Dværgkanin

Tilmeld/Afmeld besv. emails | Læst af: 1095
  • Wonder2105 23-01-2008 15:29

    Hej alle,

    Jeg overvejer at købe en dværgkanin.. Jeg elsker virkelig dyr og kan ikke undvære dem.. Jeg bor i en lejlighed, hvor vi egentligt ikke må have dyr, men jeg savner simpelthen bare sårn et dyr, så man ikke føler sig så alene og som man kan elske..

    Nogen der har erfaringer med dværg kaniner eller evt. nogen som har en til salg?
    Skal dog først have købt bur osv.

    Da jeg jo bor i en lejlighed, kunne jeg godt tænke mig at vide om de lugter? Ikke fordi det er noget problem..

    Har dog planer om at tage den med hjem til mine forældre om sommeren, så den kan komme ud at rende lidt..
    Men jeg ved ikke rigtig noget om dværgkaniner, så vil blive rigtig glad, hvis nogen vil dele sin viden med mig

    Kærligs-
    t Simone

  • Mindste my 23-01-2008 15:57

    Mht. lugt så skal du anskaffe dig enten en hun eller en kastreret han. Ikke kastrerede hanner lugter - og det er ikke en god lugt på nogen måde. Kaniner er SÅ søde, jeg havde en hel del da jeg var mindre, og jeg elskede dem højt. Du skal bare lige tænke på, at der pt. er kaninpest i Danmark, dvs. at kaniner ikke må fragtes frem og tilbage over Sjælland. Hvis du får kanin, og du kender andre der har, så lad for Guds skyld være med at røre ved deres, da du så kan hive kaninpesten med hjem til din egen. Kaninpest medføre død for kaninen - jeg mistede på en gang 5 kaniner med få dages mellemrum pga. det, det var rigtig hårdt.

    Det er vigtigt, at du holder øje med kaninens tænder. De vokser nemlig hele tiden og derfor er det vigtigt, at den har masser af ting at slibe tænderne på. Hos nogle kaniner er det desværre ikke nok, og derfor kan du være ude for, at kaninens tænder skal klippes. Det skete med en af mine kaniners tænder, og de første to gange fik vi det gjort hos dyrelægen. Derefter købte vi en speciel tang til det, og kunne derefter ordne det selv.
    Giv den masser af forskelligt grønt, og køb noget ordentligt kvalitetsfoder til den. Hvis du har mulighed for det, så giv den også en god pind at bide i, og saltsten til buret. Husk at skifte vand hos den hver dag, og så bare kæl og nus den alt det du kan. Det er så hyggeligt med kaniner!

    My

  • Wonder2105 23-01-2008 16:01

    Gud, anede slet ikke det med kaninpest.. Tak fordi du sagde det.. Skal jeg nok være opmærksom på..
    Hvad er godt at købe til den som den kan slibe sine tæner på?

    Jeg har hørt rigtig dårligt om Bonnie Dyrecenter, ved ikke om du kender det.. Men har hørt at de sælger syge dyr.. Og jeg ved ikke rigtig hvordan jeg får fat i en avler, hvor jeg kan købe kaninen..

  • Mindste my 23-01-2008 16:17

    Vi købte kaniner ude på landet, hos en gammel mand som opdrættede til salg og udstillinger. Jeg ville heller ikke købe kaniner gennem en almindelig dyrehandel, ofte har dyrene ikke haft det særlig godt, og ja du kan få alverdens sygdomme med hjem.
    Men hvor du lige finder dem i nærheden af dig, det ved desværre ikke, men hold øjne og øre åbne. Tjek avisen og nettet.

    Til tænderne: Gode pinde der ikke splintre, saltsten, diverse bideranker mm.

    Og kaniner ELSKER mækebøtte blade - ikke blomsterne KUN bladene, og så elsker de vejbred blade. I starten havde vi vores kaniner indendøre, men da vi havde en stor have, fik vi bygget et bur til dem derude, så havde de stor løbegård og små hytter de kunne gemme sig i. De fik gerne en lille halmballe, og den gravede de huler og gange i. Dertil havde vi en han, som fik lov at løbe frit i haven hver dag. En dværgkanin bliver normalt 5-7 år gamle, men vores han kanin formåede at blive 13 år - de sidste par år skrantede han dog lidt, ind i mellem kunne han ligge helt stille på græsset, lige så lang han var i timevis. Så tænkte vi: Okay, så gik den ikke længere! Men når vi så var gået op til ham, og skulle til at tjekke, om hjerte slog, så vågnede den lille kanin og sprang glad videre. Så den dag han endelig døde (som den første af pesten), troede vi bare slet ikke på det.

    My

    Redigeret 23-01-2008 16:18

  • Infiniti 23-01-2008 19:03

    hvad med et dværg hamster? de er såååååå søde sådan et har jeg
    //Maria.

  • Jannie2308 23-01-2008 20:36

    Min søster og jeg har altid haft kaniner - dværgvæddere. De løb ude faktisk hver dag, med mindre det regnede. Vi havde bygget et kæmpe bur til dem, så de kunne suse rundt på både fliser og græs og få brændt noget krudt af :) Vi har aldrig haft kaninerne indenfor, da det ikke ligger til deres natur. Hvis jeg skal være helt ærlig, så synes jeg det er vildt synd at have en kanin i en lejlighed, bare fordi du mangler selskab... en kanin skal have plads at boltre sig på i naturlige omgivelser. Hvorfor ikke istedet få et mindre dyr, som bedre egner sig til at være indedyr? Måske et hamster, som Infiniti også foreslår? Man kan også få de der deguer - de er vildt sjove. Man skal bare huske at de er selskabsdyr, så man skal have to.

