The Wand bedøvelse - erfaringer

Tilmeld/Afmeld besv. emails | Læst af: 657
  • Pinklady-1 28-11-2017 13:54

    Hej

    Jeg skal have fjernet to fyldninger i to tænder, men kan ikke lide at være følelsesløs i munden. Har hørt om en anden type bedøvelse, der hedder The Wand. Man skulle efter sigende ikke blive bedøvet i kinden, tungen osv.

    Er der nogen der har erfaringer med The Wand?

    Nogen der får fjernet fyldninger uden bedøvelse?

    God dag 

  • Bamseline 28-11-2017 14:26

    Jeg bliver som regel aldrig bedøvet, når jeg skal have boret i mine tænder (hvilket heldigvis sjældent sker).
    Synes næsten det er værre at blive bedøvet end at få boret!

    Har aldrig hørt om det du nævner (the wand), så der kan jeg desværre ikke hjælpe.

    Bamseline

  • Pinklady-1 28-11-2017 17:09

    Bamseline - mange tak for svar 

    Ok. Det sker heldigvis også meget sjældent for mig. Jeg har aldrig fået skiftet en fyldning. Har ondt i en tand. Ingenting at se på røntgen og scanning. Så måske er der en revne i tanden under fyldningen, som irriterer nerven. Tandlægen kan bare ikke forstå, at der ikke er gået betændelse i så.
    The Wand er en computerstyret bedøvelsespen. Det skulle vist kun være tanden, der bliver bedøvet. Og det gør vist ikke så ondt at få lagt bedøvelsen. Men det tager længere tid. Har hele tiden ondt og det dunker i overmunden. Så træls. Frygter det ender med en rodbehandling. Det har jeg aldrig fået lavet. Men har hørt at det gør nas.

  • Bamseline 28-11-2017 17:23

    Øv, det lyder træls med din tand.

    Jeg har fået skiftet nogle fyldninger fra sølvamalgam (tror det hedder sådan?) til plastfyldninger - det ser meget pænere ud og alle kunne klares uden bedøvelse.

    Har aldrig fået rodbehandlet en tand men har også hørt at det gør mega ondt 

    Bamseline

  • Pinklady-1 28-11-2017 17:33

    Jeg har også nogle sølvfyldninger, som jeg gerne vil have skiftet. Ja, det ser nemlig meget pænere ud. Og tror også det er sundere.
    Har hørt at sølvfyldninger kan revne med tiden. Åh, jeg hader at have tandpine. Det er det værste. Især når jeg har fået lavet hullet i tanden for lang tid siden. Har lige betalt 1650 kr for et røngtenbillede og en 3d scanning (tror jeg det hedder) af min tand uden det viste hvorfor jeg har ondt. Øv.

  • Pinklady-1 28-11-2017 17:35

    Hvor lang tid ca tager det at bore en fyldning ud? Og hvor lang tid ca tager det at komme ny fyldning i?

  • Johannelouise 28-11-2017 18:06

    Pinklady-1

    Jeg har erfaring med The Wand
    både som klinikassistent
    men også som patienten

    The Wand er jo på en måde "computerstyret"
    så den injicerer nøjagtigt der hvor smerten/caries
    er placeret

    Håber det gir mening

    The Wand injektionen gives i små doser ad gangen
    ok - og den bipper mens det sprøjtes ind

    Håber det kan hjælpe dig
    og du føler dig ikke helt så bedøvet ...
    som hvis du har fået den gl dags injektion
    (Men jeg kan bedst lide at få lagt den gl dags)

    Jeg har engang fået skiftet alle min fyldninger over til plast
    uden bedøvelse
    Men jo ældre jeg bliver jo mere ønsker jeg at få bedøvelse
    og mine fyldninger er jo også blevet "dybere" med årene

    Du bliver bedøvet til en rodbehandling
    og igen er det meget individuelt
    om man mærker smerte
    Du skal i alle tilfælde helst ikke
    høre på alle dem som har de dårlige oplevelser
    og igen er der jo forskel på hvordan vi oplever
    smerter ikke
    ( Høj eller Lav smertetærskel)
    Man kan ikke sammenligne 2 patienters
    måde at reagere på-vel.?

    Håber det gir mening...Held & Lykke med det

     

    Redigeret 01-12-2017 16:00

  • Bamseline 28-11-2017 18:11

    Altså jeg fik skiftet 3 sølvplomber ud med 3 plastfyldninger og det hele tog alt i alt godt en time og jeg synes at det er mega ubehageligt, men synes ikke det gjorde specielt ondt.
    Det ubehagelige er “alt det andet”: at man skal sidde og gabe op så længe, at man bliver spytsuget og skyllet i en uendelighed, at man har vatrondeller i munden osv.

