SKAL man have løn, også selvom man kun arbejdede på stedet i 1 dag?

Tilmeld/Afmeld besv. emails | Læst af: 858
  • Lovefashion1996 17-04-2017 00:15

    Som overskriften siger - er der en lov/krav om, at man SKAL have løn for den arbejde man har ydet, også selvom man kun arbejdede 1 dag, og fandt ud af at jobbet ikke var noget for én alligevel? (Arbejdede i 10 timer i restaurations-branchen). Jeg er 20 år.

    Jeg er lidt i tvivl om hvorvidt jeg kan forlange de penge eller ej. Nogle herinde der ved noget?

    (Jeg har ikke underskrevet kontrakt til jobbet, da jeg var helt ny og slet ikke havde nået til det punkt endnu, og netop derfor er jeg lidt i tvivl om hvorvidt jeg kan få de penge).

  • Montymax 17-04-2017 08:51

    Jeg er sikker på at du skal have penge for de timer men det kommer an på om det er fordi du ikke kunne bruges og det måske var en aftalt prøvetid eller om det er dig der ikke syntes det var dig alligevel.
    Det kommer også an på hvor du får penge fra i forvejen og hvad aftalen med dem er.
    Hvis det er dig der ikke ville det alligevel, så syntes jeg du skal gøre noget for at få pengene - sværere er det nok hvis det er stedet der ikke kan bruge dig og det var aftalte prøve/praktik.

  • Kiwikriger 17-04-2017 12:05

    http://www.d-r-c.dk/artikel.php?p_id=215
    Så medmindre der har været klar aftale om en rimelig ulønnet prøvetid, skal du have løn. Dog er det rigtig dumt at ikke arbejde før du har underskrevet nogen kontrakt, specielt i den branche, hvor der (desværre) ofte er meget fusk.
    Alt efter overenskomst (som de nok ikke har), er det jo nogen kun penge de skylder efter 10 timers arbejde.

  • Lovefashion1996 17-04-2017 13:39

    Min arbejdsgiver har ikke nævnt hverken om det var lønnet eller ulønnet den dag jeg arbejdede... hun har sjovt nok heller ikke svaret på min besked om at jeg ville vælge at stoppe, hun har bare ignoreret den, hvilket er dårlig stil...

  • Mjanneh 17-04-2017 19:56

    Jeg vil bestemt også mene, du skal have løn. En lille kommentar til når du skriver '... heller ikke svaret på min besked ...'. Nu ved jeg af gode grunde ikke præcist, hvad du mener med 'besked', men mange arbejdsgivere accepterer ikke SMS-beskeder som kommunikation. Så måske er det derfor hun ignorerer dig?

    Der er ikke andet at gøre end at 'face the music' og sige, hvad man vil sige pr telefon eller endnu bedre: ansigt til ansigt.

  • Cozycatlady 18-04-2017 12:12

    Jeg synes så det er dårlig stil bare at skrive sms/mail hvis man stopper. Arbejdsgiver har brugt tid på dig på evt. ansættelsessamtale/oplæring første dag... og så får man bare en besked 
    Var det mig havde jeg sgu heller ikke svaret, jeg var bare blevet pisseirriteret og ignoreret det.

  • Kiwikriger 19-04-2017 07:39

    Mener slet ikke man kan bruge sms til at sige op, og ja... Virkelig dårlig stil af dig.  Hvorfor ringer du ikke bare, eller møder op og siger det?

  • Gloster 25-04-2017 22:48

    Jo, det burde du få samt feriepenge.

Skriv på debatten


log debate