  • Futureshock 23-01-2008 21:19

    en veninde jeg har har en dværg hun kanin og det stinker helt vildt man får bare hørmen i hovedet når døren åbner. og hun skifter den 2 gange om ugen nogen gange oftere

  • Sara-musen 23-01-2008 22:08

    Da jeg var lille havde vi også en kanin. Men min mor kunne ikke nænne at den skulle være i bur, så den løb løs i lejligheden. Den havde en kattebakke, og det var sjældent den ikke gjorde det der. Den var dog skrumlet, da den bed i ledninger og fik stød og spiste alle mulige ting. Men det var så hyggeligt når man kom hjem fra skole, så kunne man bare kalde på den, og så kom den hoppende. Vi måtte dog aflive den, da vi skulle flytte til Grønland, og vi kendte ingen der ville have den rendende løs, og det ville være synd at putte den i et bur, når den altid havde været fri.

    Men ja, dværghamstre er også vildt søde! De er bare ikke helt så kældne/sjove som kaniner. Måske fordi de er så små? Ellers et marsvin? Synes bare de lugter..

  • Femaled 23-01-2008 22:30

    Jeg har 4 kaniner i vores lejlighed og det luger ikke. Tror det har meget at gøre med hvilken slags kaniner man har og hvor hygiejninske de selv er.
    2 af dem døjede en del med dårlig mave men det bliver afhjulpet med et kosttilskud fra dyrlægen kaldet pro-fibre. Mht deres bisser og klø'er skal de have masser af tinge de kan stimulere disse med. Det gælder specielt kalksten, mineralsten, forsk. frugtgrene (ikke sprøjtede),saltsten, hø og forskellig mad i forskellige bidder så de rigtig kan kværne med bisserne. Alt dette medhjælper til at styrke deres tænder og også klø'er. husk at de skal have rigelig med hø!
    Og det med at der ikke er plads til kaniner i en lejlighed vile jeg nok lige sluge den talebobbel. Hvis du ikke har tid til at lege med din kanin hver dag så er det en god ide at købe en af andet køn til den (hvor den ene så skal kastreres) og så skaffe et lækkert stort bur til dem hvor du kan sætte huse og hylder op den kan lege og hygge sig i når du ikke er hjemme. Bare husk at buret skal være så højt at kaninen kan stå oprejst på bagpoterne uden at ramme loftet.
    Husk at giv den masser af opmærksomhed og lær den fra unge af at ligge på ryggen så bliver det nemmere at klippe dens klø'er når den bliver voksen.
    Hvis du er rigtig god kan den blive som en lille kat for dig. Har talt med en hvis kniner altid er ude og de springer kun ind i buret når de skal tisse. Totalt dygtige!  Held og lykke. De har ihvertfald gjort mig til verdens lykligste! 

  • Mindste my 23-01-2008 22:36

    Vores kaniner lugtede heller ikke, da de gik indenfor. De fik også lov at løbe løs en stor del af tiden, og de var superkælne.
    Marsvin bryder jeg mig ikke om, specielt fordi de larmer om natten - efter en klasseudvekslen tilbage i fjerde klasse, hvor jeg skulle sove på gulvet ved siden af et marsvin der bare lavede den der irriterende skriglyd hele natten - hver nat i fem dage - har jeg bare ikke rigtig været god til marsvin.
    Min søstersbørn har dværghamstere, og de er da også søde nok, men det er jo ikke rigtig kæle-kæledyr, de vil helst bare fare rundt på en.

    Men held og lykke med beslutningen

    My

  • Jannie2308 24-01-2008 08:34

    Det med at dværghamstre ikke kan kæles med som en kanin, det er hvert fald løgn. Min søster har en og den er simpelthen så herlig. Når man kalder på den, så kommer den frem og stiller sig på bagbenene og kigger op på én med dens store sorte øje hehe...og når hun sidder med den i hænderne og siger "kys" så sætter den snuden hen til hendes mund. Og så kan hun sidde med den stille og roligt i hænderne mens hun ser fjernsyn og så sidder den og kigger med eller vasker sig.

    Det er jo et spørgsmål om at have forståelse for dyrene og bruge den nødvendige tid, så de netop bliver tamme. Desværre bliver et dværghamster ikke så gammelt - 2 år siger man.

  • Troldeungen89 24-01-2008 09:10

    Jeg har en han-dvægkanin :D
    Han lugter altså ikk selvom han ikk er kastereret , han står ude på eltanen i sit kæmpe bur & bliver lukket ud hver dag , så han elsker at hoppe rundt & bar ligge der ude (:
    Han er hvid med lidt gråt hist & her , & har laaange hængeøre , han er såå sød :D
    Han er knap 38 uger & har haft ham fra den dag han blev 8 uger - vi var der ude dagen før , de rvar ingen kaniner ude , de var så ude bagved , fik lov at se ham & de sagde jeg ku hente ham dagen efter da han liig sku ha den sidste dag hos hans mor (:

    Han hedder Bølle & selvom han er dvæg-kanin bliver han altså stor , det er meget forskelligt om de bliver store eller forbliver små , fx har min kæreste's nevø os 1 hvid dvægkanin med blå øjne , hun bliver ikk større , hihi - ka huske 1 gang jeg sku ta hende op , var lige ved at tabe hende fordi jeg er van til min er så tung :D

    Held & lykke med det (: