Lad os dog kalde tingene ved rette navn

Tilmeld/Afmeld besv. emails | Læst af: 1305
  • Tinta1 06-05-2017 11:47

    Endelig en tøjreklame, der viser kvinders forskelligheder. Og hvor er det herligt at nogen gør sig umage for også at lave smart tøj til kvinder der bruger store størrelser. Der kan desværre bare godt være lidt langt mellem snapsene!

    Dette leder mig hen på en anden pudsighed:

    Når fx endelig de etablerede dameblade en sjældent gang bringer billeder af tøj fra str. 44 og op, er det i form af sær reportager, som om man er meget abnorm hvis man ikke lige har de gængse ideal mål. Og så er det ofte med overskrifter som: "Big is beautiful" eller "Rund og Dejlig".

    Det er diskriminerende at man bliver behandlet som en marginaliseret gruppe, bare fordi man ikke kan presse sig ned i en str. 36. Hvorfor ikke bare have det som et naturligt fast element i hver udgave af bladet, at bringe billeder og tips med tøj til kvinder, der afspejler hvor forskellige vi i realiteten er?

    Ville det ikke bare være dejligt hvis alle tøjproducenter producerede tøj i større størrelser også. Fx. ville mange af H&M´s bluse-, kjole- og tunika modeller sagtens kunne sys op i større størrelser, istedet for at have en særlig afdeling BB for kvinder, der bruger store størrelser. Jeg har for mange år siden valgt at boykotte H&M, fordi jeg ikke bryder mig om denne form for opdeling. Og så er tøjet i denne afdeling  ofte grimt kedeligt, og helt blottet for det  brede og farverige sortiment som ellers  føres i resten af butikken. 

    Lad os dog også slippe for betegnelser som "pluspiger" "plussize" eller hvis der endelig er noget man kan passe "oversize". For hvornår hører man nogensinde om minus piger, minussize eller undersize , for kvinder, der omvendt kæmper med et for lavt BMI? Og heldigvis for det! For det er ikke særligt rart at have en følelse at man kun må handle visse steder eller skal finde sige i at kaldes for pluspige, når man nu er en kvinde.

    Det sker også her på Trendsales. Hvorfor kan vi ikke bare have en samlet kategori for kvinder. Fra str. 32-56! Og så fx et krav til at sælgere bliver grundigere med at beskrive det de sælger. Især en beskrivelse af mål.

    Og så synes jeg i øvrigt at begge kvinder på billedet ser vidundelige ud!
    De bedste hilsner fra
    Tinta

    Redigeret 06-05-2017 12:46

  • Loui81 06-05-2017 12:41

    Hørt!     

  • -trunde- 06-05-2017 12:45


    Helt enig  i det du skriver.....dog syntes jeg det er godt vi har en kategori

    46+ her på Trendsales....ellers skal du alle de små annoncer igennem for at

    finde en bluse i 46 eller derover.....du får ikke mange til at sætte mål på deres

    annoncer.......flere skriver bare "andet" om bluser jakker osv.....

    Redigeret 06-05-2017 12:50

  • Tinta1 06-05-2017 16:37

    Jeg gør mig bestemt ingen illusioner om, at jeg kan få folk til at skrive mål på deres annoncer Trunde

    Det er også derfor jeg skriver at der bør være krav om det! Og det underforstået fra TS´s side. For uanset  hvilken kategori tøjet kommer under, kan der være kæmpe forskel på størrelser selv inden for samme mærke.

    Jeg er såmænd ikke så meget modstander af opdeling af størrelser, men hvorfor skal man i et forsøg på at være åh så accepterende og forstående dække sig ind under floskler som: BIB, plus size osv. Hvem siger big is beautiful? for at karikere det lidt. Og er small ikke også beautiful eller hva´? Og hvorfor skal grænsen herinde gå fra str. 46, når mange butikker, der sælger dametøj i store størrelser starter ved str. 42?

    For mig handler det om ligeværd og en accept af mangfoldigheden. Det mener jeg ikke man opnår, når vi skal sætte labels på hinanden.

    Venligst fra
    Tinta

    Redigeret 06-05-2017 16:45

  • *inky* 08-05-2017 11:43

    Jeg synes nu det er rart det er opdelt herinde, da man så sparer at skulle igennem en masse annoncer.
    Ligeledes synes jeg ikke der skal være krav om mål på annoncer, det er op til sælger.
    Jeg synes det er rart, når der er mål. Men behøves det ikke når det er mærker jeg kender, så ved jeg som regel hvilken str jeg skal bruge.
    og så med risiko for et ramaskrig, så synes jeg nu også det har taget overhånd med alle de forskellige betegnelser, man tør næsten ikke sige ordet tyk mere. føler der ligger lidt en undskyldning i big is beautiful, plus size osv for uanset hvad, så er det jo aldrig sundt at være overvægtig (og nej jeg er ikke selv en str 36)
    Mht at alle mærker skal lave deres tøj i alle str, så er jeg heller ikke enig. Det ligger jo i sagens natur, at hvad der klæder en str 34 ikke altid klæder en str 56. Desuden er det dyrere for producenterne at lave det større, derfor laver de også forskellige kollektioner. Til gengæld er det dejligt, at der efterhånden kommer mange flotte kollektioner i store størrelser.
    kh inge

  • Tinta1 08-05-2017 21:31

    Tak for Jeres indlæg.

    Inky, helt enig med begrebet "Tyk", man åbentbart ikke må sige, og med det som med så mange andre tabuer, indføres floromvundne floskler som en ringe erstatning.

    Jeg mener ikke at alt tøj skal laves i store størrelser, men at tøjproducenterne generelt bliver lidt mere alsidige i deres udvalg så, flere kropstyper kan være med. Det er da rigtigt nok flere der er blevet bedre til. Men desværre ikke nok. Og ja der vil jo altid være modeller og snit man skal holde sig fra, det gælder da vist for folk i alle størrelser og uanset om man er tyk eller tynd.

    Og jeg tror der er mange, der har det ligesom dig Inky og dig Trunde, at de er glade for opdelingen af størrelser her på TS., og især mener at det på den måde er nemmere at søge. Jeg er tilhænger af gode søgefunktioner, men utilfreds med at skulle betegnes for BIB eller andet, bare fordi jeg har formastet mig til at blive en "Tyksak"

  • Hamads 14-05-2017 14:45

    Gir´dig helt ret Tinta1
    Jeg kunne godt tænke mig at det blev fast at man skulle skrive mål på både tøj og sko, jeg oplever ofte når jeg spørger om mål (specielt på sko) at svaret er "de er normale i str." - men hvad er normal, jeg har eks. sko i både i 38 og 39 og min fod måler det samme som den altid har gjort, men også svaret på tøjet er "det er en normal str. 46" og jeg må indrømme at jeg ikke handler når jeg får et sådan svar.

  • Tinta1 14-05-2017 16:13

    Helt enig Hamads

Skriv på debatten

Tinta1 sælger


log debate