Verdens Nemmeste Lagkage!

Tilmeld/Afmeld besv. emails | Læst af: 10446
  • Anettestjernholm 03-03-2013 20:53

    Min svigerinde bliver 40 i morgen og jeg skal lave noget mad, herunder har jeg tænkt på at lave en lagkage.

    Jeg har før lavet med rutebiler, så kunne godt tænke mig noget andet denne gang, men hjertens gerne lige så nemt, da den skal laves efter arbejde i morgen og jeg skal samtidig forberede mit bidrag til middagen (tilbehør).

    Er der nogen der har et forslag som er hurtigt og lækkert? (bundene bliver købte)

  • Janehn 03-03-2013 20:59

    Hindbærmousse og daim stykker på toppen??

  • Froekenknudsen 03-03-2013 21:23

    Hindbærsyltetøj og pulver-kagcreme 

    Ej, manden min plejer at piske flødeskum og så vende jordbærgrød/pureret frugt i... Det plejer at være et hit 

  • Carnation 03-03-2013 21:33

    Denne vinder jeg altid credit på:

    *Bland pisket kagecreme m flødeskum (giver super luksus creme)

    *Smid det på begge lag med hakket mørk chokolade

    *Top på med den sidste bund og flødeskum rundt om og så friske bær i hobetal på toppen (brombær, hindbær, blåbær) - gerne bær med syre.

    NEMT og super lækkert

  • Annemariekbh 03-03-2013 21:39

    Min yndlings-hurtig-lagkage

    Lagkagebunde - 3 stk
    1/4 piskefløde
    Makroner
    Mørk chocolade
    Abrikosmarmelade
    Cognac

    Pisk flødeskum og knus makroner i + hakket mørk chocolade - smag til med cognac.

    Smør to bunde med abrikosmarmeladen.
    Fordel fyldet på de to bunde.
    Den øverste kommer du mørk glasur på.

    Den tager nul komma dut at lave - og er nem at transportere også *S*

    God fornøjelse ...

    Anne Marie

  • Helsekost 03-03-2013 21:49

    Flødebollelagkage er et HIT her    det tager et øjeblik og den smager så lækkert


    Lagkagebunde - både alm. og chokolade kan bruges.
    12 stk flødeboller uden kokos (de store fra Lidl/Aldi er gode)
    3 dl kvark
    ½ l. piskefløde.
    Fjern bundende på 'bollerne' og bland så ellers skumdelen med kvark. Pisk fløden til skum og bland også det i 'flødebollecremen'
    Cremen fordeles mellem bundende og oven på lagkagen og ned ad siderne. Bundende placeres hele vejen rundt i kanten af kagen og der pyntes med friske hindbær.   Nemmere bliver det næsten ikke.

    Nogle blander hindbær i selve cremen. Det er heller ikke tosset.

    Øj, det er SÅ godt    

    Redigeret 03-03-2013 21:50

  • Anettestjernholm 03-03-2013 22:07

    Ej tusind tak til alle -

    helse din flødebollelagkage vil jeg snarest prøve! Dog er det med friske hindbær ikke så nemt lige nu, men måske kan de blandes fra frost i cremen, men det lyder for kompliceret til i morgen (altså for mig)!

    Tak for alle foreløbige forslag 

  • Anettestjernholm 03-03-2013 22:10

    Kan jeg bruge noget andet end kvark Helse, jeg kan ALDRIG finde kvark nogle steder!

  • Huntres 03-03-2013 22:12

    Carnation tag da lige og læg den i mag kogebogen som lynkage det lyder Mums og ikke mindst mega nemt!

    http://magazine.trendsales.dk/debates/debate?id=75149

  • Helsekost 03-03-2013 22:14

    Anette, du kan sagten få friske hindbær i både Føtex, Bilka og Kvickly. For 14 dage siden spiste jeg dem, og de smagte af godt  - af hindbær 

    Jeg har lige haft købt jordbær til bønnecupcakes, og jeg ved sgu ikke lige hvor de var dyrket henne af, men hvor utroligt det end lyder så de smagte af sol, sødme og sommer..   

  • Helsekost 03-03-2013 22:16

    Så må du altså kigge lidt grundigere i køledisken Anette 

    Du kan fint bruge Mascarpone, det går også an. Jeg syntes dog det smager bedst med kvark

  • Mmartine 03-03-2013 22:17

    Den der rutebillagkage kan glimrende laves med grofthakket Toblerone i stedet . Evt. med et lag jordbærmousse også... 

