smittet

  • Blomme10 30-10-2012 18:52

    Tak tak, må på apoteket imorgen , så jeg kan smile sådan her på lørdag

  • Xirene 30-10-2012 19:19

    Det sige at vitaminerne der hedder Longo Vital - eller koststilskud hedder det vel - skulle have en rigtig god effekt mod virusset. (ja eller viraen eller hvad filen det hedder )

    Og så kan jeg fortælle dig, at min mand har haft herpes i alle de år jeg har kendt ham (25) og jeg har ikke fået det - så bare man er opmærksom på at mærke når det kommer, så behøver man ikke at smitte. Men det er dig der skal blive god til at vurdere at der er udbrud på vej.

    Pøj pøj med det.

    Redigeret 30-10-2012 19:21

  • Jerkea 30-10-2012 19:24

    Jeg døjer rigtig ofte med forkølelsessår! Engang havde jeg 3 på samme tid. Så der lavede jeg mit eget lille eksperiment; hvad virker hurtigst og bedst.

    Jeg sværger til plastrene; det tager smerterne og det går hurtigere med at få det over (ikke det-er-væk-imorgen-hurtigt). Men markant hurtigere. Jeg har det tilgengæld på næsten non-stop i udbrudsperioden. Jeg har også forsøgt mig med aloe-vera gel på såret; og det virker faktisk overraskende godt.

    Ligesåsnart du mærker, den der prikkende fornemmelse - så var klar med plaster.

    Forkølelsessår sucks! Men der er desværre meget lidt at gøre ved det; men jeg har også hørt at longo vital virker.

    God gallafest

  • Tihi123 30-10-2012 19:29

    Man kan også få zovir i pilleform (men de er på recept) de virkede hurtigere end salve og plaster 

  • Goldlok 30-10-2012 19:32

    Jeg havde selv et forkølelsessår til mit gala i 3.g Jeg brugte de der små runde "plastre" til at sætte over og man kunne faktisk stort set ikke se det, udover at jeg var lidt hævet på stedet - ingen panik, hvis det ikke når at forsvinde

    Det vigtigste er bare, at du under ingen omstændigheder piller ved det - og så har jeg god erfaring med at skifte mellem zovir-salve om natten og plastre om dagen, hvor det er nemmere at skifte

  • Blomme10 30-10-2012 19:38

    Tusind tak for alle jeres fine svar. Jeg har været forkølet, og oveni det hele har jeg ikke slappet af, men derimod knoklet med en stor opgave, så det kan også være rigtigt det med at jeg har været stresset. Imorgen vil jeg klemme noget tid ind så jeg kan købe plastrene og longo vital eller zovir i pilleform. Spørg lige de søde farmaceuter på apoteket 
    Fortsat god aften til jer alle

    Redigeret 30-10-2012 22:14

  • Emy_77 30-10-2012 19:48

    Jeg vil bare tilslutte mig de plastrer, samt prøv med multivitaminpiller...

    Redigeret 30-10-2012 19:48

  • Mindste my 30-10-2012 20:15

    Altså Longo Vital skal du købe og tage hver dag, for at opnå en effekt. Det hjælper ikke på helingen af det sår, du har lige nu. Hvis du vil have noget der hjælper her og nu, så er det creme, plaster eller piller.
    Jeg har selv recept på aciclovirpiller, og de hjælper mig ret hurtigt, når jeg får udbrud (hvilket jeg liiiiige har fået, men jeg har også glemt at tage mine longo vital den sidste måned).

  • Katatonia 30-10-2012 21:02

    Longo vital vil være spild af penge for dig, når det er dit første. Synes først du skal overveje at tage det, hvis du begynder at få forkølelsessår regelmæssigt

    Men salve og plastrene er en god investering og gode at have, hvis du skulle få et igen

    Plasterne skulle også have den fordel at de mindsker udbruddene af forkølelsessår. det er 7-9-13 heldigvis en 3 måneder siden jeg sidst have et

  • Cozycatlady 30-10-2012 21:12

    Synes slet ikke at Zovir virker overhovedet... Jeg plejer, når det begynder at prikke, tage en gl. forvasket vaskeklud, sådan en rigtigt skrubbe-strid een, og skrubbe med håndsæbe og vand heeeeelt i bund 
    Og så en klat tea-tree salve på bagefter. Det virker og det når næsten aldrig at gå rigtigt i udbrud.

    Ellers har jeg været rigtig glad for de der små runde plastre.  Synes dog ikke de standser udbruddet, men  så er det kapslet inde og man føler sig ikke så spedalsk. 

  • Rizz 30-10-2012 21:23

    Jeg har døjet meget med forkølelsessår. De er bare så megairriterende og ikke særlig lækre at kigge på.
    Jeg tager Longo Vital hver dag og det har reduceret hyppigheden af mine sår virkelig meget (det hjælper dig ikke nu, men overvej det, hvis det bliver en tilbagevendende ting).

    Jeg har prøvet Zovir og plastre - det fungerer ikke for mig.
    Til gengæld er Eight Hour Cream et vidundermiddel for mig!
    Hvis jeg kan mærke, at det prikker bare en smule, sørger jeg for at smøre mine læber godt ind. Og det har ofte gjort, at forkølelsessåret slet ikke når at udvikle sig, men går i sig selv igen.

    Hvis det alligevel udvikler sig til et sår, så har Eight Hour Cream forkortet  helingsprocessen en hel del for mig.

  • Jerkea 30-10-2012 21:32

    Føler sig så spedalsk - nice one, Tytte! Det er nemlig lige hvad man føler sig uden!     

  • Ceciliewadil 30-10-2012 21:45

    og husk meget solcreme på læberne når du er i sol.. jeg får altid sår hvis jeg har fået for meget sol, og jeg går kun i udbrud hvis jeg har fået for meget sol på læberne.. så køb den der læbepromade med 30 solfaktor i og smør den på hele tiden mens du er i solen (måske ikke så aktuelt nu men hvis du skal ud og rejse eller til sommer er det meget vigtigt hvis du ikke vil have et udbrud)

  • Blomme10 30-10-2012 22:21

    Dejligt med forskellige erfaringer. Nu har jeg lidt at tage fat i, og hvis det dumme forkølelsessår kommer igen køber jeg longo vital.

    Rizz: Har lige smurt Eight Hour Cremen på, har den nemlig liggende da jeg bruger den som fugtmaske i de kolde tider Det må være en akutløsning til apotekkerne åbner imorgen for så skal der investeres i de der plastre 

  • Blomme10 30-10-2012 22:22

    og ja, jeg føler mig også spedalsk lige nu. Det er ordet     

  • Cozycatlady 30-10-2012 23:09

    Hehe... kan bare føles som om man er ét stort væskende og smittende sår, selvom det bare er en lille dut på læben. 

    Åhhh og så hvis folk kommenterer det... Nå, du har fået forkølelsessår...   JA TAK! Fortæl mig noget jeg ikke ved 

    Redigeret 30-10-2012 23:10

  • Blomme10 30-10-2012 23:34

    Det klør lige nu  Og til noget andet mærkeligt.. jeg er bange for at min tunge rammer mit forkølelsessår så jeg får virus på tungen 

  • Freyamolly 11-11-2012 22:58

    Mine bedste råd er:

    Tag longo vital hver dag.
    Når du kan mærke at såret er på vej frem - tag en isterning eller andet fra fryseren og is det så meget du kan. - Det tager også hævelsen.
    Put håndspprit på - det dræber det også. Og ring til lægen og få piller mod herpes. Ellers eksperimenterer jeg altid - tandpasta, aloevera osv. Synes ikke Zovir virker overhovedet. kan 8 ud af 10 gange slippe for voldsomt udbrudt når jeg gør overstående.

Skriv på debatten


log debate