Slut med at sende med Postnord?

Tilmeld/Afmeld besv. emails | Læst af: 702
  • Bamseline 29-09-2017 18:27

    Fra den 1. januar 2018 bliver et almindeligt brev en krone dyrere i porto. Tungere breve stiger 40 procent.

    Danskerne skal igen til at betale mere i porto. PostNord i Danmark hæver prisen for at sende et almindeligt brev fra 1. januar 2018.

    Det mest almindelige brev, der må veje op til 50 gram, stiger med en krone fra otte til ni kroner. Det svarer til en prisstigning på 12,5 procent. Men et brev på op til 500 gram stiger fra 32 til 45 kroner - svarende til en stigning på lige over 40 procent.

    Ifølge PostNord er det tvingende nødvendigt at hæve prisen, fordi danskerne efterhånden sender meget få breve til hinanden.

    - Vi effektiviserer og nedbringer vores omkostninger i højt tempo. Men den hastighed, som brevene falder med, er så høj, at omkostningerne ikke kan nedbringes i samme takt.

    - Med færre breve per aflevering bliver omkostningerne på det enkelte brev højere, og derfor må vi også hæve prisen, siger Jørgen Loft Holm, chef for brevområdet i PostNord Danmark, i en pressemeddelelse.

    Et brev på op til 100 gram stiger fra 16 til 18 kroner - svarende til 12,5 procent.

    Og mens et brev på op til 500 gram stiger de markante 40 procent, indføres til gengæld en grænse for breve op til 250 gram, der kommer til at koste 36 kroner.

    PostNord fremhæver, at antallet af breve faldet med 20 procent i forhold til samme periode sidste år.

    Priserne på de såkaldte Quickbreve, som omdeles fra dag til dag mod ekstra porto, ændres der ikke på.
    Det koster fortsat 27 kroner for breve op til 100 gram.

    Det vakte røre, da PostNord den 1. januar 2016 satte portoen op fra 10 til 19 kroner for et almindeligt brev.

    Siden har en ny postlov blandt andet betydet, at almindelige breve ikke længere skal omdeles fra dag til dag. Et almindeligt brev må således være fem dage undervejs.

    De faldende brevmængder i Danmark betyder, at den danske del af PostNord er i dyb krise. Der er derfor behov for en omlægning af selskabet.

    PostNord har bedt ejerne - den danske og svenske stat - om 2,3 milliarder kroner til en redningspakke, der skal gå til en omlægning af selskabet. Den danske og svenske regering forhandler i øjeblikket om, hvordan den regning skal fordeles.

  • Bamseline 29-09-2017 18:30

    Set på Tv2 - business.

  • Blondie1 29-09-2017 19:33

    Jeg bruger aldrig Postnord...... har ganske enkelt for mange dårlige oplevelser med dem, og hvis jeg skal have noget leveret fra andre, prøver jeg så vidt muligt at få sendt på al anden måde end Postnord

    Selv er jeg rigtig glad for pakkelabels.dk (det fungerer 100%)

  • Bamseline 29-09-2017 19:37

    Jeg bruger heller ikke selv Postnord - foretrækker Dao - men støder en gang i mellem på en sælger/køber der kun vil sende/modtage via Postnord.

  • 1749grøn 29-09-2017 20:50

    Tak Bamseline for info.
    Godt vi så kan benytte DAO, der har rimelige priser og hurtig levering

  • Dipsey 29-09-2017 21:04

    De fatter jo ikke at årsagen til den faldende mængde maxibreve er fordi konkurrenterne er bedre og billigere 

  • Montymax 30-09-2017 00:38

    Jeg bruger også altid DAO. Det er nemt og sikkert, syntes jeg og så for ikke at glemme prisen.
    Netop Depsey, så fatter de ikke at der er en sammenhæng med pris og så deres faldende mængde breve og pakker. Jeg bruger dem kun hvis der er en lille ting der vejer under de 100 gram.
    Alså og så  deres nygenindførte  fra 2018 med et maxibrev på max 250 kr og til 36 kr - da tænker jeg  bare at deres tog  er kørt.

  • Bamseline 30-09-2017 07:43

    Med de priser Postnord holder sig nu, så kan det faktisk aldrig betale sig at sende med dem for med prisen på en indleveringsattest oveni (og det skal man jo have for at kunne dokumentere afsendelse fra sælgers side), så bliver det dyrere end f.eks. Dao - og så er køber endda ringere stillet da et brev IKKE erstattes (hos Postnord,) mens Dao er jo forsikret forsendelse!

    Så hvis ikke Postnord selv kan se hvorfor det går den vej det går, ja, så synes jeg de har skyklapper på.

    God weekend til jer.

    Bamseline

  • Dipsey 01-10-2017 09:28

    Jeg synes faktisk det værste er tiden. De få gange jeg sender med post nord i et alm brev på 50 gram, så går er oftest mellem 7-14 dage før det er fremme :(

  • Hermank 01-10-2017 13:28

    postnord kan jeg blive rasende over. de behandler ens breve/pakker som det rene L... og vil knap nok erstatte det hvis noget er væk. og brevene tager her i området omkring 3 uger til en måned nu for at nå frem. pakkerne kører de tit rundt med i bilen uden af aflevere den.
    jeg bruger stadig at sende noget som brev. for folk vil ikke betale 33kr med dao for en ting til en 5er. og der er stadig nogen som kun vil benytte postnords pakker også. men ellers bruger jeg kun DAO. har kun oplevet positiv vedr dem. pakker når frem i hel stand. buddet er altid meget venlig når han kommer forbi med en pakke til hjemmelevering. de har en utrolig venlig kundeservice. og så senest da jeg havde købt en ting privat, sendte køber pakken til kbh. jeg bor i jylland. kontaktede dao. og det var ingen problem. så ville de kalde pakken retur og sende den til mig igen. det er da virkelig service.

    det samme har jeg prøvet med postnord. da skulle jeg betale 75kr i gebyr. og medarbejder var bestemt ikke særlig venlig/hjælpsom.

  • Tinta1 02-10-2017 11:05

    Post Nord, har ganske enkelt sovet i timen. Nemlig Dipsey, prisen er ikke faldet dem ind at det måske ville være klogt at konkurrere på. Jeg har brugt DAO lige fra deres begyndelse, og mens mange herinde var kristiske, holdt jeg fast. Havde kun 2 svipsere, med for sent levering, men de var servicemindede og rettet øjeblikkeligt op på fejlen. Det har jeg sgu´aldrig oplevet hos Post Nord/Danmark.

    Synes også DAO nu er meget hurtige til at levere pakker. Eneste minus er at pakker kun er forsikret op til en værdi af kr. 1000,-. Men så er GLS et alternativ. Jeg benytter mig ikke af Post Nord, hvis jeg kan undgå det. Det er ligesom om at de med deres ublu prisstigninger ikke har fattet at de ikke længere har monopol på forsendelser i Danmark   

    Med venlig hilsen Tinta

Skriv på debatten

Bamseline sælger


log debate