    Redigeret 03-03-2013 22:17

  • Nuunu74 04-03-2013 00:17

    Prøv denne;
    en pakke lagkagebunde, lyse
    1 bæger mascarpone (de fås overalt, bl.a de fleste Netto-butikker)
    1/2 L piskefløde
    marmelade af en art (frk. annas blomme/rabarber er god)
    et par håndfulde makroner
    flormelis
    vanillesukker

    Bland mascarpone godt med flormelis (ca 1 dl) og 1-2 tsk vanillesukker.
    Pisk fløden til skum og vend mascarponemassen godt i (det klumper, men det gør ikke noget)
    Smør marmelade på lagkagebundene og put mascarponecremen ovenpå. Knus 3-4 makroner over og fortsæt til bundene er samlet

  • Carnation 04-03-2013 07:22

    Huntres, ja og den smager som himlen...

    kom faktisk i tanke om, om hvorvidt jeg også putter bananer i? hmm måske, det smager ihvertfald også godt

  • Brilleabe1 04-03-2013 11:01

    brune bunde med bananflødeskum imellem og brun glasur. MUMS

    Husk hvis du bruger frosne hindbær skal de koges op inden brug, man må ikke bare bruge dem optøede

  • Anettestjernholm 04-03-2013 13:01

    Så er der lagkage de damer, nu mangler den bare lige pynten!
    Jeg fik lidt ekstra tid, så Helse jeg prøvede en variant af din, dog uden bundene på og uden friske hindbær, i stedet kogte jeg lidt frosne og blandede dem i fyldet! Det smager fantastisk (og jeg fandt kvark) har lige stået og spist det sidste op af skålen med en ske... FØJ det smager godt!

    Brille: Jeg ved godt at fødevarestyrelsen siger at man skal koge dem i 1 minut for at være sikker på at evt. norovirus er dræbt, (her kommer mit sidespring:) men hvis norovirusset sidder på dem fra de er friske (det er det teorien har gået på, at den kom fra plukkeren) så burde man vel også koge de friske? Ved godt at anbefalingen ikke lyder på det!?

  • Brilleabe1 04-03-2013 13:08

    Hmm Anette, ja du har måske ret, hvis plukkerne har "bæ" på fingerene kommer det jo også på de friske bær...åh Nej, kan vi nu heller ikke spise dem længere. Spiser ikke udenlandske bær med mindre de er kogt op. Har været mere "modig" med de danske friske bær...indtil videre....

  • Lucinde 04-03-2013 13:21

    Pointen med de frosne bær er jo, at man ikke vasker dem, inden man spiser dem. Friske bær bør man vaske grundigt inden spisning, og derfor behøver de ikke et opkog.

    Lyder iøvrigt lækkert med lagkage, jeg bliver helt lækkersulten.

  • Helsekost 04-03-2013 15:07

    Føj hvor blev jeg flødebolle-lagkage-lækkersulten lige der 

    Redigeret 04-03-2013 15:09

  • Anettestjernholm 04-03-2013 15:47

    Bliver de frosne hindbær, i modsætning til jordbærrene, da ikke skyllet inden nedfrysning? Og kan man skylle norovirus af?

  • Brilleabe1 04-03-2013 17:15

    De burde da blive skyllet, ellers er det mere klamt end jeg troede, og nej jeg tror ikke man kan skylle norivirus af... 

  • Brilleabe1 04-03-2013 17:29

    De bliver ikke skyllet har jeg lige læst mig til, det går ud over fastheden. Og noro kan kun fjernes ved kogning eller ved clorin-holdigt bad

  • Anettestjernholm 04-03-2013 21:47

    Hvorfor skulle det så ikke være på de friske bær?

    Ligesom på de friske håndplukkede jordbær. Når sprit ikke kan tage Noro kan vand nok heller ikke, friske eller frosne!

    Jordbær, de håndplukkes også og har også en ujævn overflade! Mon ikke også de skal varmebehandles om et par år? Faktisk kan vi nok ikke spise friske bær mere om 5 år? Eller også er det med opkoget overdrevet??? Jeg tager dog ikke lige chancen når der er både ældre og børn der skal spise af mine kager!

  • Kirstenfp 05-03-2013 17:27

    Som jeg har forstået det, så kan virus godt skylles af, men netop i hindbærs tilfælde er overfladen så ujævn, at det kan være svært at få bærret skyllet ordentligt plus at de heller ikke tåler vand så godt - i modsætning til jordbær, salat o.a.

    Når det forekommer oftere på de frosne bær, så hænger det vel sammen med, at de frosne som regel er udenlandske, hvor man bruger spildevand til overrisling.  De danske bliver vandet med rent vand og derfor ville jeg ikke være nervøs for at spise friske, danske bær, MEN jeg vasker dem da klart, uanset om de bliver smattede eller ej.

Skriv på debatten


log debate