Hvor mange kontanter

Tilmeld/Afmeld besv. emails | Læst af: 1446
  • Iben07 15-06-2013 12:06

    .... skal vi tage med til Kreta ?
    Vi rejser om en uge, og er i tvivl om hvor meget jeg skal hæve hjemmefra.
    Tænker at det er rart at have nogen penge til de første par dage og så kan vi altid hæve lidt mere i en automat dernede.
    Er der for resten begrænsning på hvor meget man kan hæve på sit visa i udlandet ?

    Vi er 2 voksne og et barn som skal afsted, og vi skal selv sørge for al mad (dvs. hotel men uden mad) 

  • Toniboni 15-06-2013 13:00

    Jeg plejer at have max et par tusinde med i kontanter, og så hæver jeg dernede. Husk at det koster ca 50 kroner hver gang man hæver penge i en automat i udlandet. Jeg mener at man kan hæve op til 2000 kroner om dagen i automater i udlandet. Begrænsningen kommer vel an på hvor mange penge du har på dit kort eller om du har kassekredit Hvis du skal betale meget store udgifter, så kan du evt give banken besked på forhån, så de ikke lukker det grundet mistanke om svindel

  • Tihi123 15-06-2013 13:22

    Min kæreste arbejder i en bank og siger det koster 30 kr at hæve penge på visa kort i udlandet og du kan hæve op til 2000 kr om dagen 
    Når vi tager på ferie, har vi aldrig valuta med, kun kort (bankmandens anbefaling) 

  • Camilla frederiksen 15-06-2013 13:35

    Der er også en grænse for hvad du kan trække på kortet indenfor en måned, men det er ret højt og ikke noget problem for alm ferie

  • Katatonia 15-06-2013 13:39

    Jeg ville max tage 1-2000kr med. Man kan jo betale med kort de fleste steder

  • Taunnuz 15-06-2013 13:44

    Camilla - mindes at det er 20.000 om måneden man kan hæve

  • Daysi2 15-06-2013 13:56

    Tænker lidt, at det er en god ide med et MasterCard også.

    Man kan da hæve meget mere end 20000?

  • Iben07 15-06-2013 14:01

    Tusind tak. Hæver nogle tusinde og så hæver vi dernede. Var slet ikke klar over at der var et max beløb pr dag.

  • Taunnuz 15-06-2013 14:10

    Daysi - nej ikke i udlandet i en automat...
    Hentet fra nordeas hjemmeside om viasa/dankort:

    - Hæve op til 15.000 kr. i vores pengeautomater i Danmark på hverdage kl. 9-18 og op til 5.000 kr. på alle andre tidspunkter også søn- og helligdage.
    - Hæve op til 2.000 kr. pr. døgn i andre pengeautomater i udlandet.
    - Hæve op til 20.000 kr. pr. løbende 30 dage i udlandet

  • Iben07 15-06-2013 14:12

    Har visa, og vi kommer ikke til at bruge 20 tusinde på en uge , tror vi bruger det halve

  • Daysi2 15-06-2013 14:12

    Skrev jo også at det var en god ide med et MasterCard 

  • Daysi2 15-06-2013 14:15

    Lyder rimeligt, man vil jo gerne forkæles lidt på ferien.

    Med som mange skriver, fint med et par tusin i kontanter

    Og rigtig god ferie

  • Camilla frederiksen 15-06-2013 15:04

    Det skal nok passe med de 20.000 på en måned, min kærestes kort virkede ihvertfald lige pludselig ikke da vi var på Cypern fordi han lige før vi rejste havde overført 13000 til vores svenske konto og jeg har også tidligere prøvet at betale et svensk køkken med et dansk visa kort og det kunne man heller ikke

    Vi plejer at have 2-3000 med i kontanter så der er til de første 2-3 dage

  • Mariabp 15-06-2013 18:44

    Arbejder i en bank og vil ikke anbefale jer at veksle kontanter hjemmefra. Kursen man veksler er meget dårligere i DK end hvis man gør det, når man har krydset grænsen. Så vil i stedet anbefale jer at hæve i lufthavnen, hvor I får meget bedre kurs.

    God ferie

  • Iben07 15-06-2013 19:49

    Mariabp: det troede jeg ikke. Troede at man fik den bedste kurs herhjemme.
    Og især fordi jeg kan veksle uden gebyr her hjemme.
    Forskellen i kursen kan vel hurtigt blive ædt op af gebyret for at hæve? 

  • Pinklady-1 15-06-2013 20:00

    Da mine forældre var i Tyrkiet sidste gang, betalte de med kort på en restaurant. Da de kom hjem og så kontoudskriften havde tjeneren hævet beløbet to gange  

  • Katatonia 15-06-2013 21:47

    Ja, på Mastercard kan man vist nok bruge 40.-60.000 kr på en måned, måske mere. kan jeg i hvert fald på mit. jeg har også altid både mastercard og visakort med, så kan det aldrig gå helt galt, hvis det ene skulle blive spærret eller whatever

    Og jeg mener også at have kørt at det er væsentlig billigere at veksle i udlandet, kursen i banken er jo sat meget højt, da det er der de tjener deres penge, da de jo gerne tilbyder gratis veksling og gebyret for at hæve plejer ikke at være mere end en 30 kr.

    Pinklady - det kan man jo få hjælp fra banken til at få bragt i orden, med en indsigelse eller lign. Jeg gemmer altid kvitteringer på alt når jeg bruger penge, også for at have et lille regnskab over hvad der bliver hævet

  • Pava04 15-06-2013 22:17

    synes altid at det er rart at have kontanter, hvis nu man skal købe lidt på turene, taxa, lidt mad og i lufthavnen. mv. og hvis man er uheldig at miste sin pung. har gerne haft 3-4000 med i kontanter til en uge og hæver så hvis jeg har brug for mere. Rart med et ekstrakort, så man er sikret hvis man mister et af dem. .

    God tur, Kreta er skøn

  • Pixelkitten 16-06-2013 14:59

    Jeg veksler aldrig penge hjemmefra, synes slet ikke det kan betale sig. Betaler med kort under rejsen og hæver penge i lufthavnen, når vi ankommer. Det har virket for os de sidste 10år.

    Til gengæld er det godt at have mere end et kort med, da prisen for rejsen typisk også bliver trukket den måned man rejser(købt på samme kort), så jeg har ramt grænsen et par gange, når vi har rejst langt (langt/længe væk=dyrt). Men Kreta er jo ikke så langt, og god ferie! :)

Skriv på debatten