Falsk sms?

Tilmeld/Afmeld besv. emails | Læst af: 717
  • Pinklady-1 21-11-2017 18:08

    Jeg har netop modtaget en sms fra hvad jeg først troede var fra Nets. Der stod at min NemId konto var blevet spærret og jeg skulle klikke på linket for yderligere oplysninger. Jeg var optaget af noget andet og klikkede på linket. Det skulle jeg selvfølgelig ikke have gjort. Jeg har ikke givet nogle oplysninger osv, men kan jeg være hacket nu?
    Andre der har fået samme sms?

  • Danniegirl 22-11-2017 08:47

    Så længe du ikke har oplyst dine bruger info, eller andet personligt omkring nem id, er der ikke sket noget.

    Men man skal aldrig lade sig påvirke af den slags, en god tommelfingerregel er, at trække vejret og undersøge sagen? kan du komme på netbank, evt. via mobilen, ellers vent til man kommer hjem, og undersøg sagen, uden at oplyse personlige data. De kan ikke hacke dig, medmindre du giver dem informationer, herunder dit brugernavn, kode, samt kopi af nøglekort

    Courage

    Og god Onsdag

  • Pinklady-1 22-11-2017 08:58

    Tak for svar  

    Begge mine forældre modtog samme sms i går aftes. Har googlet. Nets har oplevet lignende tidligere fra svindlere og siger man skal slette sms'en og ikke klikke på linket. Men det kom jeg til. Har hørt fra andre der er blevet hacket, fordi de har klikket på et link, som de har modtaget via e-mail. Så er lidt bekymret nu om der bliver holdt øje, når jeg er på webbank osv.
    Min far sagde også til mig at Nets og banken aldrig kontakter én via sms. Men jeg var optaget af andre ting og tænkte mig ikke om. Og så var der en stavefejl. Det ville banken osv ikke lave. Der står at kontoen var last. Der skulle stå låst.

  • Pinklady-1 22-11-2017 09:15

    Ved ikke om jeg husker rigtigt. Men var det ikke Mascha Vang, der blev hacket af en kendt dj, fordi hun klikkede på et link, som hun modtog via en e-mail? Manden fik adgang til alle hendes fortrolige oplysninger, billeder fra fødslen af datteren osv. Og han holdt øje med hende via kameraet på computeren. Der er jo kamera på tlf nu. Så håber ikke der er nogen der holder øje med mig.

  • Danniegirl 22-11-2017 09:24

    Jeg tænker, for at du kan få indre ro, evt. at kontakte nets, nem id, på tlf.: 72 24 70 50 og spørge dig for? Men som sagt, omkring nem id, kan man ikke få adgang via et link, selvom man råder til ikke at klikke på det. Kun hvis du har udleveret private oplysninger-samt kopi af dit nøglekort.

    Du kan ringe til dit pengeinstitut, samt evt. din internet udbyder og spørge dem om, hvordan du skal forholde dig? Samt hvilket link du blev tilsendt.

    Jeg ville tage det roligt, og undersøge sagerne først. Prøv at kontakt politiet i sidste instans, de kan måske besvare spørgsmål i deres afdeling for it svindel.

    Held og lykke



  • Danniegirl 22-11-2017 09:27

    En sidste bemærkning: Jeg er ikke kyndig indenfor malware, som nogle bruger som mulig overtagelse/afluring af koder, personlige oplysninger osv.
    Det er mere sandsynligt at de vil have oplysninger så de kan få adgang til nem bank, osv. men prøv at ringe, og spørge omkring den sms du modtog.

    Politi skal kontaktes på 114

    knus herfra

  • Pinklady-1 22-11-2017 09:31

    Tak for hjælpen 

    Tror svindlerne installerer spyware, når man klikker på deres link, så de kan aktivere webcam, mikrofon, holde øje med hvad man foretager sig online osv. Og det opdager man jo ikke selv.

  • Pinklady-1 22-11-2017 09:34

    Ja, de vil jo have penge. Har selvfølgelig ikke sendt dem nogle oplysninger. Men ved ikk om de kan få adgang til min webbank og hæve dem, hvis de har installeret spyware.

  • -trunde- 22-11-2017 09:55



    Pinklady-1

    God ide at  at kontakte nets, nem id....så du ved om alt er okay.

  • Pinklady-1 22-11-2017 11:12

    Tak for svar trunde 

    Har haft ringet til Nets. Hold da op, der er mange spørgsmål, som man skal svare på, inden man kommer til at tale med en medarbejder. Én af alle de gange man skal trykke 1,2 osv, der siger de også, at der er fupsms'er i omløb. Men fik bare at vide, at de ikke tror, at jeg får problemer, når jeg ikke har opgivet nogle oplysninger. Så er faktisk ikke roligere nu. Men må håbe det bedste. Tænker bare at, hvis der kan installeres spyware via en e-mail, så må der også kunne installeres spyware via en sms?

Skriv på debatten

Pinklady-1 sælger


log debate