    Men er superglad for resultatet: ikke flere sølvfyldninger og pæne hvide tænder!

  • Johannelouise 28-11-2017 18:12

    Pinklady-1

    Det er meget individuelt
    hvor lang tid det tager  at bore en fyldning ud
    det kommer jo helt an på hvor dyb den er
    og hvor mange flader på din tand
    der skal bores i
    ok

    Det samme gælder mht ny fyldning


    Pinklady-1
    Når du får det lavet
    prøv på at tænke positivt
    at du bliver så glad
    når det er veloverstået-
    ikke `
       

    Redigeret 28-11-2017 18:14

  • Pinklady-1 28-11-2017 21:53

    Bamseline , ja, jeg synes også det er ubehageligt med alle de ting der kommer i munden. Man får helt opkastfornemmelser.

  • Pinklady-1 28-11-2017 21:59

    Johannelouise -  mange tak for svar 

    Når man bliver bedøvet med The Wand, bliver man så følelsesløs i munden, tandkødet osv?
    Jeg går af en eller anden grund i panik, når jeg bliver følelsesløs i munden. Har været syg mange gange, hvor jeg har haft problemer med vejrtrækningen. Måske derfor. Men sidst jeg skulle have lavet noget i munden ( det var så også en kæmpe omgang med operationer af bl.a 4 tænder) var jeg i fuld narkose. Men synes det er lige voldsomt nok bare for at få fjernet fyldninger i to tænder ved siden af hinanden. Og måske en rodbehandling.

  • Pinklady-1 28-11-2017 22:05

    Men aner simpelthen ikke hvad jeg skal gøre. Har smerter. Ikke voldsomme. Og det dunker hele tiden. Tandlægerne kan ikke se udefra og på røntgen/scanning hvad der er skyld i smerterne.
    En tandlæge siger at der ikke er noget galt med tænderne og der ikke kan være revner i. En anden siger, at der måske er en revne under fyldningen, som går ned til nerven. Men så kan han ikke forstå at nerven ikke er død, tror jeg han sagde, så der burde være betændelse i. Men det kan vist være svært at finde ud af om der er en revne. Har haft problemer med fyldningerne lige siden de blev lavet.

    Er der nogen der har haft en revne i en tand?

  • Pinklady-1 28-11-2017 22:09

    Johannelouise- du har ret. Bagefter er det så dejligt. Men ved ikke hvordan jeg skal få det lavet, når jeg ikke kan være bedøvet i munden. Folk siger til mig at jeg bare skal tage mig sammen og jeg kun er følelsesløs i nogle timer. Men det hjælper mig ikke desværre. Nogle kan ikke lide edderkopper osv. Jeg kan ikke lide at være følelsesløs i munden. Andre der har det sådan????  Hvad gør man så lige?  Er ved at blive vanvittig af at have tandpine.

  • Johannelouise 29-11-2017 07:36

    Godmorgen Pinklady-1

    Altså jeg har 24 års erfaring i faget både fra tandlægeskolen-
    samt børn & unge
    Har også erfaring fra mange år i privat praksis
    især med patienter som er meget bange ...

    Hvis jeg var dig og du kan tåle at komme i narkose igen
    -så ville jeg altså vælge det
    (hvis du kan få det bevilget)

    Det er ikke fair at du skal gå med tandsmerter
    og være bange for hvad der skal ske
    ifb din forestående
    tandbehandling

    Det er mit umiddelbare bedste råd

    De bedste ønsker for at du snarest får "ordnet" dit
    tandsæt især i denne tid
    så du kan få en
    Superhyggelig December
    &
    God Jul

    Hilsen
    Johanne

    Redigeret 29-11-2017 07:47

  • Johannelouise 29-11-2017 07:50

    PS: Hvis du får afslag på at komme i narkose

    Så bed om en "visitations - henvisning"
    til Århus Tandlægeskole
    Vennelyst Boulevard

    Hvis du har overskud og tid til
    at gå der
    ok

  • Pinklady-1 29-11-2017 10:38

    Johannelouise - tusinde tak for dine svar.
    Jeg har skrevet en pb til dig.

