Hvad er det for et plet?

Tilmeld/Afmeld besv. emails | Læst af: 1095
  • Brunette1988 11-09-2017 14:47

    Hej ts brugere

    Har bemærket i min krop og ansigtet i forskellige steder får jeg pletter. Aner ikke hvor det kommer fra og hvad det er? Jeg har siden sidste år begyndt at få det. Jeg får for det meste på kroppen det begynder med lille indenfor små 3-5 dage bliver den stor. Altså den vokser. Blir der i nogle måneder og forsvinder, men har ikk været hos lægen da jeg ikke tror det er noget seriøst, min mor vil have jeg får det kigget da hun tror det kan være symptom på hudkraft. Da jeg i min ungdom har taget meget solarie , 30 min hverdag uden at holde pause. Stoppede sidste år med at tage solarie.
    Var hos hudlægen omkring 5 år siden  for kigget på noget andet , husker at spurgte, tager du sol? Jeg svare ja. Han sagde jeg skulle stoppe med det hvis jeg ikke har lyst til at få hudkraft inden for 10 år. Er virkelig bange nu.... jeg ved jeg er dum fordi har fortsat med at tage det, men gøre det ikke mere. Har bestilt tid hos lægen så skal derind på onsdag d. 13 men vil gerne høre jer bare sådan så nogle har ide om hvad det ligner? Plettet tilhøre mig på billedet.

  • Reinert1 11-09-2017 18:19

    Hej, umiddelbart ligner det Ringorm. Er der en ring rundt langs kanten ? det ser sådan ud.
    Det er et grimt ord ( Ringorm ),men er bare en bakterie som  smitter fra mennesker og husdyr. Det kan hurtig klares med en smøre creme fra din læge.
    Jeg tror ikke det har noget med hudkræft at gøre, så ville de ikke forsvinde.
    Afsted til lægen med dig og god bedring.
    De bedste hilsner.

  • Brunette1988 12-09-2017 10:28

    Hej, mange tak for svar
    Har lige kigget på ringorm synes den ligner det. Den er tør og rød i midten og har en hvid ring omkring den. Men nu hvor du skriver smitter fra mennesker og dyr, har en indendørs kat som kommer til undersøgelse af dyrlæge og hun er lige blevet vaccineret, så det kan umuligt være fra min kat. Hvordan bliver man smittet af en anden fra huset ? Ja jeg låner hjemmetøj af min mor og min lille brors kæreste som bor hos os. Betyder det hun er uren? For hvordan skulle en bakterie danne og smitte ? Men er meget mere rolig efter din kommentar , troende det var en symptom af hudkraft. Men skal til undersøgelse imorgen så glæder mig til at få det kigget. Er det farlig at have det på sin krop?

  • Montymax 12-09-2017 11:35

    Jeg er spændt på hvad din læge siger. Jeg har også noget på mit ben og var hos lægen med det for noget siden. Han sagde bare at " nu er det ikke alt der betyder noget " lidt sært syntes jeg.
    Jeg skal lige sige at jeg  har fået fjernet flere og det var slet ikke min tanke at det var noget der skulle fjernes kirurgisk men mere med noget salve.
    Det blev så ikke.

  • Pinklady-1 12-09-2017 14:49

    Ringorm er en infektion i huden forårsaget af svampe. Det er ikke farligt, men smitter meget. Man kan få det fra et dyr. Vores køer og heste har haft det. De får det om vinteren, når de er ude og ofte bliver våde. Du kan få noget creme eller shampoo til at fjerne svampeinfektionen, hvis det er ringorm du har. Smitten kan sidde i ting osv, så det skal gerne desinficeres.

  • Lækkerqq 12-09-2017 16:32

    Synes det godt du går til lægen med det.

    Jeg har haft nogen røde pletter der minder om den på dit foto mine var bare ikke tørre i kanten.

    Mit startet med en, men så var det som om de dobbelt på pr. døgn, så 1 blev til 2 som blev til 4 og det gik faktisk ret hurtigt så havde jeg dem faktisk på næsten hele kroppen. Hudlægen troet det var noget infektion i huden men det var det ikke, fik det behandlet med noget hormon creme som fik det væk. Det en del år siden og har ikke haft det siden men dengang gik jeg os i sol, det har jeg ikke gjort siden.



  • Unnabandunna 12-09-2017 22:05

    Med den noget sære udtalelse fra din læge, ville jeg helt sikkert bede om en henvisning til en hudlæge Det lyder sandsynligt med ringorm, men der er måske en mulighed for, at det kan være fra en af de sygdomssmittende tæger, og så er det ikke til at spøge med; der skulle komme et 5-krone stort rødt rundt mærke (ikke for at forskrække dig, men det ville jeg selv gøre) Uanset det ene eller det andet skal det behandles - det er et mærke, som fortjener mere opmærksomhed end "nu er det ikke alt der betyder noget! Pøj pøj 

  • Montymax 12-09-2017 22:43

    Jeg har også tænkt på at lade ham se det igen. Som før skrevet så har jeg fået et fjernet ad nogle gange for nogle år siden og andre igen frosset ( solskader ) så det er ikke for at han ellers ikke tager mine pletter for alvorligt.
    Lige det her er som en tør plet men ikke ringorm og det ved jeg 100 %.
    Hvornår var det at trådstarter skulle til lægen ?

  • Unnabandunna 12-09-2017 22:47

    Ih altså Montymini - i morgen!

  • Montymax 12-09-2017 22:53

    Åha, ja - Unnaban...... det har du ret i. Så får vi nok svar på hvad det er.   

  • Brunette1988 13-09-2017 17:14

    Så er jeg tilbage, Det gik ret hurtigt med min læge synes jeg
    Skulle høre hende om denne plet og jeg havde også et andet problem, klør rimelig meget for meget forneden. Til denne plet sagde hun det var en svamp som hedder Ringorm. Hun skrev håndkøb medicin ned til mig som hedder BRENTAN
    til det andet var det bare en hurtig kig og der var ingen svamp for neden udover meget tør hud som hun anbefalede noget fugtighedscreme. Det tog alt i alt 30 sek med at komme ind og ud, hun virkede lidt stressede Men heldigvis fik jeg navn på den og kan få den behandlet hurtig som muligt.

    Redigeret 13-09-2017 17:15

  • Montymax 13-09-2017 17:23

    Det var da dejligt at du fik besked på hvad det var og Ja, ringorm - det ligner det også meget tydeligt.
    Lægebesøg er hurtigt klaret nu om stunder og 30 sekunder må siges at været noget af det hurtigste.
    Så er det bare med at smøre.

  • Brunette1988 13-09-2017 17:28

    haha montymax du er altid så sød med dine kommentare
    Det var den hurtigste læge besøg ja, rekord tid 
    Ja desværre havde jeg ikke penge så gik lige forbi apoteket , men håber så jeg kan komme afsted imorgen for købe medicinen, især når det er så storm vejr herude og regner meget , lyster jeg ikke gå den lange veeeej   Ser lige om jeg kan lokke min mor til at køre mig, men ja så fik vi navn på det plet så blev jeg og jer kloggere af det

  • Montymax 14-09-2017 09:03

    Tak - skal du have. Netop - dejligt vi fik afslutningen med på din plet.
    Jeg håber da din mor har kørt dig - da det jo var et forfærdeligt vejr.
    Jeg er sikker på at jeg og måske flere gerne vil høre om det er en nem ringorm som bare forsvinder hurtigt eller om det er længe du skal smøre.    

Skriv på debatten


log debate