Fald i hul på offentligt areal - hvem tager skylden?

Tilmeld/Afmeld besv. emails | Læst af: 765
  • Redhead85 27-12-2017 12:30

    Jeg ved ikke om nogen kan hjælpe, men jeg har forsøgt at få svar ud af kommunen uden held.

    Min kollegas nabo (en ældre dame) fald for to uger siden i et hul på gangen til hendes lejlighed.
    Det er et kæmpe frosthul, som ingen har gidet gøre noget med.
    Hun brækkede sin ankel og er nu ret slemt tilredt (sidder pt i kørestol).

    Kommunen, der ejer boligerne ER adskillige gange blevet gjort opmærksom på, at det er sk*defarligt, men selv efter en ulykke, er de ligeglade.
    Damens forsikring gider heller intet gøre, da de OGSÅ mener det er kommunens problem.
    Jeg bor i samme kommune og af dén vej kommet ind i sagen.
    Jeg vil supergerne hjælpe, men aner ikke hvordan?

  • Aznbro 27-12-2017 12:44

    Tag fat i Ekstrabladet eller DR. Så kommer der til at ske noget i din sag.

    Ekstrabladet:
    https://ekstrabladet.dk/services/article4741421.ece

    DR:
    https://www.dr.dk/nyheder/1212-send-dit-tip-til-dr-nyheder

  • Redhead85 27-12-2017 12:54

    Jeg tænker da ikke det bør være nødvendigt :(

  • Aznbro 27-12-2017 12:57

    Desværre er det ofte sådan i dag.

  • Redhead85 27-12-2017 13:54

    Hvor er det vildt :/

  • Aznbro 27-12-2017 14:04

    Nu ved jeg ikke hvilken kommune det drejer sig om, men på Københavns kommuneshjemmeside kan man lave en online skadeanmeldelse:

    https://www.kk.dk/indhold/uheld-p%C3%A5-offentlig-vej-0

    Der står at de vil lave en vurdering indenfor 90 dage.

    Tjek om din kommune har noget tilsvarende.

  • -trunde- 27-12-2017 15:36

    Hej Redhead85



    Kan du bruge dette til noget ??selv om det ikke er helt de samme.

    Er kommunen erstatningspligtig, når det var deres fortov som ikke var jævnt?

    Hvilken form for kompensation har man krav på?

    Hvis kommunen ikke er ansvarlige, hvem er så?

    Det kan jo ikke være rigtig, at man skal lave høje knæløft for at færdes trygt rundt i byen.

    Svar:
    En erstatningssag består groft sagt af 2 dele:

    En vurdering af erstatningsansvaret
    En erstatningsopgørelse
    Et evt. erstatningsansvar kræver, at kommunen har handlet ansvarspådragende og at ulykken kan bevises. Det vil groft sagt sige, at flisen har raget unormalt højt op og har været farlig. Kommunen har vedligeholdelsespligten, og hvis der er tale om unormale og uforsvarlige forhold, vil kommunen kunne være erstatningsansvarlig. Det kræver dog også at ulykken kan bevises. Var der vidner til faldet? Er der taget fotos af flisen? Hvis kommune benægter at der er tale om et farligt forhold ved flisen, skal din svigermor bevise sin påstand. Det kan ske ved enten syn&skøn af flisen, hvis ujævnheden ikke er udbedret eller ved vidneforklaringer og fotos.

    Hvis det lykkes at statuere et erstatningsansvar hos kommunen skal erstatningskravet gøres op. Efter erstatningsansvarsloven har din svigermor krav på at få erstatning og godtgørelse for

    svie og smerte (150 kr. pr. dag hun er sygemeldt)
    tabt arbejdsfortjeneste
    helbredelses- og medicinudgifter
    varigt men (hvis 5% eller derover)
    nedsættelse af erhvervsevnen (hvis 15 % eller derover)
    Husk også, at hvis svigermor har en ulykkeforsikring, skal ulykken anmeldes til forsikringsselskabet.

  • Redhead85 27-12-2017 15:41

    Tusind tak <3

  • Unnabandunna 27-12-2017 19:52

    Husk også, hvis du ingen vegne kommer, at der findes gratis advokathjælp

  • Unnabandunna 28-12-2017 15:19

    Min mor kom til skade i Rødovre ved at falde over en flise, som var lidt forhøjet pga bevægelse i jorden og manglende vedligeholdelse
    Hun fik at vide, at havde flisen været hævet 1 cm højere, ville hun have kunne få skadeserstatning, så der ER regler, og et stort hul lyder som noget, som er værd at gå videre med
    Kommunen har et ansvar her 

  • -trunde- 28-12-2017 15:25

    Redhead85

    Vil også tro Kommunen har et ansvar i denne sag.

  • Unnabandunna 28-12-2017 15:46

    Du skrev, at det er kommunens ejendom; hermed ER det deres ansvar!

Skriv på debatten


log debate