  • Albertino 29-11-2017 16:33

    Hejsa
    Min datter som er panisk angst for nåle og derfor ikke kan bedøves på gl.dags maner, har prøvet The Wand metoden flere gange, bla. under udskiftning af fyldning. Hun er glad for metoden,  og siger at det slet ikke gør ondt.  Hun er autist, hader læger, tandlæger og generelt alle i hvide kitler, og jeg tænker at hvis hun af alle, accepterer behandlingen, så ville jeg også turde at prøve.
    Ved ikke om du kan bruge ovenstående til noget, men tandpine er forfærdeligt, så skynd dig afsted til en tandlæge, som bruger The Wand metoden. Held og lykke med det, og god bedring.

  • Pinklady-1 29-11-2017 18:10

    Hej Albertino 

    Mange tak for svar.
    Det lyder godt at det har hjulpet din datter. Ved du om hun bliver følelsesløs i tandkødet rundt om tanden eller om det kun er selve tanden og alt det nedenunder?

    God aften.

    Bedste hilsner
    pinklady-1

  • Albertino 29-11-2017 20:58

    Har lige spurgt hende, hun syntes at kunne huske, at det kun er tanden og tandkødet omkring tanden der bliver bedøvet, men hun var ikke sikker....
    Det kan du så ikke bruge til så meget :-/
    Håber stadig at du finder en hurtig løsning

  • Pinklady-1 29-11-2017 21:08

    Tak for svar.

    Jo, det giver meget god mening at det også er bedøvet rundt om tanden 

  • Danamus 30-11-2017 10:24

    Jeg har haft en revne i en tand, det gjorde ondt når jeg tyggede med den..
    Sølvplomben blev boret ud, det var lige nummeret før rodbehandling, men den har nu holdt et par år lappet med plastfyldning..
    Fik det gjort uden bedøvelse, det eneste der gjorde ondt var når nerven blev ramt ellers synes jeg ikke det var så slemt..

    Og ja jeg fik også at vide det meget svært at finde ud af om der er en revne i tanden under en gammel sølvplomb.

  • Pinklady-1 30-11-2017 13:43

    Danamus - mange tak for svar 

    Jeg mistænker også at der er en revne under fyldningen. Men er jo ikke tandlæge og har ikke forstand på det. Har bare smerter hele tiden nu og det dunker i hele overmunden. Jeg snakkede også med tandlægen om at vi kunne prøve at bore fyldningen ud. Han kunne ikke sige om det kunne gøres uden bedøvelse, når jeg nu allerede har ret ondt uden der bliver boret. Og hvis den så er blevet boret ud fyldningen og tandlægen vurderer at den skal rodbehandles, så kan det ikke gøres uden bedøvelse.
    Hvor lang tid tog det at få boret fyldningen ud og få en ny plastfyldning i?

  • Unnabandunna 30-11-2017 19:36

    Jeg havde engang en tand som din,hvor tandlægen blev ved med at sige, at der ikke var noget at se med røntgen heller Til sidst insisterede jeg på at få den trukket ud, og der var en revne, som ikke kunne ses med røntgen
    Jeg får altid bedøvelse, hvis der skal laves noget, som gør ondt
    Jeg vil foreslå dig at få tænderne ordnet på forskellige dage, så du ikke bliver følelsesløs i hele munden, men kun der, hvor een tand er blevet lavet, når du har det, som du beskriver
    Og verden bliver god igen, når det hele er overstået; det er bare noget, som man skal igennem og have overstået.

  • Pinklady-1 30-11-2017 22:11

    Unnabandunna - mange tak for svar 

    Godt at du fik fjernet tanden, når der var en revne i.

    Jeg har snakket med tandlægen i dag. De siger, at jeg skal have boret begge fyldninger ud på samme tid uden bedøvelse og uden narkose. Frygter bare det gør mega ondt, når jeg nu har ondt i forvejen. Hader at være ved tandlæge.

    Redigeret 30-11-2017 22:16

  • Pinklady-1 30-11-2017 22:14

    Ja, du har ret. Bagefter er det godt. Det er bare noget som skal overstås. Frygter bare rodbehandlinger, da jeg har hørt det er smertefuldt og skal laves over flere omgange.

  • Unnabandunna 30-11-2017 23:06

    Der bliver renset i tanden over et par gange men man kan mærke at det gør godt Det gør noget ondt men det er til at overleve og anden gang der bliver renset er ikke så slemt 

  • Danamus 30-11-2017 23:39

    Pinklady-1, ca 1/2 time så var jeg færdig med det og det var en kindtand med en pæn stor sølvplomb i..
    Men det rigtig de kan ikke se revner på røntgen eller noget, jeg bed sammen om sådan en plastik ting mener tandlægen sagde det var for at være sikker på vi fandt den helt rigtige tand..

  • *inky* 01-12-2017 09:30

    Det er da bare at komme afsted. Bedøvelse gør jo ikke ondt at få mere. De lægger det ind ganske langsomt, så man mærker det stort set ikke. Og det aftager ret hurtigt efter behandling. Jeg er skrækslagen for tandlæger, men får bare hver gang lagt en bedøvelse hvis de skal gøre andet end undersøge. Har fået rodbehandling, og du kan ikke mærke det hvis du har fået en ordentlig bedøvelse. Og det gør ikke ondt bagefter.
    Har haft en flækket tand, den måtte desværre rykkes ud og så en bro på (uha dyrt)
    Jeg har fået lavet alle mine store ting i Tyskland hos en dansk tandlæge da det er mega meget billigere. Når jeg alligevel har fået lavet noget med bedøvelse har jeg så fået skiftet et par søvlfyldninger til plast. Så kunne jeg ikke mærke noget, så på den måde er alle skiftet uden jeg skulle have ekstra bedøvelse.
    så ja bedøvelse undervejs opvejer for mig langt den lille gene det giver en timestid efter.
    god fornøjelse
     
    kh inge

  • Pinklady-1 02-12-2017 10:47

    Unnabandunna - ok, så må man bare få det overstået 

    Danamus - ok. Jeg har også mange gange bidt sammen på en plastik ting uden det har gjort ondt. Har også fået sat strøm til flere gange.

    Inky - jeg er ikke bange for nåle. Jeg kan ikke lide at være følelsesløs i munden. Jeg vil også gerne have skiftet nogle sølvfyldninger med plastik, men en tandlæge sagde, at det ville de ikke. De sagde, at hvis jeg fik boret fyldningerne ud, så ville de bruge sølv igen og fylde i. Troede amalgan var blevet forbudt at bruge.
    Hvis jeg boede tættere på grænsen ville jeg også overveje at benytte en tandlæge der. For hvor er det altså dyrt her i DK. Vil også gerne have rettet en fortand med aftagelig bøjle. Har hørt at det koster mellem 20.000-40.000 kr.

  • Danamus 02-12-2017 11:07

    Håber du for løst problemet, jeg fik fortalt at det en svær opgave hvis der er revne i en tand under plomben da det bare ikke kan ses..
    Jeg er glad for det lykkes for min tandlæge, for han skifter kun plomber hvis det er absolut nødvendigt, jo mindre man roder ved tænderne jo bedre er hans motto men tandpine er ikke til at holde ud, så fikses det skal det, så håber det bedste for dig...

  • Pinklady-1 02-12-2017 11:17

    Ja, har været vedflere tandlæger mange gange og kostet mange penge på det. Ja, revnerne kan vist ikke ses udefra. Derfor jeg betalte igen for at få taget røntgen og scanning, men de viste heller ikke noget. Tandlægen kan bare ikke forstå, at hvis der er en revne i tanden, så vil der komme betændelse på et tidspunkt og det har jeg ikke. Måske er nerven irriteret selvom fyldningen ikke ligger helt op af. Så måske er eneste løsning at rodbehandle. Ja, jeg har også fået at vide, at der skal røres så lidt som muligt ved tænderne, da der forsvinder noget sf tanden hver gang der bliver boret. Og det vokser jo desværre ikke ud igen 

  • Unnabandunna 02-12-2017 18:49

    Hvis du kan forstå og tale tysk (eller engelsk) - tag til Tyskland, de er også dygtige
    I USA, Sverige, Tyskland o.a. lande er amalgam forbudt; det aflejrer sig i kroppen, som ikke kan komme af med det uden videre
    Jeg fik udskiftet alle amalgamplomber, selv om der ikke skal rodes for meget med tænderne, og det har jeg ikke fortrudt.

  • Pinklady-1 03-12-2017 17:27

    Ja, jeg tror heller ikke det er sundt. Men en tandlæge sagde til mig, at det ikke var usundt for os at gå med i tænderne, men det var usundt for tandlægerne at arbejde med!!!

  • Unnabandunna 04-12-2017 03:23

    Det er fordi, din tandlæge ikke ved bedre Der afgives hele tiden en lille bitte smule kviksølv, tænderne bruges jo hver eneste dag, og det aflejres i kroppen, det er giftigt og kan give en masse helseproblemer!

  • *inky* 04-12-2017 09:14

    og så er plast pænere 
    og sverige er også billigere siger de. Jeg skulle give 18000kr for en bro i Danmark, i Tyskland kostede den ca 10000kr. Og det er en dansk tandlæge der har klinik dernede, så helt åndsvagt
    kh inge