Hjælp! Hvad skal jeg gøre ved mine læderbukser?

Tilmeld/Afmeld besv. emails | Læst af: 1302
  • Cecilierosenlund 16-03-2018 03:22

    Hejsa allesammen.
    Jeg har et spørgsmål, ang. mine læderbukser.
    Hvordan fjerner man rynker på læder? Som I kan se på billedet ligner det, at de også har mærker efter et eller andet, og jeg ved ikke hvordan jeg fjerner det.

    Nogen der har prøvet noget lignede? I så fald, hvad har I så gjort for at få rynkerne/mærkerne væk?
    På forhånd tak! 

    Redigeret 16-03-2018 03:30

  • *inky* 16-03-2018 13:24

    det tror jeg ikke du kan. jeg går ud fra det er læder med strech?
    hvis ja så oplevede jeg det selv på et par møgdyre skindbukser fra Gestuz. Det er ligesom om elastikken ikke trækker sig sammen igen. Mine var efter en gang. forsøgte at få bukserne byttet (købt via Boozt) men de nægtede og sagde, man måtte regne med mærker i skind. Ja det ved jeg sgu godt men da ikke rynker 
    har ikke handlet der siden og har ikke kunnet gøre noget ved bukserne øv
    kh inge

  • Unnabandunna 16-03-2018 15:21

    Kunne du mon prøve at give bukserne læderfedt over det hele, så der ikke kommer farveforskelle, så læderet bliver smidigt og så lægge de krøllede områder i pres evt. ved hjælp af tunge bøger? Det ville jeg selv prøve.

  • Blondie1 17-03-2018 08:14

    Hvad med at komme lunkent KOGT vand i en forstøver, og spraye på således at de bliver fugtige (ikke drivvåde)......

    Forstøv dem mens de hænger på en bøjle i linningen - så bukserne hænger lige ned - spray - lad tørre helt - og gentag evt

    Jeg har også prøvet det, men jeg tog så chancen og smed dem i vaskemaskinen, og vupti ud kom "nærmest fine nye bukser" - men det er jo et sats

  • Cecilierosenlund 17-03-2018 11:09

    Det er nemlig læder med strech. De er fra second female, mener jeg, og købt på Trendsales helt ubrugte. Det er bare så ærgerligt, har overvejet at købe et nyt par men er bange for det samme vil ske, og vil ikke købe nogle nye, hvis jeg ikke tør gå med dem, hvis du kan følge mig. 

    Ja, kan prøve læderfedt. Men hvad mener du med hjælp af tunge bøger? Skriv gerne fremgangsmåde - er desparat efter en løsning 

    Tak! Det vil jeg prøve! I vaskemaskinen, brugte du så vaskemiddel? Har læst på mascha vangs blog, at hun bruger sæbespåner til at vaske sine læderbukser med i vaskemaskinen. Ved det er et sats, men er villig til at prøve alt, da man får en rigtig grim røv med de mærker bagpå    læderet føles også helt tyndt og skrøbeligt hvor rynkerne er, og er bange for det bare er et spørgsmål om tid før det går i stykker.

    Tusind tak for jeres svar! 

  • Blondie1 17-03-2018 20:55

    .... jeg brugte det samme flydende sæbe, som jeg bruger når jeg vasker uld/silke..... husker at bukserne blev lidt stive, men straks jeg tog dem i brug, blev de lækre bløde og normale igen..... man JA, det er et sats

  • Cecilierosenlund 17-03-2018 21:00

    Og så dine lige sådan ud? Overvejer det.. gav du dem 30 grader på almindeligt håndprogram?  kan du beskrive forbedringen af bukserne? Sidder med en følelse af, at de kommer til at de ud, som, da jeg købte dem 

  • Frunille 17-03-2018 22:34

    For år tilbage anbefalede man sæbespåner til skind/læder, fordi det ikke affedter skindet og udtørrer det.

  • Cecilierosenlund 18-03-2018 12:40

    Vil du anbefale at bruge det? Mener jeg læste på mascha vangs blog at det ikke var normal sæbespåner men noget uden duft i. Ved ikke om det er det samme i sidste ende. 

  • Ajtsb70 18-03-2018 14:43

    Tænker, at du skal gå i en rideudstyrforretning  og købe sæbe til at vaske ridebukser med skind på.  Så ville jeg vaske dem i det. Det er jo sæbe beregnet til skind.

    Og så håbe de kommer i form igen :)

  • Cecilierosenlund 18-03-2018 16:51

    Det er nok en god ide. Vil ærligt indrømme, at de aldrig er blevet vasket. Har kun haft dem ude at hænge, da jeg har læst mig frem til, at de ikke måtte vaskes. Ret ulækkert, i know, men har været bange for at ødelægge dem. Men hvis en vaskning kan gøre de bliver næsten nye, så er det forsøget værd. Sætter pris på de mange kommentarer. Fik at vide, af min moster man intet kunne gøre. Er derfor virkelig glad for, at jeg herinde har hørt mere end én mulighed til hvad der måske kan hjælpe på problemet. Om ikke andet, håber jeg bare på en forbedring, ikke et mirakel. Tror ikke jeg kan fikse det 100% men en lille forbedring er bedre end ingenting.

  • Cecilierosenlund 18-03-2018 17:13

    Hurtigt spørgsmål: skal de vaskes med vrangen ind eller udad?

  • Cecilierosenlund 19-03-2018 18:02

    Update: jeg har haft vasket bukserne i sæbespåner som også var beregnet til skind. Resultatet blev ikke bedre men heller ikke værre. Dog blev de en smule stive, men har givet dem en omgang læderfedt, da de så lidt triste ud efter vask

    Nogle der har erfaring med vlieseline? Fik en privat besked fra en rigtig sød dame, som skriver jeg kunne prøve dette. Hvis nogle herinde har oplevet succes med det, vil jeg meget gerne hører fremgangsmåde og gerne hvilken stand læderet var i, før I begyndte og hvordan slutresultatet blev. Det kan være en løsning, da vaskningen ikke gav nogle resultater. krydser fingre!!

  • *inky* 20-03-2018 10:38

    jeg tror stadig ikke på du kan gøre noget. Det er ikke læderet det er galt med, det det strech der er i dem. Det ligner elastik der ikke trækker sig sammen.
    Hvis det var almindelige læderbukser ville vask hjælpe.
    men kan man se det når du har dem på, tror det bliver glattet når de er trukket ud?
    kh inge

  • Cecilierosenlund 20-03-2018 13:52

    Det øverste billede er sådan de ser ud nu. Det nederste er sådan de så ud før. Det er som om læderet giver sig mere, efter de er blevet vasket.

  • *inky* 20-03-2018 14:25

    god røv   
    men ja det er faktisk et lidt træls sted. Kan jo forveksles med appelsinhud...
    Men tror bare det er sådan det er, så du må nok bare leve med det som patina 
    kh inge

  • Unnabandunna 20-03-2018 20:16

    Tag dem med i stofforretningen.

  • Brunette1988 22-03-2018 21:56

    Man vasker aldrig læderbukser hvorfor gjorde du det? ret underligt at de er så rynket burde læderbukser ikke være.

    Redigeret 22-03-2018 21:57

  • Cecilierosenlund 22-03-2018 23:43

    Der er delte meninger, om de skal vaskes eller ej. Vaskede dem med sæbe beregnet til læder. Men det er nok det strech, som er problemet. Trækker jeg forsigtigt der hvor læderet rynker retter det sig ud. Kunne jeg bare få en større røv ville problemet nok blive løst  kigger efter nye med meget lidt strech i, for vil ikke kaste så mange penge efter læderbukser, hvis dette problem opstår igen.

  • Unnabandunna 23-03-2018 22:09

    Gå nu ned i den stofforretning - træk forsigtigt læderet på plads og stryg samtidig vlieselinen på - det kan KUN blive bedre ellers æder jeg en gammel hat! Af sted med dig, gå så!

Skriv på debatten


log debate